Views
2 years ago

2014-01

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Samen

De Binnenvaartkrant 2 7

De Binnenvaartkrant 2 7 januari 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 25.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be WIJ REPAREREN EN REVISEREN alle merken boegschroef installaties. Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 Rivercruise Line AG zoekt voor MS Prinses Juliana: Kapitein (met Rijnpatent) Stuurman Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Hydraulique / Pneumatique Maritime Conduites / Grues / Treuils Pompes / Moteurs / Verins Dépannage 24h / Certifications Haven 138, BE 2030 Antwerpen +32 3 546 40 80 www.hydro.be De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt schippersechtpaar voor aangenaam seizoenswerk van eind februari tot eind oktober. U bent een uitstekende schipper en beschikt over de nodige ervaring ‚ om het goed uitgerust schip (verbouwde spits) waarop u samen met uw partner een seizoen lang verblijft, veilig te besturen en te onderhouden. U beschikt beiden over de nodige vaarbewijzen. Regelmatig zijn er vrije dagen en korte vakantieperiodes. De Vlaamse waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af en u houdt van contacten met het publiek. Onder leiding van lesgevers maken groepen jongeren of volwassenen 2 maal per dag een educatieve boottocht van 3u. Zij leren daarbij meer over water, waterlopen en milieuzorg. Het werk is aangenaam en minder zwaar dan een hedendaagse doorsnee schippersjob, waardoor ook oudere werknemers in aanmerking komen. We bieden een goede verdienste. Kandidaturen: zo snel mogelijk via baita@milieuboot.be, telefonisch via Guido Moens op 00 32 (0)475 25 24 65 Info op www.milieuboot.be Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 49.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 119.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 www.huizinga-snijder.nl Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering

De Binnenvaartkrant 3 7 januari 2014 Klap op de bel zet vaart in de Wandelgang voor 2014 DOOR JOHAN DE WITTE Zonder “incidenten, arrestaties of geweld tegen hulpverleners” verwelkomde Ad Kraai 2 januari de Wandelgangers op de nieuwjaarsparty in Zwijndrecht. ‘Gastronomisch zwerven over de wereldbol in ons vertrouwde Hotel ARA is een voorrecht’, hield hij zijn gehoor voor. ‘Overigens, het beste “ingrediënt” in deze beschaafde sociëteit bent u zelf. Onze Wandelgang staat als een huis met feestelijk diner op tafel.’ Kraai sloot af met: ‘Een gelukkig nieuwjaar voor de maritieme wereld.’ Aalmoezenier en “entertainer” Bernhard van Welzenes boeide de gasten met het geluk over anders denken van een nieuwe paus en Steeds meer verzet tegen afvalabonnement en tekort aan containers Motie CCR-eisen aangenomen: ‘Ontzie schepen tot 86 meter’ De Tweede Kamer heeft een motie van Dion Graus aangenomen over de ROSR-overgangsbepalingen. De PVV’er verzocht de regering om ‘de (nieuw)bouweisen voor de binnenvaartvloot, welke de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) voornemens is in te voeren, niet te laten gelden voor schepen kleiner dan 86 meter’. Vooral voor kleinere schepen pakt de verscherpte regelgeving nadelig uit. Dat zijn doorgaans oudere >> Vervolg van de voorpagina 23 december had de VIB (met twee vertegenwoordigers van de ASV in hun midden) in Rotterdam overleg met BLN, BLN-Koninklijke Schuttevaer en het CBRB. Het doel was de krachten te bundelen om weer een goede en gratis afvalinzameling voor elkaar te krijgen. Hoewel hun doelstellingen op één lijn liggen en het gesprek goed was, kwam er een kink in de kabel door een bulletin van BLN. Daags na het gesprek stuurde die organisatie een mail rond aan de BLN-leden waarin stond dat was afgesproken een aantal voorstellen te doen aan het ministerie van I en M. Zoals het meteen terugplaatsen van de vuilnisbakken, die alleen door de binnenvaart geopend kunnen worden met een gratis chipkaart (tot 1 januari 2016), en het benutten van het overschot dat is ontstaan bij de bunkerheffing van € 7,50 voor afgifte en inname van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval voor de financiering van de afgifte en inzameling van overig scheepsbedrijfsafval. Met die voorstellen zijn de andere organisaties het niet eens. VIB en de ASV storen zich er aan dat BLN het verslag zonder hun medeweten en zonder ruggenspraak heeft verstuurd. De VIB reageerde op haar eigen Facebook-pagina: ‘Wij zouden graag een rectificatie van dit bericht zien, omdat er een aantal dingen niet kloppen in de tekst en wij toch toestemming hadden moeten geven voor dit persbericht, met name omdat BLN nu lijkt te suggereren dat men uit naam van VIB organisatie huisvuilactie spreekt en handelt, en dit is niet zo.’ schepen, waarvoor de nieuwe eisen extra ingrijpend en kostbaar zijn. Hoe minister Schultz van Haegen omgaat met de oproep om als Nederland de CCR-eisen naast zich neer te leggen, is nog niet bekend. Ondertussen werkt de Rijnvaartcommissie aan een versoepeling van de overgangsbepalingen die op 1 januari 2015 van kracht worden. Wat dat in de praktijk betekent, wordt dit voorjaar bekend als de CCR met haar voorstellen komt. Samen optrekken Erik van Toor van BLN zegt dat het beslist geen persbericht was, maar een bulletin om de eigen achterban te informeren. Dat is vervolgens door de pers opgepakt. ‘Laten we nu als binnenvaart geen ruzie zoeken; daar hebben we alleen onszelf mee. Het is essentieel samen op te trekken en gezamenlijk de minister op haar verantwoordelijkheid te wijzen.’ ‘Er moet nu snel een oplossing komen. Schippers wonen en werken op het water; dat willen ze heus niet vervuilen. Mensen worden in hun bestaan geraakt. Huisvuilafgifte is een eerste levensbehoefte.’ De VIB wil ook nog steeds samen met de brancheorganisaties optrekken met als doel dat de afgifte weer gratis wordt en blijft. Volgens de Vrouwen in de Binnenvaart betalen scheepseigenaren al voldoende. ‘Wij willen graag van alle partijen vernemen waarom het verwerken van ons huisvuil niet betaald kan en zal worden vanuit die € 7,50, en waarom het CDNI-verdrag geschonden wordt.’ BLN wil in elk geval tot 1 januari 2016 gratis afgifte en voldoende afvalcontainers (maar wel met een slot erop). Dan kan in die periode ook worden geïnventariseerd om hoeveel afval het gaat. In het verleden konden mensen van de wal vuil in de containers gooien. Het BLN-bulletin was een ‘voorbarige actie die niet door de ASV ondersteund wordt en die een samenwerking tussen de verschillende bonden alleen maar frustreert’, oordeelde voorzitter Sunniva Fluitsma. De ASV wil helemaal niet onderhandelen met het ministerie. Die organisatie is van mening dat Schultz van Haegen het CDNI-verdrag schendt door als Nederland op eigen houtje een nieuwe financiering op te tuigen. De ASV wil dat de Tweede Kamer de minister terugfluit. ‘De opstelling van de politieke partijen geeft aan dat de zaak in de Tweede Kamer niet vast zit. Maar er is wel druk nodig om de zaak onze kant op te krijgen’, schrijft vicevoorzitter Ron Breedveld in een brief aan de deelnemers van Bodewes Binnenvaart sluit deuren Bodewes Binnenvaart is op 31 december gestopt met zijn productieactiviteiten. In een brief aan relaties noemt de werf uit Millingen de moeilijke marktomstandigheden in de binnenvaartmarkt en de combinatie van de financiële en de economische crisis als oorzaken. Daar komt nog bij dat de waterstanden op de Rijn een bedreiging vormen, aldus directeur Rob Schuurmans. “Waar in een recent verleden bij lage waterstand slechts heel zware schepen niet meer ‘gehellingd’ konden worden, zien we nu dat ook lichtere schepen te veel diepgang hebben om nog bij de huidige lage waterstanden op de koning. Van Welzenes wenste dat BLN mag verbinden en zal bijdragen aan de broodnodige saamhorigheid in de branche. Met de eigentijdse wens ‘Maak dit jaar zelf het verschil en doe het vanuit je passie, in cocreatie met je omgeving. Think global en stap uit je comfortzone’, kreeg Van Welzenes de handen op elkaar. De vraag of de morele crisis niet de grondslag is van onze financiële crisis, ligt voor anker in 2013. Nu de zwaluw er is en de AEX boven de 400 stijgt, zit de zomer er wellicht aan te komen. De stuurlui van de Wandelgang. (foto Johan de Witte) helling te nemen. We zien dat er meer en langere periodes van laag water komen en Bodewes is er niet in geslaagd ruimte te vinden in de bedrijfsplanning om deze periodes op te vangen”, schrijft hij in de brief. Bodewes Binnenvaart was onderdeel van de Damen Shipyards Group. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie het gesprek op 23 december. Voorstellen aan Rijkswaterstaat of het ministerie zwakken de positie van de binnenvaart in deze kwestie alleen maar af, vindt de ASV. Intussen zijn er al vragen gesteld in de Tweede Kamer. Roelof Bisschop van de SGP heeft minister Schultz van Haegen vlak voor Kerst nog opheldering gevraagd over het ontbreken van draagvlak voor de regeling. Hij vraagt onder meer waarom ze niet heeft gekozen voor een internationale oplossing, zoals deze in het ‘We blijven monitoren’ ADVERTENTIE CDNI-verdrag overeen is gekomen, ‘zodat de afvalafgifte gratis kan zijn en de kostenverrekening met de sector kan plaatsvinden via een opslag op de brandstof?’ Ook vraagt hij haar of ze bereid is ‘alsnog te proberen of via het CDNI-verdrag een internationale oplossing te bewerkstelligen is en de huidige nationale regeling in te trekken?’ Kijk voor de flyers en de videoclip op www.binnenvaartkrant.nl. Rijkswaterstaat wil ‘open in gesprek blijven’ met de sector. Een afspraak voor overleg met de VIB en andere organisaties is echter nog niet gemaakt. Dat liet een woordvoerster gisteren (maandag 6 januari) weten. Haar zijn nog geen signalen bekend dat het vuil zich opstapelt op sluizen of dat zakken in het water terechtkomen. ‘Toen we vanaf 1 november afvalbakken weghaalden, kregen we veel reacties. Op sommige plekken ontstonden problemen; vooral als schepen op een kort traject heen en weer varen en juist daar geen containers meer stonden. Daarom hebben we op 24 december een bak teruggeplaatst op Sluis Eefde en één bij de Zuid-Willemsvaart. We blijven monitoren hoe het gaat. Als er problemen zijn, zoeken we naar een oplossing.’ meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant