Views
4 years ago

2014-03

  • Text
  • Januari
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Scylla
  • Inspire
  • Binnenvaart
  • Eigen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 28

De Binnenvaartkrant 4 28 januari 2014 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Sie suchen ein Binnenschiff • • Schauen Sie doch einfach einmal auf unsere Homepage • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Veerbedrijf te koop Veerdienst Lekkerkerk Nieuw-Lekkerland Voor nadere informatie: tel: 0653676277 E-mail: e.verwaal8@upcmail.nl DHR. E.Verwaal eigenaar van het veerbedrijf. Gezocht Matroos i.b.v. rijbwijs op ms Ingona roro, vrije tijd 2-2 of 3-3. Tel 0621-228556 B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL M.P.S. DA VINCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s KAPITEIN STUURMAN MACHINIST MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. (evt. Nederlands contract mogelijk) Een goede vrije tijd regeling Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiersschepen te varen met een variërend vaarprogramma en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com EXECUTORIALE VERKOOP Ten overstaan van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, kantoor NautaDutilh N.V., advocaten notarissen belastingadviseurs, of zijn waarnemer op woensdag 26 februari 2014 om 14.00 uur in de Goudriaan Room of een der andere zalen van het BEURS-WORLD TRADE CENTER te Rotterdam, Beursplein 37, van: het stalen motorschip, genaamd “DIJANNE” GEZOCHT: KAPITEIN Voor container binnenschip Rotterdam/Antwerpen/Meerhout. 14 dagen op/af. Loon overeen te komen. Voor meer info en een sollicitatie: 0032 (0)476.55.19.01 erikgasten@skynet.be Princess Rivercruises AG zoekt voor MS Rhein Prinzessin: Kapitein (patent tot Bazel), 2de kapitein (patent tot Bazel) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 gemerkt “5084 B Rott 1931”, afmetingen 80 x 9,50 x 2,97 m., gebouwd te Rotterdam in 1931, verplaatsing 1.526,344 m3, hebbende één laadruim, voorpiek, woonroef, voor- en achterkajuit, voortbewogen door een Caterpillar dieselmotor van 910 pk, type 3508 DI-TA-B. De omschrijving luidt overeenkomstig die in het scheepsregister en wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. Het schip verkeert in slechte staat van onderhoud en kan in haar huidige staat niet als motorvrachtschip worden ingezet. De executie geschiedt op verzoek van de Coöperatieve Rabobank Altena U.A., gevestigd te Woudrichem, te dezer zake domicilie gekozen hebbende ten kantore van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, ten laste van de heer Jelle Romkes, wonende te 8321 PL Urk, Robbenhoek 13, ingevolge de artikelen 3:268 en 3:254 van het Burgerlijk Wetboek, waartoe betrekkelijk is een akte van hypotheekstelling, verleden voor een waarnemer van notaris mr. H. Steenhuis te Urk op 3 mei 2006 en geschiedt tot verhaal van het door genoemde heer Romkes aan executant verschuldigde, per 8 januari 2014 groot EUR 633.974,05, onverminderd de reeds vervallen en/of de nog te vervallen rente en boeten en onverminderd alle te dezer zake gevallen en/of nog te vallen kosten. Het schip ligt in de Waalhaven bij Scheepswerf Hoogerwaard B.V., Ophemertstraat 43, 3089 JD Rotterdam, havennummer 2510, alwaar bezichtiging kan plaatsvinden op 13 en 24 februari 2014 van 14.00 tot 16.00 uur. De koper van het schip moet zich ter veiling kunnen legitimeren en zijn financiële gegoedheid door middel van een bankverklaring aan kunnen tonen. Hij is tevens verplicht terstond na de toewijzing 15% van de koopsom als waarborgsom aan de notaris te betalen en het restant van de koopsom uiterlijk 30 dagen daarna te voldoen. Tot en met 11 februari 2014 kan schriftelijk bij notaris mr. A.H. Geerling, voornoemd, onderhands worden geboden, conform het bij NautaDutilh N.V. verkrijgbare biedingformulier. Verdere informatie en veilingvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij het voormelde kantoor NautaDutilh N.V., Weena 750, Rotterdam, telefoonnummer 010-2240277, faxnummer 010-2240014 (de heer J. van Kranenburg), e-mail: jan.vankranenburg@nautadutilh.com. Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 5 28 januari 2014 ‘Iedereen is verantwoordelijk’ >> Vervolg van de voorpagina Het transitieproces was niet zomaar een opdracht voor haar, net zo min als deze baan een trede van een geplande carrièreladder is. De 31- jarige Duursema heeft haar hart verloren aan de binnenvaart. ‘De sector is onder m’n huid gaan zitten. Prachtig om te zien ook hoe de mensen zich met ziel en zaligheid inzetten.’ Ze werkt vier dagen per week als BLN-directeur. De vijfde dag vult ze als ZZP’er in met advieswerk. Het Startevent op 3 februari vindt plaats in LantarenVenster in Rotterdam. Er zijn diverse sprekers, onder wie minister Melanie Schultz van Haegen. Maar de leden en andere aanwezigen gaan ook zelf aan de slag, vertelt Duursema. ‘Met discussies over prikkelende stellingen – centraal en in deelgroepen. Zo willen we horen wat de leden zelf willen en hoe zij zien hoe we dat kunnen bereiken.’ ‘Wanneer wordt u wakker?’ ‘Als de ROSR-overgangseisen ertoe leiden dat schepen ondergaan, schieten wij ons doel voorbij. Het is niet de bedoeling om via technische maatregelen een vlootsanering toe te passen.’ Dat zei secretarisgeneraal Hans van der Werf van de CCR vrijdag 24 januari tijdens de jaarvergadering van de 80-jarige VBR. Hij lichtte als gastspreker de Visie 2018 van de CCR toe. Van der Werf ontkwam niet aan een ‘Duursema-aanpak’ Dat typeert de ‘Duursema-aanpak’. In 2013 promoveerde ze op strategisch leiderschap. Ze heeft uitgesproken ideeën over dit onderwerp en vertaalt die naar BLN: ‘Iedereen is verantwoordelijk. “Wij zijn BLN” is niet voor niets het motto. Medewerkers, bestuursleden én leden bepalen allemaal het succes. Je legt het niet van bovenaf op.’ Draagvlak wordt zodoende omgezet in kracht. Binnen BLN zijn diverse ledengroepen actief, verdeeld naar type schip of type ondernemer. Het is een logische indeling: tankvaart, droge lading tot 86 meter, droge lading groter dan 86 meter, duwvaart, coöperaties, passagiersvaart en logistiek dienstverleners. ‘Het algemeen bestuur en de directie zijn er voor de algemene en overkoepelende zaken. De ledengroepen krijgen de ruimte om hun eigen visie te laten horen. Dus ook als ledenroepen het niet eens zijn, is daar ruimte voor.’ Uiteindelijk groeien ze dichter naar elkaar toe en verdwijnen tegenstellingen grotendeels, voorspelt Duursema. De gezamenlijke belangen wegen per slot van rekening zwaarder: het marktevenwicht en de ladingvolumes. ‘We kunnen beter met het wegvervoer concurreren dan met elkaar en zo de gehele taart groter maken, in plaats van ons richten op het vergroten van onze taartpunt.’ Zo’n 750 leden heeft BLN nu. ‘Los van de 2.500 leden van Koninklijke Schuttevaer.’ Ruim negentig scheepseigenaren hebben zich aangemeld als nieuw lid sinds de oprichting van BLN. Daar komen nog de circa 45 leden bij van de VEB, die als vereniging aansluit. De kantoororganisatie is vrijwel rond: er werken nu vier medewerkers bij BLN. Daar komen nog twee mensen bij: in februari iemand pittig debat met de aanwezige schippers over de technische eisen die in 2015 van kracht worden. Na protesten onderzoekt de CCR of dit wel haalbaar is. In juni valt een besluit. Te laat, oordeelden de VBRleden, die er geen doekjes om wonden dat de eisen het einde betekenen voor veel kleine schepen. ‘Wij kunnen dit niet betalen. Wanneer gaat u wakker worden?’ Van der Werf zei tijdens de discussie Hester Duursema: ‘Tegenstanders zeggen dat je je vrijheid opgeeft als je je aansluit bij een pool. Dat is niet zo. Je krijgt juist meer invloed en meer vrijheid.‘ (foto BLN) voor communicatie en in maart een beleidsmedewerker voor milieu en veiligheid. Op het Vasteland in Rotterdam zitten ook de meeste andere binnenvaartorganisaties. Koninklijke Schuttevaer is wel onderdeel van BLN, maar de vier medewerkers en vijf regiovertegenwoordigers blijven nog tot uiterlijk 2016 daar in dienst. In de dagelijkse praktijk wordt nauw samengewerkt. ‘We dat de binnenvaart niet te lichtzinnig moet denken over haar veiligheids- en milieuprestaties. Ook moet de concurrentie met het wegvervoer, vooral in de kleinere scheepvaart, niet worden onderschat. En hoewel de Akte van Mannheim nog springlevend is, wordt de tolvrijheid op de Rijn bedreigd. Meer over de VBR-vergadering in de volgende Binnenvaartkrant. bouwen aan een mooi team. Iedereen zet de schouders eronder. Ik ben trots op het team dat er nu staat.’ Toenadering In het originele plaatje zouden ook BVB, BTB, EICB en OCB deel uitmaken van BLN – als een soort afdelingen. Maar zonder de aansluiting van het CBRB, dat ook in het bestuur zit van die organisaties, is dat niet mogelijk. Duursema verwacht dat er op termijn wel weer toenadering komt. Maar nu steekt ze haar energie in andere zaken. ‘Het heeft geen zin aan een dood paard te trekken. Het CBRB is nu ook aan het zoeken wat in de nieuwe situatie voor hen het beste werkt. Als wij ons de komende tijd bewijzen, kunnen we hen wellicht alsnog overtuigen van het belang om de stap naar BLN te maken. We blijven dingen samen doen – we hebben immers beide het belang van de sector voor ogen.’ BLN is niet bij machte de vrachtprijzen te verhogen. ‘We kunnen er wel aan bijdragen om de markt gezonder te maken.’ Pools Samenwerking op commercieel niveau juicht ze toe. ‘Denk aan poolvorming. Dat verbetert de positie van schippers. Logistiek dienstverleners hebben nu te veel marktmacht. Er is evenwicht nodig tussen aanbieders en klanten. Met poolvorming kun je de overcapaciteit reguleren.’ ‘Tegenstanders zeggen dat je vrijheid opgeeft als je je aansluit bij een pool. Dat is niet zo. Je krijgt juist meer invloed en meer vrijheid. Ook doordat je een reis door een collega uit de pool kunt laten doen als je zelf een keer niet kunt – omdat je dochter jarig is bijvoorbeeld.’ Tegelijkertijd hoopt Duursema dat nieuwe marktverhoudingen ertoe leiden dat schippers anders tegen hun klanten aankijken: of dat nu bevrachters of verladers zijn. ‘Nu zien ze hen vaak als boeman. Zo gedragen ze zich misschien ook wel, maar door klantgerichter te denken, kunnen schippers meerwaarde bieden en daardoor aantrekkelijker zijn voor klanten, die bereid zouden zijn daarvoor te betalen. In dat opzicht is er nog veel te winnen in de binnenvaart.’ Extra lading bijvoorbeeld, of meer rust en zekerheid op de markt. En minder strijd. ‘Het lijkt erop alsof men (schippers en bevrachters) elkaar wederzijds probeert uit te knijpen. Dat is het gevolg van de hevige fluctuaties op de markt. Nu er overcapaciteit is, doen de klanten er alles aan om de tarieven zo laag mogelijk te krijgen. Bij laag water of vlak voor Kerst proberen schippers juist weer het onderste uit de kan te halen.’ Die situatie is voor geen van de schakels optimaal. Door te kijken wat voor de totale keten het beste is, profiteert iedereen. Dat wil Duursema met het BLN Startevent op 3 februari als boodschap meegeven. Raymond Riemen verdedigt haven met verve: ‘Houd op over dozen schuiven; we doen veel meer’ Raymond Riemen nam zijn benoeming tot Rotterdams Havenman van het Jaar 2013 meteen te baat om te pleiten voor erkenning van de havenactiviteiten. ‘Er wordt vaak geroepen dat het alleen dozen schuiven is, maar dat klopt niet. We doen veel meer met de lading en voegen zodoende waarde toe aan de logistieke keten van onze klanten.’ De ceo van de Broekman Group werd maandag 13 januari gehuldigd aan boord van de Smaragd 2. Dat gebeurde in het bijzijn van vrijwel alle oud-winnaars, havenjournalisten burgemeester Aboutaleb en havenwethouder Baljeu. Theo Jongedijk, de voorzitter van Stichting Havenman/vrouw van het Jaar, reikte de oorkonde uit en noemde Riemen ‘de man van de toegevoegde waarde’ en ‘een ondernemer met logistieke visie’, die de Broekman Group door ‘verbreding tot in alle uithoeken van de wereld’ een stevig fundament gaf. Autoterminal Riemen treedt in de voetsporen van zijn voorganger bij de Broekman Group, Wim Pesselse. Die werd in 1995 tot Havenman gekozen. ‘De Broekman Group van nu is niet meer de Broekman Group van nu’, aldus Jongedijk in zijn toespraak. ‘Er zit achttien jaar tussen; dat is een hele generatie. Riemen leidt het bedrijf nu veertien jaar. Hij bouwde Broekman uit; onder andere met meer specialismen en nieuwe vestigingen en overnames in binnen- en buitenland. De autoterminal in Rozenburg – voorheen verreweg de belangrijkste tak – maakt nu nog maar 15 procent uit van de totale omzet. Jongedijk, die de voorzittershamer na de ceremonie neerlegde omdat hij gestopt is als haven- en economieredacteur bij de Telegraaf, zei: ‘Hij bouwde het bedrijf om van cargadoor naar logistiek dienstverlener.’ ‘Havenman’ Raymond Riemen (rechts) toost met Theo Jongedijk.

Binnenvaartkrant