De Binnenvaartkrant 20 11 februari 2014 Wij feliciteren Acta Marine van harte met werkschip coastal Chariot. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Forward Engeneering Papendrecht B.V. Wie leverden aan coastal Chariot Maritiem Cluster Friesland B.V. Afbouw compleet schip en project management Bijlsma Wartena Bouw casco Argos Engineering B.V. Keurtekeningen Gaastmeer Yacht Design Naval Architecture & Engineering Stabiliteitsberekeningen Bureau Veritas Classificatie Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsinstallatie ADS van STIGT 2 x keerkoppelingen Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren en generatorsets JB-Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Ambi Lelystad 2 x schroefassmering Forward Engineering Papendrecht B.V. 2 x schroefasleidingen, 2 x schroeven, 2 x straalbuizen en 2 x roeren WK Hydraulics BV Complete stuurmachine-installatie voor onafhankelijk bedienbare roeren’ Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor het werkschip coastal Chariot hebben wij een straalbuis (1800mm) geleverd. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Veth Propulsion B.V. 2x Compact-Jet type CJ-1000, 249 kW, 1800 rpm en Veth Z-Drive type VZ-400, 392 kW, 1800 rpm Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Den Haan Hoogezand Airconditioning Buse Rijntechniek B.V. Brandbeveiligingsapparatuur MX1230 Eekels Elektrotechniek B.V. Electrische installatie Airpress Compressor Compressoren Reikon B.V. Pompen DESMI B.V. Sewage pomp type B40 en B50. Coolingwater pomp DESMI H40-160, Fuel oil discharge DESMI NSA80-250-4kW, Fuel oil transfer DESMI GP41EFM-1U2B2, schone olie pomp GP26EFM-1U2B2, Fresh water transfer NSA50-200-5,5kW, Freshwater transfer NSA50-200-4kW, 2 x General Service NSA50-200-5,5kW C.C. Jensen Benelux B.V. Seperator RWO GmbH Marine Water Technology Watermaker Langhout Groep BV Conservering geheel schip Rafa B.V. Ramen stuurhuis Alphatron Marine B.V. X-band radar JRC JMA-5212-6,Wind system Observator, Instruments OMC-118 2 units, Echo sounder JRC JFE-380 200kHz, Speed log JRC JLN-205, Autopilot Alphatron, Alphaseapilot-MFC, DP system Navis NavDP4011, IJ system Navis NavDP4001, DP position sensor C-Nav C-Nav3050 2 units,- AIS JRC JHS-183, Magnetic compass Cassens & Plath Standard (1200mm), Gyro compass Alphatron, Alphaminicourse, Satellite compass JRC JLR-31, VHF JRC JHS- 770S 2 units, MF-HF JRC JSS-2150, Navtex JRC NCR-333, Satcom-C/LRIT JRC JUE-87, Satcom-C/SSAS JRC JUE-87, Epirb Jotron Tron40S Mk2, Sart Jotron Tron Sart, GMDSS porto’s Sailor SP-3520 2 units, Satcom-FBB JRC JUE-251, Satellite TV Intelain I6P, Bridge watch alarm Alphatron Alpha BNWAS. Bohamet Gdansk Patrijspoorten Scheen B.V. Betimmering Lagendijk Equipment Levering werkkraan Bakker Professionals Kombuis DMT Sales Anker- en draadlieren Prohand B.V. Ankergerei Polson Technische Rubbertoepassingen B.V. Fenders duwsteven Datema-Delfzijl B.V. Veiligheidsmiddelen Gulf Oil Nederland B.V. Gulf smeermiddelen Imax Zoeklichten Hylkema Hydrauliek Aanleg hydrauliek systeem Intersona B.V. Adviezen en berekeningen voor geluid en trilling en geluids- en trillingsmetingen B.V. Machinefabriek M.K.B. Towing pins en sleephaak VWS Netherlands Seperator bilgewater Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Boegrol en spudkoker Veolia Water Solutions en Technologies Separator bilgewater
De Binnenvaartkrant 21 11 februari 2014 Acta Marine neemt nieuwe shallow draft support vessel Coastal Chariot in gebruik DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de doop en ingebruikname van de Coastal Chariot op 20 februari beschikt Acta Marine over een tweede vrijwel identiek technisch geavanceerde shallow draft support vessel voorzien van dynamic positioning system (DPS). Door middel van diverse geavanceerde technieken kan dit opvallend sterke werkschip voor ondiepe wateren zonder anker op 10 centimeter nauwkeurig op zijn plek of koers blijven, hoe sterk de wind of stromingen ook zijn. Acta Marine is de eerste reder wereldwijd die dynamic positioning op dit type werkschepen toepast, inmiddels beschikt de reder over vier van deze schepen. Ondanks het bescheiden formaat van de Coastal Chariot (met een lengte van 37 meter en een breedte van 11,84 meter) is het voor de DPS uitgerust met twee zelfstandige Veth Pompjetboegschroeven, twee generatoren en drie Caterpillar C32 Acert hoofdmotoren die gezamenlijk bijna 4.600 pk afleveren. Deze zijn goed voor een trekkracht van naar schatting 40 ton (de paaltrek moest op het moment van schrijven nog plaatsvinden). Twee hoofdmotoren drijven een schroef aan, de derde een Schottel. De uitrusting met twee schroeven én een Schottel heeft te maken met de relatief geringe afmetingen van de schroeven zodat de Coastal Chariot uit de voeten kan in zeer ondiepe wateren. De operationele diepgang is 1,70 meter. Volstrekt uniek ‘Ik durf de stelling aan dat dit schip – samen met zusterschip Coastal Challenger – in de combinatie diepgang-trekkracht wereldwijd volstrekt uniek is. Nergens vind je werkschepen met een operationele diepgang van minder dan 2 meter gecombineerd met een trekkracht van meer dan 30 ton’, zegt managing director Govert Jan van Oord (foto Marijke Talsma) van Acta Marine. De reder uit Den Helder heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een van de grootste spelers ter wereld op het gebied van werken in zeer ondiep water. Acta Marine chartert werkschepen voor onder meer olie- en gaswinning, aannemerij, baggerwerk en de bouw van windmolenparken. Daarvoor beschikt het over een vloot van zo’n veertig schepen waarvan een flink aantal kan opereren in wateren met een diepte van minder dan 2 meter. ‘De afgelopen zes jaar hebben wij rond 50 miljoen euro geïnvesteerd in vervanging en uitbreiding van onze vloot’, vertelt Van Oord. ‘Zo namen wij in juni 2012 de Coastal Challenger in gebruik en vorig jaar vier Shoalbuster-sleepboten van Damen Shipyards: drie gebruikte en één nieuwbouw. Hiermee is onze vloot niet alleen uitgebreid, maar hebben wij nu ook de beschikking over grotere werkschepen. Ook in de toekomst wil Acta Marine blijven investeren, al zijn er momenteel geen concrete nieuwbouwplannen. Van Oord: ‘We leunen niet achterover, maar willen na een periode van intensief investeren nu even rustig bekijken hoe de markt zich ontwikkelt en welke kant wij in de toekomst op willen. En wat we ook doen, elk nieuw schip moet voorzien in een vraag, te financieren zijn en voor ons te managen zijn.’ Bruikbaar De bouw van de Coastal Chariot stond in eerste instantie niet in de planning. Maar zusterschip Coastal Challenger bleek bijzonder bruikbaar en ligt goed in de markt. Toen dat schip voor een langjarig project in Australië werd gecharterd, bleek de langdurige afwezigheid van zo’n schip voor Acta Marine toch een groot gemis en dus kwam er een order voor een tweede. Het werd een vrijwel identiek schip. De verschillen zijn beperkt. Zo is de Coastal Chariot uitgerust met slechts één lier, ten opzichte van twee op de Coastal Challenger. ‘Die tweede bleek overbodig’, licht Van Oord toe. Ook is het stuurhuis van het nieuwe schip iets ruimer en is dite voorbereid voor constructie van een tweede dekkraan, mocht daaraan behoefte bestaan. Markt Volgens Van Oord is de markt voor dit type werkschip ‘best gezond’. Maar dan moet je het wel steeds meer in andere werelddelen zoeken. ‘De klassieke waterbouw- en baggermarkt is niet best. En de projecten die er zijn, zijn veelal ongeschikt voor ons type equipment. Waar onze portefeuille voorheen nog voor ongeveer de helft bestond uit Europese projecten, is dat nu nog hooguit 25 procent.’ ‘Onze schepen werden veel ingezet bij de bouw van windmolenparken en de aanleg van stroomkabels, onder meer bij het opsporen van explosieven op de zeebodem. Nu verzetten wij meer en meer onze bakens. Interessante nieuwe regio’s voor ons zijn onder meer de Perzische Golf, West-Afrika en de Kaspische Zee. En daar loop je tegen best veel beperkingen aan. Protectionisme bijvoorbeeld.’ ‘Zo zijn er veel landen waar je als Europees bedrijf niet welkom bent. Brazilië, Australië, de VS, China en Japan bijvoorbeeld. Die stellen soms behoorlijk strenge eisen ter bescherming van de eigen vloot en arbeidsmarkt. De VS bijvoorbeeld kom je als Europese reder eigenlijk alleen maar binnen om te laden en te lossen. In andere landen kunnen wij – zij het soms met behoorlijk wat creativiteit – wel aan de slag. Daarbij werken wij wel altijd met ons eigen materieel. Is de eis dat wij met schepen uit het land zelf aan de slag moeten, dan haken we af.’ MCF Net als de Coastal Challenger is ook dit nieuwe schip volledig gebouwd bij Maritiem Cluster Friesland (MCF) in Wartena. Zusterbedrijf Bijlsma Wartena bouwde het casco, waarna op dezelfde locatie de afbouw plaatsvond in een tijdsbestek van negen maanden. ‘Medewerkers van ons kennen mensen van MCF al heel lang. Wij kennen hen als uitstekende scheepsbouwers en dat hebben ze met de realisatie van dit project ook weer bewezen’, zegt Van Oord. Acta Marine ontwierp dit type schip grotendeels zelf, maar kreeg bij de uitvoering in de praktijk alle benodigde ondersteuning van de Friese werf. Van Oord: ‘MCF levert op het afgesproken tijdstip prima kwaliteit voor de juiste prijs. Daarom werken wij graag samen met deze werf. Onze “grootste zorg” bij dit project was nog of we bij een eventuele vorstperiode wel op tijd weg zouden zijn uit Friesland. Want het laatste wat wij willen is dat een schip dat de naam Acta Marine draagt verantwoordelijk is voor het vernielen van Fries schaatsijs.’ Venlo onderzoekt uitbreiding industriehaven Venlo wil zijn industriehaven fors uitbreiden. De uitbreiding is volgens de gemeente noodzakelijk om de logistieke positie in de toekomst behouden. Venlo is een belangrijk knooppunt in logistieke netwerken die de zeehavens verbinden met het Noordwest-Europese en Zuid-Europese achterland. De havenvisie van Rotterdam, vastgelegd in Port Compass 2030, beschouwt Venlo als een van de belangrijkste schakels in dit netwerk richting Duitsland. Volgens de Venlose wethouder Stephan Satijn (Economische Zaken) zijn de railterminals en de binnenhaven cruciaal in dit netwerk. ‘De gemeente Venlo vindt het belangrijk om de binnenhaven en de bedrijven die daar gebruik van maken zo goed mogelijk te faciliteren om de sterke logistieke positie van Venlo in de toekomst te behouden. De verwachting is echter dat de capaciteit van de Venlose terminals binnen enkele jaren volledig benut is. We moeten dus nu al anticiperen op deze ontwikkeling, anders missen we de boot.’ Openbare loskade Met de railterminals en binnenhaven heeft Venlo een sterke positie en kan het voor overslag van goederen drie van de vier vervoersmodaliteiten gebruiken. Gemeente, provincie, rijk en ook private partijen hebben reeds fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van de haven. Zo is de openbare laad- en loskade verlengd en is er een binnenvaartterminal aangelegd, die in 2010 is geopend. De overslagvoorzieningen lopen echter tegen hun grenzen aan. De overslagcijfers van containers op de Venlose bargeterminal vallen nu al veel hoger uit dan verwacht. De eerste jaren bleek de terminal de snelst groeiende overslagterminal van Nederland. Daarnaast is een wereldwijde tendens te zien waarbij steeds meer goederen per container vervoerd zullen worden. Tot slot zal het containervervoer over water in Nederland sterk toenemen door de opening van Maasvlakte 2, verwachten ze in Venlo. Een andere ontwikkeling die uitbreiding van de haven noodzakelijk maakt is de tendens dat er meer tonnages en containers over de Maas worden getransporteerd met minder schepen. Dit betekent dat de afmeting van de schepen die de Maas bevaren substantieel toeneemt. Rijkswaterstaat speelt daar op in met de verlenging van de sluizen op de Maasroute. Shortsea In een voorstudie zijn onder andere uitbreiding van de bargeterminal en laad- en losfaciliteiten, ontwikkeling van roro-faciliteiten en shortsea, uitbreiding van het havengebonden bedrijventerrein en de verplaatsing van de aanwezige jachthaven bekeken. De gemeente gaat de komende maanden onderzoeken welke van deze groeimogelijkheden haalbaar zijn en op welke wijze.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl