De Binnenvaartkrant 2 11 februari 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 25.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 43.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 109.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 TE KOOP/ TE HUUR sleepduwboot, 730 pk. Kijkhoogte 5/9 mtr. afm. 23 x 5.70 x 2.10 mtr. eventueel met personeel. Tel. 06-53153374 / oossi@planet.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl DRINGEND GEVRAAGD: schipperskoppel of schipper op mbs Stelvio, evt op zelfstandige basis. Vaargebied Westerschelde regio Antwerpen-Gent. Voor meer info: tel. 0032-475 519 908 email: brisani1@hotmail. com Kapitein en stuurman met patent tot Mannheim voor nieuw MTS ADN-C is een pluspunt. Werkregeling te bespreken. Tel.: 0031 621 850 912 of mail: peter.peeters1969@ telenet.be MARINE BELGIUM Moteurs Diesel / Groupe électrogène Haven 138, BE Antwerpen +32 3 546 40 86 www.servicepower.be
De Binnenvaartkrant 3 11 februari 2014 ‘Zorg snel voor verbod op ontgassen’ Er moet versneld een verbod komen op het ontgassen van binnenvaarttankers. Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) en Henk van Gerven (SP) willen dat staatssecretaris Mansveld desnoods alleen in Nederland zo’n ontgasverbod invoert als er geen Europese wetgeving komt of als dat te lang zou duren. De Tweede Kamer-leden geven dat aan in aanvullende vragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Met de antwoorden op de vragen die de twee afgelopen december hadden gesteld, nemen ze geen genoegen. In juni wordt meer duidelijk over de kansen op zo’n verbod op het ontgassen van binnenvaarttankers. Mansveld onderhandelt dan met andere landen over het verbod, dat ze wil regelen door aanpassing van het CDNI-verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart. Omdat het Rotterdamse havengebied in de nabijheid van woonkernen ligt, moet ook daar het ontgassen wat haar betreft helemaal stoppen. Dat schreef ze in antwoord op de Kamervragen van Van Tongeren en Van Gerven. Ze meldde ook dat de afgelopen jaren door de samenwerkende toezichthouders diverse thema-acties zijn gehouden tegen het ontgassen op de Zuid-Hollandse wateren en in de Rotterdamse haven. Dat leidde tot 38 waarschuwingen en 14 processen-verbaal in 2012 en 6 waarschuwingen en 17 processen-verbaal in 2013. VIBIA helpt bij schoonmaak Oude Rijn Op zaterdag 22 maart is het Wereld- WaterDag. Vrouwen in de Binnenvaart in actie (VIBIA) levert die dag een bijdrage aan het initiatief van de Stichting Aquarius om de Oude Rijn schoon te maken. De groep schippersvrouwen heeft kilometer 41 geadopteerd. Midden in Leiden maken ze 1.000 meter rivierwater en oevers schoon. De op Facebook ontstane VIBIA is vooral bekend van het verzet tegen het afvalabonnement van Rijkswaterstaat en Stichting SAB. De vrouwen vinden het onterecht dat de binnenvaart in Nederland op rijksvaarwegen extra moet betalen voor de afgifte van huishoudelijk afval. Met de schoonmaakactie op WereldWaterDag kunnen ze daar op een ludieke manier aandacht voor vragen. ‘Maar meteen ook laten zien dat we actie voeren omdat we het belangrijk vinden dat vaarwegen schoon zijn en blijven’, legt Diana Hulzebos uit. “Oude Rijn Schoon 2014” is de zesde schoonmaakactie van Stichting Aquarius. In eerdere jaren werden onder meer de Schie, Oude IJssel en Amstel onder handen genomen. De vrijwilligers adopteren een kilometer van de vaarweg en in estafettevorm wordt de rivier van Harmelen tot Katwijk aan Zee van afval vrijgemaakt. De VIBIA-ploeg, die door Van Uden, Danser en Prolog wordt gesponsord, is rond 16.00 uur aan de beurt op kilometer 41. Diana Hulzebos: ‘Iedereen is welkom om te komen helpen. En als men de kilometer wil sponseren kan dat via www.ouderijnschoon.nl.’ www.stichtingaquarius.nl Hogere concentraties Van Tongeren en Van Gerven willen nu weten hoe lang invoering nog duurt na de onderhandeling in juni. ‘Op welke termijn (…) verwacht u een internationaal verbod op ontgassen door de binnenvaart?’ Ze vragen ook welke ruimte Mansveld heeft voor ‘een eenzijdig nationaal verbod op ontgassen door de binnenvaart? Bent u bereid die ruimte te nemen als een internationaal verbod er niet komt of nog jaren op zich laat wachten?’ GroenLinks en SP zitten bovenop de kwestie nadat vorig jaar uit nieuw onderzoek van ingenieursbureau Antea bleek dat ontgassen voor bemanningsleden en bewoners in de Rotterdamse regio gevaarlijker is dan al werd gedacht. Met apparatuur van de onderzoekers werden hogere concentraties gevaarlijke stoffen (onder andere benzeen) gemeten dan met de vaste meetapparaten aan boord. Van Tongeren is geschokt door de nieuwe gegevens. ‘We weten al langer dat er meer schadelijke stoffen in de buitenlucht zitten door ontgassen dan altijd is gezegd, maar nu zie je dat ook terug op de schepen zelf. Zelfs in een stuurhut werd een hoge concentratie damp gemeten, terwijl de bemanningsleden dachten daar veilig te zijn.’ Het GroenLinks-Kamerlid wil dat er bij een verbod dampverwerkingsinstallaties op de wal komen, zodat schepen hun dampen veilig kunnen afgeven. Ze wil ook betere controles en handhaving. ‘Het openzetten van de luiken is voor rederijen de meest makkelijke weg, maar óók de meest schadelijke weg voor schippers en bewoners in de Rijnmond. De pakkans moet dus hoog zijn.’ Met een ongekende meerderheid van stemmen is donderdag 6 februari in het Europees Parlement de resolutie aangenomen die de Europese Commissie verplicht om meer te doen voor de binnenvaart. ‘Dit is een duidelijke boodschap waar de Commissie niet omheen kan’, concludeert Corien Wortmann, Europarlementslid voor het CDA. Zij schreef mee aan de resolutie. De Europese Commissie is nu aan zet. Het Europees Parlement verwacht concrete Corien Wortmann. voorstellen die helepn de crisis in de binnenvaart een halt toe te roepen, meer financiën voor het actieprogramma NAIADES II en infrastructuurprojecten om meer vervoer over water mogelijk te maken. Voor dat laatste onderdeel roept EVO wil prijs voor binnenvaart Verladersorganisatie EVO wil, eventueel samen met BLN, een prijs instellen om de service- en klantgerichtheid van binnenvaartondernemingen te belonen. Dat stelde directeur Machiel van der Kuijl voor in zijn toespraak bij de start van Binnenvaart Logistiek Nederland. Door de award willen de verladers extra aandacht vestigen op het belang van service. De EVO introduceerde in 2012 zo’n prijs voor de containerrederijen op zee. ‘De in de ogen van de klant, de leden van EVO, best presterende rederij wint de prijs. En is daarmee vanuit klantperspectief voor dat jaar de benchmark in de markt,’ aldus Van der Kuijl. ‘Graag ga ik met u de uitdaging aan een dergelijke prijs ook in het leven te roepen voor de binnenvaart.’ Volgens Van der Kuijl maakt die duidelijker wat de klant wil en beloont de prijs binnenvaartondernemers die daar het beste in voorzien. ‘Europese Commissie moet meer doen voor binnenvaart’ Wortmann nationale, regionale en gemeentelijke overheden op om projecten aan te melden. Er is in Brussel subsidie beschikbaar voor investeringen in vaarwegen, havens en kunstwerken, maar de lidstaten en lagere overheden moeten daarvoor het initiatief nemen. Als het aan de Nederlandse politica ligt gaat de Europese Commissie Europees het geld voor de binnenvaart slimmer inzetten. Ze heeft gevraagd geld uit het reservefonds beschikbaar te maken. ‘Het geld uit het reservefonds, dat al jaren ongebruikt op de plank ligt, zou dan gebruikt kunnen worden als cofinanciering voor projecten van de Europese Investeringsbank voor onderzoek naar goedkopere en schonere motoren.’ OCB vertrekt van Vasteland Het Onderwijscentrum Binnenvaart is verhuisd. Zo maakt het OCB in het Binnenvaarthuis aan het Vasteland ruimte voor de groeiende kantoororganisatie van BLN. Het OCB koos voor zelfstandige ruimte op het Noordereiland. De organisatie zetelt sinds 10 februari in het voormalige kantoor van HME in het Hulstkampgebouw. Het adres is Maaskade 119, 3071 NK Rotterdam. Telefonisch is het OCB te bereiken via (010) 414 22 66. 2014 Cruisespecial 11 maart: Cruisespecial Met de populariteit van de riviercruisevaart gaat het onverminderd crescendo. Het aantal gasten en schepen blijft toenemen. Kwaliteit en comfort zijn van het hoogst denkbare niveau en zowel op het gebied van hospitalityconcepten als toegepaste technieken bewijst de sector zich keer op keer als innovatieve koploper. Om de cruisevaart in het zonnetje te zetten geeft De Binnenvaartkrant een Cruisespecial uit. Die verschijnt op 11 maart. Met aandacht voor toonaangevende rederijen, scheepsbouwers, toeleveranciers, de vaargebieden en de nieuwste ontwikkelingen. Adverteren in deze special kan tegen interessante tarieven Bel of mail voor de mogelijkheden naar Tineke Leeuwestein: (010) 414 00 60 tineke@binnenvaartkrant.nl Hof van Justitie: Off-spec bunkers zijn geen afval Het Europese Hof van Justitie heeft een belangrijke uitspraak gewezen in een strafzaak tussen de Inspectie leefomgeving en transport (ILT) en Shell Nederland en Shell België. Frits Bienfait van Van Dam en Kruidenier advocaten schrijft erover in de jongste editie van de nieuwsbrief van het Rotterdamse kantoor. De kern van de door de Hoge Raad aan het Hof van Justitie gestelde vraag was of bunkerolie die niet aan de specificaties voldoet (off-spec), daarmee automatisch als afvalstof moet worden gekenmerkt. In de richtlijn 2006/12 wordt de term ‘afvalstof’ gedefinieerd als: ‘elke stof of elk voorwerp behorende tot de in bijlage I genoemde categorieën waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen’. Dit leverde problemen op bij afkeur of foute leverantie van partijen aan eigenaren. De verkoper die de off-spec partij moet terugnemen, wil de partij on-spec brengen, bijvoorbeeld door het te mengen met een andere nog in voorraad bevinden partij waardoor de specificaties wel gehaald worden. Vervolgens kan het opnieuw verkocht en geleverd worden. De ILT was het daar niet mee eens. Volgens de ILT moet de leverancier een afgekeurde partij automatisch als afvalstof kwalificeren. Dit leidt tot toepassing van strenge (Europese) regelgeving inzake afvalstoffen. De eigenaar of leverancier moet de lading als afvalstof behandelen. De waarde van de off-spec lading zou dan in feite negatief worden, omdat de afhandeling via gespecialiseerde afvalbedrijven en tegen hoge kosten zou moeten plaatsvinden. Shell deed dat niet, waarna de ILT Shell boetes oplegde. Een procedure volgde. De Hoge Raad wilde van het Hof van Justitie weten, of terug geleverde bunkerolie (diesel) automatisch als afvalstof kwalificeert. Het Hof van Justitie beantwoordt de betreffende vraag over de verordening 259/93 in samenhang met de richtlijn 2006/12, als volgt: Een partij diesel die onbedoeld vermengd is geraakt met een andere stof valt niet onder het begrip afvalstof in de zin van de bepaling, mits de houder ervan daadwerkelijk voornemens is deze met een ander product vermengde partij terug te brengen op de markt, hetgeen ter beoordeling van de verwijzende rechter staat. De praktijk waarin ILT afgekeurde partijen standaard als afvalstof bestempelde, kan derhalve niet worden gehandhaafd. Steeds moet worden gekeken wat de daadwerkelijke bedoeling van de houder van de afgekeurde partij is. Aldus Frits Bienfait. Lees de volledige nieuwsbrief met als onderwerpen onder meer ‘dwaling bij xecutieverkoop’ en ‘voorstel tot uitbreiding ketenaansprakelijkheid’ bij de Vaste Rubrieken op www.binnenvaartkrant.nl.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl