Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 6

De Binnenvaartkrant 6 22 oktober 2013 Gausch Tankschifffahrt GmbH Schiffspersonal Befrag-CZ s.r.o. Wir suchen für unser TMS EVENTUS zum 1. Januar 2014 einen Schiffsführer (Binnenschifffahrt) • unbefristete Arbeitsstelle Vollzeit/Schicht • Reisebereitschaft • Rheinschifferpatent von Basel bis ins offene Meer • Radarpatent • Sprechfunkzeugnis Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung. Tel: +49/(0)7227/4508 . Bewerbungen: info@gausch-tankschifffahrt.de Gesucht! Schiffsführer mit Tankererfahrung ab 01.01.2014 oder später. Fahrgebiet: Elbe/Norddeutscher Raum Qualifikation/Zeugnisse: Elbe/Seeschifffahrtsstrassen, Rhein, ADN, Radar A1-Fahrt 17/13 Tage Bewerbung an: TRANSERV S.A.R.L. 25, avenue des Bains . 5610 Bad Mondorf Luxembourg Email : navio@gmx.de . +49 172 9114290 Stuurman gevraagd NL talig tot +- 30 jr Ms Selina 110 x 13,11 Weekend vrij. Vakantiedagen volgens cao. Groot vaarbewijs AB, of afrondend. Reis en onkosten vergoeding. Loon in overleg. Voor info: 06-81026222 anja@ottensbv.nl Personalverleih aus der Tschechischen Republik? Glauben Sie an den Weihnachtsmann? Dann entspannen Sie sich und warten Sie auf die Bescherung! Früher oder später erreicht auch Sie die Forderung der deutschen oder niederländischen Finanzoder Sozialversicherungsbehörde. Und das Beste: Dort ist das ganze Jahr Weihnachten! Langfristig denkende und verantwortlich handelnde Schiffsbesitzer klären vor dem Personalentleih aus der Tschechischen Republik, ob der Personalverleiher aus CZ die in Deutschland gültige und geforderte „Erlaubnis zur gewerbsmässigen Arbeitnehmerüberlassung“ besitzt oder in den Niederlanden dem Belastungsdienst vorschriftsmässig die Personal- und Lohnmeldungen sowie die notwendigen Formulare der jeweiligen Mitarbeiter übermittelt. Und nicht nur übermittelt, sondern auch die Kosten an die jeweiligen Einrichtungen/Träger ordnungsgemäss abführt? Schlussendlich trägt der Schiffsbesitzer die Verantwortung und entsprechend die Kosten. Dies sind existentielle Voraussetzungen für den Personalverleih aus der Tschechischen Republik (gilt für die ganze EU) auf Schiffe unter niederländischer oder deutscher Flagge. Allen Schwierigkeiten zum Trotz erfüllen wir seit Jahren diese Bedingungen. Probleme oder Änderungen in diesem Bereich lösen wir mit kompetenter Hilfe direkt und umgehend mit den verantwortlichen Institutionen. Wir arbeiten seriös und zuverlässig. Aus diesem Grund möchten wir uns als Personaldienstleister in der Binnenschifffahrt aus der Tschechischen Republik empfehlen und würden uns freuen Sie mit unserer Leistungspalette überzeugen zu dürfen. Nehmen Sie Kontakt auf! Befrag-CZ s.r.o. Karla Capka 211/1 CZ-405 01 Decin 1 Befrag-CZ s.r.o. - Karla Capka 211/1 – 405 01 Decin – Tschechische Republik – Tel.: 00420 412 514 145 www.bsp-cz.eu – e-mail: info@bsp-cz.eu – DIC: CZ27305635 – ICO: 27305635

De Binnenvaartkrant 7 22 oktober 2013 Liefde voor de binnenvaart Nooit had Daniëlle Vink eraan gedacht om te gaan varen. De 26- jarige Brabantse had een mbodiploma (SPW4) op zak en werkte in de zorg. Maar toen ontmoette ze Arjan Munters (25), een schipperszoon. Sinds januari varen ze samen op hun eigen schip Ariël. De liefde veranderde haar leven ingrijpend – dat van Arjan natuurlijk ook, maar voor hem was al duidelijk dat hij zou gaan varen – nadat Daniëlle in september 2011 Arjan leerde kennen. Het verhaal van het meisje dat voor haar grote liefde de wal verruilt voor de binnenvaart is niet uniek – eeuwen ging het er zo aan toe. Maar de laatste decennia gebeurt het nog maar spaarzaam. Bovendien besloot Daniëlle op internet een blog (danielle-ariel.webnode.nl) bij te houden van haar nieuwe leven; zo houdt ze haar nieuwsgierige familieleden en vriendinnen op de hoogte en legt ze uit hoe het er aan toe gaan in de scheepvaart. Jan Koelink neemt Balck over Jan Koelink is de nieuwe eigenaar van Scheepsreparatiebedrijf J.A. Balck. Hij kent het Rotterdamse bedrijf door en door; Koelink werkt er namelijk al ruim 35 jaar. Hij begon als ijzerwerker en wist zich in de loop der jaren op te werken tot In 1922 werd bij A. Vuyk & Zoon in Capelle aan den IJssel de Adelaar gebouwd. Werfdirecteur Leen Vuyk gebruikte het motorjacht privé maar Ariël Arjan voer bij zijn ouders op de Inspe. Daniëlle ging een paar keer mee “om het leven aan boord een beetje op te snuiven”. Dat leven beviel haar wel. “Al snel besloten we om een schip te kopen en daar samen op te gaan wonen en varen.” Het werd de Ark, eigendom van een Belgische schipper die met pensioen ging. Het in 1959 gebouwde schip heeft een laadvermogen van 750 ton. Ze konden vrijwel meteen gaan varen; doen de nodige opknapklussen tussendoor. Het 55 meter lange schip beviel Arjan mede door het grote aantal kuubs dat het heeft: 1.100. “We zijn één van de grootste in deze maat. Het schip zag er verder goed uit, had schuifluiken, een ijzeren vloer en één ruim.” Zijn droom is op termijn door te groeien. Het liefst zou hij ooit de Inspe van zijn ouders overnemen; dat schip is 86 meter. Maar hij is realistisch: “Laten we eerst met dit schip geld verdienen en sparen. Wie weet wat de toekomst brengt en hoe de wereld er dan uitziet?” Ze noemden het schip Ariël: een samentrekking van hun voornamen. “En natuurlijk de naam van de kleine zeemeermin. Toepasselijk toch, op het water?” Daniëlle Vink (ms Ariël) blogt over leven aan boord Vriendinnen waarschuwden haar dat ze niet zou kunnen wennen of zich zou gaan vervelen. Niets is minder waar. Daniëlle geniet van het leven aan boord, van het werk, het buiten zijn, de afwisseling. “We begonnen in de winter. Op zich een slechte tijd. In de zomer was het heerlijk. Ik kon heel veel buiten zijn. Er moesten allerlei klusjes gebeuren, zoals schuren en roest weghalen. Dat was leuk om te doen.” “Arjan vaart – dit schip is uitgerust voor éénmansbediening – en ik algemeen bedrijfsleider. J.A. Balck verhuisde in 2000 van de Feijenoordkade naar Pier 2 in de Waalhaven. Daar werden de werkzaamheden aan binnenvaartschepen voortgezet, maar kon het bedrijf ook zeeschepen bedienen. Gezocht: verhalen over de Adelaar/GEOS Zo ziet de Adelaar er tegenwoordig uit; grotendeels weer in originele staat. ook voor representatieve doeleinden. Na diverse omzwervingen is het 18 meter lange vaartuig sinds enige tijd eigendom van Leen Vuyk, Daniëlle en Arjan: “We gaan er tegenaan.” (foto’s Tekst & Toebehoren) help volop mee. Vastzetten, afspoelen, enzovoort. Ik heb nog geen vaarpapieren, ga daar ook niet voor studeren. Via mijn dienstboekje bouw ik vaartijd op. Als ik zou gaan leren, ben ik net zo snel matroos als dat ik het via het dienstboekje doe. Dat is dus financieel en qua tijd een betere oplossing.” Irritaties Een ander spookbeeld dat haar werd voorgehouden was dat het dag en nacht op elkaars lip zitten tot irritaties zou leiden. “Ook daar is niets van waar. We zijn zó graag samen; het is juist fijn bij elkaar te zijn en samen te werken.” Ze doen vrijwel alleen binnenlands werk. Komen geregeld in Doetinchem, Hengelo, Rotterdam. “Het hele land eigenlijk wel. Ik ontdek Nederland opnieuw, zo vanaf het water. Soms is het alsof ik in eigen land op vakantie ben.” Nieuw voor beiden was het ondernemerschap. “Spannend, maar we gaan er tegenaan. De start was lastig; er ging nogal eens wat kapot en Eind 2012 overleed eigenaar Duf Balck. Ja Koelink leidde het bedrijf sindsdien. Nu hij eigenaar is geworden, is de continuïteit formeel gewaarborgd. Hij belooft de lijfspreuk van Duf gestand te blijven doen: “Geen zorg, Balck staat borg.” de 91-jarige zoon van de bouwer. Familielid – en bijna naamgenoot – Leen Vuijk uit Schoonhoven is nu op zoek naar verhalen, anekdotes over de Adelaar door de jaren heen om de geschiedenis in kaart te brengen. Ook foto’s van het schip zijn welkom. Bekend is dat de familie Vuyk het motorjacht op een gegeven moment schonk aan Gereformeerde Evangelisatie Onder Schippers. Als GEOS voer het lange tijd door de Rotterdamse havens om mensen uit de binnenvaart steun te bieden. “In die tijd zijn er ook twee films gemaakt over de boot”, weet Vuijk, die ook naar de films erg benieuwd is. Ze heetten ‘De kruisvlag in top’ en ‘Het werk van GEOS in de haven’. Mailen kan naar leenvuijk@ hotmail.com. daardoor kwamen we maar tot zes reizen in de eerste twee maanden. Daarna ging het steeds beter. We werken voor meerdere bevrachters. Eerlijk gezegd hebben we over de hoeveelheid werk niet te klagen.” Verhalen Al snel besloot Daniëlle een blog bij te houden op internet. Op danielle-ariel.webnode.nl schrijft ze regelmatig over het leven aan boord, over wat ze onderweg meemaakt. Een soort dagboek – voor haarzelf en voor de bekenden aan de wal. “Zodat die te weten komen hoe het er nou aan toegaat op zo’n schip. Ook specifieke scheepvaarttermen leg ik uit: wat is verhalen?” Ik vind het zelf leuk om te doen, en ik hoor van vriendinnen dat die het ook leuk vinden om te lezen. Ze zijn er nu wel achter dat het geen cruise is, dat ik niet de hele dag met ADVERTENTIE een wijntje met m’n benen omhoog zit. En ook dat ik niet altijd de telefoon kan opnemen, bijvoorbeeld als we net in een sluis aan het vastmaken zijn.” Een van de dingen waar ze aan moest wennen was dat afspraken maken nogal lastig is. Alles staat in het teken van het laden, varen en lossen. “Een verjaardag op zaterdagavond? Ik kan niet vooraf garanderen dat ik erbij kan zijn. Dat is wel jammer, ja, maar het is niet anders. Doordeweeks even een bakkie koffie doen bij iemand gaat ook niet.” Mensen uit de binnenvaart bereidden Daniëlle erop voor dat vriendschappen zouden verwateren. Door de afstand en het altijd onderweg zijn. “Nou, dat is gelukkig niet uitgekomen. Via internet, e-mail, de telefoon en het blog hebben we nog heel veel contact. Er zijn ook al diverse vrienden en vriendinnen één of meer dagen meegevaren.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com

Binnenvaartkrant