Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 17 december 2013 S. Houbenweg 2 6051 DX Maasbracht Tel.: 0475-461833 Fax: 0475-464426 p.tinnemans@home.nl Bunkerhaven 12 6051 LR Maasbracht Tel.: 0475-468043 Fax: 0475-468048 info@oudakkerbv.nl www.oudakkerbv.nl B.V. VERBUNT BV Industriële reiniging en conservering Ervenweg 20 6051 EN Maasbracht 0651-420142 Fax: 0475-464758 www.verbuntbv.nl info@verbuntbv.nl Julianalaan 66 6051 AV Maasbracht Tel: 0619-069875 jvansandijk@kpnplanet.nl Havenstraat 30 6050 CS Maasbracht Tel.: 0475-460060 Fax: 0475-460069 www.pvsa.nl info@pvsa.nl Havenstraat 10 6051 CR Maasbracht Tel.: 0475-464848 Fax: 0475-465090 www.fransbergen.nl info@fransbergen.nl Bunkerhaven 5 6051 LR Maasbracht Tel.: 0475-465555 Fax: 0475-465468 E-mail: info@scheepswerfmaasbracht.nl Bunkerhaven 24 6051 LR Maasbracht Tel.: 0475-461748 Fax: 0475-465626 Mob.: 06-55 740988 gvanoost@hetnet.nl De Binnenvaartondernemers van Maasbracht wensen u Prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2014 Tel.: 0475-462105 Fax: 0475-468215 Web www.vanlieritm.nl info@vanlieritm.nl Tel.: 0475-466555 Fax: 0475-466565 Web www.maaslandscheepvaart.nl info@maaslandscheepvaart.nl Havenstraat 6-7 Postbus 7121 6050 AC Maasbracht Tel.: 0475-463131 Fax: 0475-465454 info@antonius-houben.nl Industrieweg 16 6051 AE Maasbracht Tel.: 0475-461959 Fax: 0475-461520 info@TinnemansScheepsbouw.nl www.TinnemansScheepsbouw.nl Tel.: 0475-464667 Fax: 0475-597770 www.vissersenvandijk.nl info@vissersenvandijk.nl

De Binnenvaartkrant 43 17 december 2013 ‘De kortste weg naar duurzaam transport’ DockLock Magnetisch Afmeren van Mampaey Offshore Industries ‘De kortste weg naar duurzaam transport’ is een van de laatste uitgaves van het BVB. De folder laat de lezer kennismaken met de binnenvaart en geeft aandacht aan de koplopers uit de markt die innovatieve duurzame concepten hebben toegepast en zodoende aanzienlijke emissiereductie behalen. De concrete milieuvoordelen die bijvoorbeeld met LNG of diesel-elektrische aandrijving behaald worden, staan hierbij aangegeven. De folder wordt veelvuldig opgevraagd en verspreid onder verladers en is daarom weer aan een herdruk toe. Aangezien de markt niet stilstaat en er veel nieuwe initiatieven zijn, zijn er koplopers aan toegevoegd en is de huidige informatie geactualiseerd. Verwachting is dat de vernieuwde folder begin januari verkrijgbaar is bij het BVB. Op de website kan de folder tevens worden gedownload. Update online duurzaamheidstool Naast de folder wordt ook de online tool ‘De kortste weg naar duurzaam transport’, die op de website van het BVB staat, geüpdatet. De tool is ontwikkeld met de nieuwste technieken en heeft tot doel verladers op een toegankelijke en overzichtelijke manier feiten en informatie over binnenvaart en vervoer over water te geven. De bezoeker ‘loopt’ al scrollend door de pagina door de wereld van de binnenvaart. Daarbij krijgt hij diverse feiten en cijfers, achtergrondinformatie, praktische informatie over vervoer over water, ‘best practices’ van verladers die de overstap naar water hebben gemaakt en de milieuvoordelen van the Blue Road. De verwachting is dat de tool ook in januari afgerond is. Neem eens een kijkje op de tool via: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/duurzaamtransport Kantoor gesloten In verband met de feestdagen is het kantoor van het BVB van dinsdag 24 december tot en met woensdag 1 januari gesloten. Ook het Binnenvaarthuis is beperkt toegankelijk door sluiting van de andere organisaties. Vanaf donderdag 2 januari zijn de medewerkers weer aanwezig om u te woord te staan. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) heeft namens het Havenbedrijf Rotterdam de tijdelijke stimuleringsregeling ‘Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ uitgevoerd. Het fonds heeft financiële bijdragen verstrekt aan de sector om het brandstofverbruik en emissies in de regio Rotterdam te verminderen. Het project DockLock Magnetisch Afmeren vanuit Mampaey Offshore Industries is een van de projecten die tot stand is gekomen uit die stimuleringsregeling. van Uitleg werking DockLock De innovatie heeft betrekking op het afmeerproces van bunkerschepen. Het doel van het concept is het huidige systeem van trossen en lieren overbodig te maken, zodat er een volledig nieuwe manier van afmeren ontstaat (Figuur 1). Deze manier van afmeren brengt vele voordelen ten opzichte van de huidige manier van afmeren met zich mee; hij is vele malen sneller en efficiënter, waardoor een duur- i Wat zamere oplossing wordt geboden, vergt geen manuele inbreng en is op die manier een stuk veiliger. Columbus doet het EICB? De opbouw van het systeem bestaat uit minimaal 2 x 2 beweegbare afmeerarmen, die onafhankelijk van elkaar, maar juist ook in samenwerking naar een optimale afmeersituatie manoeuvreren. De aansturing gaat door middel van een op maat geschreven softwareprogramma dat gevoed wordt met informatie door verschillende soorten sensoren in en aan de armen. Dit programma vertaalt handelingen naar PLC’s die de commando’s vanaf de stuurhut (touchscreen) of vanaf het dek (remote control of manueel op units) omzetten in beweging door het hydraulisch systeem in gang te zetten. Al deze bewegingen zijn beperkt door de limieten in bewegingsvrijheid van de units. Limietsensoren (draai-, kracht- en lengte-sensoren) controleren deze fysieke en door externe invloeden bepaalde grenzen waardoor de armen automatisch reageren op het bereiken van deze grenzen door voorgeprogrammeerde handelingen. Indien noodzakelijk geacht is handmatig ingrijpen te allen tijde mogelijk. Bij afmeren (figuur 1) zal het bunkerschip langszij bij het te bunkeren schip komen. Zodra hij parallel ligt en dicht genoeg tegen de huid van het te bunkeren schip, zal de kapitein de units in een neutrale stand zetten en het automatische afmeren vanuit de stuurhut initiëren (2, 3). Alle armen zullen bij dat commando binnen een veilige draairadius en -lengte richting scheepshuid bewegen. Zodra het systeem merkt de huid te hebben bereikt, brengen de armen de afmeermagneten tegen de huid, met genoeg druk om ze optimaal aan te laten leggen, waarna de magneten automatisch aanschakelen (2, 3). Lees verder op pagina 47 >>

De Binnenvaartkrant