Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 17 december 2013 FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be • Radars en nautische apparatuur • Satellietcommunicatie • AIS Dealer: • Stuurwerken Joan Kint, Haven 138, BE 2030 Antwerpen Tel. +32-3-5464083, Fax. +32-3-5464081 E-mail: electro@serviceelectro.be, www.serviceelectro.be SLIEDRECHT ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl www.binnenvaartkrant.nl/mobiel €1450,- 45 - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten

De Binnenvaartkrant 51 17 december 2013 Scheepswerven Bodewes bouwen tientallen duwboten voor Colombiaanse markt DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Scheepswerven Bodewes bouwen momenteel een grote serie duwboten voor de Colombiaanse markt. Het gaat om zestien grote KP 3400 van 4.500 pk en tien kleinere KP 1250 duwboten van 2.200 pk. De opdrachtgever, de Colombiaanse rederij Impala, zet de duwboten in voor het transport van delfstoffen over de Colombiaanse binnenwateren. Bij Bodewes Shipyards Harlingen ging op maandag 9 december de zesde in de reeks van de grootste duwers te water. Daarbij werd het schip uit de hal gerold op karren, waarna het op een lift werd gereden die het schip langzaam in het water liet zakken. Dit was overigens de tewaterlating van de eerste grote duwboot die in Harlingen wordt gebouwd. De bouw van de eerste vijf vond plaats bij zusterbedrijf Scheepswerf De Kaap in Meppel. De afgebouwde duwboten worden per zwareladingschip overgebracht naar Zuid-Amerika. Bodewes Harlingen besteedt een deel van de bouw uit aan regionale collegawerven. Zo worden secties voor de schepen gebouwd bij Bijlsma Wartena en Scheepswerf Talsma in Franeker. Zowel De Kaap als Bodewes Harlingen besteden de machinekamerinbouw van alle duwboten uit aan Maritiem Cluster Friesland, een zusterbedrijf van Bijlsma Wartena. Het is de bedoeling dat de eerstvolgende grote duwboot in maart in Harlingen te water gaat. De derde tewaterlating staat er in juli op het programma. Naar verwachting loopt deze order door tot en met 2015. Mbt Maaike nieuwe troef voor Decoil DOOR JOHAN DE WITTE Decoil International BV in Schiedam bouwde geheel in eigen beheer een volledig geïnstalleerde 1600 cbm grote bunkertanker in China! In de Rotterdamse Brittanniahaven takelden bokken van Bonn & Mees de Maaike vaarklaar van de carrier Yong Xing en plaatsten haar op eigen kiel. Wie de contactsleutel omdraait merkt dat deze 57 x 11,50 x 3,30 grote, door hoofdkantoor Bureau Veritas in Antwerpen gecertificeerde bunkertanker eigentijds compleet is en binnen een minuut op volle snelheid is. Een Porsche op het water, inclusief haar eigenzinnige vorm! Met twee Caterpillar type C 18 in combinatie ZF-van Stigt keerkoppelingen, boegschroef dieselelektrisch uitgevoerd van pakweg 300 pk en twee Caterpillar generatorsets in geluidsarme kasten door Pon Power geleverd, heeft mts Maaike in relatie van model en afmetingen uitstekende manoeuvreereigenschappen. Precies wat Decoil (gespecialiseerd in de levering van gasolie aan zeeschepen) voor ogen had. De Maaike is natuurlijk dubbelwandig en vervoert uitsluitend gasolie in Amsterdam, Den Helder, Delfzijl, Vlissingen en Rotterdam in opdracht van Argos Bunkering B.V. uit Rotterdam. “De Maaike is specifiek voor bunkering ingericht zegt Decoils Managing Director Leen Zuiddam. “Door ‘scheepsbouwdiplomatie’ en permanente kennisoverdracht tussen de werf en onze surveyors is kwaliteit, veiligheid en comfort gebundeld in functie.” “Niet zonder grote inspanning is het geworden wat we wilden”, aldus Zuiddam, die zelf het ontwerp heeft getekend. Een minder goed cijfer geeft hij aan de communicatie met de relatief kleine werf (400 kilometer van Shanghai). In zeven maanden tijd is de Maaike gerealiseerd, echter nam het meer dan een jaar tijd voordat de Chinezen alle tekeningen en documenten konden overleggen aan Bureau Veritas om het schip onder klasse te brengen.” Dochter Maaike Zuiddam gaf haar naam aan het schip! Decoil International BV Decoil is reeds 35 jaar gespecialiseerd in de levering van distillaten aan zeeschepen. De Maaike is een moderne troef van Decoil en het zesde schip van de vloot die ongeveer een derde van de markt bediend en maandelijks zo’n 30.000 ton aan een variëteit van zeeschepen levert, van kustvaart schepen van 80 meter tot de grootste schepen ter wereld van >350 meter. De markt voor het leveren van distillaten middels gespecialiseerde bunker barges zal naar verwachting sterk groeien in de aankomende jaar vanwege de aankomende wijziging in zwavelwetgeving. Vanaf 1 Januari 2015 mogen zeeschepen nog maar maximaal 0,1 procent zwavelproduct verstoken in de ECA-zone (Baltische staten en Noordzeegebied). Daar er op dit moment geen betere alternatieven zijn dan distillaten, is dit een van de redenen voor deze langetermijninvestering van Decoil. Werkschip Coastal Chariot spectaculair te water Vele tientallen belangstellenden waren vrijdagmiddag 6 brede en maar liefst 430 Het 35 meter lange, 12 meter december in Warten getuige van de spectacu- gleed keurig, ton zware casco laire dwarsscheepse zoals tewaterlating van het nieuwe, multifunctionele werkschip Coastal Chariot. Maritiem Cluster Friesland gepland het water in. Het schip met een relatief geringe diepgang wordt de komende weken afgebouwd bij MCF. Het is de bedoeling dat het (MCF) in de eerste helft van februari wordt opgeleverd. bouwt dit schip in opdracht van Acta Marine uit Den (foto Marijke Talsma) Helder. Themaweek: De Maas de Baas Tot en met 20 december vindt in Limburg de themaweek ‘de Maas de Baas’ plaats. In deze week staat de hoogwaterbescherming van de Maas centraal. Provincie, Rijk, waterschappen en gemeenten hebben de handen ineengeslagen voor hoogwaterbescherming in de Limburgse Maasvallei én voor de organisatie van een themaweek over hoogwater. In december 1993 werd Limburg verrast door de overstroming van de Maas. Duizenden woningen kwamen onder water te staan. De ontreddering was groot. De schade bedroeg zo’n honderd miljoen euro. Deze maand is dat twintig jaar geleden. Vandaar dat de organisatie nu aandacht vragen voor de maatregelen die sindsdien genomen zijn en die nog worden genomen om de omgeving van de Maas tegen hoogwater te beschermen. Dijken Het risico op een herhaling van 1993 is aanzienlijk verkleind door aanleg van dijken midden jaren ’90 en dor de recente versteviging van de Limburgse Maasdijken. Door klimaatveranderingen worden in de toekomst echter extreem hoge waterafvoeren verwacht. Limburg kan nog steeds met hoogwater te maken krijgen. Wat kunnen inwoners zelf doen? Wat doen het waterschap, de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat aan de hoogwaterbescherming? Tijdens de themaweek wordt hier opnieuw aandacht aan besteed. Tijdens deze week komen bewoners, dijkexperts en bestuurders aan het woord. Zij vertellen over 1993, de huidige situatie en de toekomstige ontwikkelingen voor hoogwaterbescherming. Rampenfonds Getuigen van de strijd tegen het water én impressies van de evacuatie komen in een verhalenbundel aan bod, maar ook de belangrijke rol van hulpverleners en dorpelingen, de saamhorigheid, het rampenfonds en de impact van de overstroming voor particulieren, boeren en bedrijven. “Het litteken van 1993 is nooit geheeld”, zo bekent een van de slachtoffers van toen. Wat is sindsdien gedaan en wat moet er nog gebeuren om rampen als in 1993 te voorkomen. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Niets doen is geen optie. Dan gaan er in de toekomst doden vallen bij een uitbraak van de Maas.” De hoogwaterweek wordt op vrijdag 20 december afgesloten met een rechtstreeks televisiedebat op de Limburgse zender L1. Het debat is op vrijdag 20 december van 19.00 tot 20.00 uur ook te volgen via www.l1.nl. Op de website www.limburg.nl/demaasdebaas worden verhalen over het verleden, heden en toekomst van de Maas gepubliceerd.

De Binnenvaartkrant