Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 22 oktober 2013 Van Oord sluit contract met Damen voor DP2-kabellegschip voor offshore-windpark Van Oord heeft opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw kabellegschip. Het schip wordt gebouwd bij Damen Shipyards Galati in Roemenië en wordt eind 2014 opgeleverd. Het schip is bestemd voor de installatie van stroomkabels voor windmolenparken op zee. Voor de kust is Van Oord gestart met de voorbereidingen voor het Gemini-windmolenproject, 60 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. Het nieuwe kabellegschip zal onder andere op het Gemini-project worden ingezet. Belangrijkste eigenschappen De investering betreft een multipurpose vessel met een lengte van 120 meter, een breedte van 28 meter en een DP-systeem (Dynamic Positioning). Het schip wordt uitgerust met een carrousel van ruim 5.000 ton en een zware kraan, en is daarmee geschikt voor de installatie van zware en lange exportkabels. Op het schip kunnen negentig mensen worden ondergebracht. Strategie Damen Shipyards Group Damen Shipyards Group (opgericht in 1927) exploiteert ruim 55 scheepswerven, reparatiewerven en gerelateerde bedrijven over de hele wereld. Bij Damen zijn 8.000 mensen in dienst, verspreid over 35 landen. Het bedrijf heeft sinds 1969 ruim 5000 schepen opgeleverd. Jaarlijks levert de onderneming zo’n 150 schepen af aan klanten over de hele wereld. Dankzij het unieke, gestandaardiseerde ontwerpconcept en korte levertijden kan Damen constante kwaliteit garanderen. Damen’s unieke combinatie van standaardisatie, modulaire bouw en het op voorraad bouwen van schepen zorgt voor kortere levertijden, lagere ‘total cost of ownership’, hogere wederverkoopwaarde, bewezen technologie en betrouwbare kwaliteit. Damen heeft een veelzijdig assortiment, waaronder sleepboten, werkschepen, patrouilleschepen, high-speed craft, vrachtschepen, baggerschepen, offshore-hulpschepen, oliebestrijdingsvaartuigen, fregatten en superjachten. Voor bijna elk type schip biedt Damen uitgebreide servicemogelijkheden, zoals Lifecycle Maintenance, Customer Finance, Training en kennisoverdracht op het gebied van bijvoorbeeld scheepsbouw. Naast scheepsontwerp en scheepsbouw biedt Damen Shiprepair & Conversion een netwerk van 16 scheepsreparatie- en conversiewerven over de hele wereld, waarvan de meeste zijn gevestigd op goed bereikbare locaties langs de Noordzeekust van Brest (Frankrijk) tot Göteborg. DS&C exploiteert 40 droogdokken van verschillende omvang en biedt reparatieservice ter plekke/aan boord aan. De conversieprojecten variëren van het aanpassen van kleinere of oudere schepen aan de eisen van de tijd, tot volledige conversie of herbouw van grote platformen. DS&C voert per jaar 1500 reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uit. Het kabellegschip past in de Van Oord-strategie om als EPC-aannemer een volledig pakket aan te bieden voor de bouw van offshorewindparken. Daarnaast sluit dit contract aan bij het streven van Van Oord om voortdurend in te spelen op de behoeften van nieuwe en bestaande markten door te investeren in nieuwe technologie en ‘marine ingenuity’. Damen Offshore Carrier 7500 De nieuwe Van Oord-kabellegger wordt geplaatst op de Damen Offshore Carrier (DOC), een nieuw multifunctioneel platform, dat met zijn obstakelvrij dek niet alleen geschikt is voor zwaar en rorotransport, maar ook voor offshoreinstallatiewerk, en dus inzetbaar is op uiteenlopende markten. De DOC kan voor dit doeleinde worden uitgerust met al het benodigde (offshore)-installatiematerieel en het ontwerp kan zodanig worden aangepast dat het geschikt wordt voor een bepaald doel, zoals bij het door Van Oord bestelde schip. Meer informatie: www.damen.com

De Binnenvaartkrant 51 22 oktober 2013 Familie Hahn gaat avontuur aan met eerste eigen tanker Celina DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Al toen hij een kleine jongen was, droomde de Duitse schipperszoon Michael Hahn van het grote avontuur: ooit wilde hij kapitein zijn op zijn eigen schip. En die droom is nu in vervulling gegaan met de ingebruikname van zijn eigen tanker Celina, genoemd naar zijn dochter. Samen met zijn vrouw Claudia heeft hij ook nog een zoon, Marco. De kersverse kapitein-eigenaar heeft afgesproken met de journalist op de dag voor vertrek van de werf Groningen Shipyard in Waterhuizen, waar zowel het casco van het schip is gebouwd als de afbouw heeft plaatsgevonden. Het is aan boord een en al hectiek, zoals te doen gebruikelijk zo kort voor oplevering. De 34-jarige Würzburger houdt het hoofd echter koel. Onder het toeziend oog van de uit de kluiten gewassen Duitse herdershond Tyson zet hij rustig een bakkie koffie en neemt de tijd voor een gesprek aan de gloednieuwe keukentafel. Ervaring Michael is, zo vertelt hij, de zoon van de inmiddels gepensioneerde Anton en Delia Hahn, die ook hun hele werkzame leven in de scheepvaart werkten. Zij voeren op de tanker Frankenland van de firma Erik Walther in Schweinfurt. Bij diezelfde firma leerde Michael halverwege de jaren ‘90 als jonge jongen het vak. Na zijn opleiding bleef hij werken bij Walther, hij deed eerst als matroos en later als stuurman ervaring op. Na een korte tijd als stuurman op en koppelverband van de firma Grieshaber in Ludwigshafen keerde hij terug naar de firma Walther waar hij – zodra het mocht, op zijn 21e – zijn bevoegdheid behaalde om als kapitein aan de slag te mogen. Na twee jaar verkaste hij opnieuw, nu naar Blandina Tankshifffahrt in Collenberg. Van 2007 tot dit jaar werkte hij als zelfstandig ondernemer op huurschepen van Reederei Jaegers. Achtereenvolgens op de Constanze Beckmann, Eiltank 37, Annette en Eiltank 27. Op die laatste houdt hij de bedrijfsvoering nog tot 31 oktober, met behulp van zijn vaste afloskapitein Adreas Eenhuis, die ook op de Celina weer voor hem gaat varen. “Met hem werk ik, net als met de rest van de bemanning heel prettig samen”, vertelt Michael. Nieuwbouw Met zijn eerste eigen schip gaat Hahn op contract varen met minerale olie en lichte chemie voor Tankmatch in Hamburg. Vaargebiedën worden naar verwachting met name de Noord-Duitse kanalen en de regio Amsterdam-Rotterdam- Antwerpen. We hebben bewust gekozen voor een flexibel inzetbaar schip, zegt de kapitein-eigenaar. ““Ik ben nu 34 en hoop de komende twintig jaar op dit schip te varen. Niemand weet wat er in zo lange tijd allemaal kan gebeuren, met dit schip willen wij kunnen inspelen op veranderende vraag uit de markt.” “De scheepvaart is mijn lust en mijn leven. Dit is wat ik kan en dit is wat ik wil. Met een eigen schip bouw je echt zelf iets op. En dat is ook goed voor de toekomst van onze kinderen’’, vertelt Hahn over de nieuwbouw, om in één adem te vervolgen: “Wil je alsjeblieft ook in het artikel vermelden dat ik veel dank verschuldigd ben aan mijn familie en in het bijzonder mijn vrouw Claudia? Zonder hun steun had dit nooit gekund.” Claudia komt van de wal en woont in Würzburg met de kinderen. In weekends en schoolvakanties varen ze soms mee. Zelf vaart Michael in wisseldiensten, drie weken op en drie weken af. Leidingwerk Het casco van de Celina is – zoals te doen gebruikelijk op Groningen Shipyard – een standaardmodel. Deze heeft een lengte van 85 meter, breedte van 9,50 meter en diepgang van 3,20 meter. In de zes ladingtanks kan de Celina 1.595 ton vracht vervoeren. De aandrijving gebeurt door een 1.273 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor. Waar het casco standaard is, is de uitvoering dat zeker niet. Hierin heeft Hahn op basis van persoonlijke kennis en ervaringen in de tankvaart zijn eigen inbreng gehad. Het belangrijkste stempel dat Hahn op het schip drukt, heeft te maken met het leidingwerk aan boord. Zowel de pompen als de bilgetanks zijn op het achterdek te vinden. Hierdoor helt het schip altijd enigszins achterover, wat voor het lossen en bij het reinigen van de leidingen voordelen heeft, met name als het gaat om chemie. Ook in de woningindeling heeft Hahn zijn zegje gedaan. Het schip is uitgerust met twee volledig ingerichte scheepswoningen, eentje voor hemzelf en zijn familie en eentje voor zijn afloskapitein Eenhuis. “Zo hebben we elk ons eigen privé”, vertelt hij. “Dat is prettig voor mijn familie en ook voor mij, aangezien ik ook regelmatig aan boord ben als Andreas Eenhuis het gezag voert.” Hahn is tevreden over het werk van zowel Groningen Shipyard als de onderaannemers. Zo prijst hij de elektrotechnische installatie door Kadlek & Brödlin uit Duisburg, de woninginrichting door Schreinerei ML (Markus Leder) GmbH in Erlenbach, het roerenwerk van Van der Velden Marine Systems in Krimpen aan de Lek en de machinekamerinbouw door Koedood uit Hendrik-Ido-Ambacht. Plan Het plan voor de nieuwbouw was niet nieuw. De afgelopen vijf jaar had Michael regelmatig contact met zijn relatie Christian Hochbein – directeur van Groningen Shipyard – over eventuele bouw van zijn eigen schip. In nauwe samenspraak werden er calculaties gemaakt en plannen gesmeed, onder meer inzake de financiering. Hahn: “Mijn dank aan Christian Hochbein en zijn compagnon Daniël Gausch is dan ook groot, ook zonder hen was dit schip er zeker niet gekomen.” De nieuwbouw op de werf aan het Winschoterdiep verliep naar wens. “Natuurlijk was er wel eens stress. Maar dat is overal en altijd het geval bij de nieuwbouw van schepen. Mocht ik in de toekomst weer eens nieuw gaan bouwen, dan zou ik dat hier zonder twijfel wel weer willen.”

Binnenvaartkrant