Views
1 year ago

2014-01

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Samen

De Binnenvaartkrant 14 7

De Binnenvaartkrant 14 7 januari 2014 FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 ALPHACAM MET DE NIEUWE ALPHACAM CAMERALIJN, HEEFT U HET BESTE ZICHT OP KANAAL EN RIJN De AlphaCam is een complete serie van camera’s die bestaat uit een vaste lens camera, zoom camera en een dome pan/tilt/zoom. Aan boord is er voor elke toepassing wel een geschikte camera. UNIEKE KENMERKEN Aansturing over coax, dus geen extra bekabeling nodig Infrarood sterkte separaat instelbaar RVS behuizing Verschillende vaste lens hoeken Zoombereik tot 43x optisch Door speciale CCTV technieken ook bij vrijwel duisternis nog een goed beeld 4 voorkeuze posities voor de zoom- en dome camera Grote zonnen-/regenkap Door cassettesysteem, montage mogelijk op 0°/90°/180°/270° WWW.ALPHATRONMARINE.COM Alphatron Marine BV NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 15 7 januari 2014 DGT verklaart ADN-algebra glashelder DOOR JOHAN DE WITTE Dangerous Goods Training & Consultancy BVBA (DGT) organiseert opleidingen tot Veiligheidsadviseur. DGT biedt externe ADR-, RIDen ADN-veiligheidsadviseurs aan. ADN basis- en herhalingscursussen met mogelijkheid tot deelattest voor drogelading of tankvaart en trainingen worden door DGT op de Schipperswelzijn-locatie in Antwerpen gedoceerd. Hoewel DGT voorkomt in de agenda van vele ADN-, RID-, ADR-vervoerders en -verladers, stellen we het opleidingsinstituut even voor. Dirk Beernaert staat er aan het roer. Na dertien jaar manager van het Gas Technical Center en het Trainingsinstituut in dienst van SGS en daarna actief bij in de zeevaart bij Norwegian Gas Carriers (NGC) zeevaart en Gas Recovery Systems (GRS) Oslo, zette de afgestudeerde chemicus in 1999 een eigen consultancy- en opleidingsinstituut overeind. Externe Veiligheidsadviseur De tijd was er rijp voor. Al sinds 1 april 1989 was er de verplichting voor een ADNR-deskundige aan boord van schepen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. In 2000 werd bovendien de veiligheidsadviseur in het leven geroepen. Beide waren de aanzet tot de noodzaak tot opleiding. Dirk Beernaert. (foto Johan de Witte) Dirk Beernaert kreeg van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer de nodige erkenningen voor zijn opleidingsinstituut en vestigde zich in Zelzate, een goede uitvalsbasis richting Antwerpen en het Gentse. De proportie die het instituut zou aannemen lag onder andere besloten in de moeilijkheidsfactor van lesstof voor het predicaat veiligheidsadviseur. Ook de tijd van varende ondernemers was beperkt, et voilà, de externe veiligheidsadviseur was geboren! Inmiddels heeft DGT een internationaal imago betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen over land, water en in de lucht. Het instituut is totaal onafhankelijk, ook de externe ‘veiligheidadviseur’ heeft geen enkel commercieel band met het bedrijfsleven! Dirk Beernaert geeft samen met een aantal medewerkers het leeuwendeel van de opleidingen in het in het binnenvaartmilieu gekende seminariecentrum Schipperswelzijn, gelegen aan het Straatsburgerdok. DGT onderscheidt zich van andere instellingen door de persoonlijke aanpak. De Europees uniforme lesstof brengt DGT niet als algebra maar wordt glashelder overgebracht. Achter de externe ADN-veiligheidsadviseur bij DGT staat Bertus Fongers. Zelf een carrière lang werkzaam in de tankerbranche is hij op de hoogte waar het met de nieuwste wetgeving aan boord langs gaat. In zijn klantenbestand volgt hij de afloopdatum van EBIS, monitort andere certificaten, stuurt een lijst wat vernieuwd dient te worden en komt volgens afspraak aan boord op inspectie. Onwetendheid, gemakzucht en onvoorzichtigheid in het omgaan met gevaarlijke stoffen zijn onverantwoord en bovendien zeer gevaarlijk. Met DGT training- en advies heeft men ADR-, RID- en ADN-vervoer onder controle. Weetje De wetgever heeft vastgelegd dat de 5-jaarlijkse herhalingscursussen van 1 juli 2013 niet langer ‘vrijblijvend’ en zonder examen plaatsvinden. Op het eind van de herhalingscursus moeten de deelnemers maar liefst zestien van de twintig vragen uit de Europese catalogus juist beantwoorden. Het is voor de meesten onmogelijk om na de klassieke 2-daagse cursus met succes een dergelijke test af te leggen. Daarom biedt DGT de mogelijkheid tot deelname aan een cursus: hetzij enkel droge ladingvaart, hetzij enkel tankvaart, hetzij beide gecombineerd. Deze opleiding wordt dan ook afgesloten met een deelexamen drogeladingvaart of tankvaart ofwel een gecombineerd examen. ‘Alleen samen staan schippers sterk’ DOOR EVERT BRUINEKOOL ‘Het ledenverlies van de laatste jaren moet gekeerd worden.’ Met deze opmerking begon Peter de Jonge, voorzitter van Koninklijke Schuttevaer afdeling Utrecht, zijn toespraak tijdens de jaarvergadering van eind december. ‘Alleen samen staan schippers sterk.’ De discussie rond de vorming van de nieuwe brancheorganisatie ‘Binnenvaart Logistiek Nederland’ en de nog steeds voortdurende financiële crisis verdelen de leden. ‘Krachten bundelen voor een betere belangenbehartiging is belangrijk’, stelde De Jong. ‘Hoe meer ondernemers wij vertegenwoordigen, des te sterker klinkt onze stem. Wij moeten er samen de schouders onder zetten en BLN groot en sterk maken.’ Net als De Jonge benadrukte ook Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Schuttevaer, het nut van samenwerking. Hij gaf in een lezing aan dat BLN ook op de Europese overheid invloed kan uitoefenen. Dalen ledental ‘In mijn nieuwe 3-jarige periode als voorzitter hoop ik een verandering teweeg te brengen’, vervolgde De Jonge. ‘Rond 2008 hadden wij in Utrecht 195 leden. Nu is dat aantal gedaald tot 136 en ook dit jaar heeft bijna Martin van Dijk van de Internationale Afdeling aan het woord. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) 10 procent van de leden opgezegd. Dit kan niet zo doorgaan. Als wij klein blijven, zien organisaties als RWS ons niet langer als serieuze gesprekspartner.’ ‘Dat is nu al het geval. Ik merk een gebrek aan communicatie met en oplossende antwoorden van RWS Midden-Nederland. Voor het eerst in mijn negen jaar als voorzitter ontbreekt deze afdeling van RWS op onze jaarvergadering. Wij weten niet eens meer wie waar zit en wie onze gesprekspartners zijn bij Midden-Nederland.’ Ook bij Rijkswaterstaat in het algemeen vinden de schippers een gebrek aan communicatie merkbaar. ‘Van meldingen via 0800 horen en zien wij vaak niets meer terug. Schippers stellen dat bij de 0800- lijnen geen mensen zijn met kennis van de maritieme wereld.’ De aanwezige leden beaamden dit. ‘Ik heb wel tachtig telefoontjes gepleegd en kreeg niet één keer antwoord’, zei Loui Hartmans van de Barco. Anne Ruth Scheijgrond, regiocoördinator voor Centraal en Midden Nederland heeft wél positieve ervaringen met Rijkswaterstaat Oost- Nederland, de afdeling die wel aanwezig was op de vergadering. ‘Ik heb contact met de juiste mensen en samen hebben wij goede resultaten behaald. De bediening van Sluis Delden en Hengelo wordt uitgebreid naar een 24-uursdienst. Samen met het bedrijfsleven en RWS zijn wij in gesprek om de faciliteiten te verbeteren.’ ‘En de derde Beatrixkolk komt er. Ook heeft het eerste schip een vergoeding gehad voor vastliggen achter Sluis Eefden.’ Maar bezuinigingen bij de overheid zullen ook hier merkbaar worden. ‘Remmingen worden buispalen, remmingen worden bij vervanging ingekort, loopbruggen vervallen als dat mogelijk is en de bediening van bruggen en sluizen wordt teruggebracht.’ AIS op de Rijn Namens het hoofdbestuur in Nieuwegein was landelijk voorzitter Kees de Vries aanwezig. Hij informeerde de aanwezigen over wijzigende Europese regelgeving. Zo wordt in Duitsland op de Rijn AIS verplicht en is ook de koppeling van het ‘blauwe bord’ aan AIS een eis. Niet alle aanwezigen zijn het eens met die regel. ‘Bij AIS is niet altijd sprake van een betrouwbare weergave van de positie van schepen en dat resulteert in onveilige situaties, stelt een van de schippers. De Vries is het eens met die zienswijze. ‘Ons standpunt zal zijn “niet koppelen”. Het kan gevaarlijke situaties veroorzaken door onnauwkeurige scheepsposities’, stelde hij. Hoewel het bestuur veel investeert in de communicatie met RWS leidt dat niet altijd tot goede resultaten. ‘Wat betreft de Maas en de ontstening hebben wij verloren. Het enige pluspunt is dat RWS de vaardiepte en –breedte garandeert’, erkende De Vries. Huisvuil Discussies over de gebrekkige mogelijkheid voor het afvoeren van huisvuil zijn al het hele jaar aan de gang. Reden voor De Vries om dit ook tijdens de vergadering te bespreken. De Vries legde een deel van de verantwoordelijkheid bij de schippers. ‘Kom zelf met ideeën en stuur die naar de vereniging.’ Want hoe dan ook, er moet een oplossing komen. ‘Het is ook bij de Beatrixsluis letterlijk een puinhoop’, stelt De Jonge. ‘Betalen is naar mijn idee het probleem niet. Maar wij moeten samen bedenken hoe we het nu eens en voor altijd goed kunnen regelen zodat het echt werkt.’

De Binnenvaartkrant