Views
2 years ago

2014-09

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • April
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Hartman
  • Moeten
  • Marine

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Lady Realwood kent haar gelijke niet Pleidooi voor snelle verruiming Albertkanaal 5 15 17 Oude tijden herleven in Kampen TEN-T: Auch die Binnenschifffahrt sollte ihre Chance ergreifen vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 650 Editie 9 - 23 april 2014 Service in binnen- en buitenland Gespecialiseerd in Cummins +31 (0) 184-679 608 info@marinepowerdrechtsteden.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 Officieel dealer van: WWW.AXCES.COM power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) 184411922 Fax. +31 (0) 184419565 Onzekerheid over toekomst Duitse vaarwegen In Duitse binnenvaartkringen maakt men zich zorgen over de plannen die de nieuwe bondsregering heeft met de infrastructuur. De vaarwegcategorisering waarmee de vorige Verkeersminister Ramsauer iede reen tegen zich in het harnas joeg, blijkt namelijk gewoon weer in het "Bundesverkehrswegeplan" te staan. Die indeling bepaalt in welke kanalen en rivieren nog wel geïnvesteerd wordt en in welke (bijna) niet meer. Door geldgebrek kondigde Peter Ramsauer in 2011 aan voortaan voorrang te willen geven aan vaarwegen waarover meer dan 10 miljoen ton per jaar getransporteerd wordt. Deze ‘voorrangsrivieren’ moesten snel uitgebouwd worden. Ook op vaarwegen met een jaarlijkse tonnage boven 5 miljoen ton, de zogenoemde ‘hoofdvaarwegen’, zouden nog uitbouwprojecten mogelijk zijn, mits economisch zinvol en financieel haalbaar. Voor alle andere vaarwegen gold dat in het beste geval de status quo werd behouden. Ramsauer was bereid daarbij op de koop toe te nemen dat bepaalde vaarwegprojecten sneuvelden, zelfs als ze economisch zinvol zouden zijn. Omstreden ‘Het BVMI (Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur, red.) grijpt voor de vaarwegen terug op de omstreden en niet afgeronde categorisering van de WSV-hervorming. Daarmee worden veel vragen opengelaten, aangezien ook die categorie-indeling nog helemaal niet duidelijk was.’ Dat schrijft het Bundesverband Öffentlicher Binnenhäfen (BÖB) in een reactie. De organisatie is het niet eens met de gang van zaken en vindt dat de investeringen in de Duitse vaarwegen achterblijven ten opzichte van weg en spoor. ‘Die ongelijke behandeling is ontoelaatbaar.’ ‘We weten nog steeds niet op welke criteria – naast de erover vervoerde tonnage – Duitse vaarwegen ingedeeld zullen worden en hoe dat zich in de infrastructuurplanning vertaalt’, aldus BÖB-directeur Boris Kluge. ‘We gaan nu vaarwegprojecten naar prioriteit indelen voor de Sail Kampen was afgelopen weekend met 230.000 bezoekers – 30.000 meer dan bij de vorige editie in 2010 – het grootste Paasevenement. Oude tijden herleefden in de Hanzestad. ‘Dit is onze landelijke doorbraak’, concludeerde voorzitter Bert Hofman tevreden. ‘Niet alleen qua bezoekersaantallen, maar ook qua naamsbekendheid en media-aandacht zijn we gegroeid.’ Het historische zeilfeest op en aan de IJssel ging vrijdag voortvarend van start met een verlichte vlootschouw, waaraan ruim zestig schepen meededen. Op zaterdag en zondag was sprake van een gezellige topdrukte met ideale weersomstandigheden voor het maritieme evenement: veel zon en een lekkere wind. (foto Minke Schuthof) periode tot 2030 zonder dat duidelijk is hoe ze vergeleken moeten worden.’ Hij verlangt snel duidelijkheid van minister Alexander Dobrindt over de indeling van de rivieren en kanalen. ‘Het is vermoeiend daar steeds weer op te moeten wijzen, maar op deze manier ontbreekt de toekomstplanning waar alle vaarweggebruikers behoefte aan hebben.’ Positief vindt de BÖB dat het ministerie in elk geval plannen heeft voor nieuwe infrastructuur. ‘Het ministerie geeft daarmee te kennen zijn verantwoordelijkheid te willen nemen om de capaciteit van het verkeersnet zeker te stellen.’ In de komende weken en maanden wordt duidelijk welke aangemelde projecten voorrang krijgen. De BÖB ziet de gekozen aanpak in principe als een zinvolle manier om het beperkte budget doelmatig in te zetten. Voor de wegen en spoorwegen vindt de organisatie de gevolgde methodiek acceptabel. De categorisering die voor de natte infrastructuur wordt ingezet doet de BÖB het ergste vrezen. Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl De Ruyter Service staat 363 dagen per jaar, 24 uur per dag voor u klaar! T +31(0)184 - 424 295 www.ruyterservice.nl

De Binnenvaartkrant