Views
4 years ago

2014-09

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Hartman
  • Moeten
  • Marine

De Binnenvaartkrant 6 23

De Binnenvaartkrant 6 23 april 2014 ZEKER IN DE VAART Advies aan boord? Bel 050-5255500 Maatwerk voor de binnenvaart Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnenvaart en is 24 uur per dag bereikbaar. In geval van schade zorgen wij ervoor dat alles snel en vakkundig voor u wordt geregeld. Het is immers belangrijk dat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart is... U bent van harte welkom om onze tanker vloot te versterken. Wij zoeken scheepsruimte voor het Delta-gebied, de Rijn, zij-rivieren en het Duitse kanaalgebied. GOEDE BETALINGSCONDITIES ! Maak kennis met SON scheepsverzekeringen, een pure schepenverzekeraar. Praat eens met onze adviseurs over een verzekering op maat. Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 E-mail: info@son.nl www.son.nl www.son.nl Delta-Connect BVBA Yves Bauwens Els Van Brussel Spitsenstraat 2 B-2030 Antwerpen Tel BE: +32 3 500 94 40 Tel NL: +31 85 009 03 80 www.delta-connect.be ops@delta-connect.be Is gespecialiseerd in het reinigen van: • Brandstoftanks • Sewagetanks • Dubbele bodemtanks • Machinekamers • Ladingtanks/-ruimen • Scheepshuid Ook verwijderen we verf en roest door middel van hydro-jetten Martens Cleaning Spanjeweg 2 4455 TW Nieuwdorp Havennummer: 8614 t: +31 (0)113-672210 f: +31 (0)113-352442 www.martenscleaning.nl OOK MOGELIJKHEDEN IN: • CYPRUS • DUITSLAND • LIECHTENSTEIN • NEDERLAND • ZWITSERLAND • HONG-KONG YOUR PARTNER FOR THE FUTURE • BULGARIJE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be VOOR MEER INFORMATIE: ad.vanlaak@christaintershipping.lu | henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352-691137548

De Binnenvaartkrant 7 23 april 2014 Doorstart de Leeuw & van Vugt Luxe Interieurbouw DOOR JOHAN DE WITTE Recessie, naast een aanzienlijke verliespost in de nieuwbouw deden Scheepsinterieurbouw de Leeuw BV vorig jaar december ‘de das om’. Door het compagnonschap echter van medewerker William van Vugt en een financiële injectie van buitenaf draait het bedrijf sinds januari verder onder de naam de Leeuw & van Vugt Luxe Interieurbouw BV. 35 miljoen van reservefonds bestemd voor ‘modernisering’ De 35 miljoen euro van het Europese reservefonds komt vrij voor ‘modernisering van de binnenvaart’. Dat heeft het Europees Parlement vorige week besloten. De beschikbaarstelling van het geld, in de jaren ’90 door de bedrijfstak zelf bijeengebracht via de oud-voor-nieuwregeling, was voorbereid door de Nederlandse politica Corien Wortmann (CDA). Eerder dit jaar sloot zij als binnenvaartrapporteur namens het EP een akkoord met de EU-landen. Het geld is bedoeld om de binnenvaart door de crisis te helpen. Oorspronkelijk mocht de kluis alleen open indien een crisis erkend zou worden door de Europese Commissie. Aangezien er geen unanimiteit Ravage na inbraak op J. Henry Dunant In de binnenvaart is Kanaleneiland in Utrecht berucht. Regelmatig worden daar inbraken gepleegd aan boord van schepen die er op het Amsterdam-Rijnkanaal afmeren. Nu is ook het Rode Kruis slachtoffer geworden. De J. Henry Dunant is in de nacht van zaterdag op zondag leeggeroofd. Door een deur open te breken verschaften de criminelen zich toegang tot het vakantieschip. Binnen is een enorme ravage aangericht. Tot de buit behoren laptops, geld en een kluis. Verder hebben de inbrekers geprobeerd tv-schermen van muren te halen. Dat is niet gelukt, maar ze richtten wel enorme schade aan. De geplande vaarvakanties met zieken, ouderen en gehandicapten kunnen gewoon doorgaan, meldt het Rode Kruis. Door sterk afnemende orders en prijzen onder druk vertoonde het bedrijfseconomisch resultaat vorig jaar een aanzienlijk deficit. ‘Op termijn was dit niet vol te houden en voor de financieringsbank regels anno 2014 onaanvaardbaar. Het debacle was onvermijdelijk’, volgens Johan de Leeuw. ‘Na de eerste financiële moeilijkheden hebben we ons naar medewerkers, crediteuren en bank zo transparant mogelijk opgesteld. Bij onderhandelingen in januari betreffende een eventuele doorstart in afgeslankte vorm gaf het vennootschap van William van Vugt de doorslag. Tegelijkertijd boekten we een paar mooie orders voor 2014 die vertrouwen gaven. We konden gelukkig weer aan de slag!’ ‘Het is nooit mijn insteek geweest, maar met William die reeds veertien jaar in dienst is en de laatste jaren is doorgegroeid als werkvoorbereider-inkoper, heb ik onverwacht een opvolger. Uit deze gedwongen situatie heeft het bedrijf een toekomst waar ook onze knowhow, vakmanschap en kwaliteit mee gewaarborgd zijn. Door constant met partijen in gesprek te blijven, zijn onnodige problemen c.q. verliezen voorkomen. Vijf van de wegens het faillissement ontslagen medewerkers zijn opnieuw in dienst getreden’, aldus Na zeven dagen weggejaagd uit Merwedekanaal In de Provinciale Staten van Zuid- Holland zijn deze week schriftelijke vragen gesteld over de behandeling van schippers die met hun schip op het Merwedekanaal liggen afgemeerd. Lies van Aelst (SP), Frits Paymans (VVD), Marco Heemskerk (CDA), Willy de Zoete (CU/SGP) en Jan Willem van Dongen (D66) reageerden daarmee op berichten van binnenvaartondernemers die in Gorinchem dagelijks medewerkers van de Provincie Zuid-Holland zagen controleren welke schepen er lagen. Compagnons uit het goede hout gesneden (foto Johan de Witte) over (de ernst van) de crisis is – de verladers vinden van niet – bleef het geld lange tijd geblokkeerd. Met de beslissing van het Europarlement zijn de toegestane toepassingen verruimd. Zo kan het budget nu ook besteed worden voor opleidingen en innovatie van schepen en motoren, zodat vervoer over water nog duurzamer wordt. De achterliggende gedachte is dat daardoor meer lading naar de binnenvaart verschuift. ‘Fantastisch dat we dit nog tijdens deze zittingsperiode hebben kunnen afronden. De bestedingsmogelijkheden zijn uitgebreid; de sector kan het zogeheten “sloopgeld” nu eindelijk van de plank halen. Zo kan het geld eindelijk worden besteed voor de noodzakelijke aanpassing van motoren”, aldus Wortmann. Op haar voorstel krijgt de Europese Commissie ook opdracht het beschikbare bedrag te vehogen met geld uit andere Europese fondsen. ‘Want 35 miljoen euro is niet genoeg voor de belangrijke binnenvaartsector’, vindt de Europarlementariër, die na de verkiezingen in mei afscheid neemt van Brussel. In een poll op www.binnenvaartkrant.nl vroegen we bezoekers wat zij de beste besteding van het geld uit het reservefonds vinden. Hun keuze is duidelijk: 60 procent wil dat die 35 miljoen euro gebruikt wordt om schepen te slopen en zo de overcapaciteit te verminderen. Precies waar de regeling die ervoor zorgde dat de pot met geld gevuld werd, ook ooit voor bedoeld was. Een ander rapport van Corien Wortmann, over de harmonisering van technische voorschriften voor binnenvaartschepen in Europa, kreeg eveneens brede steun in het Europees Parlement. Naast harmonisering van de verschillende technische voorschriften in Europa moet de Europese Commissie vooral ook beter gaan samenwerken met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, is de bedoeling. Dat moet de werkzaamheden efficiënter en goedkoper maken. Op 17 april zijn scheepseigenaren die langer dan zeven dagen een ligplaats innamen onder dreiging van hoge dwangsommen gesommeerd het Merwedekanaal te verlaten. Ook zouden al processen-verbaal zijn uitgeschreven. Volgens de vragenstellers heerst er geen schaarste aan ligplaatsen in het Merwedekanaal. Ze vinden dan ook dat zolang er geen verdringing plaatsvindt schepen langer op eenzelfde ligplaats moeten mogen liggen. De Leeuw en Van Vugt. Wanneer de firma weer naar behoren draait, wordt het voor Johan de Leeuw misschien tijd om wat gas terug te nemen. Niettemin zal hij dan nauw bij de zaak betrokken blijven, ofschoon William in de toekomst het voortouw zal moeten nemen. Breder werkterrein Is er te weinig werk in de branche voor optimisme? ‘Wacht even, dat is helemaal niet zo’, volgens William. ‘We moeten het verschil maken in kwaliteit en service. Dat deden we al en we zullen dat opnieuw bewijzen! Vervolgens doen we precies wat we zeggen. Transparantie in de firma maakt je sterker. We blijven in onze binnenvaartmarkt, maar tevens willen we onze grenzen verleggen naar de luxe interieurbouw en luxe jacht interieurbouw. Kom, ga eens mee naar boven, daar kun je zien wat we bedoelen.’ Hier ligt op de werkvloer een indrukwekkende uitslag van een achterdek, Complete scheepsstoffering. nken onering loereekking nplfon kijk op www.stoffereniseenkunst.nl ADVERTENTIE waarop twee grote loungebedden, een fraaie bank en een bar opgebouwd worden in teak et cetera, waarvan de kwaliteit bewijst dat de Leeuw & van Vugt uit het juiste hout gesneden is! ‘Dit is bestemd voor een groot jacht. We maken het in secties, vervoeren het naar een Middellandse Zee-bestemming, om het ter plaatse met een paar medewerkers te installeren’, beantwoordt William onze verbazing. Wat zit er nog meer in de 2014- portefeuille? William hoeft niet na te denken: ‘Nu zijn we volop bezig met de Antares en de Silani. Het mts Antares is bestemd voor de familie Braeckman, een familie waar we nu al het vierde interieur voor mogen realiseren. Ook kregen we opdracht van de familie Bosman-Hoefnagel om de nieuwe Regentes te voorzien van een luxe interieur. Daar zijn we blij mee en het zet ons weer op de oude koers.”’ Als we Johan de Leeuw vragen hoeveel scheepsinterieurs hij heeft gerealiseerd tijdens zijn carrière, noemt hij zonder nadenken 146. De laatste veertien jaar waren het er 108. Veelzeggend! Op Maritime Industry (13, 14 en 15 mei in Gorinchem) nodigt de Leeuw & van Vugt Luxe Interieurbouw BV u uit om eens even langszij stand 113 aan te leggen. Nieuweweg 186 Hardinxveld-Giessendam T 0184 612025 F 0184 611183 E contact@d-r-b.nl Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com

Binnenvaartkrant