Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 2 17

De Binnenvaartkrant 2 17 december 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 AFLOSSER RIJN & W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl BINNENVAART MS GERTRUDA 615t/1961 biedt zich aan 51.10 x 6.60 x 2.62 m. 910 m3 0031(0)622515555 stl.vloer - Alum.Fr. kap 2 x 170 PK DAF van 2009 boegschroef 125 PK / S.I. 2015 Rondvaartrederij Blue Boat MS GRETA 772 t/1940 Company Amsterdam 620t/2.20 m en 500 t/1.90 m. 61.98 x 7.20 x 2.48 m. zoekt schippers FT/PT. 2 ruimen - 1000 m3 - al.Fr.kap Schottelervaring is een pré. 450 PK Volvo 2003 - boegschroef woning 3 sl.kmrs - S.I. 2019 Interesse? Bel met Mandy MS AURORA 1326t/1940 Kamstra 020-6791370 Vlak van 1991/96 - 2 ruimen Uitgerust zand/grind - 811 PK Cummins 1985 tot.revisie 2008 Ervaren schipper zoekt schip Boegschroef 390 PK - S.I. 2020 werk kan worden voortgezet eenmansvaart. Medefinanciering bespreekbaar Details in overleg. GEVRAAGD: Tel. 0619-055315 MS max. l. 55 m en schuifluiken MS 80/85 x 8.20 m. bj. ca 1960 M.Tankschip enkelwandig GEVRAAGD VOOR MS 1000/2000 t Cert. mag verlopen zijn VOLHARDING www.debotshipbrokers.nl matroos/volmatroos per 23-2-2014. Schoolvakantie en de meeste weekenden vrij. Tel. 06-52056133 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Giro 555 SAMENWERKENDE HULPORGANISATIES DEN HAAG Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij de aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 49.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 119.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 WWW.PLOUVIER.BE PLOUVIER TRANSPORT NV IS OP ZOEK NAAR : DUBBELWANDIGE SCHEPEN VAN 1500 TOT 4000 T WEGENS UITBREIDING VAN HET TRANSPORTPAKKET. WIJ KUNNEN U WERK AANBIEDEN IN HET ARA VERKEER OF OP DE RIJN IN ZOWEL BLANKE ALS ZWARTE PRODUCTEN. VOOR MEER INFO KAN U TERECHT OP 0032-3.202.04.50 OF DISPATCH@PLOUVIER.BE www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 17 december 2013 Minister Schultz werkt achter schermen aan exportprogramma tegen overcapaciteit “Verkoop schepen naar andere continenten” Minister Schultz van Haegen werkt aan een exportprogramma om Nederlandse binnenschepen naar Zuid-Amerika, de VS, Azië en Afrika te verkopen. Op die manier wil ze een deel van de overcapaciteit uit de markt halen en de positie van de binnenvaart versterken. Een Europese overheidsaanpak van de overcapaciteit acht ze niet haalbaar. Schultz van Haegen kwam met haar onthulling tijdens het Algemeen Overleg met de binnenvaartwoordvoerders in de Tweede Kamer. De minister van Infrastructuur en Milieu blijkt achter de schermen al een tijdje met scheepsmakelaars en banken in gesprek over haar plan. In februari praat ze weer verder met Totaalverbod op ontgassen in de maak Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil ontgassen door schepen helemaal verbieden. Dat heeft ze vorige week in de Tweede Kamer gezegd na vragen van de Kamerleden Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) en Henk van Gerwen (SP). Havenwethouder Jeannette Baljeu banken. Die zouden water bij de wijn moeten doen als het om de verkoopprijs gaat. Datzelfde geldt voor eigenaren die van hun schip af willen. De makelaars heeft ze nodig voor de daadwerkelijke verkoop. “Dat gaan wij als overheid niet doen.” Volgens Schultz van Haegen is in de beoogde landen en regio’s behoefte aan moderne binnenvaartschepen, al zullen die op een aantal punten technisch moeten worden aangepast. Veel van die landen maken een snelle economische groei door en hebben te maken met stijgende vervoersvolumes. Vaderlandse trots De minister wilde met haar verhaal over het exportprogramma laten heeft in een reactie laten weten dat Rotterdam vooruitlopend op nationale of internationale wetgeving zelf al aan een verbod werkt. Ze is daarover in gesprek met havenbedrijven en binnenvaartorganisaties. In januari wil ze de plannen rond hebben, waarna het verbod in 2015 van kracht zou kunnen worden. Nu mogen tankers nog op twee plaatsen in de Rotterdamse haven zien dat ze heus veel doet voor de binnenvaart. Diverse Kamerleden hadden er bij haar op aangedrongen zich meer in te zetten voor de “Nederlandse vloot, die onze vaderlandse trots is”, zoals Dion Graus van de PVV het omschreef. De minister stelde dat haar exportplan een kansrijke mogelijkheid is om jonge – of zelfs nieuwe – tonnage uit de markt te halen. Op een Europees capaciteitsbeleid hoeft de binnenvaart niet te rekenen, meent ze. “Er is geen overeenstemming over binnen de sector; en dat is wel een voorwaarde”, aldus Schultz van Haegen. De verladers moeten niets hebben van sloop-, oud-voornieuw- of oplegregelingen en blokkeren daarmee de kansen. Als de binnenvaart zelf een eigen ontgassen: in de Geulhaven en de 2e Petroleumhaven. Er zijn inmiddels mobiele installatie voorhanden om schepen te ontgassen, zodat alle restdampen van de lading opgevangen en afgevoerd kan worden. Voor individuele schepen zijn die te duur, maar de units zouden bij terminals geplaatst kunnen worden. Onlangs werd bekend dat ondanks Buffel is weer thuis in Hellevoetsluis regeling kan optuigen – bijvoorbeeld zoals die waaraan het Droge Lading Comité werkt – dan is dat wel mogelijk. Mits de banken daaraan meewerken. Hoewel dat nog niet zo eenvoudig is: als ze al willen en kunnen, worden hn mogelijkheden beperkt door mededingingsregels. Geen crisisaanmelding Schultz van Haegen antwoordde op vragen van diverse leden van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu dat van een crisismelding bij de Europese Commissie toch echt geen sprake is. Er was veel onduidelijkheid ontstaan of de Belgische staatssecretaris Melchior Wathelet dat nu wel of niet had gedaan. Zijn laatste brief aan strengere wetgeving en technische maatregelen de hoeveelheid vluchtige organische stoffen die de binnentankvaart in Nederland uitstoot door ontgassen is toegenomen in de afgelopen tien jaar. Dat toonde een onderzoek van CE Delft aan. VEB sluit zich aan bij BLN De VEB (Vereniging Europese Binnenvaartondernemers) sluit zich aan bij BLN. Dat heeft de vereniging vorige week besloten tijdens haar algemene ledenvergadering. Het BLN-bestuur is “uitermate verheugd over deze versterking”, aldus de koepelorganisatie in een reactie. Transportcommissaris Siim Kallas (van 23 oktober) gaf daarover geen uitsluitsel. Formeel heeft België die aanvraag echter niet gedaan en dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren, legde Schltz van Haegen uit. Omdat de vereiste eensluidendheid ook bij onze zuiderburen ontbreekt – net als in heel Europa. “Een crisisaanmelding maakt dus geen kans. Wij hebben het als Nederland als enige wel een keer gedaan, in 2010, en zijn flink op onze neus gegaan.” België heeft de Europese Commissie wel om maatregelen gevraagd. Nederland steunt dat verzoek. De stijging van benzeen en andere schadelijke stoffen in de lucht wordt veroorzaakt door de toename van het transport als geheel. Per reis is de gemiddelde hoeveelheid uitgestoten vluchtige organische stoffen wel gedaald. Enkele VEB-bestuurders waren al als toehoorder aanwezig bij de BLN-vergaderingen. Met de toetreding wordt de samenwerking geformaliseerd. De VEB (voorheen Duwbakken Vereniging) telt ongeveer veertig leden. Het zijn eigenaren en operators die voornamelijk in de duwvaart actief zijn. Rotra: eigen kade in Doesburg Nino Gravendijk mocht samen met zijn opa Arie van den Ban (achter hem op de foto) het kanon ontsteken waarmee de Buffel werd heropend. Dat gebeurde zaterdag 14 december voor bijna 350 genodigden. Een dag later ging het museum open voor het publiek. Het museumschip verhuisde in oktober van Rotterdam naar Hellevoetsluis. Daar heeft het ramtorenschip uit de 19e eeuw een plekje gekregen in het Droogdok Jan Blanken. Zodra de Koningskade even verderop in de Vesting gereed is, krijgt de Buffel daar zijn definitieve ligplaats. Arie van den Ban (70) was directeureigenaar van de Hellevoetse bandengroothandel die zijn naam draagt. Als historicus bestudeert hij tegenwoordig de geschiedenis van Voorne- Putten. Vandaar dat hij alle zeilen bijzette om de Buffel naar Hellevoetsluis te halen toen bekend werd dat het museumschip uit de Leuvehaven moest verdwijnen door de bezuinigingen en fusie van het Maritiem Museum en het Havenmuseum in Rotterdam. Voor de Hellevoeters is het alsof een verloren zoon is teruggekeerd. De Buffel heeft van 1896 tot 1920 in de voormalige Marinehaven gelegen. Destijds fungeerde het als logementsschip. (foto Tekst & Toebehoren) Koninklijke Rotra start met de aanleg van een eigen loskade in Doesburg. Daarmee speelt de logistieke dienstverlener in op de verwachte groei van het containervervoer als de terminals op Maasvlakte 2 in bedrijf gaan. Dat zal de binnenvaartoverslag doen toenemen, voorziet Rotra. Het bedrijf ziet voor de nieuwe kade een rol weggelegd als logistiek knooppunt voor bedrijven in een straal van 30 tot 40 kilometer rondom Doesburg. “Met een eigen kade zet Rotra in op duurzamer en bovenal goedkoper transport voor lokale verladers door de verplaatsing van transport per truck naar transport per binnenwater”, aldus het bedrijf, dat groot is geworden als wegvervoerder. “Productiebedrijven in de regio kunnen hierdoor competitief blijven produceren.” Met inzet van de binnenvaart verwacht Rotra 194 vrachtwagenritten per week minder te hoeven doen. De laad- en loswal en bijbehorend overslagterrein worden gerealiseerd tussen de rondweg en de oever van de dode arm van de IJssel aan de noordzijde van Rotra’s bedrijfsperceel. Het plangebied wordt aan de noord- en zuidzijde begrensd door respectievelijk de IJssel en de eigen bedrijfsgebouwen. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant