Views
1 year ago

2014-08

  • Text
  • April
  • Avalon
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Waar
  • Schip
  • Onze
  • Terra
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 16 8

De Binnenvaartkrant 16 8 april 2014 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Verkoop- installatie en reparatie centrum Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur www.oechies.nl · info@oechies.nl Lineair motor tbv blauwbord Marifoon antenne M4 Daalderop boilers Icom IC-M323 Tricoflex Dekwasslang Geel 1” nu Rol = 50meter € 2.50 p/m excl. BTW Vanaf €165,- excl. BTW Lineaire motor E411-500N (Servomotor) Uitvoering in zwart geanodiseerd aluminium. Slag 110mm. Max. kracht 500N Lineaire snelheid: 4mm/sec Elektronische eindschakelaars tegen overbelasting Aktie €425,-excl. BTW Icom IC-M87 ATEX Waterdichte maritieme portofoon. Atis en Atex gekeurd Inclusief batterijen en lader. Lederen tas en microfoon optioneel €590,- excl. BTW €67,50 excl. BTW PRIJS OP AANVRAAG Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. Stopmagneten Leverbaar in 12V en 24V Klein en groot model Prijs klein model vanaf excl. BTW Prijs groot model vanaf €95,- €105,- excl. BTW UIT VOORRAAD LEVERBAAR 380V 80 ltr. mono plus 2500W €919,- excl. BTW + Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW 380V 120ltr. €1255,- mono plus 2500W excl. BTW €248,- excl. BTW Nieuwe generatie compacte waterdichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit. Brandstof verbruiksysteem Let op onze aanbiedingen in de winkel! Vertex VX-351 portofoon De Vertex VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare Vergunningsvrije UHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Telecrane Radiografische besturing Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU €340,- excl. BTW Icom IC-M35 Waterdichte handmarifoon Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Daniamant L90 SI In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Reddingsboei verlichting Compleet met houder en lijn Voldoet aan de eisen van Scheepvaart inspectie Kunststof. Kleur Oranje. Incl. batterijen €46,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW www.binnenvaartkrant.nl/mobiel WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl Roald Verstraeten, eigenaar Montana CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl MARINE BELGIUM Moteurs Diesel / Groupe électrogène Haven 138, BE Antwerpen +32 3 546 40 86 www.servicepower.be

De Binnenvaartkrant 17 8 april 2014 MDConstruction langszij de Nieuwe Maas DOOR JOHAN DE WITTE Massive Dynamic Construction BV (MDC) Rotterdam-Bolnes realiseerde in opdracht van Holland Shipyard BV uit Hardinxveld een 48 x 12 x 2,50 meter groot ponton met roll on-roll off ramp. MDC kreeg de 260 ton staal gesneden aangeleverd. Na acht weken rolde de ponton, bestemd voor de Franse markt, inclusief outfitting de loods uit. Achter de poort aan de Oostdijk 29 in Bolnes liggen grote terreinen waar gedateerde bakstenen loodsen, dooraderd met stalen spanten en door brand- en laswerk ‘bewierookte’ ramen, de ambiance van Hollandse scheepsbouw uit de zestiger jaren vertegenwoordigt. “VEROLME “staat nog door ons klimaat met versleten letters op de gevel. Binnen de 4500 m 2 grote werkhal hangt opnieuw de atmosfeer van staalverwerking in de lucht. MDC is als splinternieuw en ambitieus bedrijf op dit historisch adres neergestreken. Bert Kornet verwelkomt en loodst ons naar de vergader-/koffietafel voor een interview. Vanuit de maritieme wereld als matroos, zeevaartschool Rotterdam en scheepseigenaar/beheer naar een Bert Kornet (links) en Igor Rosandic. (foto’s Johan de Witte) commerciële functie bij Boskalis, nadien hoofdinkoper voor IHC en ondernemer pur sang, vermeldt zijn “CV”. Igor Rosandic schuift aan en maakt duidelijk dat hij technisch directeur van MDC is en Bert Kornet directeur-eigenaar. Igor emigreerde vijf jaar geleden als kennismigrant uit Kroatië. Samen met Bert is hij eigenaar van MDC. In hun bedrijf zijn Kroatische scheepsbouwkennis en Nederlandse traditie samengevoegd. Zijn professionele scheepsbouwkennis heeft overigens een internationaal accent: ‘We zijn van start met 35 medewerkers die ik deels kende evenals hun capaciteit. Naast mijzelf hebben we op de werkvloer een aantal vakmensen en uitstekende lassers die het voortouw nemen in kwaliteit. We bouwen binnen de tolerantie van 3 millimeter. In deze opstartfase zijn we kritisch op ons zelf, waarmee we de MDC productie met onderscheidende kwaliteit in de markt willen zetten. Natuurlijk werken we met alle klassebureaus. Zoals gezegd Rosandic weet van de De ponton is bestemd voor de Franse markt. hoed en de rand. Hij werkte reeds aan megajachten, grote constructies en specifiek offshore-materiaal, waar tolerantie niet met plamuur kan worden glad gestreken! Opsteker ‘We zijn hier gestart in november zonder orderportefeuille’, vertelt Bert Kornet. ‘De bestaande faciliteit zoals het kraanbedrijf, elektrische voorziening, kantoor, sanitair, wasen eetruimte zijn als eerste aangepast. Als opsteker kregen we half december een mooie order van Holland Shipyard. Een maand voor de afleverdatum hiervan gaf IHC opdracht voor midship-secties van een kabellegger.’ ‘We hebben met deze locatie ook geluk: er is ruimte, faciliteit en we zitten maar 25 meter van de rivier met een 150 meter lange kade. Igor Rosandic heeft scheepsbouw in zijn DNA. Als professional versterkt hij het hele team. Ingeval het met staal te maken heeft, kunnen en willen we alles aanpakken. www.mdconstructions.nl Monumentale portaalkraan DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Richting Duitse grens langs Nijmegen varend, staat over stuurboord vlak voor de spoorbrug een opvallend monument: een havenkraan. Nu is daarover wat hommeles ontstaan in de Waalstad. Cultureel ondernemer Leon Berkers, pleitbezorger van de plaatselijke museumhaven, heeft er zich voor ingezet dit stuk industrieel erfgoed voor verval te behoeden. De van oorsprong verrijdbare kraan werd in 1900 gebouwd bij de firma Figte in Haarlem. Leon Berkers: ‘Na de restauratie van 2006 is er niks meer aan die kraan gedaan. Er moest iets gebeuren.’ Dus heeft Berkers het gevaarte voor een symbolisch bedrag gekocht. Dat is bij sommige omwonenden rond de huidige locatie niet in goede aarde gevallen. Zij willen hun kraan niet kwijt. Die moet blijven staan waar die nu staat: tegenover de plek waar het gebouw van de Gelderlander ooit stond. Daar waar hij in 2000 werd geplaatst, na het jaar ervoor buiten bedrijf te zijn gesteld. Om zijn aanschaf goed te kunnen beheren, wil Berkers de ijzeren reus van de kop van de Nijmeegse Waalhaven richting Lindenberghaven vervoeren, de museumhaven. Daar heeft al menig stuk levende geschiedenis een welkom thuis gevonden. ‘Wil je die kraan onderhouden, dan zul je er een boterham mee moeten verdienen’, weet de ondernemer. ‘Nu ik die kraan heb gekocht, mag ik er in principe mee doen wat ik wil. Met dien verstande dat het een mobiel monument moet blijven. Ik wil er een bed & breakfast in bouwen.’ Alleen als de kraan bij de Lindenberghaven wordt geparkeerd, kan (foto Frank Antonie van Alphen) deze volgens Leon Berkers goed worden beheerd. Daar waar het ijzeren monument zich nu bevindt, is dat niet te doen. ‘In principe is het een mooie plek waar die nu staat. Maar je moet de boel goed in het vizier kunnen houden.’ De veiligheid van de gasten is niet te waarborgen als de bed & breakfast op de kop van de Waalhaven geëxploiteerd zou worden. Rijkswaterstaat ziet zijn plan zitten en wil meewerken aan de verplaatsing. Al zijn de Waalhavenbewoners dan natuurlijk wel “hun” kraan kwijt. De verhuizing zal extra smoel geven aan de verdere realisering van de museumhaven in de schaduw van de Nijmeegse verkeersbrug. Zeker in de buurt van De Stratemakerstoren, de oude bastei waar al een museum in is gehuisvest. Nijmegen heeft al zo weinig presente historie na het bombardement van 1944 en de verwaarlozing van de oude benedenstad in de vorige eeuw. Maar het zal moeilijk zijn de vredespijp te roken met de Waalhavenbewoners. ‘Ja, ik loop er afschuwelijk mee te dubben daar een oplossing voor te vinden. Ik snap de bewonersvereniging van de Waalhaven wel, als is het niet hun kraan. Maar die havenkraan mag niet in verval raken.’ SON: vijfde keer op rij premierestitutie SON scheepsverzekeringen heeft het boekjaar 2013 positief afgesloten en haar leden voor het vijfde jaar op rij een premierestitutie uitgekeerd. Daarnaast wordt voor 2014 de premie voor de P&I-verzekeringen verlaagd. ‘Hieruit blijkt nog eens dat de voordelen uit de binnenvaartsector binnen de Coöperatie TVM ook terugvloeien naar de leden in de binnenvaart’, stelt de verzekeraar. ‘Leden van SON scheepsverzekeringen plukken hiermee de vruchten van het coöperatief verzekeren.’ ‘Bovendien kunnen zij gebruik maken van een flink huiseigen productenpalet en hebben zij de zekerheid van een bijzonder sterke en solide vereniging, waar ledenbelang voorop staat.’ Nieuwe producten Er zijn plannen voor nieuwe producten. Die worden ontwikkeld naar gelang de behoefte van de SON-leden. ‘Binnenkort worden zij benaderd om hun mening te peilen over hun maatschappij en te vragen op welke wijze zij door hun vereniging ondersteund willen worden in de verzekeringsbehoefte.’ Expositie over reddingsboot Willem Horsman In 1955 ontving de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij een motorstrandreddingsboot van N.V. De Bataafse Petroleum Maatschappij en andere werkmaatschappijen van Koninklijke Shell. Hij draagt de naam van Willem Horsman, de gezagvoerder ADVERTENTIE van de tanker Ondina, die op 11 november 1942 sneuvelde in de strijd tegen de Japanners. De Willem Horsman werd in 1956 gestationeerd op Schiermonnikoog. Daar is vanaf 8 mei een expositie te zien over de bouw van deze reddingboot. Willem Geluk treedt op als SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. gastconservator. De expositie is op werkdagen van 8.30 uur tot 12.00 uur te bezoeken in het gemeentehuis. ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant