Views
5 years ago

2014-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Februari
  • Martinique
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Marine
  • Rotterdam
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 6 11

De Binnenvaartkrant 6 11 februari 2014 Nieuw!!! Bij GEER F.A.S.T. Nu verkrijgbaar bij GEER F.A.S.T. Officieel full service Cumminsdealer Ook verzorgen wij: • Verkoop en onderhoud • Brandblussers • Brandblusinstallaties • Verbandkoffers • Reddingsvesten, e.a. GEER F.A.S.T. Pendrechtstraat 9a 3082 XA Rotterdam Mobiel: 0031(0)640599952 www. geerfast.nl info@geerfast.nl In samenwerking met: FERO Brandbeveiling Mobiel: 0031(0)648793542 DK Safety Service, Antwerpen Mobiel: 0032(0)475532837 Firet, brandblussystemen, nieuw concept mechanische nozzle die bij een temperatuur van 110 ˚C wordt geactiveerd, maximale bedrijfs temperatuur 50 ˚C. Te plaatse in of buiten de te blussen ruimte. Toepassingen: • Schakel kasten • Panelen • Datakasten • Kleine machinekamers • Gesloten ruimtes met brand risico Nieuw . Neu . New . Nouveau De Ruyter Service staat 363 dagen per jaar, 24 uur per dag voor u klaar De Ruyter Service B.V. is officieel full service dealer van de motorenfabrikant Cummins. Onze goed opgeleide en door Cummins gekwali ficeerde medewerkers installeren en onderhouden voortstuwingsmotoren, maar ook pomp-, boegschroefmotoren en generatorsets. Hieronder verstaan Parabool 101 3364 DH Sliedrecht Postbus 46 3360 AA Sliedrecht T +31(0)184 - 424 295 E info@ruyterservice.nl I www.ruyterservice.nl Member of De Ruyter Group wij naast het reguliere onderhoud, reparatie en revisie van uw motoren ook de mogelijkheid van hermotorisering, complete in- en uitbouw van motoren en generatorsets. Voor meer informatie: +31(0)184 - 424 295 www.ruyterservice.nl MAINTENANCE / REPAIR / COMPLETE OVERHAUL / RETROFIT / REPOWERING H & U NIEUWE STIJL! Veranderde markten, aangepaste Service! Kennis en Service is het motto! Het bedrijf concentreert zich op die zaken, waar men goed in is: Repareren van Dieselmotoren! De tijd is veranderd en wij veranderen mee! Kennis van Caterpillar en Deutz/MWM U bent van harte welkom om onze tanker vloot te versterken. Wij zoeken scheepsruimte voor het Delta-gebied, de Rijn, zij-rivieren en het Duitse kanaalgebied. GOEDE BETALINGSCONDITIES ! Delta-Connect BVBA Yves Bauwens Els Van Brussel Spitsenstraat 2 B-2030 Antwerpen Tel BE: +32 3 500 94 40 Tel NL: +31 85 009 03 80 www.delta-connect.be ops@delta-connect.be Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www@technischburohu.nl

De Binnenvaartkrant 7 11 februari 2014 Curator: gemeente Grave aansprakelijk voor faillissement scheepswerf DOOR HANS HEILIGERS In 1957 werd aan de Maaskade 28 in Grave de gelijknamige scheepswerf gevestigd. Alle vergunningen voor de uitoefening van het bedrijf ‘scheepswerf’ zijn voorhanden en stroken met de geldende bestemming. Als in 2012 de vraag naar 135.00 meter schepen steeds groter wordt en het beeld voor de jaren daarna niet anders zal zijn, vraagt de werf om aanpassing van het bestemmingsplan waarin om onduidelijke reden nog steeds een historische maximale scheepslengte van 110 meter wordt genoemd. Dit verzoek wordt op onwettelijke gronden terzijde geschoven door een op dat punt onbekwaam college van burgemeester en wethouders. Zij bezitten onvoldoende kennis van de regels voor besluitvorming van een bestemmingsplan. Vanuit die onkunde neemt het college binnenskamers zelfstandig een afwijzend besluit terwijl ze het verzoek om aanpassing ter beoordeling aan de gemeenteraad had moeten voorleggen. Hoofdrolspelers burgemeester Haasjes en wethouder Daandels (CDA) krijgen niet alleen de landelijke media over zich heen maar ook FNV bondgenoten en de Metaalunie. Zelfs wethouder Daandels’ partijgenoot minister Maxime Verhagen pleit bij hem krachtig voor behoud van werkgelegenheid Werknemers van Scheepswerf Grave demonstreerden tegen het dreigende faillissement. (archieffoto Hans Heiligers) die ook Grave door de crisis stevig raakt. Ondanks dat de rechter ook formeel de vloer aanveegt met het college en een latere uitspraak van de Raad van State die op dezelfde lijn ligt, is het kwaad geschied. Het gedraai en getreuzel in het stadhuis hebben hun tol geëist. Opdrachtgevers voor nieuwbouw moeten zekerheid hebben voor het moment waarop een passagiersschip wordt opgeleverd en die zekerheid ontbreekt in Grave. De werf gaat failliet en ruim zestig werknemers moeten hun werkplezier en toekomst verwisselen voor een WWuitkering. Onbevoegdelijk Curator in het faillissement is mr. R.C.M. Michielsen van het kantoor Van Iersel Luchtman Advocaten in Den Bosch. Zijn kantoorgenoot mr. K.T.E. Huisman heeft thans de gemeente Grave aansprakelijk gesteld voor hun wanprestatie die het gevolg is van hun ‘onbevoegdelijk genomen besluit’. Wij lezen dat in de brief van de curator die in ons bezit is. Daaruit blijkt dat hij voldoende gronden aanwezig acht om alle geleden en toekomstige schade op de gemeente Grave te verhalen. En dat die schade zeer groot is hoeft volgens mr. Huisman niet te worden toegelicht. Het binnenskamers houden van stukken die voor de gemeenteraad bestemd zijn noopt de curator tot een aanstaand voorlopig getuigenverhoor van wethouder Eric Daandels, burgemeester Sjoukje Haasjes en gemeentesecretaris Rob Bransz. Daarmee moet duidelijkheid komen over hun handelwijze en beweegredenen. Is er uitsluitend sprake van onkunde of spelen er nog meer zaken? Frappant is dat voor het getuigenverhoor eveneens het stedenbouwkundig bureau Pouderoyen B.V. in Nijmegen wordt uitgenodigd. Zij kregen van de gemeente Grave opdracht voor een herziening van alle bestemmingsplannen die ook de omgeving van de scheepswerf en de waarde van het stadsgezicht van Grave raken. Graafs Keerpunt 2010 gemeenteraadslid Jacques Leurs schreef al eerder op zijn website ‘dat bepaalde krachten in de gemeente de werf weg wilde hebben omdat die droomden van een mooie boulevard langs de Maaskade’. ADVERTENTIE ADVERTENTIE De hoofdrolspelers die voor getuigenverhoor worden opgeroepen: burgemeester Sjoukje Haasjes en wethouder Eric Daandels. (archieffoto Hans Heiligers) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 SERVEREN MET EEN KUILTJE JUS GEACHTE WANDELGANGERS! 20 FEBRUARI 2014 WWW.DEWANDELGANG.NL Stamppot, Hollandse kost ofwel het ‘doorgeëngineerde’ rats-kuch en bonen dat aanzet tot dromen ‘van wat kan zijn’, regelrecht uit de ARA keuken! Het is zuurkool, boerenkool of hutspot met klapstuk, worst en spekjes wat de pot schaft. In Groningen praten ze over ‘Mous’. Appeltjes met aardappelen, pronkjewal met spek en bloedworst noemt men in ‘t noorden ‘Hete bliksem’ echter in t’ oosten ‘Hemel en aarde’. Belgen praten over ‘Stoemp’, Duitsers over ‘Labskous’ en Hawai kent stamppot met ananas en mais. ‘Blote billetjes in het gras’ dankt de naam aan witte bonen tussen snijboontjes. In het luxe stamppot segment komen we de gehaktbal, roquefort en dille tegen. Naast ‘Haagse bluf’ is er ook stamppot ‘s-Gravenhage die multiculturelen op de naturalisatiedag overigens als droog brood laten staan. Wat we node missen is wel het stamppotje Brussel, ofschoon men er daar wel een potje van maakt met schrikbarende bezuinigingen o.a. in de ouderen zorg. Wanneer begrijpt men nu eens dat zórg geen cent méér vraagt, maar anders moet worden georganiseerd. Als het zo doorgaat slapen ouderen straks onder de brug en dansen de Grieken er de sirtaki op. Geen wonder dat als het ‘mijn en dijn’ van het Brussels-salaris-ratjetoe in vrage komt, dit bij de alledaagse samenleving nogal zwaar op de maag ligt. Wanneer zijn de rapen nu eens gaar? Bij de verkiezingen op 22 mei misschien? Of Wandelgangers eten we wat de Brusselse pot voor ons klaar stoomt? Dan wel mét een kuiltje jus vanzelfsprekend!

Binnenvaartkrant