Views
2 years ago

2014-02

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Sluis
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Antwerpen
  • Onze

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Op zoek naar een baan in de binnenvaart? SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN Miljoenenschade door brand Nederlof Scheepsbouw Vloeibaar massagoed stuwt Antwerpen naar overslagrecord 7 15 17 Tweede kolk Julianasluis vordert Gemeinsame Tiefenmessung für optimale Abladebestimmung vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 25.000 | Verspreidingspunten: 700 Editie 2 - 14 januari 2014 Twee doden bij berging op de Rijn Bij de berging van een Nederlands koppelverband zijn vorige week op de Rijn twee helpers overleden. De eerste stierf aan een hartaanval; de tweede werd getroffen door een stalen kabel. De verwondingen aan zijn hoofd bleken enkele dagen later alsnog fataal. Het met 5.300 ton kolen geladen koppelverband liep maandag 6 januari bij Lorchhausen buiten de vaargeul aan de grond. Bijna twee dagen was de scheepvaart op de Rijn daardoor gestremd tussen Bingen en St. Goar. Toen de duwbak en het motorschip op woensdag waren vlotgetrokken en naar een nabijgelegen haven gesleept konden worden, werd de vaart weer vrijgegeven. TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Boodschap aan Europees Parlement op hoorzitting: Maak van NAIADES II geen tandeloze tijger DOOR SARAH DE PRETER Binnenvaart- en havenvertegenwoordigers vragen het Europees Parlement in te stemmen met de eerste wetsvoorstellen voor NAI- ADES II. Er moet wel voldoende geld ter beschikking worden gesteld. En NAIADES mag geen tandeloze tijger worden: op een aantal punten is meer diepgang nodig. Er moet nog heel wat werk worden verzet aan de nieuwe kolk van de Julianasluis. Toch is hij komende zomer klaar. De bouw is in handen van Van Hattum en Blankevoort, een dochterbedrijf van VolkerWessels. De Julianasluis verbindt de Hollandse IJssel en de Gouwe en is onder meer belangrijk voor de route van Rotterdam naar de containerterminal in Alphen aan den Rijn. Voor de recreatievaart is hij onderdeel van de staandemastroute naar het IJsselmeer. De bestaande sluis is 115 x 12 meter. Die is sinds 1936 in bedrijf. Hij is uitgerust met staande roldeuren, wat voor die tijd een relatief nieuwe techniek was. De Julianasluis heeft een monumentenstatus vanwege zijn architectonische en cultuur-historische waarde. De nieuwe sluis wordt 2 meter breder Het tweede NAIADES-programma is gericht op actie, zei Dimitrios Theologitis van het Directoraat- Generaal MOVE donderdag 9 januari tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement. Het moet de kwaliteit van de binnenvaart verhogen. De Europese Commissie wil gezamenlijk optrekken met de CCR en de Donaucommissie. ‘Wij kijken tevens naar verdere samenwerking met de Sava- en de Moezelcommissie.’ Sleutelrol voor CCR De CCR krijgt een sleutelrol in de tenuitvoerbrenging van NAIADES II. Zij gaat de harmonisatie van technische eisen en certificaten en iets dieper dan de oude, maar wel even lang. Met de aanleg kunnen beroeps- en recreatievaart straks gescheiden van elkaar schutten. Dat gaat niet alleen sneller maar is ook veiliger. (foto Tekst & Toebehoren) Kijk voor meer foto’s op www.binnenvaartkrant.nl. voor de binnenvaart in Europa coordineren. Dit is vervat in een wetsvoorstel dat de Commissie heeft voorgelegd. Daarnaast wil de Commissie, in samenspraak met de sector, de inzetbaarheid van het reservefonds verbreden. De sloopgelden kunnen hierdoor ook worden gebruikt voor vergroening van de vloot. Technische vernieuwing – en dus ook vlootvergroening – gaat traag in de binnenvaart, was de constatering op de hoorzitting. Lees verder op pagina 5 >> Bij het bergingswerk werd een van de Duitse bergingswerkers getroffen door een hartaanval. Hij overleed ter plekke. Tijdens het lossen van het koppelverband raakte diezelfde dag een 50-jarige Duitse matroos zwaargewond toen hij aan het werk was op het kraanschip dat de kolen uit het ruim haalde. Een staalkabel knapte, schoot weg en kwam tegen zijn hoofd terecht. Hij werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij enkele dagen later. CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Service en reparatie als vaste koers! 24/7 SERVICE Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net

Binnenvaartkrant