Views
2 years ago

2013-23

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Binnen
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Grote

De Binnenvaartkrant 2 5

De Binnenvaartkrant 2 5 november 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 49.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 119.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Bob Klaver Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: bk@bodewes-millingen.nl M.P.S. DA VINCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s KAPITEIN STUURMAN MACHINIST MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. (evt. Nederlands contract mogelijk) Een goede vrije tijd regeling Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiersschepen te varen met een variërend vaarprogramma en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031(0)622515555 • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Stuwen met ContainerPlanner Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl per 1 april 2008 INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. TK Van Tiem boegschroef 350 PK Boterman Techniek BV Tel. 06 54287373 Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 5 november 2013 Belang InlandLinks groeit met informatie zeerederijen over empty depots Aanval op onnodig vervoer lege containers Naar schatting één op de vier van de containers die per truck, trein of binnenvaartschip worden vervoerd, is leeg. InlandLinks, het online intermodale platform van Havenbedrijf Rotterdam, zet de aanval in: sinds vorige week heeft de website een gratis hulpmiddel. Met deze ‘empty depot tool’ kunnen verladers en logistiek dienstverleners zien waar ze in hun regio lege containers kunnen afzetten en ophalen. Corien Wortmann is door het Europees Parlement benoemd als rapporteur voor het Binnenvaartpakket NAIADES II. Er wordt circa 2,5 miljoen TEU per jaar met lucht verplaatst. Dat is kostbaar, inefficiënt, slecht voor het milieu en slecht voor de bereikbaarheid van Rotterdam. Om de empty depot tool mogelijk te maken hebben de belangrijkste zeerederijen zich aangesloten bij Inland- Links. Zij voorzien het platform van de informatie waar zij empty depots in het achterland van Rotterdam hebben. Kenners zien de applicatie als een doorbraak in efficiency en duurzaamheid voor de gehele logistieke keten. De empty depot tool werd 29 oktober feestelijk gelanceerd. President-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam deed dat op de Kop van Zuid in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de meewerkende rederijen. Intermodale Routeplanner InlandLinks bestaat sinds 2011. Op het platform staan meer dan vijftig terminals met een binnenvaart- en/ of spoorverbinding met Rotterdam. Havenbedrijf Rotterdam realiseerde het platform samen met VITO, de Vereniging van Nederlandse Inland Terminal Operators. Voor het eerst werden daarmee alle achterlandterminals in Nederland, België, Duitsland en andere Europese landen in kaart gebracht. Op basis van onafhankelijke criteria – jaarlijks gecontroleerd door Lloyds Register – kunnen gebruikers de terminals vergelijken. Eerder dit jaar werd de service al Beste containerhaven van de wereld De Rotterdamse haven is in Londen uitgeroepen tot Port of the Year. Tijdens de jaarlijkse Containerisation International Awards loofde de jury de haven voor het aanzienlijke investeringsprogramma. Naast het Havenbedrijf – dat onder meer de Maasvlakte 2 mogelijk maakte – investeert het bedrijfsleven in de periode 2008-2015 ruim 11 miljard euro, waarvan 1,2 miljard in containerterminals. De prijs heeft Rotterdam onder meer aan de binnenvaart te danken. De jury noemde concreet de aandacht van Havenbedrijf Rotterdam voor duurzaamheid in de vorm van de modal shift-doelstellingen en logistieke projecten als InlandLinks en NextLogic. De lancering van de empty depot tool: Donald Baan (links) opent samen met collega Roy van den Berg een container en zo bevrijden ze honderden ballonnen die de onnodig vervoerde lucht symboliseren. uitgebreid met een online intermodale routeplanner, waarmee bezoekers de meest duurzame en efficiënte route per binnenvaart of spoor van en naar Rotterdam kunnen uitstippelen. Donald Baan, projectmanager voor InlandLinks, zegt: “De nieuwe applicatie is de derde grote stap in de verdere optimalisatie van de hele logistieke keten. Van het begin af aan hebben we geluisterd naar de behoefte van alle marktpartijen, variërend van verladers tot inland terminals, rederijen en logistiek EP wijst Corien Wortmann aan als rapporteur voor NAIADES II De Nederlandse politica (CDA) gaat namens het Europees Parlement een positie voorbereiden over wetsvoorstellen voor technische eisen en voor de inzet van de sloopgelden. Wortmann wil nog vóór de Europese verkiezingen van mei volgend jaar een uitspraak van het Europarlement over het actieprogramma NAIADES II. “Steun voor de binnenvaart is hard nodig, want het is een belangrijke vervoersmodaliteit die hard geraakt is door de crisis.” Corien Wortmann. dienstverleners. In samenspraak met deze partijen hebben we de empty depot tool ontwikkeld en door de goede samenwerking zijn we in staat geweest om te groeien tot een internationaal platform van dit formaat.” De voorstellen bevatten volgens haar goed nieuws voor de sector. “Er ligt al jaren geld op de plank van het sloopfonds dat ingezet kan worden voor innovatie en omscholing van schippers en bemanningsleden. Tot nu toe was het vrijwel onmogelijk om hier aanspraak op te maken. De drempel moet daarom flink omlaag zodat dit daadwerkelijk benut kan worden om de binnenvaart sterker te maken.” Empty depot tool De empty depot tool laat per aangesloten rederij de inlandterminals zien waar verladers en logistiek dienstverleners lege containers kunnen oppikken en afzetten, om deze containers vervolgens te hergebruiken voor een nieuwe lading. Het is hierdoor niet langer nodig alle lege containers standaard terug naar Rotterdam te vervoeren. Nu nog gaan flink wat van die containers een paar dagen later weer leeg naar een verlader in het achterland om voor de export te worden geladen. De nieuwe functie bespaart zo een grote hoeveelheid onnodige kilometers, wat leidt tot minder kosten en een lagere CO 2 -uitstoot. www.inlandlinks.eu Ook ligt er een wetsvoorstel voor harmonisatie van certificaten en technische voorschriften voor de binnenvaart in Europa. Wortmann: “Eindelijk is de strijdbijl tussen de Centrale Rijnvaart Commissie en de Europese Commissie begraven. De CCR zal ook in de toekomst bijdragen aan weten redengeving voor de binnenvaart die voor heel Europa zal gelden.” VVD: “Maak eind aan betuttelende regelgeving CCR” Aan de verstikking van de Nederlandse binnenvaartvloot moet een einde komen, vindt de VVD. “Al tijden worden schippers belemmerd door betuttelende regelgeving van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.” Aldus Tweede-Kamerlid Betty de Boer. Ze wijst op regels als lichtdoorlatendheid van de ramen van de stuurhut, eisen aan slaapvertrekken of geluiddoorlatendheid in het woongedeelte. “Eisen als deze hebben geen aantoonbaar nut voor de binnenvaart. Bovendien worden ze niet alleen opgelegd aan nieuwe schepen, maar ook aan de bestaande vloot. Schippers kunnen hier niet of nauwelijks aan voldoen en worden geconfronteerd met hoge kosten.” Betty de Boer verwees woensdag 30 oktober tijdens de vergadering van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu naar de petitie van de ASV: ‘STOP de overgangsbepalingen van de Centrale Rijnvaartcommissie CCR’. De Boer deed ook een voorstel om een rondetafelbijeenkomst te organiseren met parlementariërs uit de andere CCR-lidstaten. Daarvoor wil ze eveneens binnenvaartschippers uitnodigen, zodat die hun verhaal kunnen doen. “Andere genodigden zijn branchegerelateerde organisaties en natuurlijk de CCR zelf.” Eerder stelde De Boer de kwestie ook al aan de kaak in de Tweede Kamer tijdens een debat over de binnenvaart. “De minister is van goede wil maar de andere lidstaten willen niet bewegen. De gewenste veranderingen zullen dus middels een andere weg gerealiseerd moeten worden”, aldus De Boer, die hoopvol is: “Wellicht kunnen we de handen ineenslaan met onze buitenlandse collega’s om paal en perk te stellen aan de verregaande regeldruk voor de Europese binnenvaartvloot.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

De Binnenvaartkrant