Views
1 year ago

2014-01

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Samen

De Binnenvaartkrant 16 7

De Binnenvaartkrant 16 7 januari 2014 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl VOOR HET MTS AQUA LIGERA LEVERDEN WIJ: ¸ MITSUBISHI type S12R-MPTAW, 1278 pk, 1600 rpm WIJ WENSEN SHIPS WASTE OIL COLLECTOR B.V. EEN BEHOUDEN VAART MET HET MTS AQUA LIGERA WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Wij wensen Ships Waste Oil Collector B.V. een behouden vaart met mts Aqua Ligera De zekerheid van continuïteit Gefeliciteerd! MTS AQUA LIGERA Gefeliciteerd! Veel succes en een behouden vaart MTS BEAUFORT Veel succes en een behouden vaart. Een onafhankelijk tussenpersoon Wij wensen het mts Aqua Ligera een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Wij staan 24/7 voor u klaar I www.breko.com T +31 (0)78 641 68 68 Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 17 7 januari 2014 Mts Aqua Ligera geeft status aan slop DOOR JOHAN DE WITTE Ships Waste Oil Collector BV (SWOC) brengt een tweede dubbelwandige type C gesloten tanker in de vaart. Deze Aqua Ligera is geschikt voor de inname van alle denkbare vloeibare slops zowel chemie en mineraal. Shipbuilding Rensen-Driessen BV bouwde het casco in Turnu Severin. Shipyard Breko BV in combinatie met tien jaar SWOC-ervaring realiseerden de Aqua Ligera tot de meest moderne en veilige sloptanker actief in West- Europa …. met GreenAward vanzelfsprekend! Van dit 86 x 11,46 meter en 2.268 ton grote casco, zegt projectleider Theo de Jong, ‘zijn we onder de indruk. Het beproefde en fraaie model is overdekt gebouwd. Het ijzer komt er zwart binnen, schuift door de zandstraal-unit naar de plasmasnijmachine. Frames en maatvoering zijn zo scherp als de tekening. Vrijwel alles wordt met Oerlikonelektroden automatisch gelast. Twee medewerkers krimpen huid en boeiing zo strak als een auto. Het lijkt op jachtbouw met bovendien uitstekende survey van Rensen-Driessen. Overigens is afbouwen met Breko’s projectleider Alex Mutsaars en zijn team, evenals met de jongens van Willemsen Scheepsinterieurbouw, een genoegen. Vakwerk!’ Imago Niettegenstaande dat slop-inzameling tot de meest gecontroleerde activiteit behoort, heeft het een ‘morsig’ imago. De inzameling bij SWOC wordt uitgevoerd met een splinternieuw schip dat is uitgerust met een stikstofinstallatie waarmee inert wordt verladen. Het accent ligt op veiligheid waarbij geen druppel wordt gemorst! Tussen elke tank zit een terugslagklep zodat dampen zich niet kunnen mengen. SWOC is met acht vaartuigen in de ARAhavens actief. SWOC Rotterdam Botlek werkt overeenkomstig ISO 9001 en ISO 14001 en door VROM afgegeven vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval in geheel Nederland. Voor de havenautoriteiten is SWOC een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen. Om illegale olielozingen op zee tegen te gaan, is in het Rotterdamse havengeld een hoeveelheid olieafgifte ingecalculeerd, in overeenkomst met het kW motorvermogen. Voor de toekomst wordt gestreefd dat zeeschepen met lege sloptanks de haven verlaten, ter voorkoming dat slop de zee bevuilt. SWOC-schepen hebben Latijnse riviernamen. Ligera is Romeins voor Loire, vertelt kapitein Martin van Lenten als hij ons zijn schip laat zien. De Stellendammer van origine liep de laatste vier weken mee in de afbouw. Zeven jaar geleden stapte hij van de 42 x 9 meter kotter Stellendam 42. De gasolieprijs in combinatie met 3600 pk Wärtsilä noemt hij hiervoor als reden. Deze hoofdmotor is een door Koedood geleverde 1276 pk Mitsubishi. De gehele elektrische installatie realiseerde AIM. PSI heeft een optimaal functioneel leidingwerk geinstalleerd. Twee Bornemann-pompen ondersteunen dat en specifiek voor slops een Vogelzang-vacuümpomp met filterwerk geplaatst, geschikt voor olie, vodden en laspinnen. Voorin vinden we een Heatmasterketel. Een blik in de stuurhut bewijst dat de timmerlieden van Willemsen in afwerking geen onderscheid maken tussen jachten of werkschepen. De kolomstuurhut heeft een duurzaam karakter van Alubouw de Mooij. ‘Een compleet uitgerust schip’, zegt Martin. Éen beauty waarmee we bij de chief engineer best wel indruk maken. Het is apart werk, je weet – behoudens monstering – nooit precies wat voor slops je overneemt. Daarom kiezen we structureel voor veiligheid.’ Nog even dit In deze tijd een schip bouwen, dan wil je met het oog op de toekomst aan de hoogste norm voldoen. Dus heeft SWOC de Aqua Ligera met een 50.000 euro kostende uitrusting voorbereid voor een katalysator en filter, in afwachting van subsidietoewijzing. Echter...de firma ontving bericht dat ze nr. 61 waren en dus uitgeloot. Los van de discussie wel of geen subsidie zou de overheid subsidie niet moeten verdelen onder aanvragers? Maar nee, een 130.000 euro kostende installatie wordt vrijwel 100 procent gesubsidieerd. De subsidie beperkt zich hiermee tot een klein aantal ondernemers. Een wonderlijk overheidsbeleid! Wie leverden aan het mts Aqua Ligera Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. IHC Sealing Solutions aluminium MK platen en rvs werken Imtech Marine Netherlands OS Marine C.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Schroefasafdichting AIM Slurink Elektrotechniek B.V. Nautische apparatuur Smeermiddelen Breko Shipbuilding & Repair Damen Marine Components Straalbuis Gehele elektrische installatie, t.w.: Data Foresta Trading B.V. Reinplus Vanwoerden Bunker B.V.- Volledige afbouw Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers besturing, nautisch pakket, tankmeting, Volledige pakket Victor & Robusta Argos Rommerts Ship Design B.V. Dolderman B.V. Generatorset 1 t.b.v. zuurstofmeting in de ladingtanks, PC’s & dienstpompen, F.T. ballast-lens ejector, Esso diesel EN 590 en Mobil smeerolie. Stabiliteitsberekeningen aandrijving boegschroef en ladingpompen camera systeem, entertainment installatie butter wash pomp, smeeroliehaspels & Muehlhan B.V. Shipyard Severnav, Turnu Severin 437kVA. John Deere motor type en internet netwerk hydrofoor Stralen en coaten van de ladingtanks Bouw casco 6135AFM75 en Stamford generator Victron Energy B.V. Omvormer/ Willemsen interieurbouw & Hempel (The Netherlands ) B.V. Overvliet Assurantiemakelaars B.V. HCM534 Generatorset 2 t.b.v. boordnet en acculader scheepsbetimmering B.V. Tankcoating GALVOSIL Verzekering ladingpompen 155kVA, John Deere motor Greenland Engineering B.V. Betimmering woning en stuurhuis Econosto Nederland B.V. Bureau Veritas Classificatie type 4045 en Stamford generator UCM274. Automatiseringssysteem voor zowel de Rhigo Scheepsramen B.V. Afsluiters en appendages Koedood Dieselservice B.V. Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62,5kVA, ladingpompen als de overige Ramen EPS European Pump Services B.V. Voortstuwing: MITSUBISHI type S12R- John Deere motor type 4045 en Stamford scheepssystemen. De CK Innenausbau & Montage GmbH 2 stuks Bornemann ladingpomp units, MPTAW, 1278 pk/1600 rpm generator Stamford UCM224 ladingpompbesturing compleet met Ex- Tegelwerk type W7.2zk. Deze pompen hebben elk Rubber Design B.V. Caldic Techniek B.V. Stamford dekbediening voorzien van een sunlight Combi Isolatie BV een capaciteit van 250m3/uur bij een Flexibele opstelling motor generatoren readable screen. Isolatie woning werkdruk van 6 bar en een viscositeit van ADS van STIGT Machinefabriek en Geveke B.V. Complete stikstofinstallatie Speedheat Breda 380 cSt. De aandrijving is verzorgd door Masson Marine keerkoppeling type MM Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. bestaande uit: Compressor, filters, 1.000 l Vloerverwarming drukvaste ABB elektromotoren met een W5200, 4,962:1, Vulkan elastische Ankerlieren, ankers en kettingen. vat, koeldroger, stikstofmembraanmodule, Dik den Hollander interieur advies en vermogen van 90/105 kW,in EEx-de IIB T4 koppeling, PTO type 0, voor aandrijving Boegschroef SD 1000 A incl. E-motor 275 stikstofbuffervat en bewaking van de realisatie Complete stoffering woning en uitvoering. Omdat EPS alleen gebruik van stuurwerkpomp- Schroefas gedreven kW. stikstofkwaliteit stuurhuis, inclusief pvc vloeren, meubels, maakt van A-klasse materialen is een ingebouwde sleepsmeerpomp WindeX Engineering B.V. TL Scheepservice in Tholen matrassen, bedtextiel en huishoudpakket. langdurige en probleemloze werking met Emigreen B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, Stikstofinstallatie i.s.m. Geveke Motoren Loggers Rubbertechniek B.V. hoge mate van bedrijfszekerheid voor deze Uitlaatgassen nabehandelingsystemen afzuiging accommodatie, ventilatoren, B.V. Flexibele opstelling woning pompsystemen gegarandeerd. Axces B.V. ontgassingsventilator en RVS klaproosters Alubouw de Mooy B.V. Handelsonderneming Beerens B.V. Holland Special Pumps Uitlaatgassendempers generatorsets Minimax Brandbeveiliging B.V. Hefkolom, stalen onderbouw, overzakbare Alu stuurhuistrap Slobpomp Thermatras B.V. Brandbeveiligingsapparatuur bovenbouw, boordlichtbakken, heklicht, Winteb B.V. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Simplus Brandblusapparaten B.V. roeftrap rvs, navigatie beugel, voormast, Ontluchtingen Tankmeetappartuur Promarin Propeller- und Marinetechnik Brandblusmateriaal (handblussers etc.) roeiboot david, gepolijste rvs uitlaten voor- H.G. Belettering TankTech B.V. GmbH 5-bladsschroef, diamtr 1750 mm, PSI Pijpleidingen en achterschip en lekbakken rvs Belettering Tankinhoudsmeting high skew design. Dek- en machinekamerleidingsystemen Doedijns Hydraulics B.V. Polmai Brandbeveiliging B.V. Heatmaster B.V. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie TecMon B.V. Machinekamerplaten Hydrauliek stuurhuis Brandblusmaterialen / veiligheidsmiddelen Ladingverwarmingsinstallatie

De Binnenvaartkrant