Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 17 december 2013 MACHINEFABRIEK A.A. VINK B.V. en haar medewerkers wensen iedereen PRETTIGE FEESTDAGEN EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht T : +31 (0) 184 411 922 F : +31 (0) 184 419 565 OFFICIEEL MTU DEALER Snijder scheepselektro BV Genemuiden: Tel. 0383857123 . Harlingen: Mob. 0653291879 E-mail: info@snijderscheepselektro.com . Internet: www.snijderscheepselektro.com Namens het Meander bestuur wensen wij al onze sponsors hele fijne feestdagen en een sportief 2014! Wij hopen u allen op het volgende toernooi 24 mei 2014 weer tezien.

De Binnenvaartkrant 17 17 december 2013 Nederlanders hebben de scheepsbouw in Servië in handen DOOR MARLOES DE KONING Reinder de Jonge was begin jaren negentig, vlak voor de oorlogen uitbraken, op vakantie in Joegoslavië. Dat was toen nog een relatief welvarend land. Met salarissen van 1100, 1200 Duitse Mark, herinnert hij zich. Hij was zelf destijds binnenvaartschipper. Een kwart eeuw later is alles anders. De lonen in voormalig Joegoslavië hebben een val gemaakt. En De Jonge is gestopt met de binnenvaart. Hij is nu samen met zijn broer Gerrit eigenaar van een 20 hectare grote scheepswerf in het Servische stadje Kladovo. Een bewaker verdient er 250 euro netto per maand, een lasser 400 en een voorman hooguit zeshonderd euro. Dat maakt Servië een goedkoop productieland, op de rand van de Europese Unie. De werknemers in de vroegere socialistische staat zijn in ruim twintig jaar kapitalisme gewend geraakt aan achterstanden, wachten op geld, werkgevers die de schulden laten oplopen en dan heronderhandelen. Op tijd salaris betalen levert je uit pure dankbaarheid al “emmers met pruimen op”, vertelt directeur Maurice van Hurck van Rodenstaal Balkan, het tweede bedrijf van de Gebroeders de Jonge in Kladovo. Kladovo is een afgelegen provincieplaats in de zuidoosthoek van Servië, waar de Donau de grens met Roemenië vormt en een grote stuwdam de twee landen verbindt. Onder het socialisme werd hier het varend materieel van de staat onderhouden en gerepareerd. In 2004 is de werf geprivatiseerd en gekocht door een Nederlander, die hem in 2009 doorverkocht aan De Jonge. Inmiddels is in Kladovo een cluster van Nederlandse bedrijven ontstaan. Behalve de scheepswerf en het staalbedrijf zitten er betimmeringsbedrijf Dutch Design Studio en pijpleidingenfabrikant PSI, dochter van het Nederlandse bedrijf Breko. Cor van Dinther, eigenaar van Dutch Design, is ook strandtent Casper aan de oever van de Donau begonnen. In de Donau vlakbij Kladovo liggen nog tientallen Duitse scheepswrakken uit de Tweede Wereldoorlog, die bij laag water de scheepvaart hinderen. Bij de sanering daarvan zijn Nederlandse ingenieurs betrokken. Reinder de Jonge is eigenlijk bij toeval in Kladovo terecht gekomen, vertelt hij. Nadat hij zijn schepen had verkocht werd hij scheepsmakelaar en was altijd op zoek naar locaties om te kunnen laten bouwen. Velen daarvan lagen in het voormalige Oostblok. Voor grotere series ging hij naar China. Daar is de kwaliteit lager, maar productie stukken goedkoper, maar eigenlijk alleen voor wie bestellingen van tientallen schepen tegelijk plaatst en voor wie de transportkosten geen bezwaar zijn, wat voor hem niet geldt. In 2000 kwam hij voor een bestelling van vijf schepen in Servië terecht, waar de economie op dat moment volledig stil lag na de NAVO-bombardementen van 1999. Het leven in Servië is sindsdien genormaliseerd, hoewel het land economisch nog altijd een schaduw is van voor de gewapende conflicten. Intussen was de vraag naar scheepsbouwcapaciteit wereldwijd hoog. De drie scheepswerven die Servie nog overheeft, zijn Nederlandse bedrijven In het provinciestadje Kladovo zijn Inmiddels meer Nederlandse ondernemers neergestreken Tussen 2005 en 2008 was het gebrek aan werven nijpend. En net toen werd de Gebroeders De Jonge de werf in Kladovo ter overname aangeboden. Op de economische crisis hadden ze niet gerekend, maar die lijkt ze nauwelijks te raken. “We zitten nog een jaar vooruit vol.” Jaarlijks gaat er 6.000 ton staal – uit Macedonië – om en zijn er 270 werknemers aan de slag, waarvan 120 in vaste dienst. Ze doen zowel onderhoud en reparatie als nieuwbouw. De casco tankers worden om financieringsredenen in Nederland afgebouwd. De omzet is op het moment zo’n 15 miljoen euro per jaar. Andere werven in Servië zijn intussen de een na de ander over de kop gegaan of hebben de bedrijfsvoering stilgelegd. Van de ruim tien werven zijn er nog drie over, alle drie in Nederlandse handen. De grootste is van De Jonge uit Lochem. En twee van Vahali Shipyards uit Gendt (Gelderland). “Contacten”, zegt Reinder de Jonge. De scheepsbouw en binnenvaart zijn ‘een grote familie’. Het is een ‘ons kent ons en ons gunt ons’ wereldje, omschrijft Van Hurck, waarin De Jonge een groot netwerk heeft. “Eerlijk communiceren”, zegt Van Hurck. “Serviërs en Roemenen zeggen overal direct op dat het kan en dan blijkt later vaak dat het toch niet kan. Wij nemen eerst de tijd om de mogelijkheden te bekijken en dan een realistische inschattingen te geven. Veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven.” Van Hurck is een beetje gedurfd ondernemen in het Wilde Oosten ook niet vreemd. Hij zat begin tot midden jaren negentig op Cuba en verkocht daar alles, “van melkpoeder tot knakworsten”. Daarop volgden jaren in Roemenië en nu sinds 2007 Servië. Hij heeft zich aangepast aan de mores in de provinciestad van zo’n 7.000 inwoners waar weinig vertier is. Net als Serviërs verbouwt hij naast huis zijn eigen groenten. Alleen de gewoonte om alles met sterke drank te ‘vieren’ wijst hij af. “Was ik om half tien bij de dokter met een klacht. Trekt die een fles whisky uit zijn lade omdat ik gezond blijk te zijn. ‘Moeten we op toosten’. Zijn gang zat vol wachtende patiënten.” Nederlandse ondernemers in Servië zitten vooral in de IT, het bouwen van rivierschepen en de ontwikkeling van duurzame energie met wind en biomassa. De meeste bedrijvigheid concentreert zich rond de twee grote steden, Belgrado en Novi Sad. Kladovo, ver weg in het zuidoosten en op een steenworp afstand van de armste regio van Bulgarije, is een opvallende uitschieter. Een groot voordeel van Kladovo is de ruimte, legt De Jonge uit. Op de vroegere staatswerf kunnen schepen onbeperkt parkeren, wat op andere werven vaak een probleem is. Uitbreiden binnen de kadastrale grenzen kan in een handomdraai. Op het uitgestrekte terrein vol in onbruik geraakte gebouwen liggen her en der scheepswrakken van andere eigenaren, die niet weten wat ze daarmee moeten. De Jonge en Van Hurck zijn optimistisch over de toekomst. Het gaat goed met de orders, zegt De Jonge. De economische crisis lijkt voorbij het dieptepunt. Enig probleem is dat Serviërs, getraumatiseerd door bijna een kwart eeuw neergang, hun optimisme niet delen. De meeste jonge mannen uit de regio zoeken hun heil als dagloner in de bouw in Oostenrijk of Italië. Het voetbalveld van de werf ligt er verloren bij.

De Binnenvaartkrant