De Binnenvaartkrant 4 11 februari 2014 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Rederij Ringoot nv Rivercruise Line AG zoekt voor MS Prinses Juliana: Kapitein (met Rijnpatent) Stuurman Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 Te koop M/S SUNISHA. BIEDING GEVRAAGD 1637 Ton Bouwjaar 2007/1962 L 86 x B 10 x D 2.94 1200 pk ABC, 2007 Rebuild ingebouwd KAPITEIN In bezit van: - Rijnpatent - Radarpatent - ADN certificaat B Wij bieden u: - Werken op moderne schepen - Vrije tijdsregeling 2w/2w - Aantrekkelijk loon KAPITӒNE Mit: - Rheinpatent - Radarpatent - ADN Zertificat Wir bieten: - Moderne Schiffe - Anziehend Lohn - Freihaben 2w/2w Metropoolstraat 1 B-2900 SCHOTEN +32 (0) 32357575 rederij@ringoot.be www.rederijringoot.com UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17 . Autotel.: 06-54 967880 info@lvos.nl . www.lvos.nl Te koop mts 1600 ton bjr. 2003 85x950 compleet. Wij zoeken enkelwandige tankers voor het buitenland. Div. duwboten van 1000 tm 2500 pk in goede staat. Wij kunnen aanbieden div. partyschepen van 100 tm 500 pers. Jachten in alle klasses gunstige prijzen direct te leveren. Van de Graaf & Meeusen zoekt voor diverse duwboten: ZZP KAPITEIN ZZP AFLOSKAPITEINS Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: K. Telgen Telefoon: 0180-487130 E-mail: info@vdgm.nl Princess Rivercruises AG zoekt voor MS Rhein Prinzessin: Kapitein (patent tot Bazel), 2de kapitein (patent tot Bazel) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 Te koop M/S ALEXANDER . BIEDING GEVRAAGD 1678 Ton Bouwjaar 1970 L 100 x L 9 x D 2.70 800 pk MWM type 484 Hoeykens J-B T. 0032 479 27 25 54 T. 0032 473 78 26 25 hoeykens@shipmail.nl Voor inlichtingen: 0653681317 Containertransport: Acropolis, Aquapolis und Metropolis u MOTIVIERTEN KAPITÄN GESUCHT!!!!! t • Reinpatent bis min. Mannheim • Radar-, ADNR- und Funkzeugenis • Rauchen in Wonung und Steuerhaus verboten ( nur ausserhalb rauchen) u UNSERE VORTEILEN!!!!! t • Sicherheit des Arbeitsplatzes • Sociale Sicherheit • Prompte Bezahlung von Ihrem Lohn • Moderne Schiffe und saubere Wonung • Freundliche Atmosphäre • Freizeit, Arbeit und Lohn in Absprache WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl
De Binnenvaartkrant 5 11 februari 2014 BLN luidt nieuw tijdperk in voor binnenvaart Niemand kan meer heen om samenwerking Samenwerking – niemand kan er meer omheen. Dat was althans de conclusie na afloop van het Start event van Binnenvaart Logistiek Nederland. De ketenbrede brancheorganisatie zit al op die weg; nu is het zaak dat ook binnenvaartondernemers hun krachten bundelen. De vlekkeloze bijeenkomst op 3 februari in de Rotterdamse bioscoop LantarenVenster gaf de meer dan 350 aanwezigen volop hoop dat een nieuw tijdperk is aangebroken. ‘Een feestdag voor de Nederlandse binnenvaart’ noemde BLNvicevoorzitter Roland Kortenhorst de start. Hij trad op als dagvoorzitter. BLN is ontstaan uit het samengaan van BBU, Koninklijke Schuttevaer en een groep varende ondernemers uit het CBRB. De nieuwe organisatie – geïnitieerd door de minister van Infrastructuur en Milieu en tot stand gebracht onder leiding van transitieregisseur Arie Kraaijeveld – kwam moeizaam tot stand en het CBRB haakte voortijdig af, maar toch is er veel bereikt. Nu komt het erop aan successen te boeken voor de binnenvaart en tegelijkertijd de eenheid te bewaren. Critici denken dat logistiek dienstverleners/bevrachters en vervoerders te veel tegenstrijdige belangen hebben om hun belangen goed te kunnen behartigen binnen één organisatie. Directeur Machiel van der Kuijl van verladersorganisatie EVO is in elk geval voorstander van BLN, al meldde hij dat samenwerking binnen de logistieke keten nog niet zo gemakkelijk is. ‘Maar wel belangrijk. Verladers zijn op zoek Hester Duursema: ‘Ruimte voor een eigen geluid.’ (foto’s Tekst & Toebehoren) naar ketenoplossingen. Daarin kan de binnenvaart een rol spelen. Onder meer voor de vergroening van transport; klanten en stakeholders verlangen dat van verladers. De CO 2 -uitstoot moet omlaag en op dat gebied scoort de binnenvaart immers goed.’ BLN-directeur Hester Duursema kijkt naar wat de achterbannen bindt, niet wat hen scheidt: ‘Samenwerken moet. We hebben elkaar nodig. Door samenwerken in diversiteit overstijgen we de verschillen. Er blijft ruimte voor deelbelangen en een eigen geluid.’ Daarom is – net als bij het CBRB – gekozen voor ledengroepen: zoals droge lading tot 86 meter, droge lading groter dan 86 meter, tankvaart, duwvaart en logistiek dienstverleners. Vier van die ledengroepen gingen halverwege de middag in aparte zalen in discussie over wat zij belangrijk vinden waar BLN zich voor gaat inzetten. Ook daar werd de behoefte aan samenwerking keer op keer uitgesproken. Flinke stap voorwaarts Minister Melanie Schultz van Haegen was naar Rotterdam gekomen om haar steun aan BLN te betuigen. ‘Om ervoor te zorgen dat er een gezonde toekomst is voor de modernste vloot van de wereld, is voorwaarde nummer één: een sterke brancheorganisatie. Ik ben heel blij dat het u gelukt is om de BLN tot stand te brengen. U kwam van ver. Er waren ooit zo’n tien brancheorganisaties. Nu zijn er nog twee grote: BLN en CBRB. Dat is een flinke stap voorwaarts en daarvoor heb ik veel waardering. Maar ik zeg daar tegelijk bij dat ik blijf stimuleren dat er één grote brancheorganisatie komt.’ Ook op commercieel vlak ziet ze Machiel van der Kuijl: ‘Verladers zijn op zoek naar ketenoplossingen.’ krachtenbundeling als een manier om de branche en de bedrijven te versterken. ‘Kom tot meer samenwerkingsverbanden van binnenvaartondernemingen. (…) Dit is het moment om vanuit de sector stappen te zetten op dit vlak. Het initiatief vanuit het Droge Lading Comité is een goed voorbeeld. Maar de stap naar echte pool- of coöperatievorming moet nog plaatsvinden.’ De minister legde uit waarom ze daar heil van verwacht: ‘Samenwerking levert efficiencyvoordelen. Ladingen kunnen beter worden gebundeld en georganiseerd. Het is ook een middel om de overcapaciteit tegen te gaan. Een eenmansbedrijf moet altijd doorvaren. In een samenwerkingsverband kun je makkelijker een deel van de vervoerscapaciteit niet inzetten bij mindere vraag. Het maakt minder kwetsbaar.’ Stuurman met patent tot Mannheim voor nieuw MTS ADN-C is een pluspunt. Werkregeling te bespreken. Tel.: 0031 621 850 912 of mail: peter. peeters1969@telenet.be Gezocht! 50 Serieuze mensen die 2014 willen starten met 5 kilo of meer afvallen. www.happyline.nl 078-6104454 Gevraagd schipper of stel op cementspits evt vast werk overname of huurkoop mogelijk ideaal voor beginner. Tel. 06-51808722 Gezocht volmatroos voor m.b.s., van maandag t/m vrijdag. Voor regio Westerschelde/ België . Tel. 0032-479279432 Gezocht matroos op mvs Hendrika per 27-3-2014. Nette voorwaarden 10/4 Reactie Tel: 06-22426549 of ms.hendrika@vaart.net Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Stuurman-matroos gevraagd op ms Kia-Ora, 2.332 ton. Int. vaart. Vaarsysteem 20/10. Tel. +31-(0)613340788. AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031-(0)622515555 Gezocht Matroos i.b.v. rijbewijs op ms Ingona roro, vrije tijd 2-2 of 3-3. Tel 0621-228556 Schipper, 57j.zoekt werk als zetschipper op schip tot 55m. Gunstige condities. Tel:0619055315 Meneer Theologitis: houd uw belofte! ‘Mevrouw Fluitsma, morgen zult u blij zijn met het persbericht van de CCR.’ Op 4 december 2013 spreekt Dimitrios Theologitis van de Europese Commissie DG MOVE deze hoopgevende woorden tijdens een conferentie in Straatsburg. De ASV heeft zojuist de petitie aangeboden waarbij zo’n 1.000 ondertekenaars de CCR oproepen haar beleid te herzien. Ook Hans van der Werf, secretarisgeneraal van de CCR, zal ‘er naar kijken’. Zoals hij al vaak beloofd heeft: bij de raadgevende conferentie in 2009 en2010 en bij het welkomstcomité van boze schippers in Rotterdam in 2012. De conferentie in Straatsburg heeft als leidraad de duurzaamheid van de vloot. Dé plek om de vraag te stellen: ‘Hoe kan het dat de CCR de duurzaamheid hoog in het vaandel zegt te hebben maar tegelijkertijd in een rapport in 2002 schrijft dat schippers hun schepen zo up-to-date houden dat ze te duurzaam zijn?’ Té duurzaam, begrijpt u het nog? In datzelfde rapport werd gesuggereerd regelgeving toe te passen die de levensduur van die schepen aanzienlijk zou bekorten. Het resultaat is duidelijk: onnodige investeringen die bovendien leiden tot een koude sanering van vooral oudere en kleinere schepen. Hoe is dat beleid te rijmen is met een conferentie over de verduurzaming van de binnenvaartvloot? Dat er geen antwoord kwam zijn we inmiddels gewend, maar dat de ASV hiermee een duidelijk INGEZONDEN BRIEF punt scoorde, bleek uit het applaus dat volgde. Enkele dagen ervoor mocht ik de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu uitleggen hoe de vork in de steel zit. Daar blijkt het kwartje (eindelijk) gevallen te zijn. Zelfs zodanig dat, nadat de heer van der Werf en de ambtenaren van het ministerie (Rijnvaartcommissaris) hun uitleg hadden gegeven, zowel de SP als de PVV vroegen om het ontslag van de heer van der Werf. In de Tweede Kamer is er geen enkele partij die begrip toont voor het handelen van de CCR. Bovendien wil de Kamercommissie naar aanleiding van de hoorzitting fractiegenoten uit de diverse CCR-landen hierover uitnodigen. Dat is toch nogal wat! Eindelijk lijkt er echt wat in gang gezet te zijn, een trein die niet meer is te stoppen. Daar stonden de kranten natuurlijk bol van. Of niet? Waarom eigenlijk niet? De heer Theologitis leek oprecht te zijn met zijn belofte over het persbericht. Helaas, net als de geruststelling in 2009 vanuit de CCR dat ik ‘in 2010 maar eens terug moest komen omdat men overtuigd was van mijn argumenten’, bleek dit een dode mus. De CCR weet niet anders te zeggen dan dat men misschien bij een beperkt aantal eisen tot uitstel of afzwakking zou kunnen besluiten. Maar nu nog even niet. Dat is helemaal niets! Dus waarom reageert het ministerie daar zo enthousiast over? En waarom zijn onze Nederlandse collegabonden daar zo blij mee? Zullen wij het antwoord daarop ooit weten? U heeft kunnen lezen hoe Hans van der Werf door Belgische schippers getrakteerd werd op kritische vragen. Daarop was zijn reactie: ‘U bent zeker van de ASV, want van anderen horen we nooit iets.’ Dat beschouwen wij dan maar als een compliment. Maar aan dit soort complimenten hebben wij niets. Er moet nu eindelijk eens iets gebeuren. Dus schippers: word lid van de ASV en laat zien dat het anders moet! Collegabonden: geef toe dat het beleid van pappen en nathouden niet werkt en schaar je aan onze zijde. Rijnvaartcommissarissen en ministerie: stop met andere landen de schuld te geven maar kom op voor de Nederlandse vloot. Van der Werf: kom uit die ivoren toren en doe waar je voor betaald wordt: zorg voor een goede toekomst voor de binnenvaart en breek die niet langer af! En meneer Theologitis: maak uw belofte waar en zorg ervoor dat de CCR met een persbericht komt waardoor we eindelijk weer vertrouwen kunnen krijgen in een toekomst. Met dank aan al die doorzetters die het niet op willen geven en de ondertekenaars van de petitie ”STOP de CCR”. Sunniva Fluitsma, voorzitter ASV
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl