Views
1 year ago

2013-23

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Binnen
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Grote

De Binnenvaartkrant 18 5

De Binnenvaartkrant 18 5 november 2013 Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Atlantic Energy en haar bemanning een behouden vaart. TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen Atlantic Energy B.V. een behouden vaart met het mts Atlantic Energy ++ NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN MTS ATLANTIC ENERGY EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: Complete elektrische installatie, installeren van nautisch pakket, camerasysteem, Dial meetsysteem, airco- en overdruk Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Rensen-Driessen Shipbuilding Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering van het complete schip mogen verzorgen voor ATLANTIC ENERGY B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

De Binnenvaartkrant 19 5 november 2013 Mediaverzoek van KRO Het BVB is benaderd voor het jeugdprogramma Puberruil Zapp van de KRO. Ze zijn op zoek naar een binnenvaartkind dat twee dagen wil ruilen met het leven van een leeftijdgenoot. De programmamakers kunnen de draaidagen plannen op een voor het gezin geschikte datum; dus ook in het weekend als dat beter uitkomt met het internaat. Daarbij is het handig om te weten dat ze met een klein team zijn, met maar één camera filmen en niet 24/7 aan het filmen zijn. Heeft u een kind van 11 of 12 en zou die het leuk vinden mee te werken? Neem dan even contact op met het BVB. Binnenvaartcafé Op 30 oktober vond weer een Binnenvaartcafé plaats, gehouden in het World Port Center. Zo’n veertig personen waren aanwezig bij de bijeenkomst. John Veerman, directeur van Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, nam als eerste het woord. Van Keulen heeft eind 2012, mede door logistieke bemiddeling van het BVB, een eerste schip met pallets gipsplaten van producent Gyproc naar hun vestiging in Amsterdam laten varen. Deze ‘gipsvaart’ is inmiddels nog twee maal herhaald en dat naar tevredenheid. Van Keulen doet ook veel stadsdistributie voor de bouw in Amsterdam per schip in Amsterdam. Tijdens de eerste gipsvaart was er nog geen loskade op locatie. Nu de proefvaart zo succesvol is gebleken heeft Van Keulen een vergunning voor een eigen loskade kunnen regelen en zal de bouw binnenkort plaats vinden. Een inspirerend verhaal van een verlader die overtuigd is dat binnenvaart een toegevoegde waarde heeft in de keten. Als tweede spreker kwam Stefan Meeusen van de NPRC aan het woord. Hij sprak over groei door samenwerking en betrok de zaal in zijn verhaal door vijf uitdagingen voor de binnenvaart voor te leggen. Hierdoor ontstond een mooie interactie. Na afloop was er uitgebreid de mogelijkheid tot netwerken tijdens de borrel. Het Binnenvaartcafé is een samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en het BVB. Het café wordt twee maal per jaar georganiseerd. Het samenbrengen van partijen uit en rond de binnenvaart is het doel, zowel vervoerders, verladers, leveranciers, operators, bevrachters en anders betrokkenen. Ervaring en kennis uitwisselen, netwerken en relaties open uitbouwen staan hierbij voorop. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB WhisperPower ook voor beroepsvaart Op de Hiswa te Water besteden steeds meer bedrijven ook aandacht aan de beroepsvaart. Whisper Power, vanouds uitsluitend gericht op de watersport, breidde zijn assortiment al eerder uit richting industrie. Nu zijn ook speciale systemen ontwikkeld voor de offshore en de commerciële scheepvaart. Voorop staat de functionele integratie van de verschillende onderdelen tot een stil, betrouwbaar en duurzaam werkend systeem. Eigenaar van WhisperPower is Roel ter Heide, voormalig mede-eigenaar van Mastervolt. Met WhisperPower richt hij zich ook nadrukkelijk op het beroepssegment. “Wij hebben inmiddels een zeer uitgebreid productenpakket met een grote spreiding in het elektrisch vermogen”, legt Ter Heide uit. “Je kunt bij ons terecht voor een ‘smart’ acculader voor een 12V-accu maar ook voor een slim hybride generatorsysteem van 100 kW voor een beroepsvaartuig.” Fluisterstil En ook daar is ‘fluisterstil’ het doel. “ Onze nieuwe Genverter GV 4/2, een omvormer, heeft een geluidsniveau van minder dan 45 decibel.” Tweede doel is brandstofbesparing. “Dat doen wij door de motor zo min mogelijk te laten lopen. En als de motor loopt, gebeurt dat optimaal belast. Is er minder stroom nodig, dan gaat hij minder snel draaien. Dat is mogelijk dankzij de Whisper Power hybride Genverter generatortechniek.” Volgens Ter Heide is een besparing tot 30 procent op de brandstofkosten haalbaar. “De grootste besparing is mogelijk op schepen met een laag nachtverbruik. Denk aan sleepboten die niet continu dat grote vermogen nodig hebben. En het mooie is dat je niet veel nodig hebt. Een genverter, een accubuffer en een omzetter die de vliegwielenergie omzet in het gewenste voltage. Al met al ben je voor rond de 15.000 euro klaar.” Energiesystemen voor grote jachten en beroepsvaart hebben de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. “Steeds vaker wordt gewerkt met hybride stroomsystemen”, legt Ter Heide uit. “De basis van een systeem is de accu. Dat is het energiereservoir voor alle elektrische verbruikers. Onze genverter hybride generator zorgt ervoor dat de accu geruisloos wordt geladen wanneer een bepaald ontlaadpunt is bereikt. Die generator is zowel buiten als binnen in het schip nauwelijks hoorbaar.” Bij aansluiting van het schip aan de wal zorgt hetzelfde systeem dat de 24V- en 12V-accu’s worden geladen. “Het systeem werkt zowel op 120V-60Hz als op 230V- 50Hz”, vertelt Ter Heide. “De 230V-verbruikers worden gevoed door de sinusomvormer die de in de hoofdaccu opgeslagen energie, of de door de Genverter Hybride generator geproduceerde energie, omvormt naar een stabiele, zuivere 230V-50Hz of, indien gewenst, 230V- 60Hz.” “Er wordt niet geschakeld tussen de generator, de omvormer en de wal. Die werkwijze maakt dat de kans op defecte apparaten aan boord nihil is.” Voor veel schepen is installatie van twee generatoren ideaal. “De nachtgenerator is de generator voor het lage verbruik. Die zorgt dat de accu’s voldoende capaciteit houden. Deze generator komt automatisch in als het nodig is en schakelt automatisch af als de accu geladen is. Daarnaast werk je met een grote generator die je gebruikt zodra overdag zwaar materieel wordt ingezet.” De systemen hebben zich in de praktijk ruimschoots bewezen. “Er zijn nu een paar honderd systemen beroepsmatig in gebruik.” Fischer Panda Ook andere leveranciers van hybride aandrijfsystemen kijken naar de beroepsvaart. Zij mikken doorgaans slechts op één klein segment daarvan. “Naast de watersport oriënteren wij ons op de kleine passagiersvaart waarbij het geluidsniveau laag moet zijn”, vertelt Holger Hinz, woordvoerder van het Duitse bedrijf Fischer Panda. “Denk bijvoorbeeld aan de ‘bateau bus’ in Parijs.” Bij de ontwikkeling van de systemen was voor Fischer Panda de grote vaart het uitgangspunt. ‘Wij hebben de voordelen en mogelijkheden van een dieselelektrische aandrijving van de grote vaart getransformeerd naar de kleine vermogens van de pleziervaart. De dieselgenerator wekt de energie op voor een of meer aandrijvingen, elektrische boordapparatuur en overige stroomverbruikers.” HET GAAT ER ‘WILD’ AAN TOE OP DE WANDELGANG 21 NOVEMBER 2013 WWW.DEWANDELGANG.NL Ons Veluws wild, vaart wel bij de malaise. Wie neemt nu in deze tijd van het Haagse ratjetoe, wild nog op de korrel? Wild is kostbaar! Voor de Wandelgangers evenwel stuurde het ARA de jagers het bos in, om hetgeen zich boven het kreupelhout verhief eens in ‘t vizier te nemen en de buit op ‘t menu van 21 november te zetten. Nee, niet de olie- en benzine buit natuurlijk, daar zijn ze erg ver doorgeschoten en ligt zwaar branchegevoelig op de maag. Ook met de schaamteloze manipulatie van de Libor-rente schoten de Rabo-bonusjagers schandelijk naast het doel van onze maatschappij. Betreurenswaardig dat het oogmerk van zo’n gestolen miljard buiten ons zicht bekokstooft wordt. Van zo’n misser had de vervoersector kunnen smullen. Edoch makkers staakt uw wild geraas, want om te gaan lopen ‘pieten’ dat zwart-wit denken terrein wint en daarbij cultuur, beschaving of kinderfeestplezier de wijk neemt, is zwaar risicogevoelig omdat Obama meeluistert! We moeten kleur bekennen roept de VN commissaris stuitend vol onwetendheid. Volgens Rutte is zwarte Piet nu eenmaal zwart, maar in Nederland tolerantieland ligt een rode loper ‘voor elk wat wils’ en hebben we natuurlijk blauwe, gele maar ook witte Pieten. Wie stout is krijgt de roe heeft Poetin goed begrepen. Volgens de media draait hij het roer dwars onder de kont en stuurt de Greenpeace-crew weer deze kant op. Als toetje op dit wildmenu is er minister Schultz die de ‘binnenvaartcultuuromslag’ omarmt en de beurs Europort met het thema ‘Pioneering the Maritime Future’ opent. Zal het een start voor saamhorigheid en hogere vrachten zijn? Volaan vooruit, als u maar bij de Wandelgang aan tafel schuift!

De Binnenvaartkrant