Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 17 december 2013 Scheepsbenodigdheden Wenen Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 7262249 twitter.com/BVK_binnenvaart Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur www.oechies.nl · info@oechies.nl Lineair motor tbv blauwbord Marifoon antenne M4 Daalderop boilers Icom IC-M323 Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Tricoflex Dekwasslang Geel 1” nu Rol = 50meter € 2.50 p/m excl. BTW Vanaf €165,- excl. BTW Elco Oliebrander €67,50 excl. BTW PRIJS OP AANVRAAG Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. UIT VOORRAAD LEVERBAAR + 380V 80 ltr. Telecrane Radiografische besturing mono plus 2500W €919,- excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,- excl. BTW Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Ventilator kachel Brandstof verbruiksysteem SWF2007C 3 standen kachel Nieuwe generatie compacte waterdichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit. €248,-excl. BTW In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW Dimplex paneelradiatoren U ZOEKT EEN KAPITEIN? +31(0)10-414 00 60 Riello Oliebrander ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL Stuurstoelen van degelijke Noorse kwaliteit Alutech 500 series De Alutech 500 stoel is verkrijgbaar met twee typen onderstel, Standard en Office, en in vier verschillende kolom hoogtes. De Standard kan gemonteerd worden op de dekrail of direct op het dek. De Office versie wordt geleverd met glijders of wielen. Zithoogte en de voetensteun zijn gemakkelijk verstelbaar dankzij de Easy Touch gasveren, bediend vanuit de zitpositie. De rugleuning is volledig neerklapbaar, als de bovenbouw van de stuurhut moet zakken kunt u op de stoel blijven zitten. De kussens en armsteunen zijn gemakkelijk te vervangen. Biesboschhaven Zuid 9 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855 FAX: 0183-500856 www.scheepsinterieurbouw.nl info@scheepsinterieurbouw.nl € 824,-excl. BTW Lineaire motor E411-500N (Servomotor) Uitvoering in zwart geanodiseerd aluminium. Slag 110mm. Max. kracht 500N Lineaire snelheid: 4mm/sec Elektronische eindschakelaars tegen overbelasting Aktie €425,-excl. BTW Icom IC-M87 ATEX Waterdichte maritieme portofoon. Atis en Atex gekeurd Inclusief batterijen en lader. Lederen tas en microfoon optioneel €590,- excl. BTW € 687,-excl. BTW Stopmagneten Leverbaar in 12V en 24V Klein en groot model Prijs klein model vanaf excl. BTW Prijs groot model vanaf €95,- €105,- excl. BTW EK5001 400V Leverbaar in 5Kw en 9Kw RVS spiraal met thermostaat en oververhittings beveiliging vanaf €126,-excl. BTW 600/1200/2000W Met omvalbeveiliging €49,-excl. BTW Let op onze aanbiedingen in de winkel! Vertex VX-351 portofoon De Vertex VX-351 is een compacte, 16 kanaals draagbare Vergunningsvrije UHF met een krachtige 2000m Ah batterij incl. lader Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU €340,- excl. BTW Icom IC-M35 Waterdichte handmarifoon Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren Lederen tas en microfoon optioneel €185,- excl. BTW Leverbaar in: 750/1000/1500 en 2000W vanaf €226,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Daniamant L90 SI Reddingsboei verlichting Compleet met houder en lijn Voldoet aan de eisen van Scheepvaart inspectie Kunststof. Kleur Oranje. Incl. batterijen €46,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV Maatwerk voor de binnenvaart Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnenvaart en is 24 uur per dag bereikbaar. In geval van schade zorgen wij ervoor dat alles snel en vakkundig voor u wordt geregeld. Het is immers belangrijk dat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart is... voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Maak kennis met SON scheepsverzekeringen, een pure schepenverzekeraar. Praat eens met onze adviseurs over een verzekering op maat. Advies aan boord? Bel 050-5255500 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 info@son.nl | www.son.nl ZEK ER IN DE VAART

De Binnenvaartkrant 15 17 december 2013 Roerloos in een winterslaap voor een Welvarend 2014 Positieve signalen geven hoop Kerst is de tijd van hoop. Hoop op vrede, op een beter leven en – al weer een paar jaar – hoop ook op een betere markt. Eindelijk dienden zich de afgelopen maanden een paar lichtpuntjes aan. Signalen dat het tij langzaam maar zeker toch lijkt te keren. Al is het nog heel voorzichtig en is hoop het enig juiste woord. Bewijzen dat de ladingvolumes structureel groeien zijn er nog niet. Maar in 2014 zou zich weleens de omslag kunnen aandienen. Allereerst laten de Europese én de Nederlandse economie weer een plusje zien. Goed, dat is nog een heel klein plusje, maar de trend is daarmee gekeerd. De vervoerssector zou dat moeten merken. En de economen zien daarvoor ook signalen. Of de binnenvaartondernemers, barge operators en bevrachters het ook zo ervaren is nog maar de vraag, maar laten we ons aan het eind van het jaar vasthouden aan de hoop. Een van de tekenen is dat de binnenvaart het – net als het wegvervoer – sinds enige tijd opmerkelijk veel beter doet in de Transportindex dan in de voorgaande jaren. Die index houdt van dag tot dag bij hoeveel transportbewegingen er zijn in het Nederlandse wegvervoer, de binnenvaart en de zeevaart. “De afgelopen maanden suggereerden macro-economische voorspellingen al dat het met de Europese economie beter gaat, terwijl de Verenigde Staten solide groei laten zien en de opkomende landen, zoals China en India, een wel wat lagere, maar aanhoudende groei vertonen. Kwalitatieve onderzoeken van bijvoorbeeld Capgemini/ Transporeon en Danske Bank wezen uit dat verladers, expediteurs en vervoerders meer vertrouwen kregen in de nabije toekomst.” Dat schrijft Nieuwsblad Transport – samen met Wolters Kluwer Transport Services/Teleroute, Royal Dirkzwager, NDW en Panteia/NEA initiatiefnemer van de Transportindex – in een analyse van de trend die de Transportindex aangeeft. Met de gegevens daarvan lijkt het vertrouwen nu ook cijfermatig te kunnen worden onderbouwd. De index heeft sinds zijn invoering, tweeëneenhalf jaar geleden, nog nooi zo goed gestaan voor de binnenvaart. “Het gaat echt een stuk beter dan toen.” Nieuwsblad Transport spreekt zelfs van “een ware hausse” sinds november. Dat lijkt overdreven, maar de stijging is fors. Het plotse herstel is opvallend en hoopgevend. “Deze branche lijkt aan een wederopstanding begonnen. Fabrieken, in de Benelux, maar ook in het voor de bedrijfstak belangrijke Duitsland, oefenen meer vraag uit naar gronden hulpstoffen.” Vanuit de binnenvaart klinken ook wel optimistische stemmen - al zijn het er niet veel en klinken ze nog zachtjes. Het totaalbeeld zou vertekend kunnen worden door de kolenvaart, waar het al een poos behoorlijk druk is. Dat is te danken aan het veranderde energiebeleid van Duitsland. Onze oosterburen stoppen na de ramp in Fukushima abrupt met kernenergie en willen versneld over op veel meer groene energie. Om de overgangsfase door te komen moeten de kolencentrales extra elektriciteit produceren. Bovendien zijn kolen goedkoper geworden sinds de vraag uit de VS is gedaald door de winning van schaliegas. De CCR maakte begin deze maand bekend dat de vervoervolumes op de Rijn al in de eerste helft van 2013 stegen, en harder dan de cijfers van de economische groei. Landbouwproducten +4,5 procent; aardolieproducten +6 procent; en met kolen inderdaad als grootste stijger: +14,5 procent. Overigens: bij ertsen daalde het aanbod juist. Maar het containervervoer overschreed voor de eerste keer in de geschiedenis van de Rijnvaart de grens van 1 miljoen TEU per zes maanden. Ook de ING kwam deze maand met positieve cijfers in zijn Kwartaalbericht: Met dank aan een aantrekkende industriële productie en de groei van handelspartner Duitsland neemt het vrachtvolume in de binnenvaart weer toe. Opmerkelijk is dat ook het binnenlands vervoer over water “duidelijk in de lift” zit. “Steeds meer verladers van eindproducten gaan gebruik maken van de binnenvaart, waarmee het containervervoer groeit. Vanaf 2014 kunnen de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte de rol van de binnenvaart op dit vlak gaan vergroten. Tijdelijk kan daarnaast de capaciteitsbeperking op de Betuwelijn een licht positief effect hebben.” Aldus ING. Als gezegd: het zijn nog geen redenen om het van de daken te schreuwen, maar de geluiden zijn – voor wie ze wil horen – positief. Er is wel degelijk licht in de duisternis. Laten we met z’n allen hopen dat het na Kerst zo blijft.

De Binnenvaartkrant