Views
3 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 6 17

De Binnenvaartkrant 6 17 december 2013 NIEUWE BEDIENTIJDEN BRUGGEN EN SLUIZEN Vanaf 1 januari 2014 op afstand bediend Nieuw voor scheepvaart van en naar Flevoland: Nieuwe bedieningstijden voor alle 15 sluizen en beweegbare bruggen van de provincie Flevoland. Voortaan worden de bruggen en sluizen bediend van 06.00 uur tot 22.00 uur. De openingstijden op zaterdag en zon- en feestdagen blijven nagenoeg gelijk. Uitgebreide info via Sluizen en bruggen worden op afstand bediend vanuit Lelystad. Maximaal 1 uur van te voren kunt u bellen voor een sluisof brugopening met telefoonnummer: 0320 767 610 Er is tijdelijk geen drukknop meer bij sluis of brug voor opening. Er is tijdelijk geen Marifoon op de Zuidersluis, Noordersluis en Urkersluis. Let op er is geen toezichthouder aanwezig bij de sluizen en bruggen. Informatieborden staan naast sluizen en bruggen. Vanaf 1 april 2014 Kunt u weer gebruik maken van de marifoon en drukknop. Voor meer specifieke informatie, zie onze website FLEVOLAND PROVINCIE VAN DE NIEUWE WILDERNIS TRANSITO.. …is een sterk groeiende en creatieve organisatie welke opereert in de binnenvaart. Binnen Transito werken wij met een jong, gedreven en ambitieus team. Op dit moment is er ruimte voor uitbreiding in ons team en daarom zijn we per direct op zoek naar jou (m/v) om ons team te komen versterken als: Binnenvaartbevrachter Full time Functieomschrijving Als bevrachter ben je dagelijks bezig met het zoeken van ladingen en het bevrachten van onze regie/huurschepen. Je hebt veelvuldig telefonisch contact met schippers / laad en losplekken en klanten en je doet ook wat administratief werk zoals het maken van liggeld berekeningen opdrachtbevestigingen maken en het bijwerken van positielijsten. Gevraagd wordt ¸ Affiniteit met de binnenvaart ¸ Accuratesse en gezonde dosis humor ¸ Zelfstandigheid maar ook goede teamworker ¸ Communicatief vaardig ¸ Geen 9 tot 5 mentaliteit Dienstverband ¸ Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden ¸ Een aantrekkelijke en afwisselende baan ¸ Een jonge en sterke groeiende onderneming ¸ Werken met ambitieuze en gezellige collega’s www.flevoland.nl/bruggenensluizen Reageren Heeft u interesse in bovenstaande functie, neemt u dan contact op met Chris Bernhard Hoogendoorn Mobiel +31 653 688 718 / Email cb@transito.nl TRANSITO Beatrixhaven 43 . 4251 NK Werkendam . T +31 183 679 85-0 . W: www.transito.nl H & U NIEUWE STIJL! WINTERACTIE GRASTAPIJT Teak Va. € 25,95 per m 2 gelegd Hoekstra Parket en Vloeren BV alle soorten vloeren - teakdekken - betimmering en stoffering Tel.: +31-(0)514-55 17 17 of +31 (0)6-53189560 www.hoekstravloeren.com . info@hoekstravloeren.com Veranderde markten, aangepaste Service! Kennis en Service is het motto! Het bedrijf concentreert zich op die zaken, waar men goed in is: Repareren van Dieselmotoren! De tijd is veranderd en wij veranderen mee! Kennis van Caterpillar en Deutz/MWM CADA - BATTERIJEN + PROMOTIE !!! Semi-tractie 230 Ah € 210.00 Geplaatst* *(mits terugname gelijkwaardige oude accu’s) STARTBATTERIJEN: 75Ah € 62.50 100Ah € 82.50 140AH € 120.00 230Ah € 187.50 CADA Batterijen TRACTIE: 24V 600Ah € 1400.00 24V 800Ah € 1775.00 Prijzen: exclusief BTW Levering in België, Nederland, Frankrijk Groot assortiment op stock, ook AGM, Gel,… Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium . Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www@technischburohu.nl

De Binnenvaartkrant 7 17 december 2013 Van timmerman tot matroos ‘Van timmerman tot matroos’, het zou de slogan van een reclamecampagne kunnen zijn. Voor Dennis Verhagen is het echter realiteit en hij is er maar wat blij mee. Via de dit jaar geïntroduceerde Praktijkopleiding Matroos kon hij als zij-instromer aan het werk bij Exho Binnenvaart. Hij viel met zijn neus in de boter, want hij kreeg een baan aan boord van de splinternieuwe en opvallende LNG-tanker Greenstream. Dennis Verhagen werkte elf jaar als zelfstandig timmerman in de bouw. Toen de klad er stevig in kwam in die sector, kwam de huisvader uit Geertruidenberg zonder opdrachten te zitten en was hij aangewezen op een uitkering. “Niks voor mij; ik wilde zo snel mogelijk weer werken.” Na een praktijkopleiding van een half jaar, ontving hij vorige maand zijn diploma én zijn arbeidscontract. Die kans kreeg hij bij Exho Binnenvaart. Het bedrijf uit Raamsdonksveer detacheert varend personeel in de Rijn- en binnenvaart. Tussen de vijftig en zestig eigen mensen heeft Exho momenteel aan het werk, in alle nautische functies. Plus nog een aantal ZZP’ers. Het grootste deel – bijna 90 procent – is actief op tankschepen. Maar – het is algemeen bekend – de instroom van nieuwe medewerkers in de branche is te klein, en dat merken ze bij Exho ook. Er moet iets gebeuren, vindt Gert Hofkens, planner en begeleider van de stagiairs. Anders blijft er in de toekomst te weinig Nederlands personeel in de binnenvaart over. “Vandaar dat wij zelf actie hebben ondernomen. We hopen dat meer bedrijven en scheepseigenaren dat ook gaan doen.” Onderwijs Centrum Binnenvaart Acht stageplaatsen op vier schepen heeft het bedrijf. Eén plek per schip, want de instromers varen om de beurt mee (14 dagen op/14 dagen af). “Ze krijgen eerst een snuffelstage: ze varen een week mee om te Exho Binnenvaart is blij met gemotiveerde zij-instromers kijken of het werk wat voor hen is. We willen alleen gemotiveerde deelnemers.” Via de verkorte praktijkopleidingen tot matroos en schipper, die het Onderwijs Centrum Binnenvaart heeft ontwikkeld, kunnen goede en gemotiveerde mannen en vrouwen die een carrièreswitch naar de binnenvaart willen maken binnen een half jaar echt aan de slag. De opleiding bestaat uit minimaal zestig vaardagen en het afwerken Dennis Verhagen (rechts) en zijn leermeester aan boord: Willy Fromm. (foto Exho Binnenvaart) van de praktijklessen en -oefeningen. De lessen (onder meer techniek aan boord, veiligheid, ankeren, aanmeren en afmeren) vinden plaats via e-learning in combinatie met de begeleiding van de leermeester aan boord. Verhagen bofte naar eigen zeggen met Willy Fromm. De kapitein – die ook via Exho op de Greenstream vaart – heeft niet alleen veel ervaring; hij is ook een geduldige coach. Eerste Verhagen is de eerste matroos die op de nieuwe manier een contract wist te bemachtigen bij Exho. Hij deed begin november met goed gevolg het praktijkexamen bij het STC in Rotterdam. Het examen werd afgenomen door het CCV en vond plaats aan boord van instructieschip Prinses Christina. “Op zich niet moeilijk, maar voor mij was één ding even wennen: het stuurhuis zit achterop. Normaal niets bijzonders, maar ik ben op de Greenstream juist een stuurhuis voorop gewend. Ik heb wel weer al meteen een LNG-cursus op zak – want die moest ik extra volgen.” Baangarantie De opleiding gebeurt met behoud van uitkering. Verhagen werd doorverwezen door de gemeente, die hem steunde. Onder meer door de opleidings- en examenkosten te betalen. Die 750 euro kost de gemeenschap aanzienlijk minder dan een langer doorlopende uitkering. Exho geeft op zijn beurt een baangarantie. Is de ‘Verklaring Praktijkexamen Matroos’ binnen het half jaar gehaald, komt de cursist in dienst. Exho zet hem (of haar) in aan boord van een van de opdrachtgevers. Daar werkt de medewerker volwaardig mee en kan hij de drie jaar vaartijd verzamelen om het stempel ‘volmatroos’ in het vaarboekje te verdienen. “Ondertussen kunnen degenen die dat willen en van wie we denken dat ze het kunnen, verder leren om stuurman te worden en het Groot Vaarbewijs te halen”, vertelt Hofkens. “Dennis bijvoorbeeld; met hem hebben we al afspraken gemaakt over het vervolgtraject.” De nieuwe aanwinst heeft nog geen seconde spijt gehad van zijn overstap naar de binnenvaart. “Met drie kleintjes was het een hele stap om twee weken van huis te zijn, maar die andere twee weken zie ik hen extra veel. Varen is fantastisch. Daar komt bij dat dit een prachtige kans is om door te groeien. Ik was jong gaan werken en heb weinig diploma’s; dan heb je bijna nergens de kans om toch snel vooruit te komen. In de binnenvaart wel!” En zijn timmerkwaliteiten komen aan boord goed van pas. “Ik werd meteen de klusjesman op de Greenstream. Ik heb al een werkbank en gereedschapsborden gemaakt. Leuk om te doen; timmerwerk is nu een hobby van me.” Hofkens doet tot slot een beroep op binnenvaartondernemers om ook stageplekken beschikbaar te stellen en samen het probleem aan te pakken. “Exho heeft de weg inmiddels gevonden, de uitkeringsinstanties participeren en we hebben meer werkzoekenden dan stageplekken. Men kan bij ons terecht voor een stagiair en dus toekomstige werknemer.” CCR stelt AIS verplicht op de Rijn AIS wordt verplicht op de Rijn. De CCR wijzigt artikel 4.07 van het Politiereglement voor de Rijn, zo heeft de Rijnvaartcommissie op 5 december tijdens haar najaarszitting besloten. “Gezien de voordelen van het gebruik van Inland AIS en van Inland ECDIS, maar tevens rekening houdend met de kosten van deze apparatuur, heeft de CCR besloten [dat] uitrusting met Inland AIS en Inland ECDIS in informatiemodus (of een vergelijkbaar visualiseringssysteem) per 1 december 2014 verplicht wordt gesteld.” Nederland voorzitter Het voorzitterschap van de CCR rouleert. De komende twee jaar in Nederland aan de beurt. In 2014 en 2015 fungeert Brigit Gijsbers, directeur Maritieme Zaken op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en hoofd van de Nederlandse delegatie, als voorzitter. Het Inland AIS-toestel moet permanent ingeschakeld zijn en mag slechts “in een zeer beperkt aantal situaties (…) worden uitgeschakeld”. Het voorschrift geldt niet voor “bepaalde kleine vaartuigen”. In Oostenrijk en Antwerpen is gebruik van AIS al verplicht. De CCR is overtuigd van de voordelen: “Dankzij AIS kan ECDIS (of een vergelijkbaar systeem dat kaarten kan weergeven) ook informatie verstrekken over schepen die zich in de nabijheid bevinden. Als elk schip op de waterwegen over Inland AIS en Inland ECDIS (of een vergelijkbaar visualiseringssysteem) beschikt, kan elke schipper op zijn elektronische vaarkaart aflezen waar alle schepen zich bevinden, samen met de belangrijkste veiligheidsrelevante informatie.” “Deze twee technische voorzieningen in het kader van RIS leiden tot een significante verhoging van de veiligheid en vormen samen niet alleen een nuttig instrument voor de schipper om beslissingen te kunnen nemen, maar dragen tevens bij aan een betere verkeersafwikkeling.” Het ladingaanbod zal de komende jaren licht stijgen, voorspelt de CCR. De Rijnvaartcommissie baseert zich op de conjunctuurprognoses die uitgaan van een licht economisch herstel in Europa. “Tegen deze achtergrond rekent men voor het vervoer in de drogeladingvaart op een stijging van 2 à 3 procent. Deze stijging wordt ook verwacht bij het containervervoer.” Bij kolen, landbouw & levensmiddelen, zand, aarde & bouwmaterialen voorziet de CCR eveneens opnieuw groei. Voor ertsen licht een verdere daling in het verschiet. Analisten verwachten voor volgend jaar dat de tarieven voor ruwe olie en olieproducten nog wat verder zullen dalen, zodat voor minerale olieproducten een stijging van het vervoersvolume van 2 tot 4 procent wordt verwacht. “De chemische sector toont momenteel dalende omzetten, die het gevolg zijn van de economische crisis in talrijke EU-landen, zodat in dit segment van de tankvaart voor volgend jaar op zijn best met een stagnatie van de transportvraag moet worden gerekend.” Broekman-CEO is nieuwe Havenman van het Jaar Raymond Riemen is uitgeroepen tot Havenman van het Jaar 2013. De CEO van de Broekman Group is gekozen omdat hij volgens het bestuur en de leden van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar “een ondernemer is met visie, die zijn bedrijf in het voorbije jaar wederom strategisch heeft verbreed, daarmee toekomstgericht inspelend op internationale veranderingen in de markt”. Raymond Riemen is de 33e havenondernemer die de onderscheiding krijgt uitgereikt. De prijs werd in 1981 ingesteld door de toenmalige Rotterdamse havenpersclub Kyoto. Hij wordt de opvolger van Ard-Jan Kooren, de Havenman van het Jaar 2012. Riemen ontvangt de onderscheiding volgens traditie op de tweede maandagavond van het ADVERTENTIE nieuwe jaar (13 januari 2014) tijdens een feestelijke bijeenkomst aan boord van de Smaragd 2. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant