Views
2 years ago

2014-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Burmester
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Meter
  • Haven

D E B I N N E N VA A RT K R A N T T W E E W E K E L I J K S GRATIS M E D I U M V O O R D E B I N N E N A RT, S SAG I E R SVA A RT, V I S S E R I J , D R E D G I N G , S H O S E A & H T I N G MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Onderzoek: Rotterdam in het nadeel door steun die Luikse haven is klaar met ‘reconversie’ buitenlandse havens krijgen 5 11 21 BDB verurteilt Kritik an Rheinvertiefung vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 23.000 | Verspreidingspunten: 651 Editie 6 - 11 maart 2014 E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Service en reparatie als vaste koers! Export van schepen lijkt haalbaar Nigeria, Brazilië, Paraguay, India en China komen in aanmerking voor export van Nederlandse binnenvaartschepen. Dat concludeert Royal HaskoningDHV. Dat bureau verkende in opdracht van minister Schultz van Haegen of relatief jonge en grote drogeladingschepen naar andere continenten verkocht kunnen worden om zo de overcapaciteit op de Nederlandse (Europese) markt te verminderen. Het exportplan is een idee van Schultz zelf. Het concentreert zich op grote drogeladingschepen (en casco’s), omdat dat segment de voornaamste veroorzaker van de overcapaciteit aan laadruimte is. Melanie Schultz heeft de ideeën vorige maand besproken met vertegenwoordigers van de Rabobank en met zeven Nederlandse scheepsmakelaars. ‘De scheepsmakelaars hebben aangegeven interesse te hebben om deel te nemen in een pilot, gericht op het toetsen van verwachte marktkansen in geïdentificeerde landen.’ De Rabobank en andere banken met scheepshypotheken overleggen op verzoek van Schultz of en onder welke (financiële) voorwaarden het project haalbaar is. Lees verder op pagina 3 >> Minister Melanie Schultz. (foto I&M) Sluis Empel wordt al gebruikt ‘Gevaarlijke stoffen van Betuweroute tijdelijk naar water’ De Tweede Kamer-leden Betty de Boer en Remco Dijkstra van de VVD willen van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu weten hoe het nu staat met het plan van aanpak om een deel van de gevaarlijke stoffen die over de Betuweroute gaan tijdelijk naar het water over te hevelen. Dat is gewenst als de capaciteit op de Betuweroute drie jaar lang beperkt wordt door de aanleg van het langverwachte, ontbrekende derde spoor in Duitsland. Die werkzaamheden starten in 2016. Op 29 januari diende Betty de Boer samen met Duco Hoogland van de PvdA een motie in om tijdens de werkzaamheden aan het Duitse traject de steden en dorpen langs de Brabantroute en de IJssellijn te ontzien en geen extra gevaarlijke stoffen via die routes te laten vervoeren. Daarom zou met die goederen naar de binnenvaart uitgeweken moeten worden voor zover ze niet meer over de Betuweroute zelf naar Duitsland kunnen gaan. Die motie is door de Tweede Kamer aangenomen en draagt de regering op met een uitgewerkt plan van aanpak te komen. Dat moet gebeuren in overleg met vervoerders en de Duitse overheden. Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Na de zomer is de sluis bij Empel helemaal klaar, maar sinds enkele weken varen er al schepen door. Dat zijn de werkschepen van bouwcombinatie Willemsunie, die de 9 kilometer lange omlegging van de Zuid-Willemsvaart rond ’s-Hertogenbosch aanlegt. Het nieuwe kanaal, dat Maximákanaal gaat heten, krijgt twee sluizen: Empel (foto) en Hintham. De nieuwe vaarweg verbindt de Zuid-Willemsvaart met de Maas. Sluis Empel heeft een dubbelkerende functie en de dijk eromheen zorgt voor extra bescherming bij hoogwater. De kolk is 110 meter lang en 12,60 meter breed. De omlegging van de Zuid-Willemsvaart vergroot de bereikbaarheid van Noord-Brabant over water. Vanaf eind van dit jaar kunnen grotere schepen (en met drie lagen containers) via de Zuid-Willemsvaart naar (de containerterminal in) Veghel varen. (foto Joop van Houdt/Rijkswaterstaat) Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com 24/7 SERVICE +31 (0)78 641 68 88 www.psipiping.com ConneCting SpeCialiStS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net

De Binnenvaartkrant