Views
2 years ago

2014-01

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Samen

De Binnenvaartkrant 8 7

De Binnenvaartkrant 8 7 januari 2014 CADA - BATTERIJEN + PROMOTIE !!! Semi-tractie 230 Ah € 210.00 Geplaatst* *(mits terugname gelijkwaardige oude accu’s) POWER TRAIN SOLUTIONS YOUR PARTNER FOR THE FUTURE CADA Batterijen STARTBATTERIJEN: 75Ah € 62.50 100Ah € 82.50 140AH € 120.00 230Ah € 187.50 TRACTIE: 24V 600Ah € 1400.00 24V 800Ah € 1775.00 Prijzen: exclusief BTW Levering in België, Nederland, Frankrijk Groot assortiment op stock, ook AGM, Gel,… Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium . Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 TELESCOPISCHE SPUDPALEN Reeds vele geplaatst ! Plaatsing overal in NL/B en Duitsland Boterman Techniek BV Tel. 06 54287373 MARINE BELGIUM Moteurs Diesel / Groupe électrogène Haven 138, BE Antwerpen +32 3 546 40 86 www.servicepower.be Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur www.oechies.nl · info@oechies.nl Lineair motor tbv blauwbord Marifoon antenne M4 Daalderop boilers Icom IC-M323 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl www.huizinga-snijder.nl Tricoflex Dekwasslang Geel 1” nu Rol = 50meter € 2.50 p/m excl. BTW Vanaf €165,- excl. BTW Elco Oliebrander €67,50 excl. BTW PRIJS OP AANVRAAG Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. Riello Oliebrander UIT VOORRAAD LEVERBAAR + 380V 80 ltr. Telecrane Radiografische besturing mono plus 2500W €919,- excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,- excl. BTW Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Ventilator kachel Brandstof verbruiksysteem SWF2007C 3 standen kachel Nieuwe generatie compacte waterdichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit. €248,-excl. BTW In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW Dimplex paneelradiatoren De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl Roald Verstraeten, eigenaar Montana CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl € 824,-excl. BTW Lineaire motor E411-500N (Servomotor) Uitvoering in zwart geanodiseerd aluminium. Slag 110mm. Max. kracht 500N Lineaire snelheid: 4mm/sec Elektronische eindschakelaars tegen overbelasting Aktie €425,-excl. BTW Icom IC-M87 ATEX Waterdichte maritieme portofoon. Atis en Atex gekeurd Inclusief batterijen en lader. Lederen tas en microfoon optioneel €590,- excl. BTW € 687,-excl. BTW Stopmagneten Leverbaar in 12V en 24V Klein en groot model Prijs klein model vanaf excl. BTW Prijs groot model vanaf €95,- €105,- excl. BTW EK5001 400V Leverbaar in 5Kw en 9Kw RVS spiraal met thermostaat en oververhittings beveiliging vanaf €126,-excl. BTW 600/1200/2000W Met omvalbeveiliging €49,-excl. BTW Let op onze aanbiedingen in de winkel! Vertex VX-351 portofoon De Vertex VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare Vergunningsvrije UHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU €340,- excl. BTW Icom IC-M35 Waterdichte handmarifoon Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Daniamant L90 SI Leverbaar in: 750/1000/1500 en 2000W vanaf €226,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Reddingsboei verlichting Compleet met houder en lijn Voldoet aan de eisen van Scheepvaart inspectie Kunststof. Kleur Oranje. Incl. batterijen €46,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW

De Binnenvaartkrant 9 7 januari 2014 Bestevaer-SOOS strijkt de vlag DOOR JOHN DE WITTE Aan het roer van de Algemene Maatschappij voor Varenden (AMVV) realiseerde Adri Barèl met zijn medeoprichter Jan Punt vanaf 1967 de Witte en Zwarte Zwaan te Rotterdam, de Groene in Terneuzen, de Wilde in Zwolle en Blauwe in Groningen alsook de Gulden Zwaan in Antwerpen. Het opdrogen van subsidie en sociaal-culturele veranderingen in de scheepvaart ontmantelden de AMVV, waarbij de Zwanen ‘als brug naar de wal’ uit onze havens verdwenen. De Bestevaer-club waarmee onder de AMVV-paraplu allerlei activiteiten voor varenden werden ondernomen, bleef overeind. AMVVcoryfee Lenie Willemsen droeg bij haar pensioen in 1998 de leiding over aan Bea van der Stroom, die na het verdwijnen van de Zwarte Zwaan in 2004 de Bestevaer-SOOS op elke woensdagmiddag nieuw elan gaf in het Harmonie-complex aan de Rotterdamse Gaesbeekstraat. Inmiddels is er nog animo van zestien leden, helaas te gering voor een kostendekkende soos. Goeie oude tijd Waar is die goeie oude tijd gebleven, toen je op de Zwarte Zwaan kon douchen, de was doen, post ophalen, telefoneren of een pilsje pakken aan de bar. De Rijksverkeerinspectie hield er kantoor voor het bemanningsboekje, een tandartspraktijk bevond zich onderdeks en kinderen gingen er naar de kleuterschool. Een binnenvaartcentrum! De diehards van de Bestevaer-Soos. (foto Johan de Witte) ‘Het was mijn leven’, zegt Lenie Willemsen, die in 1968 op de AMVV loonlijst kwam. ‘Heerlijk en dankbaar om te doen.’ Samen met haar man Cor en collega’s inspringen waar nodig. ‘Elke dag anders. Het was een dorp in de Maashaven waar op sociaal en maatschappelijk gebied niets vreemd was. Tien jaar woonden we bovenop de Zwaan, zonder file naar je werk! We gingen ook met 150 man naar Zweden, organiseerden tijdens de Hemelvaartdagen fietstochten en autorally’s. Met de stoomboot van Sinterklaas voeren we door de haven en telden soms 200 kinderen op het feest aan boord van de Zwarte Zwaan.’ Wisseling van de wacht Als Lenie Willemsen in 1998 de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, blijft ze als vrijwilligster met veel plezier beschikbaar voor de Bestevaer-club. Bea van der Stroom – al in 1989 vrijwilligster op de Witte Zwaan – krijgt van de AMVV de leiding. ‘Het was er altijd gezellig; je kon iets voor de mensen doen. Zo snel mogelijk met iemand naar de kraaminrichting of duizend oliebollen bakken voor het goede doel, gaf veel vriendschap en voldoening.’ De subsidiestop had het vertrek in 2004 van die goeie ouwe Zwaan al een tijdje aangekondigd en betekende voor de nog zo’n zestig leden van Bestevaer verhuizen naar de Harmonie in de Gaesbeekstraat, vanuit waar carnaval en de AMVVlanddag nog werden georganiseerd. En hier kijken we op 18 december even binnen als de diehards van de Bestevaer-SOOS aanschuiven voor het kerstdiner. Het is de laatste keer! ‘We zijn te klein geworden’, wordt niet zonder weemoed herhaald. ‘De volgende generatie doet het anders.’ In toespraken staan de vrijwilligers centraal, zoals Rein Gombert (‘altijd aanwezig als het moet’), verschillende dames voor hun handen spandiensten en last but not least worden de beheerders van de recreatieruimte, Henk Kreukniet en Henk Lampen, in de bloemen gezet voor hun jarenlange hartverwarmende inzet. ‘One for the road’, roept Diederik Boer van ms Jacoba en jawel, we krijgen een laatste rondje waarbij Bea van der Stroom de vlag strijkt van die ouwe gouwe Bestevaer-SOOS. Steunpunt Binnenvaart AMVV zette in 2005 het Steunpunt Binnenvaart op. Het biedt hulp na een incident of aanvaring evenals bij individuele sociaal-maatschappelijke vragen en problemen. Het Steunpunt wijst overheden en instanties op de specifieke omstandigheden van de varende ondernemer en helpt waar mogelijk. Coördinator van het Steunpunt is Lilian van Hiele, die altijd maatwerk levert. Voor het vormen van het “bruggetje naar de wal”, ook ’s nachts en in het weekend, kreeg Lilian van Hiele de Binnenvaartondernemers Wisseltrofee 2013 uit handen van CBOB-voorzitter Jan van Belzen. Lilian stopt niet! Beperkte doorvaart door Wilhelminasluis De Wilhelminasluis is van januari tot en met mei alleen toegankelijk voor schepen tot en met CEMT-klasse IV (85 bij 9,50 meter). In de zomerperiode is de sluis twee maanden geheel gestremd. Na de stremming kan de scheepvaart weer gebruikmaken van de Wilhelminasluis. Het duurt echter tot mei 2015 voor het gehele project is afgerond. De beperkte doorvaart en de volledige stremming zijn noodzakelijk omdat Provincie Noord-Holland in 2014 en 2015 de Wilhelminasluis, de Beatrixbrug en de Wilhelminabrug laat vervangen. Er zijn alternatieve routes beschikbaar via de Willemsluis of buitenom over het IJsselmeer. Ideale maten De huidige sluis is al jaren een rem op de groei van de scheepvaart. ‘De sluis is 120 bij 12 meter en heeft een drempeldiepte van 3,20 meter. Schepen van de CEMT Va-klasse kunnen er geen gebruik van maken’, stelt Nico Post, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Zaanstreek en directeur van Scheepswerf Weduwe K. Brouwer. ‘En dat betekent dat bedrijven meer kwijt zijn voor hun aan- en afvoer. Zij maken gebruik van meer kleinere schepen en van wegtransport.’ Het Zaanse bedrijfsleven, Vereniging Schuttevaer, gemeente Zaanstad en Provincie Noord-Holland voeren al jarenlang overleg over wijziging van de huidige situatie. ‘Uiteindelijk hebben wij gezamenlijk de ideale maten vastgesteld’, vertelt Post. ‘De sluis wordt 156 meter lang, 14 meter breed en krijgt een drempeldiepte van 4,70 meter. Daarmee kunnen alle moderne typen schepen gebruikmaken van deze sluis.’ Vaart in de Zaan De Provincie heeft een meerjarenplan ontwikkeld om de Zaan beter bereikbaar te maken voor de binnenvaart. ‘Wij willen een verschuiving van vervoer over de weg naar vervoer over water stimuleren’, stelt provinciewoordvoerder Anja Berens. ‘Het vernieuwen van de Wilhelminasluis maakt deel uit van het plan Vaart in de Zaan. Enkele deelplannen zijn al uitgevoerd. Bijvoorbeeld het vernieuwen van de Bernhardbrug en de Julianabrug, het verruimen van de bedieningstijden, het uitbaggeren van de Zaan en de installatie van een systeem waardoor alle kunstwerken op afstand kunnen worden bediend.’ Koninklijke Schuttevaer heeft een belangrijke stem in het meerjarenplan. ‘Wij weten uit ervaring dat een plan er in theorie prachtig kan uitzien maar in de praktijk niet werkt’, legt Post uit. ‘Op ons advies komen er aan de zuidzijde van de Julianabrug calamiteitenpalen. En ook aan de noordzijde zijn aanpassingen gedaan aan de oorspronkelijke plannen. Daar worden de calamiteitenpalen gerealiseerd met het westelijke remmingwerk.’ Passagiersvaart De nieuwe sluis is ook van belang voor de passagiersvaart. ‘Met jaarlijks 10.000 scheepspassages is de vrachtvaart de absolute nummer één’, meldt Post. ‘Maar ook motorcharter- en riviercruiseschepen maken gebruik van de Zaan en van de sluis. Jaarlijks zijn het er inmiddels al ruim 350 en dat aantal neemt jaarlijks fors toe.’ ‘Ook zij zijn gebaat bij een groter formaat sluis. Al was het alleen maar omdat er meer schepen tegelijkertijd geschut kunnen worden en omdat de schuttijd 40 procent korter wordt.’ Natuurlijk zijn er ook nog de recreanten. Jaarlijks maken meer dan 10.000 kleine motor- en zeilschepen gebruik van de sluis. Om de recreanten tegemoet te komen, heeft de Provincie besloten de oude “Groote Sluis” tijdelijk weer in gebruik te nemen. Zij kunnen gedurende de hele nieuwbouw dezelfde route blijven gebruiken.

Binnenvaartkrant