Views
2 years ago

2013-26

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Wensen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 17 december 2013 IJSKOUDE PRIJZEN HOGE KORTINGEN! Lotux Defrost dooikorrels 10 kg van € 37,93 voor € 22, 76 Americol Ship Clean 10 liter van € 34,70 voor BRB Koelvloeistof -36° C van € 51,50 voor € 30, 90 BRB Antivries Blauw bus 20 liter van € 66,36 voor € 39, 82 Americol Hand Cleaner Yellow pro 3,8 liter van € 19,35 voor €11, 61 Americol Ship Shampoo Americol Amefix Americol Ship Clean Power 10 liter van € 35,50 10 liter van € 39,50 Xtra 10 liter van € 32,50 € 20, 82 voor € 21, 30 voor€ 23, 70 voor € 19, 50 Sneeuwschuiver van € 19,95 voor € 11, 97 Alle prijzen zijn netto. Aktie loopt t/m februari 2014 en zolang de voorraad strekt. Grenzeloze Bunkerservice REINPLUS VANWOERDEN/ARGOS T +31 (0)88 100 78 00 - info@reinplus.com www.reinplus.com

De Binnenvaartkrant 13 17 december 2013 W&Z lanceert Ecorace-Challenge Innovatiestrijd op het water Vier Vlaamse studententeams strijden volgend jaar om de Ecorace-trofee, een initiatief van de vaarwegbeheerders en Promotie Binnenvaart Vlaanderen. De Ecorace-Challenge daagt studenten uit een vaartuig op schaal te ontwikkelen met een duurzame, alternatieve aandrijving. De wedstrijd wordt georganiseerd door W&Z, in samenwerking met NV De Scheepvaart en Promotie Binnenvaart Vlaanderen. Bij de kick-off in Willebroek lichtte W&Z-bestuurder Leo Clinckers de achterliggende gedachte toe: “Binnenvaart is een economisch waardevolle transportmodus. Onze waterwegen hebben nog veel reservecapaciteit en kunnen bijdragen aan het verbeteren van de mobiliteit. Innovatie zal een belangrijke rol spelen in de toename van het goederenvervoer over water. Daarom willen wij de belangstelling van hogescholen en universiteiten wekken voor innovatie in de binnenvaart. Op die manier laten wij jongeren zien dat deze sector toekomst heeft en kunnen wij de milieuvoordelen van de binnenvaart verder uitbouwen.” Aan de eerste editie van de Ecorace- Challenge nemen vier teams deel. Ze zijn afkomstig van Hogeschool Alfaport gaat op in Voka Havenuitbreiding loopt vertraging op Drie van de vier deelnemende teams heffen het glas bij W&Z in Willebroek. (fFoto Sarah De Preter) PXL (Diepenbeek), Groep T (KU Leuven), de Universiteit Antwerpen en de Hogere Zeevaartschool Antwerpen. De projectkosten worden deels gedragen door de hogescholen en universiteiten zelf. Daarnaast moeten de studenten sponsoren werven. De teams zijn onlangs gestart met het ontwerp van hun eco-vaartuig. Van 9 tot en met 11 mei 2014 vinden op het Kanaal Ieper-IJzer proeven plaats, waaronder een sprint vanuit stilstand, een slalom en het De activiteiten van Alfaport, de koepelorganisatie van bedrijven in de Antwerpse haven, worden geïntegreerd in de Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland (Voka). Alfaport hoopt hiermee de stem van de private havensector meer invloed te geven. Vijf medewerkers onder leiding van Alfaport-directeur Stephan Vanfraechem gaan het Voka-team versterken. Hun focus ligt specifiek op de havenwerking. Anderhalf jaar geleden werd binnen Voka een havencel opgericht, die zich focust op de strategische dossiers en de langetermijnontwikkeling van de Antwerpse haven. Deze cel wordt nu omgevormd tot Alfaport. De participaties van Alfaport, zoals Porticom en Railport, worden ondergebracht in de holdingmaatschappij ‘Havengemeenschap’. Huidig Alfaport-voorzitter Walter Van Mechelen wordt voorzitter van dit platform. Naar voorbeeld van Alfaport voert de Vlaamse koepelvereniging van bedrijven in de havens van Oostende, Zeebrugge, Gent en Antwerpen momenteel ook gesprekken over aansluiting bij Voka Vlaanderen. varen van een lange afstand met vier versassingen. Een vakjury, bestaande uit wetenschappers en specialisten uit de logistieke wereld, zal de vaartuigen en de bijbehorende businessplannen beoordelen. Naast de engineering krijgen de studenten ook punten voor hun managementkwaliteiten en ondernemerschap. Het team met de hoogste totaalscore gaat met 3.000 euro naar huis. Het meest innovatieve en het meest efficiënte vaartuig krijgen elk 2.000 euro. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits komt de prijzen uitreiken. Uit een duurzaamheidsonderzoek dat het Gentse havenbedrijf jaarlijks uitvoert onder de bedrijven in de haven blijkt dat meer dan de helft van de goederen in Gent per binnenschip wordt aan- en afgevoerd. Nooit eerder was het aandeel in de modal split van de haven zo hoog. Dit aandeel is de afgelopen vier jaar met bijna 5 procent gestegen, aldus het havenbedrijf. Uitdaging Voor het opstellen van de technische reglementen kreeg W&Z hulp van Groep T, waar men veel ervaring heeft met studentencompetities. Groep T doet al jaren mee aan de Formula Student, waarbij studenten innovatieve racewagens ontwikkelen. “Onze ingenieursstudenten hebben veel competitiegeest”, aldus professor Geert Waeyenbergh. “Voertuigprojecten trekken hen aan. De binnenvaart is bij studenten niet zo gekend, maar via deze wedstrijd kunnen zij op een leuke manier kennis maken met de sector. Wij vinden deze binnenvaartcompetitie dan ook een mooie uitdaging.’ De teams vliegen de uitdaging professioneel aan. Ze hebben – net als in het echte bedrijfsleven – verantwoordelijken aangewezen voor het Wil je de vorderingen van de teams online volgen? Dat kan via Facebook en internet: Hogeschool PXL: www.grebo.be KU Leuven – Groep T: www.gtecochallengeteam.be Universiteit Antwerpen: www.solarboat.be Op binnenvaartvlak realiseert de haven nu al haar doelstelling voor 2020, namelijk 50 procent van alle goederen via de binnenwateren. Bij de andere vervoersmodi is er nog werk aan de winkel. Over zes jaar zou nog maar 35 procent van alle goederen via de weg moeten worden vervoerd en 15 procent via het spoor. Het aandeel van het wegvervoer ligt momenteel op 42 procent, commerciële gedeelte, de administratie, de financiën en de techniek. Het GreBo-team (Green Boat) van PXL bestaat uit negen laatstejaarsstudenten van de richting elektromechanica. “Aan het begin van het schooljaar vroeg men ons of wij mee wilden doen aan deze wedstrijd”, klonk het tijdens de kickoff. “Wij dachten meteen: challenge accepted! Wij verwachten de komende maanden veel bij te leren.” Het Ecochallenge Team van Groep T telt vijf industrieel ingenieurs uit verschillende afstudeerrichtingen. Ieder teamlid is verantwoordelijk voor een ander onderdeel van de boot. De groep heeft inmiddels de eerste sponsors kunnen werven. Het Solarboat-team van de Universiteit Antwerpen deed de afgelopen jaren mee aan wedstrijden in Nederland. “Leuk om ook in België deel te mogen nemen aan een wedstrijd”, aldus de teamleider. “Volgend jaar staat voor ons ook de Dong Energy Solar Challenge op het programma, de wereldbeker voor zonneboten. Wij willen in beide wedstrijden goed presteren.” Leo Clinckers wenste alle teams – ook de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, die de kick-off niet kon bijwonen – een behouden vaart. “Wij zijn zeer blij dat vier studententeams deze uitdaging aangaan”, aldus Clinckers. Gents havenvervoer voor de helft per binnenschip dat van het spoor op 8 procent. De haven en haar partners investeren in duurzame transportinfrastructuur. Op de ringvaart wordt in het kader van de Seine-Scheldeverbinding 6,5 kilometer kaaimuur voor binnenschepen gebouwd. De ringweg R4 rond de haven wordt veiliger gemaakt en aan het Kluizendok wordt het spoor verder ontwikkeld. De Antwerpse haven kan voorlopig niet verder met haar uitbreidingsplannen op Linkeroever. De Raad van State heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de havenuitbreiding gedeeltelijk geschorst, nadat de Vlaamse overheid eerder dit jaar het licht op groen had gezet. De Raad van State ontving negentien verzoeken tot vernietiging van het GRUP, waarvan twee ook de schorsing vragen. Volgens de Raad van State worden de doelstellingen voor de Europees beschermde natuur in het gebied van het GRUP op Linkeroever niet gehaald. De schorsing geldt enkel voor het grondgebied van Beveren en Sint-Gillis- Waas. De aanduiding van de ontwikkelingszone Saeftinghe als gebied voor zeehaven en waterweginfrastructuur is niet langer geldig. Als gevolg van het arrest kunnen onder meer zestien inwoners van het polderdorp Doel voorlopig niet onteigend worden. De Vlaamse overheid wil het arrest en de bezwaren eerst grondig bestuderen en analyseren en daarna bepalen hoe zij hiermee omgaat. Als het GRUP wordt aangepast, kan het alsnog worden goedgekeurd. Het is echter onvermijdelijk dat de uitbreidingsplannen op Linkeroever en ook enkele projecten voor haveninbreiding op Rechteroever vertraging oplopen. MSC wil naar Deurganckdok verhuizen De Zwitserse containerrederij MSC wil haar containeractiviteiten in Antwerpen overhevelen naar het Deurganckdok. De Europese hub van MSC bevindt zich aan het Delwaidedok, maar daar is geen mogelijkheid meer om te groeien. De rederij wil met Maersk en CMA CGM gaan samenwerken binnen het P3-verband. In oktober kondigden de rederijen aan Antwerpen te kiezen als Europees platform. MSC wil de P3-trafieken gaan behandelen op de PSA-terminal aan het Deurganckdok. Deze locatie biedt ruimte voor uitbreiding en is bereikbaar voor schepen tot 18.000 TEU. Bovendien wil MSC de trafieken op één terminal bundelen. Markttoetsing De haven van Antwerpen onderzoekt momenteel hoe zij de aangekondigde P3-activiteiten het best kan accommoderen. “Een gelegenheid die een nieuwe dynamiek doet ontstaan in het Deurganckdok moet in het licht van het algemeen havenbelang worden onderzocht”, laat het Havenbedrijf weten. Het Havenbedrijf gaat in de markt toetsen of er andere, even concrete en belangrijke voorstellen op korte termijn voorliggen, die door de verhuizing van MSC naar het Deurganckdok worden doorkruist, dan wel onverenigbaar zijn met de plannen van P3 en MSC. “Op basis van de bevindingen gaan we verder praten met de betrokken stakeholders.” De haven gaat ook nadenken over een nieuwe invulling voor het Delwaidedok, mocht MSC naar het Deurganckdok verhuizen.

De Binnenvaartkrant