Views
2 years ago

2013-23

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Binnen
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Grote

De Binnenvaartkrant 6 5

De Binnenvaartkrant 6 5 november 2013 www.huizinga-snijder.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren Schiffsvermittlung „Seestern” + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com FAHRGASTSCHIFFE 37 x 7,60 x 1,30 m, 160 Innenplätze, 2 Freidecks, Preis EUR 1.225.000,-- 34 x 8,20 x 1,00 m, 250 Innenplätze, 3 Freidecks, Preis EUR 592.000,-- 20 x 4,40 x 0,70 m, 65 Innenplätze, 65 Außenpl., Preis EUR 221.000,-- Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de TANKER • FRACHTER • FAHRGASTSCHIFFE • Mit uns können Sie rechnen! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de NOVA ČESKÉ LODĚNICE A.S. RECONSTRUCTIE, NIEUWBOUW, REPARATIE VAN ALLE TYPEN BINNENVAARTSCHEPEN • verlengen van schepen, veranderen van de tonnage volgens uw wens • reconstructie van enkelwandige tankers naar dubbelwandige tankers • vervangen van vlak, buikdenning, scheepshuidbeplating, schotten • herstellen van scheepsschaden • reparaties van voortstuwingssystemen • nieuwbouw Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze commerciële afdeling. Daniela Calkova Nova České loděnice a.s. info@ceskelodenice.cz +420 724 314 024 www.ceskelodenice.cz GEVRAAGD Ervaren kapitein en of stuurman met Rijnpatent tot minstens Mannheim / Hoek van Holland, ADN cert. ADN c is pre, radar patent en alle benodigde relevante papieren, voor ons TMS EUROPA bj. 2012. Men verplicht zich, om de kwaliteit van ons vervoer te garanderen, op onze kosten diverse scholingen te volgen. Wij werken op basis van onze QM voorschriften. Onze mensen werken volgens Luxemburgse wetgeving. Voeding/reiskosten vrij. Vrije tijd regeling in overleg. Aanmelden Tel.: 0032 11 736305 • 0031 610 014110 • 0031 651 452633 E-mail: beemen.europa@vaart.net • cobus.vanbeemen@skynet.be 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Julianastraat 1 3331 XG ZWIJNDRECHT Tel. 078-6192003 www.dcsint.nl - Scheepsruimen spuiten en verven - Hydrojetten 2500 Bar - Coatings en verfproducten - Altijd het voordeligst Tel.: +31617324458 E-mail: info@hollandshipcleaning.nl www.hollandshipcleaning.nl Wij zoeken voor het MTS RP Wien voor een vast dienstverband een: Schipper/stuurman met patent min. tot Mannheim. U bent minimaal; De Nederlandse en Duitse taal machtig. Bekend met het basis Windows op de pc. ADNR en radar is een pre. Tevens zoeken wij een: (Leerling) Matroos met dienstboekje. Wij bieden: Vaarsysteem 14 op 14 af. Kost en inwoning vrij. Werkkleding, studie en reiskosten vergoeding. Voor informatie bellen met E.F.J. van Boxtel (+31)0653105866. Of aan boord (+31) 0653666291. Email; via.aqua@vaart.net

De Binnenvaartkrant 7 5 november 2013 Arend Horrel: jongste landelijk bestuurslid Koninklijke Schuttevaer DOOR HANS HEILIGERS Halverwege dit jaar is Arend Horrel (27) toegetreden tot het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer. Wij zijn benieuwd naar zijn motivatie en hoe het voelt om als ‘jonge gast’ te mogen aanschuiven aan de bestuurstafel. Als we uit onze geparkeerde auto stappen op de kade in Katwijk bij Cuijk aan de Maas worden we getrakteerd op een karaktervol beeld van onze binnenvaart. Het ms Lorena van 3.050 ton, 110 x 11,40 meter ligt te lossen bij Smals Bouwgrondstoffen. De bijzondere Figeekraan die boven alle bergen zand en grind uitsteekt, hapt met zijn grote grijper stevige stukken uit de lading ongesorteerd grind. De kraanmachinist zal er een uurtje of vijf werk aan hebben en zoals we zelf zien doet hij dat met veel precisie. Het vermogen van de autokraan van de Lorena valt tegenover Figee in het niet maar heeft ruime capaciteit om de auto veilig aan wal te zetten. Een bemanningslid maakt meteen van de gelegenheid gebruik om het roefdek te gaan soppen. Kort nachtje Als we het riante stuurhuis binnengaan voel je meteen de gezelligheid van het jonge gezin dat bestaat uit Arend en Leandra Horrel-Groeneveld en hun kinderen Jesse (3) en Manouk (zes maanden). Leandra helpt Jesse in zijn stoere jack waarna het tweetal in de auto stapt om het een en ander te gaan inkopen. Zoals hun kinderen aan boord van de Lorena opgroeien, deed Arend Horrel (27) dat vroeger precies eender, evenals zijn ouders (ms Arend Horrel op zijn ms Lorena met de vlaggen van Koninklijke Schuttevaer en BLN in top. (foto Hans Heiligers) Berjan)en (over)grootouders, die met meerdere scheepstypes voeren zoals de tjalk, klipperaak, spits en kempenaar. Leandra komt van de wal en kent de vaart pas sinds 2008. Ze geniet iedere dag opnieuw van haar gezin en de vrijheid die bij de vaart hoort. “Het was een kort nachtje”, zegt Arend, terwijl hij voor ons koffie maakt. “We kwamen van Neuss maar voordat ze hier begonnen met lossen heb ik toch nog een paar uurtjes kunnen slapen.” Tijdens de koffie horen we dat Arend in Zwolle op het internaat heeft gezeten en na het behalen van de diploma’s elektrotechniek en maritiem officier voor zijn ervaring een jaartje kustvaart heeft gedaan. In 2008 werd hij eigenaar van een 80-meter-schip, het eerste ms Lorena (1086 ton) . De overstap naar het huidige schip werd eind 2010 gemaakt. Met Zwolle als thuishaven van het ouderlijk schip en als plaats voor zijn internaats- en opleidingsperiode is het niet zo vreemd dat Horrel goed bekend is met de IJsselregio. Drie jaar terug was er een vacature binnen het bestuur van KSV’s (toen nog) afdeling IJsseldelta en die werd voor Arend Horrel omgezet in zijn eerste functie binnen KSV. Niet veel later kwam er onder de naam IJsseldelta - Zwartewater een volledige samenvoeging van de twee afdelingen tot stand waar Horrel zich ook nu nog onverminderd bezighoudt met nautisch-technische zaken op regionaal niveau. Daarnaast is Arend tijdens de laatste jaarvergadering van KSV gekozen als landelijk bestuurslid. Warm hart “Ik draag KSV een warm hart toe en vind het machtig om daarvoor het werk in die functie te mogen doen”, zegt hij. Hij ziet het ook min of meer als een plicht om in het belang van de binnenvaart op enig moment van iemand het stokje over te nemen. Arend weet ook dat het hem veel tijd zal gaan kosten. “En daarom is alles tevoren goed afgestemd met zijn echtgenote die hem volledig steunt en dat geldt ook voor de rest van het team aan boord. Het takenpakket binnen zijn landelijke bestuursfunctie omvat opnieuw nautische en technische zaken die niet tot de IJssel beperkt blijven maar landelijk spelen. Die zaken bewegen zich op een breder speelveld met navenante landelijke en provinciale overheden als gesprekspartners. “Denk ook eens aan agendapunten als duwvaart met zes bakken, de versobering van RWS op het gebied van allerlei voorzieningen”, betoogt Horrel. Van afmeergelegenheid, vertraging of uitstel van werken tot het terugbrengen van bedieningstijden van sluizen, het is de taak van KSV om ook bij die versobering het maximale binnen te slepen voor de leden. Arend Horrel is blij met de plaats van KSV binnen Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) en vindt het verstandig dat de focus van KSV binnen BLN onverminderd gericht blijft op nautisch-technische zaken en dat anderen de sociaal-economische tak onder hun hoede hebben. Als ‘jonge gast’ heeft Arend zowel face-to-face als via zijn social media-netwerk goede contacten met varende collega’s waarvan hij veel feedback uit de dagelijkse praktijk krijgt. Geen grijze gedragslijnen en/ of vertragende communicatiestructuren. Bij BLN is de jonge generatie eveneens vertegenwoordig met aan het roer directeur Hester Duursema (31). Op de terugweg bedenken we dat het voor alle brancheorganisaties een goede zaak is dat er stevige jonge belangstelling is voor bestuurlijke functies binnen onze mooie bedrijfstak. Een bedrijfstak die niet slechts op bestuurlijk niveau maar op veel plaatsen te maken heeft met vergrijzing, zowel aan boord als bij veel technische beroepen binnen onze toeleveringsindustrie. IHC Sealing Solutions lanceert SUPREME Athmos DOOR JOHAN DE WITTE IHC Sealing Solutions, onderdeel van IHC Merwede, presenteert op Europort 2013 een nieuwe nulemissie afdichting de SUPREME Athmos. Een onderscheidend type zero oil-emission afdichting waarbij de werking en conditie van de afdichting op elk moment gemonitord kunnen worden. Daarnaast biedt het een automatisch back-up modus indien het systeem om welke reden dan ook plotseling uitvalt. De innovatie ligt in lijn met de doelstelling van IHC Sealing Solutions om duurzame en milieuvriendelijke afdichtingen in de markt te zetten. De SUPREME Athmos, speciaal ontworpen voor schepen met een beperkte diepgang, voorkomt olielekkage naar het milieu en is ontwikkeld om op veilige en duurzame manier elk mogelijke druppel olie op te vangen. Daarnaast verhindert het systeem alle lekkage van buitenboordwater naar het schip. Ingeval van een lekkage, wordt deze opgevangen en afgevoerd naar een drain-tank. Het intelligente systeem registreert de kleinste lekkage. De SUPREME Athmos garandeert nul-lekkage, mede doordat de conditie van de afdichting op ieder moment gemeten kan worden. In het onwaarschijnlijke geval dat het systeem om welke reden dan ook zou falen, schakelt het automatisch over naar de conventionele manier van afdichten. “Naast het binnenboord houden van olie en het buitenhouden van water, levert de SUPREME Athmos nog meer voordelen voor scheepseigenaren, zo garandeert het nulemissie op een duurzame manier”, aldus marketing manager bij IHC Sealing Solutions Dustin van Horik. IHC Sealing Solutions in de voorhoede Sinds 1856 levert IHC Sealing Solutions deskundige oplossingen voor de maritieme markt met als voornaamste activiteit het produceren van afdichtoplossingen. Tot op de dag van vandaag bedient IHC Sealing Solutions een uitgebreid netwerk bestaande uit onder andere voortstuwingsleveranciers, reders en scheepvaartondernemers die ‘dichtvaren’ op de SU- PREME-afdichting, waarvan er meer dan 30.000 zijn geleverd. Naast schroefasafdichtingen is IHC Sealing Solutions ook gespecialiseerd in afdichtingen voor thrusters, getijdenturbines, pompassen, (petro-)chemische en energiebedrijven. Ondersteund door IHC Merwede en een groep van technologisch innovatieve bedrijven worden de ADVERTENTIE behoeften van klanten 24/7 wereldwijd vervuld. Dat de IHC Merwede groep enige bekendheid heeft verworven in specialisme, techniek en duurzaamheid, bewijst een recentelijke Braziliaanse opdracht in grootte van 6 miljard euro voor het bouwen van zes pijpenleggers! SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant