Views
3 years ago

2013-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • December
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Twee
  • Nederland
  • Rotterdam

MS FANTASY De

MS FANTASY De Binnenvaartkrant 14 3 december 2013 U ZOEKT EEN KAPITEIN? www.huizinga-snijder.nl INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Bent u nog niet voor een nieuwe radar geslaagd ? De JMA610 is nu in prijs verlaagd ! DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Permanente prijsverlaging voor JMA610 compleet met 7 ft scanner Bel of mail voor meer informatie Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl Wat ziet u met een JMA610? FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be MS FANTASY binnenvaart@alphatronmarine.com www.alphatronmarine.com · AIS targets · Lijst met schepen in beeld d.m.v. druk op de knop · Beelden opnemen als foto of film (later af te spelen) · Koers voorspellingslijnen · Docking informatie · Kleine echo’s in centrum beter zichtbaar door nieuwste techniek Alphatron Marine BV Schaardijk 23 · 3063 NH Rotterdam Havennummer 115 · THE NETHERLANDS Tel: +31 (0)10 4534000 · Fax: +31 (0)10 4529214 • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Prijzen revisie (andere types en merken op aanvraag): Scania D 11 € 8.050,- Scania DS 11 € 8.450,- (incl. turbo) Scania DS 14 € 10.850,- (incl. turbo) DAF DKA 1160 € 8.050,- DAF DKS 1160 € 8.425,- (incl. turbo) Mercedes OM 402 € 9.970,- Mercedes OM 442A € 10.755,- (incl. turbo) Volvo TD 100 A € 8.909,- (incl. turbo) Volvo TD 120 A € 9.052,- (incl. turbo) Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 15 3 december 2013 Unieke presentatie dankzij speciale software Met speciale software die gewoonlijk alleen voor geavanceerde games wordt gebruikt, gaf Van der Velden Marine Systems tijdens Europort een unieke presentatie van de nieuwe straalbuis die het bedrijf heeft ontwikkeld. “Wij hebben professionele designers opdracht gegeven interactieve touchscreen-software te maken waarmee wij onze producten tot in detail kunnen laten zien”, vertelt verkoopdirecteur Leo van Zon. “Zij gebruiken daarvoor software waarmee ook games worden gemaakt. De eerste versie zag er fantastisch uit. Je kon bijvoorbeeld de straalbuis los zien, laten draaien zodat je een 3D-impressie kreeg en tot op schroef- en boutniveau inzoomen op alle onderdelen.” Enig nadeel was dat het net zoveel geheugenruimte nodig had als een virtual reality game. Het draaide alleen op zware computers. “En dat was nou juist niet onze bedoeling. Wij wilden juist de software laten draaien op een iPad of iPhone. Op ons verzoek hebben zij het programma zodanig aangepast dat het nu op alle verschillende media gebruikt kan worden. En meer nog, zij hebben ook een speciale app gemaakt. En dat allemaal zonder dat de functionaliteiten van het programma zijn aangetast. Inzoomen op detailniveau en een 3D exploded view zijn nog steeds mogelijk.” Flextunnel Behalve een unieke presentatie biedt de software nog tal van andere mogelijkheden. “Wij kunnen nu een koppeling maken tussen de 3D-ontwerpomgeving en de stappen die daarna komen. Neem bijvoorbeeld de straalbuis. Die kunnen wij virtueel laten aansluiten op de flextunnel. Ook weer een nieuwe vinding. De tunnel die in de romp van het schip zit, hebben wij flexibel gemaakt. Bij binnenvaartschepen is in de meeste gevallen een tunnel gebouwd om de schroeven ook bij geringe diepgang te laten werken. Maar het merendeel van de tijd heb je die tunnel niet nodig. En al die tijd heeft hij wel een remmende werking. Het voordeel van de flexibele tunnel is dat je die in en uit kunt klappen. Dat kun je natuurlijk uitleggen en omschrijven. Maar als wij met de software laten zien hoe dat werkt, gaat het gelijk leven. Je kunt zelfs virtueel proefvaren en ziet zo letterlijk de voordelen van zo’n flexibele tunnel.” Voorraadservice Van der Velden kan nu installateurs op pad sturen met een iPad met daarin in feite een complete montage- en servicehandleiding. “En onze commerciële mensen kunnen het gebruiken om klanten te laten zien wat de voordelen en toepassingsmogelijkheden zijn van een bepaald product. Je kunt echt van elk onderdeel zowel de binnen- als de buitenkant bekijken en zien hoe iets moet worden geïnstalleerd en hoe het dan werkt.” In de toekomst hoopt Van Zon het programma nog verder te ontwikkelen. ‘Je kunt het systeem dan koppelen aan de voorraadadministratie. Monteurs kunnen op locatie zien of sprake is van een storing waarbij onderdelen moeten worden vervangen. Zij klikken dan aan wat nodig is, maken verbinding met de voorraadservice en zien gelijk of het product op voorraad is en wat de kosten zijn.” “Het systeem geeft dan ook aan wat de gemiddeld benodigde tijd is om dat product te vervangen en zo heeft de klant gelijk een complete kostenopgave. Je werkt sneller, nauwkeuriger, efficiënter en daardoor besparen wij, en onze klant, kosten.” Nieuwe brug De Oversteek geopend FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Op 23 november was het feest onder en op brug De Oversteek. Met optredens van vele artiesten en interviews met mensen die een rol speelden bij de realisering van de nieuwe stadsbrug. Die in de Nijmeegse volksmond nu al ‘Het Handtasje’ wordt genoemd. 10.000 Nijmegenaren maakten diezelfde avond nog de grote oversteek. Althans volgens de schattingen van de gemeente Nijmegen. Voor de officiële opening hielden de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls en Barbara Gavin, dochter van Generaal James ‘Jumping Jim’ Gavin een toespraak. Hij was bevelhebber van de strijdkrachten die Nijmegen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog wilden bevrijden. Bij de openingsceremonie werden beelden vertoond uit oorlogsfilm A Bridge Too Far, met zangwerk van sopraan Francine van der Heijden, en was er een vuurwerkshow. Voor de eerste keer gingen de symbolisch geplaatste, 48 paar lantaarnpalen op De Oversteek officieel aan. De stadsbrug ligt op de plek waar de geallieerden, waaronder de Amerikaanse 82e Airborne Division, bijna zeventig jaar geleden de Waal overstaken. Met dit gedurfd offensief, tijdens Operatie Market Garden, kwamen op deze plek 48 soldaten om het leven. De gevallenen worden vanaf nu dagelijks herdacht met een lichtkunstwerk, bestaand uit 48 paar lantaarnpalen, die elke dag bij het invallen van de avond worden ontstoken. Als eerbetoon aan de soldaten die ver van huis voor de bevrijding van de Karelstad sneuvelden. Ook de naam ‘Oversteek’ is een eerbetoon aan deze soldaten. Bij de opening waren nabestaanden van de gevallenen aanwezig. Na het groots vuurwerk, reden oorlogsveteranen Ben Bouman (90) en Francis Keefe (89) als eersten in historische legervoertuigen de brug over. Nazaten van de Amerikaanse 82e Airborne Division volgden als speciale gasten, eveneens gezeten in historische, militaire voertuigen. Een nieuwe Nijmeegse brug was geopend. De aan de opening voorafgaande muzikele optredens en informerende podiumgesprekken onder de bogen van de nieuwe brug trokken ruim 15.000 bezoekers. De toeschouwer kon genieten van optredens van ondermeer de Nijmeegs blues- en boogiewoogie-veteraan Clemens van de Ven met band en zanggezelschap De Doe Maar Watjes. Ook ereburger en stadsbard Frank Boeijen betoonde zich schatplichtig aan het belangrijke evenement aan de Waal. De volgende dag (zondag) trok Nijmegen wederom massaal richting brug. Ditmaal om de oversteek bij daglicht te maken. Sinds zondagavond 24 november is Het Handtasje open voor autoverkeer. Splitbarges Castor en Pollux Scheepswerf Gebr. Kooiman BV levert de splitbarges Castor en Pollux aan het Russische bedrijf Mezhregiontruboprovodstroy (MRTS). De barges zijn in bezit van ijsklasse 1c en zullen worden ingezet in het noorden van Rusland. De tweeling heeft met bijzondere splitbargestevens en duurzame uitvoeringen opnieuw een onmiskenbaar Kooiman ontwerp. In de soort zijn het twee ‘sterren’ van 77,40 x 13,47 x 5,50 meter en 1.500 cbm groot. Met twee enorme hydraulische cilinders van elk 14 ton gewicht splijten de schepen naar 18 graden en lossen hun lading in een split second! Het scharnierende, 100 ton zware dekhuis met accommodatie voor een tien man sterke crew blijft hierbij horizontaal. Als voortstuwing zijn door Koedood Dieselservice per schip twee Mitsubishi S12 MPTAW 940 kW motoren met Masson Marine koppelingen geleverd op een conventionele schroefaslijn. Aan de roeren hangt weer het label van Kooiman. De werf kreeg de opdracht voor deze splitbarges in navolging van de sleepboot Duke II (2012), die eveneens in opdracht van MRTS werd gebouwd. In het draaiboek van specialistische schepen schrijft Kooiman opnieuw een hoofdstuk. De proefvaart verliep zoals gewoonlijk perfect! Nicole Burmester gedoopt bij tewaterlating In een stralend najaarszonnetje doopte echtgenote Nicole van reder Christian Büchting op donderdag 21 november het casco van hun gloednieuwe schip met haar eigen voornaam: de Nicole Burmester. Tientallen aanwezigen zagen hoe de Sunrise-tanker na de doop het water van het Winschoterdiep in gleed. Het schip blijft nog enkele maanden voor afbouw liggen bij de werf waar ook het casco werd gebouwd. Het is de bedoeling dat de Nicole Burmester komend voorjaar wordt opgeleverd. (foto en tekst Jan Johan ten Have).

Binnenvaartkrant