Views
1 year ago

2014-03

  • Text
  • Januari
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Scylla
  • Inspire
  • Binnenvaart
  • Eigen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 januari 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 25.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl GEVRAAGD: MS 80/85 x 8.20 m jaren 60 en gelast Duwboot ca. 600/1000 PK 2 motoren - kr.h. 5.00 m. Sleepschip 1000/1200 ton W.L.A. de Bot & Dtr. Tel.010-4667106 info@debotshipbrokers.nl www.debotshipbrokers.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Luftkissenfahrzeug AKS Invest, Typ Mars 702 ca. 7,90 x 3,20 x 3,00 m (LxBxH) Gevraagd: KAPITEIN EN/OF STUURMAN op één van onze boten, maandag - vrijdag of wk op/wk af, hoofdzakelijk Rotterdamse havens. Tel. 010-294 05 55 of 06-24613074 Rivercruise Line AG zoekt voor MS Prinses Juliana: Kapitein (met Rijnpatent) Stuurman Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren. Tevens gevraagd kapiteins voor RVS tankers Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 49.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 119.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. www.huizinga-snijder.nl MARINE BELGIUM Moteurs Diesel / Groupe électrogène Haven 138, BE Antwerpen +32 3 546 40 86 www.servicepower.be

De Binnenvaartkrant 3 28 januari 2014 Vandaag gesprek met binnenvaartorganisaties Minister gelooft nog steeds in afvalabonnement Ondanks de bezwaren en kritiek uit de binnenvaart wil minister Schultz van Haegen verder met het op 1 november ingevoerde afvalabonnement. ‘Dat de wijziging van het inzamelsysteem door de binnenvaartorganisaties als ingrijpend wordt ervaren, kan ik begrijpen. Ik vind het nog te vroeg om nu al te concluderen dat de regeling niet gaat werken.’ Dat schrijft ze in haar antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Roelof Bisschop (SGP). DRINGEND GEVRAAGD: schipperskoppel of schipper op mbs Stelvio, evt op zelfstandige basis. Vaargebied Westerschelde regio Antwerpen-Gent. Voor meer info: tel. 0032-475 519 908 email: brisani1@hotmail.com Kapitein en stuurman met patent tot Mannheim voor nieuw MTS ADN-C is een pluspunt. Werkregeling te bespreken. Tel.: 0031 621 850 912 of mail: peter.peeters1969@telenet.be Containerduwbakken RES IV ,V, VI en VII te huur of te koop, 4 gelijke duwbakken 76,5 x 11,45 x 3,98 1 ruim 64 x 10,06, 2870 ton 40 teu per laag 530 pk kopschroef en ADN. Voor info zie www.duwbak-res.nl ruil met ander vaartuig bespreekbaar. Tel. 06-53684834 Stuurman-matroos gevraagd op ms Kia-Ora, 2.332 ton. Int. vaart. Vaarsysteem 20/10. Tel. +31-(0)613340788. Gevraagd schipper of stel op cementspits evt vast werk overname of huurkoop mogelijk ideaal voor beginner. Tel. 06-51808722 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 ‘Maar ik sta wel open voor suggesties tot verbetering van het nu ingevoerde systeem. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat de sector met één stem spreekt. Voor eventuele wijzigingen blijven de uitgangspunten van een kostendekkende exploitatie en de “vervuiler betaalt” overigens onverkort van kracht.’ De gezamenlijke binnenvaartorganisaties BLN, BLN Koninklijke Schuttevaer, CBRB, ASV en de Vrouwen in de Binnenvaart in actie zitten overigens op één lijn en hebben de minister uitgenodigd om met spoed om tafel te gaan. Daarop volgde van de zijde van het ministerie een uitnodiging voor een gesprek. Dat vindt vandaag plaats bij Rijkswaterstaat in Rotterdam. Opmerkelijk is dat Schultz van Haegen alleen de officiële organisaties heeft uitgenodigd en niet de VIBia. Rondvaartrederij Blue Boat Company Amsterdam zoekt schippers FT/PT. Schottelervaring is een pré. Interesse? Bel met Mandy Kamstra 020-6791370 DSB Gemma zoekt per direkt stuurman. Incl. kost/ inwoning. Werkomgeving haven R’dam. Ma tm vrij, weekend vrij. Info: R. Arends, 0651-322330. Gezocht! 50 Serieuze mensen die 2014 willen starten met 5 kilo of meer afvallen. www.happyline.nl 078-6104454 GEZOCHT KAPITEIN op dubbelwandige tanker. Men dient in bezit te zijn van ADN en radarpatent. Hoofdzakelijk ARA/vaart. Vrijetijdsregeling te bespreken. +32(0)4774798 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht voor mts Panamera: kapitein/2e kapitein. Ln+vr tijd notk. Vereist: NL-talig,Rijn- + ADN-patent. +32475210785 +31652845663 AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031-(0)622515555 Uitzonderingspositie Bij het invoeren van het systeem heeft ze twee uitgangspunten gehanteerd, schrijft Schultz van Haegen: ‘Ten eerste dat de vervuiler betaalt voor zijn eigen afval. De overheid kan en wil niet langer betalen voor de uitzonderingspositie die de binnenvaart – als enige bedrijfssector in Nederland – hier tot voor kort in had. Ten tweede schrijft het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag voor dat er een voldoende dekkend netwerk is voor de afgifte van “overig scheepsbedrijfsafval”. De inzameling moet zowel praktisch als financieel adequaat zijn.’ De minister merkt op dat Rijkswaterstaat met de binnenvaart overleg heeft gevoerd over het inzamelingsnetwerk, maar dat de organisaties niet met een eensluidende antwoord of voorstel kwamen. Dat is niet helemaal conform de waarheid. In feite waren ze ook toen juist wél eensgezind: ze konden uit drie varianten kiezen, die ze geen van alle werkbaar vonden. Binnenvaartondernemers zouden in alle gevallen moeten gaan betalen. Dat vinden ze onterecht omdat veel scheepseigenaren in hun woonplaats ook al betalen. Ook vinden ze dat Nederland het systeem niet op eigen houtje mocht invoeren; het Scheepsafvalstoffenverdrag is internationaal en de inzameling en financiering moeten daarom ook internationaal worden geregeld. Dat is echter (nog) niet haalbaar, stelt Schultz van Haegen. ‘Nederland heeft via het internationale overleg meerdere pogingen gedaan om een geharmoniseerde invoering te bewerkstelligen. Vanwege het feit dat de lidstaten van het CDNI voor een deel (met name deel C) voor de inzameling van deze afvalstromen nationaal zeer uiteenlopende systemen hanteren, is door de verdragsluitende partijen besloten dat elk land deel C van het CDNI op dit moment op eigen wijze mag en zal invoeren. De verdragspartijen hebben besloten om deze situatie tijdelijk te accepteren. Nederland zal zich blijven inzetten voor een internationaal geharmoniseerd systeem.’ Niet verplicht Niet alleen het systeem ook het feit dat het aantal inzamellocaties met containers is verminderd van circa 95 naar 25 zit de schippers dwars. Zelfs met een abonnement kunnen ze lang niet altijd hun afval kwijt. Voor een kleiner aantal afvalcontainers is gekozen om de kosten voor het abonnement te beperken, aldus Schultz van Haegen. ‘Bij het bepalen van de locaties is gekeken naar de hoeveelheid afval die tot nu toe werd afgegeven en de intensiteit van het scheepvaartverkeer.’ Het SAB-abonnement is niet verplicht; scheepseigenaren kunnen zelf kiezen of ze er één nemen, verdedigt de minister haar keuze. ‘Indien in een regio geen inzamelpunten langs vaarwegen beschikbaar zijn, kan de scheepvaart gebruik maken van alternatieve mogelijkheden zoals faciliteiten van havens en gemeenten. Het staat de schipper ook vrij om zelf afspraken te maken met een inzamelaar.’ Begin dit jaar waren circa 245 abonnementen afgesloten (zo’n 45 voor alleen KGA, en ongeveer 200 volledige abonnementen voor KGA en huisvuil). Voor de berekening van een kostendekkende exploitatie is uitgegaan van 300 abonnementen met de huidige abonnementsprijzen: 469 euro voor een volledig abonnement en 194 euro voor alleen KGA. ‘De prijs voor het abonnement wordt overigens steeds voor een jaar vastgesteld’, merkt Schult van Haegen op. ‘Aan het einde van dat jaar kan de prijs op basis van voortschrijdend inzicht in de werkelijke kosten gewijzigd worden. Dit kan zowel leiden tot een verhoging als een verlaging van de abonnementsprijs. De schipper sluit ook steeds een abonnement voor een jaar af en kan dus per jaar kiezen of hij van het abonnement gebruik wil blijven maken.’ Leren bij STC: ‘Ik doe en ik begrijp’ ‘Roep de regelziekte een halt toe’ >> Vervolg van de voorpagina ‘De minister denkt er net zo over als wij’, zegt De Boer. ‘We moeten de onwillige Commissie onder druk zetten. Ook de hulp van onze collega’s in de andere landen is daarbij nodig.’ Ze denkt dat het een voordeel is dat Nederland begin dit jaar voorzitter is geworden van de CCR. Brigit Gijsbers, directeur Maritieme Zaken op het ministerie van I&M, vervult die rol. ‘Dat maakt het eenvoudiger onderwerpen op de agenda te zetten en de punten die je belangrijk vindt prominenter te maken.’ ‘We moeten het nu meteen goed regelen’, aldus de Boer. ‘Dus geen uitstel van de eisen, want dan keert het probleem over een paar jaar weer terug. Een schipper moet zelf kunnen beslissen over onderhoud en investeringen in zijn schip.’ De extra eisen zijn vooral gericht op de leefbaarheid aan boord, aldus De Boer. Daar heeft de CCR zich volgens haar niet mee te bemoeien. ‘De CCR is er niet voor niets; die gaat over goede en uniforme regels voor een veilige scheepvaart. Daar moet ze zich toe beperken. We moeten de regelziekte een halt toe roepen. Oók in Europa.’ Wanneer de grensoverschrijdende parlementaire bijeenkomst van transportwoordvoerders plaatsvindt, is nog niet bekend. ‘In elk geval vóór de voorjaarszitting van de CCR in juni.’ Nu zijn meerjarige investeringsprogramma is afgerond, hield de STC- Group vrijdag 24 januari een Bedrijvendag: zo’n 300 werkgevers uit de branches waarvoor de onderwijsgroep personeel opleidt, werden op de locaties in Rotterdam, Brielle, Katwijk en Stellendam ontvangen. Uit de binnenvaart waren er slechts negen vertegenwoordigers. Zij kregen een op de binnenvaart afgestemd programma en werden op de hoogte gebracht van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van training en opleiding. Op het Haventrainingscentrum aan de Soerweg woonden ze blusdemonstraties bij. Op de hoofdlocatie aan de Lloydstraat bezochten ze onder meer de binnenvaartsimulatoren. De STC-Group investeerde de afgelopen jaren fors in het simulatoronderwijs, omdat daar de praktijk realistisch mee kan worden nagebootst. ‘Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp’ is de basis van de onderwijsvisie van de STC-Group, die beschikt over het grootste simulatorenpark ter wereld. (foto Tekst & Toebehoren) ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant