Views
2 years ago

2014-09

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Hartman
  • Moeten
  • Marine

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 23 april 2014 Wij bedanken Star Tankers B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Deneb een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie mogen verzorgen. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Wij leverden het stuurhuis met hefkolom, hydrauliek en geleidekoker Wij wensen het mts Deneb en bemanning een behouden vaart. Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Star Tankers B.V. met mts Deneb en wensen hen veel succes Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Assurantiekantoor Vermeij BV VERZEKERINGEN • BEDRIJFSADVIEZEN • NIEUWBOUWADVIEZEN Een onafhankelijk tussenpersoon In collegiale samenwerking met Overvliet Assurantiemakelaars hebben wij de verzekeringen verzorgd van het mts Deneb. Wij wensen Star Tankers B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart. Bierweg 1b 4424 EL Wemeldinge Tel. 0113-622212 Fax. 0113-622660 e-mail: info@assurantiekantoorvermeij.nl In collegiale samenwerking met Assurantiekantoor Vermeij B.V. verzekeren wij het mts Deneb. Wij wensen hen een behouden vaart en … gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 13 23 april 2014 Mts Deneb: uitbreiding vloot Universe Shipping met nieuw type schip DOOR HANS HEILIGERS Zon en regen wisselden elkaar af toen er rond negen uur in Willemstad werd losgemaakt om naar het Vuile Gat te koersen. Onderweg in de auto hoorden we de weerman zijn voorspelling al uitspreken: de regen zou verdwijnen maar de wind zou nog verder gaan aantrekken. Zowel de temperatuur als windkracht kregen een vijf. De gasten aan boord kon je daardoor hoofdzakelijk vinden in het stuurhuis waar Marcel Roth van Universe Shipping B.V. zijn plaats had ingenomen op de stuurstoel. Op ontspannen wijze en vol vertrouwen tegenover de zowel vriendelijke als zakelijk kritische ogen van technici van Lloyds zocht Roth de grenzen op van de prestaties van het nieuwe mts Deneb. We kunnen daarover kort zijn en alleen maar goed nieuws melden. Volle tevredenheid over het werk van Dolderman en de betrokken leveranciers, ook van de zijde van de bemanning. Zowel de twee kapiteins Klasen van het mts Deneb als de matrozen Feenstra zijn broers. ‘Ideaal voor het plannen van de shifts’, grapt Roth. Bij terugkomst in Willemstad danken we hem voor de gastvrijheid, laten hem achter met de papierwinkel en de afronding van de klasse. Let op de lage bunkergiek. (foto Hans Heiligers) Erkend leerbedrijf Een paar dagen later zitten we voor ons interview met Marcel Roth aan tafel van het kantoor van Universal Shipping B.V. aan de Maasboulevard in Zwijndrecht. Het is eveneens de uitvalsbasis van directieleden Antoon Bosman en John Warbout. Walkapitein Wielout Baan en technisch-nautisch medewerker Marien Theunisse ontmoetten we eerder aan boord. Theunisse werd begin dit jaar in dienst genomen voor het personeelsmanagement van de bijna honderd werknemers in vaste dienst en verzorgt ook de opleiding binnen de leerlingplaatsen die Universe Shipping als erkend leerbedrijf biedt. Dat onderdeel is bij Theunisse eveneens in goede handen: zijn vorige werkgever was het VTL (Vakmanschap Transport & Logistiek) We horen dat er naast de opleidingen ook veel trainingen door hem worden gegeven, van EHBO tot realistische oefeningen met een rookmachine aan boord van alle schepen. ‘Iedereen die zo’n oefening heeft meegemaakt vergeet de essenties van (brand)veiligheid nooit meer’, zegt Roth. De partners binnen Universe Shipping zijn met deze groep gespecialiseerde stafmedewerkers op volle sterkte om hun vloot van elf schepen veilig en succesvol te exploiteren. Deze werkwijze om alle disciplines binnen één management met snelle communicatie en korte lijnen te laten opereren spreekt ook anderen aan. Universe Shipping voert deze managementtaken inmiddels eveneens uit voor elf andere scheepseigenaren waarmee ze hen veel werk en kosten besparen. Er is veel belangstelling voor dat concept en dat is bovenal goed voor de synergie in de branche. Het succes dat Universe Shipping binnen vijf jaar na oprichting heeft bereikt, is vooral te danken aan juist die steeds verdergaande samenwerking tussen toonaangevende marktpartijen. En dan komen we uit bij de vraag hoe de plannen zijn ontstaan voor de bouw van dit (bijna) 85-meterschip. Marcel Roth neemt even een aanloopje voordat hij ons gaat antwoorden. ‘Je moet weten dat ik het grootste deel van mijn varende periode heb doorgebracht in Duitsland, zowel op de grote rivieren als de kanalen.’ Samen met zijn echtgenote Anita heeft hij zelfs een periode gehad dat hij daar tien jaar onafgebroken heeft gevaren, ondermeer met een vast contract voor het traject tussen Hamburg en Maagdenburg. Met dat vaargebied voor ogen kreeg Roth in het najaar van 2012 het plan om een tankschip te bouwen dat breed inzetbaar is. Een goed dragend schip dat met een lage kruiplijn zowel kan dienstdoen voor transport tot diep in de kanalen maar ook kan bunkeren binnen de grote zeearmen van Duitsland tot Frankrijk. Het schip zou daarom verzwaard moeten worden gebouwd voor het vaargebied binnen zone I en II van de Duitse wateren waaronder Hamburg, Brunsbuttel en Kiel. ‘En vergeet niet dat er bij Duinkerken ook een stevige bries kan staan met navenante golfhoogte’, spreekt Roth uit ervaring. Zakelijk gezien had Roth daarmee uitsluitend een schip voor ogen waar vraag naar is in de markt. ‘Daarmee werd het beslist geen willekeurige uitbreiding van de vloot’, benadrukt hij. Tijdens de nieuwjaarsborrel 2013 met het management van Universe Shipping maakte hij zijn idee bekend voor de combinatie van een zwart bunkeren transportschip en kreeg direct bijval. Later werden de plannen en schetsen voorgelegd aan Wim Driessen van Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. en Ubbo Rommerts van Rommerts Ship Design waarmee hij nog vele dagen verder tekende. Het werd onder de naam “Universe- S” een compleet nieuw ontwerp voor een schip van 85.00 x 9.50 x 3.32 meter met vijf tanks dat 1,687 ton meet en een kruiplijn heeft van 3,32 meter. Het casco werd vanaf de Roemeense Severnav Shipyard voor afbouw bij Dolderman bezorgd. Bij de maximale eigenschappen van dit schip hoort ook een bijzonder (ont)ballastsysteem. ‘Ik had ingeschat dat het zo’n drie uur zou duren voor de U-tanks in de zij en het vlak onder ballast zouden zijn’, zegt hij. Toen de proef op de som werd genomen bleek het karwei door de supersnelle injectors binnen twee uur en een kwartier te zijn afgerond. Wie leverden aan het mts Deneb Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip (turn-key project) Dolderman B.V. Hoofdmotor: Caterpillar, type 3508C. Boegschroef / ladingpompaandrijving: John Deere, type 6135AFM, generatorsets boordnet: 1x John Deere, 4045HFG82A en 1x John Deere, 6068HFG82A Shipyard Severnav, Turnu Severin Bouw casco Rommerts Ship Design B.V. Ontwerp casco, stabiliteitsberekeningen- en software Victrol N.V. Bevrachting Assurantiekantoor Vermeij B.V. Casco- en P&I verzekering Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Casco- en P&I verzekering Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Accountants & Belastingadviseurs ESJ Accountancy Rubber Design B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor Esco Aandrijvingen B.V. TwinDisc MGX5321 keerkoppeling Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets Combi Isolatie BV Isolatie woning, uitlaatgassen installatie en thermischeolie- en dekleidingen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 4-blads schroef, diameter 1650 mm, skew design Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie IHC Sealing Solutions Schroefasafdichting Damen Marine Components Straalbuis type Optima diamtr. 1662 mm Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2700. Hydraulisch aggregaat: HPP2700-180/ 1-1-1/5,5 kW. Roeraandrijving: 2 DWK 6080/56. Hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD 200 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef OMEGA type VBS1000SR, vermogen: 282 kw/1780 Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Atlas Copco Marine Air Schroefcompressorset MAS GA11FF, 86 m³/h, opgebouwd op een 500liter gegalvaniseerde LRoS gekeurde ketel. Atlas Copco Automan zuigercompressor 1,5 kW, opgebouwd op een 90 liter ketel. Climalogic B.V. Airconditioning installatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, rvs afsluitbare roosters en ontgassingventilator. Minimax Brandbeveiliging b.v. Brandbeveiligingsapparatuur DBS Scheepsservice Alu machinekamerplaten Electric Marine Support Binnenvaart BV Electrische installatie Mastervolt B.V. Omvormer/ acculader Foresta Trading B.V. Volledige pakket Robusta & Victor dienstpompen, F.T. ballast-lens ejectors, smeeroliehaspels & gasolie trimpomp Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefkolom, geleidekoker en hydrauliek ASI Soest B.V. Hydrauliek stuurhuis Dutch Marine Technology B.V. Radio Zeeland apparatuur, Swiss River Navigator II radar en Periskal Periskal cvba Periskal Inland ECDIS Viewer systeem Orlaco Products B.V. Camerasysteem Intellian GPS Rafa B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Betimmering icl. stuurhuislessenaar Miron B.V. Levering en montage van het sanitair van de woning, RVS afvoersysteem en waterzuiveringen systeem Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling woning Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers en ankerdraden. Rotodyne Ventilatoren B.V. Ventilatoren VE- Woning en Scheepsstoffering Complete stoffering woning en vescreen stuurhuis Winteb B.V. Ontluchtingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan 20 mtr. 6 inch leiding, autokraan 15 mtr. 2000 kg Alubouw de Mooy B.V. Voormast, heklicht, boordlichtbakken, roeftrap, roeiboot David, reddings David en woningdeur Advecon Sign Service Belettering Gebr. Stam Las-en Constructiewerkzaamheden Div. RVS/ ijzerwerk Shell Nederland Smeermiddelen SLURINK bunkerstations Gasolie en Shell smeerolie Nelf Marine Paints B.V. Coating Binnenvaartwinkel.nl Alle dekmaterialen en inventaris RuGotech Pijpleidingen B.V. Dekleidingwerk incl. spiralen en thermische olieleidingen van ladingverwarmingsinstallatie EPS European Pump Services B.V. 2 Bornemann frequentiegeregelde ladingpompen type W7.2zk-85/2 . Deze pompen hebben elk een capaciteit van 250m3/uur bij een werkdruk van 8 bar en een viscositeit van 500 cSt. De aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren met een vermogen van 105 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering en 1 stuk Slobpomp W3.1zk-30/1 De aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotor met een vermogen van 8,6 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering Hoveko B.V. Complete tankmeetapparatuur Heatmaster B.V. Thermische vloeistof ladingverwarmingsinstallatie. TankTech B.V. Tankinhoudsmeting Imbema Cleton B.V. Laad-en losslangen

Binnenvaartkrant