Views
2 years ago

2014-08

  • Text
  • April
  • Avalon
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Waar
  • Schip
  • Onze
  • Terra
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 20 8

De Binnenvaartkrant 20 8 april 2014 HENDRIK DE JONGE EN MENSE LANDLUST MET TVM ACHTER JE STA JE STERKER. Wilt u meer weten?

De Binnenvaartkrant 21 8 april 2014 Hybride Ro-Ro Terra 2 rolt bij Werf ‘t Ambacht uit showroom DOOR JOHAN DE WITTE Met 3.300 vierkante meter verdeeld over drie 3,10 meter hoge dekken, specifiek ingericht voor het vervoer van ‘VAN CARS’, door Dolderman geïnstalleerd met diesel-elektrische voortstuwing van Hybrid Ship Propulsion (HSP) plus afbouw van Scheepswerf ‘t Ambacht promoveert de Terra 2 tot een uniek roroautotransportschip. De plannen van Frans Elbert ter realisering van een tweede Terra kwamen vorig jaar in een versnelling door de overeenkomst met verlader Daimler om op 1 april 2014 in schema te Düsseldorf voor Daimler ‘VANS’ te laden met bestemming Gent. Voor Dolderman BV pakte dit uit in het zo snel mogelijk leveren van een nieuw 135 x 11,45 meter grote autotransporter aan Scheepvaartbedrijf Terra BV. Op de helling van Hoebée werden twee helften van een reeds in de wachtkamer liggend Chinees casco aan elkaar gezet. Werf ‘t Ambacht BV kreeg groen licht voor afbouw en het construeren van autodekken plus ramp evenals het plaatsen van een 8,5 tons Van Wijk-kraan op het voorschip enzovoort. Van der Velden reserveerde alvast vier roeren voor deze dubbelschroever. Bogenda Electro BV tekende voor de gehele elektrische installatie. Kampers ging aan de slag voor een stuurhut en Alubouw de Mooy voor de masten. Dolderman plaatste twee Caterpillar C18-voortstuwingsmotoren, één C18 en één C9 Caterpillar als generator/energie voor het HSP hybride voortstuwingssysteem, alsook drie John Deere-generatoren. Severijn De Ridder van HSP continueerde het succes van onder andere ms Goblin en mts Martinique, beide voorzien van het HSPsysteem. In vergelijking met standaard voortstuwing worden bij een hybride systeem kleine en goedkopere mechanisch ingespoten motoren geplaatst. Deze zijn optimaal afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. De generatoren zijn afgesteld op 1800 toeren ofwel 80 procent continu. Gezien het continue karakter van deze motoren zal de standtijd zich praktijk ondervindelijk in duurzaamheid onderscheiden. ‘Het zijn de details die aan het eind verschil maken’, volgens Jean Luc, bedrijfsleider van Ambacht BV Scheepswerf & Machinefabriek. Hij vindt dat accuraat, flexibel en kwaliteit de basis zijn voor de werf. Volgens Ab de Leeuw betaalt zich dat uit in werk. ‘Onze specialisatie in autotransportschepen, hellingwerk en straks voor Koedood een stuk ijzerwerk aan mcs Norwand evenals de laatste vijf vastlopers op de rivier voor herstel naar ons toe kwamen, bewijzen dat. Het schroevendok is onze joker!’ Schoon op weg over water ‘Bij een nieuw schip hoort schone en brandstofbesparende energie’, volgens Frans Elbert. Aanvankelijk Tussen dek 1 en 2. (foto’s Johan de Witte) De voormachinekamer. wilden we dan ook diesel-elektrisch met LNG als brandstof. Echter de traagheid van beleidsmakers betreffende CCR wet- en regelgeving in Straatsburg liep fors uit de pas met de deadline van Daimler om 1 april in Düsseldorf te laden. Daardoor is de schone LNG-wens dieselolie geworden. Het zou wenselijk zijn wanneer de CCR eveneens innoveert in besluitvorming en zich realiseert dat voor het bedrijfsleven Werk van Bogenda. doen en opschieten voorwaarden voor existentie zijn! Niettemin hebben we het schip met het HSPhybride systeem zo schoon mogelijk ingericht.’ Goed gewerkt, tevreden? ‘Ja absoluut, Terra Ro-Ro in vogelvlucht In de mythology is Gaea ontstaan uit de ‘chaos’ aan het begin der dingen. De chaos bevatte aarde, water, lucht en vuur. Gaea is in het Romeins Tellus, Terra, ofwel aarde. De 110 x 11,45 meter Terra liep in 1980 van de helling. Het schip bleek te groot voor de markt. In de ‘chaos’ van goede en slechte tijden stapte eigenaar Frans Elbert met zijn motief om de Terra te exploiteren naar Wolf Engels van Ford in Keulen met de vraag of auto’s niet per schip naar de zeehavens getransporteerd konden worden. ‘Hoe stelt u zich dat voor Herr Elbert?’ Ondanks de verplaatsingseenvoud van auto’s vereiste het transport per schip, ingrijpende logistieke aanpassingen. Niettemin kreeg Wolf Engels (als zeiler maritiem geëngageerd) na diverse meetings interesse. In de programmering van Fords productielijn kwam verladen aan de waterkant niet voor. Interrijn werd aan de onderhandelingstafel uitgenodigd om een roro-terminal in Keulen-Niel te exploiteren in samenwerking met Harms uit Bremen. Daarmee was autotransport over water “en route”! Hiervoor hadden naast Frans Elbert, verschillende partijen hun onmisbare inbreng. Het volume vertoonde groei en krimp. Vervoersstromen van auto’s veranderden regelmatig. Na enige jaren kwam Frans Elbert in contact met de multinational in transport van auto’s en motoren, Horst Mosolf GmbH & Co. KG uit Kirchheim/Teck. Sindsdien heeft Elbert een nauwe samenwerking met deze firma, die individuele oplossingen voor mobiliteit creëert en zich hierin niet tot Europa beperkt. Rond het millennium startten Bremer Lagerhaus Gesellschaft (BLG), Mosolf en Frans Elbert in Brazilië het bedrijf Motoliner Ltda, met als doel logistieke dienstverlening! Motoliner beschikt over een efficiënt netwerk en diverse vestigingen in Brazilië. Moto Honda Brasil produceert per jaar 1,7 miljoen motorfietsen, waarvan 85 procent bestemd is voor de thuismarkt. In 2013 was Motoliner verantwoordelijk voor de dealerleveringen van 40 procent van de totale jaarproductie. Een ontwikkeling waardoor compagnon Frans Elbert en echtgenote Suzanne zo’n zes tot acht maal per jaar richting Sao Paulo vliegen voor het gedeelde bedrijfsmanagement van Motoliner Brasil. mits bedrijven of leveranciers marktconform zijn, werken we graag met bekenden en dat pakt meestal goed uit. Wat goed is moet je niet veranderen. Bijvoorbeeld deze werf heeft de Terra al meerdere keren aangepast en dat geldt eveneens voor Dolderman en anderen.’ De realisatie van de Terra 2 staat de laatste maanden prominent op de agenda van Frans Elbert. Cor Poppelier assisteerde bij dit project en maakte naam als een vriendelijke “duvelstoejager”. Suzanne Elbert zette zich in om samen met de jongens van Teunis Verveer het interieur conform functie zo comfortabel mogelijk in te richten met sfeervolle accenten voor de bemanning. Frans en Suzanne zeggen hierbij aan alle medewerkenden: ‘Dank u wel voor het uitstekend resultaat van de Ro-Ro Terra 2. Vanzelfsprekend stond op 1 april overeenkomstig afspraak met Daimler de Terra 2 voormiddag al vol ‘Van Cars’ richting Gent. Op 9 mei in Düsseldorf heeft Suzanne Elbert de eer om onder belangstelling van opdrachtgevers en genodigden uit de autotransportbranche het schip te dopen.

Binnenvaartkrant