Views
1 year ago

2014-08

  • Text
  • April
  • Avalon
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Waar
  • Schip
  • Onze
  • Terra
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 4 8

De Binnenvaartkrant 4 8 april 2014 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. TE KOOP OF HUURKOOP sleepduwboot, 730 pk. Kijkhoogte 5/9 mtr. afm. 23 x 5.70 x 2.10 mtr. eventueel met personeel. Ruime financieringsmogelijkheden. Tel. 06-53153374 / oossi@planet.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 CADA - BATTERIJEN + Wij zijn getroffen door het overlijden van onze oud directeur en collega Jurrie Berends op de leeftijd van 68 jaar. Hij was voor ons een fijne collega. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar Loekie, de kinderen, kleinkinderen en naaste familie. Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de zu verkaufen Containerschiff MS „Paradizo“, Baujahr 1974, 110 x 11,40m , schubfähig Bei Interesse, rufen Sie uns an Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Piet, Joop & Bert. Bunkerstation Delta Stolk & Berends B.V. Hooikade 3, 3311 CD Dordrecht PROMOTIE !!! Semi-tractie 230 Ah € 210.00 Geplaatst* *(mits terugname gelijkwaardige oude accu’s) GROUP BAECK TE KOOP KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 43.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 109.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 www.huizinga-snijder.nl MARINE BELGIUM Radar et appareils nautique Communication par Satellite AIS Conduites Haven 138, BE Antwerpen +32 3 546 40 83 www.serviceelektro.be Faling BVBA CHANTIER NAVAL PLAQUET (binnenvaart) rue du Canal, 15 B-7640 Péronnes-lez-Antoing (langs het meer van Péronnes) OVER TE NEMEN (zonder schulden) : Exploitatiezetel over 2 ha 72 a 29 ca samengesteld met : • Bouwateliers, dieselhal en magazijn • Burelengebouw, personeel- en tentoonstellinggebouw • Drogedok voor schepen 85m op 9,50, 2 x 38m op 5,05 en 47m op 6,5 • Drijvende ponton • Exploitatiematerieel gereed om het gebruik • Omvangrijke reserveonderdelen voorraad • Omvangrijke orderboekje (frans-belgische clientèle) • Lopende contracten Voor contact en bezoek zich wenden tot de curator over het faillissement : Meester Marc CLAEYS, advocaat à 7500 Tournai (Doornik) rue Saint-Eleuthère, 186-188, tél. : 00.32.69.21.00.66 of 00.32.476.41.53.38 marcclaeys.avocat@skynet.be Gevr Kap (Gr.vaarb.) Rondvaarten over de Vecht 0 uur contr. of ZZP tm nov Tel.034-6725800 Te koop: alum. schuifluiken voor ms 67 x 8,2 m. Tel: +32 475 499448 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 REINPLUS VANWOERDEN /ARGOS De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031-(0)622515555 CADA Batterijen STARTBATTERIJEN: 75Ah € 62.50 100Ah € 82.50 140AH € 120.00 230Ah € 187.50 TRACTIE: 24V 600Ah € 1400.00 24V 800Ah € 1775.00 Prijzen: exclusief BTW Levering in België, Nederland, Frankrijk Groot assortiment op stock, ook AGM, Gel,… Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium . Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be AMSTERDAM Een enthousiaste: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: Wij bieden: G Reacties naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. J. Martens, tel. 020-6321166 / 0653505029

De Binnenvaartkrant 5 8 april 2014 Betty de Boer (VVD) steunt ASV in strijd tegen ROSR-overgangsbepalingen ‘We zijn doorgeslagen in de regels’ Betty de Boer gaat verder met haar verzet tegen de ROSR-overgangsbepalingen van de CCR. Het VVD-TweedeKamerlid wil druk blijven uitoefenen op minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu om de Nederlandse Rijnvaartcommissarissen ertoe te bewegen de Straatsburgse instantie op andere gedachten te brengen. Ondertussen mobiliseert De Boer, die binnenvaartrapporteur voor de Tweede Kamer is, collega’s in andere Rijnoeverstaten om hetzelfde te doen. ‘Ik wil ervoor zorgen dat van onderaf druk wordt gezet op de ministeries en op de Centrale Rijnvaartcommissie’, zei De Boer zaterdag 29 maart. Ze was die middag te gast bij het openbare gedeelte van de ASV-jaarvergadering in Rotterdam. Ingrijpend en kostbaar Die schippersbond verzet zich het langst en felst tegen de nieuwe technische eisen die de CCR aan schepen stelt. Een deel daarvan is in 2010 ingegaan; op 1 januari 2015 volgt een nieuwe serie eisen. Veel scheepseigenaren kunnen niet of slechts tegen zeer hoge kosten daaraan voldoen. ‘En dan geldt niet alleen voor kleine en oude schepen’, zei ASV-voorzitter Sunniva De CCR presenteert de aangepaste regels tijdens haar voorjaarsvergadering op 14 juni. Twee dagen eerder bespreekt de Vaste Kamercommissie in Den Haag met minister Schultz het Nederlandse standpunt. Tweede Kamerlid Betty de Boer (rechts) was te gast bij de ASV. Links voorzitter Sunniva Fuitsma. In het midden dag-voorzitter Bouke Veltman. (foto Tekst & Toebehoren) Fluitsma. ‘Ook voor grote, nieuwere schepen zijn de aanpassingen ingrijpend en kostbaar.’ Verzetten Het was 29 maart drukker dan voorgaande vergaderingen. Fluitsma meldde dat de ASV het aantal leden ziet groeien. Bovendien waren er ’s middags meer gasten van buiten de vereniging aanwezig om aan de discussie mee te doen. In haar jaarrede haalde ze een documentaire over Wubbo Ockels aan: Nederlands eerste astronaut lijdt aan niercelkanker en is door zijn artsen opgegeven. Maar hij geeft zelf niet op en zoekt redding in allerlei alternatieve geneeswijzen. ‘Ook wij leggen ons er niet bij neer’, zei Fluitsma strijdvaardig om vervolgens een hele waslijst op te sommen waar de ASV tegen in het geweer blijft komen. Zoals de CCR-eisen, het ontbreken van een Europees vervoersbeleid, ‘de machteloze rol van de schipper in het speelveld van verladers en bevrachters’ en ‘een minister die het CDNIverdrag schendt en zorgt dat we ons huisvuil niet meer kwijt kunnen’. Duitse collega’s ‘Ik woon op een woonschip en dat is heerlijk’, vertelde De Boer toen zij haar gezichtspunt uitvoerig toelichtte, ‘maar ik hoop niet dat er door de ROSR-bepalingen opeens veel meer woonschepen bijkomen.’ De ASV vindt bij haar een luisterend oor. De Boer stond eind vorig jaar aan de wieg van de hoorzitting in de Tweede Kamer over de CCRregels. Onlangs (20 maart) bezocht ze de Parlementaire Avond in Berlijn, waar Duitse Bondsdagleden met binnenvaart in hun portefeuille bijeen waren. Daar pleitte ze ervoor dat die Duitse collega’s via hun eigen regering ook bij de CCR aandringen op versoepeling – of liever nog afschaffing – van de nieuwe regels. ‘Ik ga hen uitnodigen voor een bezoek aan de Rotterdamse haven en zal hen laten zien hoe belangrijk binnenvaart is. Ook voor de Duitse economie. Met name Noordrijn- Westfalen is sterk afhankelijk van Rotterdam en de binnenvaart.’ Ook de parlementsleden van Frankrijk, België. Luxemburg en Zwitserland wil De Boer achter haar standpunt krijgen. Noord Nederland schepenverzekering heeft het boekjaar 2013 positief afgesloten. Ondanks een hogere schadelast werd een goed resultaat behaald. Dat was mede dankzij de samenwerking met TVM verzekeringen, zo meldt de onderlinge zelf. ‘Voor de eerste keer in de geschiedenis van Noord Nederland krijgen de leden een deel van de betaalde premie terugbetaald.’ De P&I-premies gaan ook omlaag. Nut en noodzaak De Boer waarschuwde dat het een kwestie van lange adem is. Eventueel uitstel van de invoering is niet voldoende – maar zou wel lucht geven voor een definitieve oplossing – daar zijn De Boer en de ASV het over eens. Ook de versoepeling van slechts negen punten, waar de CCR nu aan werkt, helpt niet echt, stelde Fluitsma. ‘Het gaat om de opeenstapeling van al die regels – een inventarisatie van de ASV komt uit op bijna tachtig stuks – daar is voor veel schepen niet aan te voldoen.’ De aanscherpingen zijn bedoeld om de vaart op de Rijn veiliger te maken. Maar soms werken ze averechts, betogen schippers. Zoals de verplichting om een reling te installeren. De Boer moet niets hebben van onnodige regels. ‘Misschien hebben we met z’n allen zitten slapen toen ze ingevoerd werden. Maar dat betekent niet dat we ermee moeten doorgaan. We zijn erin doorgeslagen. Zijn regels er voor ons of zijn wij er voor de regels?’ Alleen als nut en noodzaak helder zijn, zouden nieuwe eisen ingevoerd mogen worden. ‘Stuur me concrete voorbeelden van ridicule eisen, zodat ik daarmee parlementariërs uit andere landen kan overtuigen.’ Noord Nederland geeft deel verzekeringspremie terug Volgens directeur Hendrik de Jonge profiteren de klanten van de gezamenlijke inkoop van producten. ‘Verder bespaart Noord Nederland, door de samenwerking met TVM, aanzienlijk op diverse kosten. Het is goed om te zien dat de samenwerking al na één jaar tot resultaat heeft geleid en dat de Coöperatie TVM de leden van de afdeling binnenvaart laat profiteren van de behaalde resultaten.’ 110.000 euro voor innovatieve projecten binnenvaart In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voert het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart uit. Deze regeling staat open voor subsidieaanvragen voor innovatieve projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de verdere verduurzaming van de sector. Projecten dienen zich toe te spitsen op alternatieve brandstoffen, voorof nabehandelingstechnieken, motormanagement of inrichting en gebruik van het schip ten behoeve van CO 2 -, NOx- en fijnstofreductie i Wat van bij de voortstuwing van schepen. Voor het jaar 2014 is 110.000 euro beschikbaar. De sluitingstermijn voor indiening is 1 mei 2014. De exacte voorwaarden en het aanvraagformulier zijn beschikbaar via www.eicb.nl/idb. Een onafhankelijke Innovatieraad beoordeelt de ingediende projecten en stelt een rangschikking op. Columbus doet het EICB? Overweegt u om een project in te dienen? Voor een goede beoordeling zal een projectaanvraag moeten beantwoorden aan de volgende drie vragen: - In welke mate is de innovatie generiek toepasbaar voor binnenvaartschepen van een vergelijkbaar scheepstype of vaarprofiel? - In welke mate reduceert de innovatie uitstoot van CO 2, NOx en PM? - welke mate heeft de innovatie een terugverdieneffect voor degene die haar toepast? Voor vragen of een toelichting kunt u contact opnemen met het EICB: (010) 798 98 30 of info@eicb.nl. Duwsl.boot Gemma zoekt per direct Nederlandse stuurman en matroos. Werk in R’damse haven. Kost en inwoning vrij, werk van ma t/m vr .Info R. Arends Tel. 06-51322330 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te koop beunduwbak Afm. 60 x 9, 1500 ton op 3,75m. S.I. tot 20/20 Prijs € 115.000,-. Tel. 06-4142060 Rondvaartrederij Blue Boat Company Amsterdam zoekt schippers FT/PT. Schottelervaring is een pré. Interesse? Bel met Mandy Kamstra 020-6791370 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 TE KOOP Directie Dagpassagiersschip Dr C.W.Lely 24 passagiers. In excellente staat. L 25.60 x B 5.12 x D 1.49. Volvo Penta D12, 350 pk, bj 2009. VCO Rijn tot Basel en zone 2, 3 & 4 geldig tot september 2017 Vraagprijs € 245.000 Info 06-53760573 & 06-51424029 KAPITEIN GEZOCHT! Gelieve ons te contacteren op Tel.: +32 3 475 274 579

De Binnenvaartkrant