Views
3 years ago

2014-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Sluis
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Procent
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 25

De Binnenvaartkrant 2 25 februari 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 25.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Besuchen Sie uns doch auf unserer Homepage • • Hier finden Sie Ihr passendes Binnenschiff • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Gevraagd: L.L. Matroos i.b.v. dienstboekje ca. 18 jr op sleep-duwboot varende in Rotterdams havengebied Loon n.o.t.k. Info: tel. 0653-15 33 74 www.binnenvaartkrant.nl/twitter Per Direct Gevraagd Schippersechtpaar op ms Mosella, 1700 Ton, i.b.v. Rijn- en radarpatent. Tel. 078- 6812866 / na 19.00 uur: 078-6814982 TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Julianastraat 1 3331 XG ZWIJNDRECHT Tel. 078-6192003 www.dcsint.nl TE KOOP GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 43.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 109.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 rechtstreeks van eigenaar mooi casco zeegaande tanker G.L klasse ,IMO II , 3900 dwat ,4350 cbm. Afm 80 x 16 x 7,80 mtr., diepgang 5,80 mtr. Zeer geschikt als bunker tanker. Info: seatrend.shipping.nv@telenet.be Tel. 06-53623339 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Te koop Passagiersschip/veerpont • 14,95 x 5,20 x 1,15 • bouwjaar 2010 • 80 pers met geldig certificaat • Diverse aanlegsteigers met spudpalen en loopbruggen ook te huur Voor Inl.: tel. 0570-671337 mob. 06-53336965

De Binnenvaartkrant 3 25 februari 2014 Oud-schipper Elbert Vissers zit op zijn plek Wethouder van de ‘Thuishaven van de Binnenvaart’ Het politieke bedrijf gaat hem net zo gemakkelijk af als het varen en ondernemen vroeger. Oud-schipper Elbert Vissers oogst vooral lof voor de afgelopen vier jaar dat hij wethouder van Zwijndrecht was. Zijn lijfspreuk werkt altijd: ‘Gewoon je boerenverstand gebruiken.’ ASV dient om afval bij CCR klacht in tegen Schultz De ASV heeft besloten een klacht tegen minister Schultz van Haegen in te dienen bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Het CDNIverdrag is in beheer bij de CCR en die instantie houdt zich ook bezig met de invulling van de uitvoeringsregeling (delen A, B en C). Er komt een formele klacht tegen de Nederlandse overheid over schending van het CDNI-verdrag. Eerder diende de organisatie een Vrouw overlijdt bij afmeren In Dodewaard is dinsdagochtend 18 februari een schippersvrouw om het leven gekomen toen zij tijdens het afmeren overboord viel. Aan de Waalbandijk meerde haar man het schip rond kwart over acht af tegen een ander schip, zo meldt de politie. De vrouw hielp daarbij. Door onbekende oorzaak viel ze tussen beide schepen en kwam ze in het water terecht. De gealarmeerde hulpdiensten hebben de vrouw uit het water gehaald en ter plekke gereanimeerd. Dat mocht helaas niet meer baten. De politie doet onderzoek naar de precieze toedracht van het incident. Elbert Vissers: oud-schipper met boerenverstand. (foto Tekst & Toebehoren) Op 19 maart zijn gemeenteraadsverkiezingen. Vissers (65) is voor de vierde keer lijsttrekker voor de VVD. Als het aan hem ligt, wordt de partij in Zwijndrecht niet – te hard – afgerekend op het landelijk beleid van premier Rutte. Dertig jaar heeft Elbert Vissers gevaren. In 2000 gingen zijn vrouw Wilma en hij aan de wal wonen. Het schip waarom ze woonden, de Tecarli (1.550 ton), ging naar de sloop. Hun andere schip, de Tecarli 2, verkochten ze. Vissers ging als zelfstandig adviseur aan de slag. In hun woonplaats Zwijndrecht werd hij al snel actief voor de plaatselijke VVD. ‘Mijn zoon was secretaris, maar die had het te druk met afstuderen en vroeg daarom of ik het wilde overnemen.’ Met de samenvoeging van buurgemeenten Zwijndrecht en Heerjansdam en de daaruit volgende fusie van de twee VVD-afdelingen brak een hectische tijd aan. Zonder politiek verleden was Vissers voor alle geledingen een acceptabele lijsttrekker. Karwei afmaken Na acht jaar oppositie in de gemeenteraad won de VVD in 2010; de liberalen haalden vijf zetels. Vissers werd formateur van het nieuwe college. De andere partijen daarin zijn Algemeen Belang Zwijndrecht, PvdA en ChristenUnie/SGP. Zijn portefeuille is breed en loopt van zorg & welzijn tot sport, cultuur en economie & binnenvaart. Vissers hoopt dat de VVD volgende maand voldoende zetels overhoudt om een rol te kunnen spelen in de nieuwe coalitie. Persoonlijk zou hij De Vlaamse regering heeft ingestemd met het voorontwerp van de wet over de bevrachting en de prijsvorming in de binnenvaart binnen de bepalingen van de Europese richtlijn hierover. De wet zorgt voor het vorig jaar door de schippers afgedwongen verbod op het vervoeren en/of opslaan van goederen tegen dumpingprijzen. Vrijdag 21 februari ging het Vlaamse kabinet op voorstel van minister Freya van den Bossche (Energie, Wonen, Steden en Sociale Economie) akkoord met de wet. Eerder Ook Vlaams ‘ja’ tegen anti-dumpingwet gaf de Belgische regering al groen licht. De anti-dumpingwet was daar uitgewerkt door staatssecretaris Melchior Wathelet van Mobiliteit. klacht in bij SOLVIT, een online netwerk waarin EU-lidstaten samen naar een pragmatische oplossing zoeken voor problemen die het gevolg zijn van een verkeerde toepassing van de interne marktregels door overheidsinstanties. Dat orgaan heeft de schippersvereniging meegedeeld dat het CDNI-verdrag niet valt onder Europees recht, maar dat het gaat om een internationale conventie tussen de Rijnoeverstaten en Luxemburg. Daarom is de CCR de aangewezen organisatie om de kwestie bij aanhangig te maken. Minister Schultz van Haegen beschouwt het afval van binnenvaartschepen als bedrijfsafval. ‘Iedere bedrijfssector in Nederland betaalt voor zijn afval’, schrijft Schultz. ‘De overheid kan en wil niet langer betalen voor de uitzonderingspositie die de binnenvaart – als enige bedrijfssector in Nederland – hier tot voor kort in had.’ Daarom bestrijdt ze dat schippers dubbel betalen als ze voor afgifte op rijksvaarwegen een abonnement nemen naast de afvalstoffenheffing die ze in de meeste gevallen voor hun woning aan de wal betalen. Dat antwoord van de minister op vragen van SP-Kamerlid Eric Smaling is volgens de ASV in strijd met de memorie van toelichting die Schultz voorganger gaf toen het CDNI-verdrag in 1998 in de Tweede Kamer werd behandeld. ‘Daarin staat heel specifiek dat dit alleen bij passagiersschepen als bedrijfsafval gezien mag worden, bij binnenvaartschepen is het geen bedrijfsafval’, aldus de ASV. Dodelijk ongeval bij Euromax Zondagmiddag 16 februari is bij een ongeval op containerterminal Euromax een 56-jarige schipper uit Leeuwarden overleden. Zijn schip lag in Rotterdam-Maasvlakte opzij van een zeeschip toen een stuk staal van een kraan losraakte en op het stuurhuis viel. Twee andere mensen die aan boord waren, raakten gewond: de 60- jarige schippersvrouw en een 45- jarige terminalmedewerker. ook maar wat graag doorgaan als wethouder. ‘Dan kan ik het karwei afmaken. Er komt veel op de gemeenten af met de decentralisatie in 2015. Onder meer door de overheveling van taken uit de AWBZ naar de WMO. De begroting van Zwijndrecht gaat erdoor van 100 naar 150 miljoen euro. Maar dat bedrag had 163 miljoen moeten zijn.’ Die verkapte bezuiniging moet de gemeente maar opvangen. ‘Dat kunnen we ook; wij kunnen al die taken beter en efficiënter uitvoeren dan het rijk. Omdat we dichtbij de mensen zitten.’ De functie bevalt hem uitstekend. ‘Je kunt echt iets doen, iets bereiken.’ Hij is trots op de resultaten: ’De gemeente is veel liberaler geworden. De financiën zijn op orde. Er is verder veel gedaan om mensen hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. Als je een uitkering ontvang, verwachten we dat je iets terugdoet. We hebben daarnaast Vivera opgericht, een samenwerkingsvorm van Zwijndrechtse zorginstellingen. Dat resulteert in betere zorg, onder andere voor voor ouderen.’ Meer dan zijn voorgangers betrekt hij de burgers bij het beleid van de gemeente. Zoals hij ook de ondernemers vroeg de inhoud van het economisch programma te bepalen. ‘Dat zijn de mensen uit de praktijk. Gebruik je boerenverstand en benut die kennis. Ambtenaren kunnen er vervolgens wel een mooie nota van maken. Zo gaan we ook samen met grote bedrijven uit Zwijndrecht een soort lts of bedrijfsschool opzetten. De industrie hier zit te schreeuwen om metaalbewerkers; die gaan ze nu samen opleiden. Heerema en de Kooiman Groep doen ander andere mee.’ Vissers is ook met de STC-Group in gesprek om een dependance naar Zwijndrecht te halen, waar scholieren de eerste twee jaar van het vmbo kunnen volgen. Dan hoeven ze op hun 12e nog niet helemaal naar Rotterdam te reizen. Ook de vmboopleiding Binnenvaart moet daar deel van uit gaan maken. Uilenkade De binnenvaart kan binnen en buiten de gemeentegrenzen op hem rekenen. ‘Ik heb kunnen voorkomen dat het tarief voor walstroom naar 32 cent ging. In heel Zuid-Holland bleef het 27 cent. Ik heb ook hard gewerkt aan de standaardisatie van de stroomkasten.’ Vissers kreeg ook de vernieuwing van de Uilenkade voor elkaar. Het werk aan de openbare loskade kostte 3,5 miljoen euro. Ruim 3 miljoen daarvan wist hij via subsidies te dekken. Op 6 maart is de officiële opening. ‘We hebben ook het predikaat Greenport gekregen aangezien we alles op orde hebben. En we profileren ons meer en meer als de “Thuishaven van de Binnenvaart”. Met meer dan 830 ingeschreven schepen helemaal terecht, toch? Bij de invalswegen komen billboards met die slogan. Zo maken we meteen reclame voor de binnenvaart.’ Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE 2014 Cruisespecial 25 maart Cruisespecial De populariteit van de riviercruisevaart blijft groeien. Niet zo vreemd want kwaliteit en comfort zijn van het hoogste niveau. Om de cruisevaart in het zonnetje te zetten geeft De Binnenvaartkrant een Cruisespecial uit. Die verschijnt op 25 maart en besteedt aandacht aan toonaangevende rederijen, scheepsbouwers, toeleveranciers, de vaargebieden en de nieuwste (technische) ontwikkelingen. Adverteren in deze special kan tegen interessante tarieven Bel of mail voor de mogelijkheden naar Tineke Leeuwestein: (010) 414 00 60 tineke@binnenvaartkrant.nl meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant