Views
1 year ago

2014-01

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Goede
  • Samen

De Binnenvaartkrant 10 7

De Binnenvaartkrant 10 7 januari 2014 Duweenheden voor Paraguay (foto’s Arjan Elmendorp / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) DOOR CEES DE KEIJZER Een schip is een vaartuig gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als middel van vervoer te water. Als zodanig doet de met veertien vaartuigen beladen Transporter zijn naam eer aan. Die veertien bevinden zich niet meer in het water en zijn zo dus schepen op een schip. Het betreft twaalf, drie hoog en vier breed, langsscheeps gestuwde Imperialduwbakken en twee dwarsscheeps geschoorde duwboten, de Herkules III en Herkules IV. Met stijf gespannen sjordraden en aan dek gelaste schragen staan ze zeevast. Dat moet wel gebeuren volgens de eisen van goede zeemanschap want ze zijn bestemd voor Paraguay, een reis die gaat via de Golf van Biskaje, waar het nogal eens geducht kan spoken. Van origine waren de in 1975 gebouwde duwboten van Krupp, die ze in 1999 verkocht aan Haniel Schiffahrt. Imperial Holdings in Zuid-Afrika verwierf een meerderheidsbelang in Haniel en zo werd in 2003 Imperial Reederei in Duisburg eigenaar, die ze tien jaar later overdroeg aan Imperial Shipping in Asuncion. De duweenheden worden ingezet voor ladingvervoer op de rivieren Paraná en Paraguay, waarvan de laatste van noord naar zuid het gelijknamige land doorsnijdt. Ze komen daar dan ook uitstekend van pas. De Transporter is een zogeheten SSHL (Semi Submersible Heavy Load) vessel oftewel een half afzinkbaar zwareladingschip. Het werkt hetzelfde als een drijvend droogdok. Het schip wordt afgezonken door te ballasten, de objecten worden er met de nodige precisie boven gemanoeuvreerd, waarna met ontballasten het schip weer omhoog komt en de schepen als lading aan dek staan. Boei 81 in het Calandkanaal is daarvoor een prima ligplaats want daar staat voldoende water. De 217 meter lange SSHL, varend onder de vlag van Curaçao, heeft een dekruimte van 130 bij 45 meter. Dockwise uit Breda, marktleider in deze sector, is de eigenaar. Begin 2013 werd het bedrijf ingelijfd door baggeraar Boskalis. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 280 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch Royal Van Voorden levert grootste RVS schroeven ooit voor Canadese ferry Van Voorden Castings uit Zaltbommel heeft in december een grote order voor vier roestvaststalen schroeven met een diameter van 2900 en 3500 millimeter afgerond. Samen goed voor maar liefst 25 ton hoogwaardig RVS. Ze worden gemonteerd op twee zogeheten contraroterende pods en zorgen voor een buitengewoon efficiënte voortstuwing van een Canadese ferry. De schroeven zijn geproduceerd en compleet afgewerkt in RVS en uitgevoerd in de zware ijsklasse 1AS, geschikt voor arctische condities. Scheepsschroeven worden sinds enkele decennia van brons gemaakt. Vanwege de zware condities waarin deze Canadese ferry gaat varen en de hoge eisen omtrent het varen in ijs, zijn deze schroeven uitgevoerd in hoogwaardig RVS. Bij RVS schroeven worden de bladen dunner uitgevoerd, zodat de efficiency van de schroef beter wordt. Dat betekent betere prestaties en een lager brandstofverbruik. Daarnaast zijn RVS schroeven beter bestand tegen slijtage door cavitatie. IJsklasse 1AS voor schip en schroef De ferry wordt gebouwd door de Italiaanse werf Fincantieri (voor Société des traversiers du Québec) en gaat in Canada passagiers vervoeren. Omdat het schip het hele jaar door veilig moet kunnen opereren, geldt de zware ijsklasse 1AS voor zowel het schip als de schroeven. De voortstuwing moet grote blokken ijs kunnen vermalen vandaar de keuze voor het vervaardigen van de schroeven in RVS. Van Voorden is één van de weinige gieterijen ter wereld die RVS gietstukken van deze grootte en kwaliteit (in dit geval conform Lloyd’s Register) kan gieten. Van Voorden heeft deze order uitgevoerd voor de firma Steerprop Ltd, producent van draaibare schroefsystemen (pods). Met het afronden van deze grote order sluit Van Voorden een jaar af waarin reeds vele, kwalitatief hoogwaardige gietproducten hun weg naar tevreden klanten hebben gevonden. Ook voor 2014 staan er weer veel nieuwe uitdagende projecten op de agenda. Van Voorden Castings Van Voorden Castings, een zelfstandig opererende werkmaatschappij binnen Andus Group, ontwerpt en produceert scheepsschroeven, schroefbladen en straalbuizen voor de maritieme markt. Daarnaast is de organisatie gespecialiseerd in de productie van hoogwaardig industrieel gietwerk zoals pomphuizen, dubbelwandige pijpleidingen, waaiers en diverse slijtstukken voor onder meer de baggerindustrie. Vrijwel de gehele mondiale baggervloot maakt gebruik van de producten van Van Voorden. Daarnaast is ook de mijnbouw tegenwoordig een belangrijk afzet gebied. Andus Group Andus Group is de holdingmaatschappij van een veertiental zelfstandig opererende werkmaatschappijen in Nederland, België, Duitsland en Slowakije. De werkmaatschappijen van Andus Group zijn voornamelijk actief in process equipment, offshore platforms, industrieel gietwerk, railinfra-toepassingen, lichtreclame, reizigers gerelateerd voorzieningen, vuurvaste bekledingen en complexe staalconstructies. Andus Group richt zich met name op de industrie, de infrastructuur, offshore en de maritieme sector. De groep realiseert een jaaromzet van meer dan 220 miljoen euro en heeft circa 1.000 medewerkers.

De Binnenvaartkrant 11 7 januari 2014 Nieuw hart voor mcs Ensemble DOOR JOHAN DE WITTE Mcs Ensemble wordt vertaald door het spiegelgladde oppervlak, waaronder veel werk en stapels waterproof schuilen. Het etaleert teamwork en plezier om het mooi te maken. Schoenen vegen op de steiger is hier een vanzelfsprekende support alvorens aan boord te stappen van de Ensemble die onder regie van Pro-log BV, tweemaal wekelijks Kampen- Rotterdam aanloopt, ofwel jaarlijks 6.400 draaiuren op de teller zet. VOOR HET MCS ENSEMBLE LEVERDEN WIJ: ¸ MITSUBISHI type S16R-C2MPTK, 1700 pk / 1600 rpm Vanaf 2008 zijn Jeroen Woortman en zijn levenspartner Daphne eigenaar van de in 1997 te Orsova gebouwde 110 x 11,45 meter grote Ensemble. Jeroen hees meteen de vlag van Pro-log in de mast voor een strak containerschema. Hij haast zich te zeggen dat ‘zonder onze drie gewaardeerde kapiteins en vier matrozen de vaardiscipline niet mogelijk zou zijn. De motor wordt met uitzondering van Eerste Kerstdag, niet meer koud. Bemanning wisselen we 7/7. Daphne heeft haar eigen communicatie- & adviesbureau en verzorgt de ms Vof Vegas administratie.’ Waarom deze hermotorisering? ‘We waren bezig met wat onderhoudsklusjes bij De Waal en dachten: “Laten we de ABC nu ook even nakijken.”’ ‘Maar na een tijdje sleutelen komt de monteur boven met de ontstellende diagnose: door een ongelukkige samenloop van kleine mankementen, zoals een lekke interkoelpomp en keramische ring et cetera heeft de motor een zodanig ernstige waterschade opgelopen dat die totale revisie noodzakelijk maakt. Zo’n schade komt maar zeldzaam voor, maar bij ons was het bingo.’ Green label Na zestien jaar en 83.000 draaiuren, evenwel nog nooit een verkeerde klap gegeven, heet dat marktconform economisch loss! Stillig- Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl WIJ WENSEN VOF VEGAS NA DE HERMOTORISERING EEN BEHOUDEN VAART MET HET MCS ENSEMBLE gen maakt alles duurder; dus er is haast. In de komende week wordt ABC-revisie versus Mitsubishi, vermenigvuldigt met een reeds gesubsidieerde katalysator en onder het financiële vergrootglas gelegd. Koedood krijgt groen licht, haalt een Mitsubishi uit het magazijn en start direct met zijn team. Van CCR 0 naar CCR 2 is meerwaarde! De Ensemble vaart een aanmerkelijk deel van de tijd in havens rond, waarbij zo’n groen label winst voor het milieu en de portemonnee oplevert. Heb je dan ook nog een gerenommeerde, betrekkelijk mechanische Mitsubishi in deze tijd van laptoptechnologie met grote cilinderinhoud, is dat doorslaggevend. Wanneer gedurende de uit- en inbouw blijkt dat de jongens van Koedood doen wat ze zeggen, niets te veel is, kwaliteit leveren en je met Gertjan de Gelder en zijn team door één deur kan, heb je een goede keuze gemaakt. Na precies vier weken zat de gang er weer in. Vrijdagavond nog even proefvaren. Zaterdag weer in de containertoer met een nieuwe 1.700 pk Mitsubishi en Masson-tandwielkast. De Binnenvaartkrant wenst Woortman en zijn crew goede vaart! Ondergewaardeerd Wanneer je sinds 2008 per week vier container reizen onderneemt met alleen al in Rotterdam twaalf tot zeventien terminals per keer, nooit voor reparatie of wat dan ook je toer breekt, het stuurhuis meer een managementbureau is waar de telefoon onophoudelijk rinkelt en lading moet worden ingedeeld, talloze nautische beslissingen en passages/ manoeuvres onderweg moet nemen, het IJsselmeer en ‘s winters soms de IJssel af met drie hoog om het konvooivaren in een containerdiscipline te omzeilen, het personeelsbeleid van drie kapiteins en vier matrozen op je schouders rust en je belt dan omdat er in de vijf jaar nog geen schade is gevaren voor het eerst de verzekering met de melding motorschade; is scheepvaartondernemer een ondergewaardeerd beroep dat door inzet en vakmanschap respect afdwingt. Er is geen kapitein ter zee of Rutte die dat evenaart! Levering gecombineerde maatwerk SCR / geluidsdemper voor de MVS Ensemble binnen drie weken na opdracht in samenwerking met Koedood Roestvrijstaal. Wij leveren verder: - Solfic MPAT All-in-One Uitlaatgasnabehandeling - Maatwerksystemen voor emissiereductie - Advies in emissie, warmte, gas- en verbrandingstechniek WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Bijsterhuizen 2416 | 604LL Wijchen | Nederland T +31 24 6846015 | E info@solfic.nl | www.solfic.nl Twee motorjachen gezonken DOOR EVERT BRUINEKOOL In de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 december zonken in Huizen twee motorjachten. Het lijkt er op dat de één de ander meetrok tijdens het zinken. De oorzaak is niet bekend, bergers haalde de beide schepen dinsdag 17 december weer boven. Een 8,50 meter lange motorkruiser en een tot motorkruiser verbouwde 12,50 meter lange Kagenaar, zonken ’s nachts door onbekende oorzaak op hun ligplaats aan de steiger van Jachthaven ‘t Huizerhooft. De eigenaar van de Kagenaar had net het vooronder opnieuw ingetimmerd en stelde: ’Ik kan weer opnieuw beginnen met het vooronder slopen en intimmeren.’ De eigenaar van het naastgelegen motorjacht was ook met een verbouwing bezig. Henk Verduin uit de Houthaven in Amsterdam haalde met zijn kraanponton en samen met Jachtservice Huizen (JSH) beide jachten omhoog. De kraan trok de kuip van beide schepen één voor één boven de waterlijn en pompen deden de rest. In enkele uren was de klus geklaard. Daarna zette de havenmeester de schepen op het droge met de botenlift. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De Binnenvaartkrant