Views
2 years ago

2013-23

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Binnen
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Grote

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl Oplossing voor onnodig vervoer lege containers 3 7 Arend Horrel: jongste HB-lid Koninklijke Schuttevaer www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 25.000 | Verspreidingspunten: 700 Editie 23 - 5 november 2013 Greenstream ‘Schip van het Jaar’ 13 Schleusenneubau wäre gut angelegtes Geld RWS bedient deel bruggen IJsselmeer alleen op aanvraag CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU WWW.AXCES.COM Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl De juryleden die verantwoordelijk zijn voor de toekenning van de vijf Maritime Awards hebben na veel overuren en gepeins de winnaars bekend gemaakt. Dat gebeurde tijdens het achtste gala dat afgelopen donderdag gehouden werd in De Broodfabriek in Rijswijk. Het festijn voor zo’n 900 gasten vormde tevens het startschot voor de Met verbazing en woede hebben scheepseigenaren gereageerd op de invoering van het abonnementensysteem dat 1 november is ingevoerd voor de inzameling van overig scheepsbedrijfsafval. Ook de binnenvaartorganisaties zijn tegenstander van het systeem, maar zien geen mogelijkheden om het tegen te houden of terug te draaien. Maritime Week (van 31 oktober tot en met 9 november). De branche wordt deze week breed in het licht gezet en hoopt daarmee veel jongeren enthousiast te krijgen voor een toekomst binnen de maritieme sector. Die innoverende cluster is goed voor bijna 15 miljard euro omzet en biedt binnen 12.000 ondernemingen werkgelegenheid aan 186.000 mensen. Als uitvloeisel van het Europese CDNI-verdrag voor scheepsafvalstoffen in de binnenvaart vraagt Rijkswaterstaat voortaan geld voor de inzameling van niet-oliehoudend KGA, huisvuil en grof afval bij inzamelpunten langs de rijksvaarwegen. Het gaat om vrijwillige abonnementen, maar zonder ecocaart met betaalde SAB-chip kunnen schippers hun afval niet meer kwijt op de rijksvaarwegen. Zij zijn aangewezen op de containers van havens en gemeenten. Schippers kunnen kiezen uit twee abonnementsvormen. Het totaalabonnement voor niet-oliehoudend KGA én huisvuil kost 469 euro per jaar (exclusief BTW). Voor alleen de afgifte van niet-oliehoudend KGA kost een abonnement 194 euro per jaar (exclusief BTW). Verzet Minister Schultz van Haegen wilde de nieuwe systematiek eigenlijk al op 1 juli laten ingaan. Na verzet van de binnenvaartorganisaties en een door de ASV gehouden petitie met duizend handtekeningen stelde ze de invoering uit tot 1 november. Met die tijd wilde ze draagvlak creeren. Dat is niet gelukt. BLN-BBU, BLN-Koninklijke Schuttevaer, het CBRB, de ASV, de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen en het Nederlands Platform voor Het bij Peters Shipyards gebouwde mts Greenstream, dat met LNG-elektrisch wordt aangedreven, kreeg de titel Schip van het Jaar. Op de foto poseren de Awardwinnaars gezamenlijk. Derde van links is Geert van Voorn, CEO van Peters Shipyards. (tekst en foto Hans Heiligers) Lees meer op pagina 5. Toch betalen voor afval Waterrecreatie adviseerden de minister om de afvalcontainers wel af te sluiten zodat niet iedereen er vuil in kan deponeren, maar dan op basis van een gratis abonnement. Pas later (op 1 januari 2016) en alleen in Europees verband zou dan de financiering kunnen worden opgetuigd, mogelijk met abonnementen, want “het Scheepsafvalstoffenverdrag is een overeenkomst tussen de verschillende Rijnlanden!” Het algemene uitgangspunt van het verdrag is dat de veroorzaker de kosten betaalt die verbonden zijn aan het inzamelen, het bewerken of verwerken van het afval. Het complete verdrag bestaat uit drie delen. Deel A (olie- en vethoudend scheepsafval) en deel B (afval van lading) werden al eerder ingevoerd. Lees verder op pagina 5 >> Rijkswaterstaat heeft met ingang van 1 november de bedieningstijden voor een aantal bruggen en sluizen in het IJsselmeergebied gewijzigd. In de uren met weinig aanbod van scheepvaart gaan de brugze de winterperiode uitsluitend op aanvraag open. Het gaat om worden zijn Naviduct/ Krabbersgatsluis, Stevinsluis, Roggebotsluis, Ramspolbrug, Eilandbrug en Ketelbrug. Voor alle overige bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat in het IJsselmeergebied en de Randmeren verandert er niets. Rijkswaterstaat heeft deze maatregel ingevoerd om met minder personeel te kunnen bedienen. De sluismeester of brugwachter is niet altijd op de brug of sluis aanwezig, maar komt op afroep. Schippers moeten tijdens hun reis daarom tijdig een bediening aanvragen: minimaal vier uur en maximaal twaalf uur van te voren melden via telefoonnummer (0517) 57 81 73. Dan is nog niet gegarandeerd dat de brug of sluis ook op de gewenste tijd open gaat, blijkt uit de flyer die Rijkswaterstaat onder de scheepvaart verspreidt. “De mogelijkheid bestaat dat uw verzoek niet op de aangevraagde tijd kan worden ingepland. De planner biedt u dan een andere route of tijd aan. Ook is er kans op wachttijden.” info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl

De Binnenvaartkrant