Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 17 december 2013 Namens alle medewerkers wensen wij u Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2014 Rijn Service B.V. Scheepvaartbedrijf ‘Renate‘ B.V. Waal Service B.V. Oude Heijningsedijk 207, 4794 AK Heijningen GEBR. DE JONGE B.V. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Wij wensen u prettige feestdagen en een voorspoedig 2014 VROOAM Marine Lubricants wenst u hele fijne feestdagen en een gesmeerd 2014! VROOAM POWERSPORTS LUBRICANTS INTERNATIONAL B.V. AVENTURIJN 300 3316 LB DORDRECHT, THE NETHERLANDS T. +31 (0) 78 750 16 32 WWW.VROOAM-LUBRICANTS.COM INFO@VROOAM-LUBRICANTS.COM Wij wensen iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig 2014 Boelewerf 3 . 2987 VD Ridderkerk Tel. +31 (0)180-460760 . Fax +31 (0)180-460761 info@hoenderop.nl . www.hoenderop.nl

De Binnenvaartkrant 45 17 december 2013 Samengaan Det Norske Veritas en Germanischer Lloyd: naadloze aansluiting DOOR HANS HEILIGERS De bouw van steeds snellere en grotere schepen in samenhang met de expansie van de wereldhandel in de tweede helft van de negentiende eeuw trok veel investeerders aan in dominante Europese havenplaatsen. Zowel voor schepen als de goederenhandel. Naast vermogende families met ruime maritieme kennis en middelen werden in die tijd ook veel ondernemingen opgericht. Voor gezamenlijke rekening en risico gingen zij deelnemen aan dit uiterst profijtelijk handelsverkeer binnen een groeiende economie. Zowel bij hen als degenen die de schepen of de goederen financierden of verzekerden ontstond grote vraag naar sluitende informatie over de zeewaardigheid van schepen. Die kennis was voor alle betrokken partijen van groot belang en onmisbaar voor een goede voorbereiding en het verwachte profijt dat het avontuur zou opbrengen. Pippi Langkoushuis varend verkast Om plaats te maken voor een weguitbreiding en een nieuw aquaduct voor de A1 moest de Vechthoeve, een uniek monument uit 1899, verdwijnen van zijn huidige locatie. Omdat de hoeve deel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam en de enige in hout uitgevoerde kringenwetboerderij van Nederland is, wil de overheid dit cultureel erfgoed behouden. Het ‘Pippi Langkoushuis’ werd in zijn geheel opgetild en verplaatst naar een nieuwe locatie op 500 meter Ons bezoek aan het kantoor van Det Norske Veritas in Barendrecht (foto Hans Heiligers) Met de komst van stoomschepen werd de vraag om informatie over de technische staat van die schepen nog groter en uitgebreider. Dat was in Noorwegen niet anders dan in Duitsland. In beide landen werden bureaus opgericht die een klasse beschreven van de staat van het schip en eerdere schades zodat iedereen die belang had bij de reizen van dat schip over volledige informatie beschikte. Via een wereldwijd netwerk werd voor belanghebbende partijen ook nog aanvullende informatie verzameld die eveneens beschikbaar werd gesteld. Denk aan nieuws over de reizen, lading en onverhoopte averij. van de oorspronkelijke plek. Det Norske Veritas (DNV) werd opgericht in 1864 en in Hamburg volgde Germanischer Lloyd in 1867. Beide ondernemingen maken sinds die tijd een onverminderde succesvolle groei door. Gerelateerd aan hun plaats in de markt en de relaties die ze bedienen ontwikkelden beide ondernemingen hun specifieke kennis. Iemand die veel gespecialiseerde kennis van onze binnenvaartbranche bezit is Tom Dorsman. Op dit moment vermeldt zijn visitekaartje dat hij Business Development Manager is bij Germanischer Lloyd in Schiedam. Maar...dat gaat wel veranderen en dat is dan ook de reden voor ons bezoek aan het kantoor DNV GL beschikt over 300 vestigingen in meer dan honderd landen en heeft een jaarlijkse omzet van circa 2,5 miljard euro. Wereldwijd werken 16.000 medewerkers samen met hun klanten aan een veiligere, slimmere en duurzamere wereld. DNV GL is daarmee: • ‘s werelds grootste classificatiemaatschappij voor schepen en offshore-installaties en een gerenommeerd adviseur voor de scheepvaartsector • een wereldwijd toonaangevende leverancier van onafhankelijke diensten op het gebied van risicobeheersing en technische advisering en inspectie voor het upstreamsegment van de olie- en gasindustrie • een wereldwijd toonaangevende leverancier van test-, certificatie- en adviesdiensten voor bedrijven in de energiewaardeketen • een wereldwijd toonaangevende leverancier van software voor het beheersen van risico’s en het verbeteren van de prestaties van bedrijfsmiddelen voor de energie-, proces- en scheepvaartindustrie • een van ‘s werelds grootste certificatie-instellingen Nadat Bresser het 420 ton wegende huis op SMTP’s van transportwagens Sarens had geplaatst, werd het huis woensdag 4 december via een tijdelijke brug over de dijk van de Vecht gereden. Vervolgens werd het pand op drie pontons geplaatst van Lekstroomtransport, die het vrijdag 6 december naar de nieuwe locatie voeren. Slechts 500 meter verderop vond de hele operatie weer in omgekeerde volgorde plaats, om het huis te lossen van de pontons. Voor dit transport was de Vecht ter hoogte van de A1 vier dagen gestremd. Lekstroomtransport zette een koppelverband in van 24 meter breed. “Zo’n groot transport heeft bij mijn weten nog nooit op de Vecht gevaren”, stelde Pieter Eerland van het bedrijf. “Dit zijn nooit routineklussen; je moet er altijd 100 procent bij blijven.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) van DNV in Barendrecht. Daar worden we ontvangen door Astrid Noorthoek, ze werkt al twintig jaar voor DNV. Dorsman zit tegenover haar en legt ons uit dat bijna een jaar terug de eerste melding kwam dat beide bedrijven het voornemen hadden tot een volledige samenwerking. Astrid Noorthoek is onze vraag voor en benadrukt dat het inderdaad om een merge gaat die recent is beklonken. Van een overname is geen sprake. Dorsman spreekt heel opgetogen over het samengaan van twee toonaangevende ondernemingen waarbij het woord ‘nadelige gevolgen voor personeel’ niet op negatieve wijze in beeld kwam. Dat geldt ook voor de toestemming die wereldwijd door de autoriteiten werd gegeven. Onze gesprekspartners zien heel duidelijk de rode draad waarmee DNV en GL worden verbonden: twee classificatiebureaus van wereldklasse met de meest krachtige definities van veiligheid en kwaliteit hoog in het vaandel. De kersverse collega’s vertellen ons aan tafel dat de ondernemingen elkaar goed aanvullen en daarmee hun plaats in de markt verder vergroten. Naast hun maritieme aandeel in de (tank)zeevaart neemt DNV ook stevige posities in binnen de wereld van de offshore zoals olie, gas en wind. “Tja.. de Noren weten alles van gas”, zegt Dorsman. Hij weet nog goed dat het de Noorse ferry Glutra was dat als eerste schip ter wereld op LNG ging varen. In Hamburg weten ze volgens hem naast de binnenvaart vooral veel van de (grote) containervaart. GL deed in de loop van de tijd meerdere overnames waardoor ze via hun GL’s Noble Denton voor onderzoek en begeleiding zorgen om daarmee hun klanten van kennis en techniek te voorzien voor de exploratie en productie binnen de olie- en gasindustrie. Als het gaat om windprojecten op land of zee dan is GL’s Garrad Hassan toonaangevend voor kennisoverdracht en certificering. En Future Ship van GL maakt fuore door het bewaken en terugdringen van brandstofkosten en draagt daarmee bij aan de winstgevendheid bij de exploitatie van schepen. Onze gesprekspartners kunnen zich nog geen voorstelling maken wat een onmetelijk voordeel de samenvoeging van hun databases gaat betekenen voor hun klanten en verzekeraars. En die afnemers hebben geen reden om zich ongerust te maken. “Alles gaat in goede harmonie”, zegt Dorsman. Het kan ook bijna niet anders. De nieuwe collega’s doen met dezelfde ambitie het zelfde werk in de zelfde branche en gaan samen voor de hoogste graad van veiligheid met een kwaliteit die naadloos op elkaar aansluit.

De Binnenvaartkrant