Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 22 oktober 2013 De Ruyter Group standnr. 1504 DRG Our customisation makes and keeps your vessel sail We design, build and support generator sets and emission reduction systems to meet the highest standards in sustainability. Contact us to get the attention and quality you deserve. T +31(0)184 - 424 295 www.ruyterservice.nl www.deruyterdieseltechniek.nl www.emigreen.eu Parabool 101 | 3364 DH Sliedrecht | The Netherlands

De Binnenvaartkrant 45 22 oktober 2013 Ambiance bij Shipyard Trico De Walvis is ‘nat’ gemaakt! De Rosé Brut explodeert. Doopdame Chiara met vader Ronald, Bert Vos en Alex Durinck. De VKV-vloot bij Shipyard Trico voor de wal. DOOR JOHAN DE WITTE Nog verwend door een late zomerzon volgden honderden mensen 12 oktober op de kade geboeid hoe de 7-jarige Chiara Vos na een aantal pogingen de taaie fles uiteindelijk klein kreeg. In een explosie van schuim droop de Rosé Brut langs de duwbok van de Walvis in de Rotterdamse haven. De kleine dame en dochter van kapitein Ronald Vos en zijn charmante partner Sonja mocht voor dit ‘karweitje’ van het enthousiaste publiek een hartelijk applaus en gedenkwaardig cadeau in de wacht slepen. In het decor van Shipyard Trico en met speciaal voor deze gelegenheid de zeven werk-duw-sleepboten van VKV Service BV voor de wal hielden Alex Durinck en VKV-baas Bert Vos uiterst korte maar puntige toespraken. Hierna werden de gasten in een balzaalgrote partytent genodigd voor een toost, walking buffet en vooral gezelligheid. De feesttent, met muziek en catering evenals een Bram Ladage-frietkraam, georganiseerd door Café Het Buisje won het in trekkracht van de sleepboten en stroomde vol. Café-uitbater Bart Vos ijverde aan een megabar met z’n hostesses om de wachttijd voor de gasten tussen twee biertjes zo kort mogelijk te houden. “Familie moet je in de watten leggen”, aldus Bart. De familie Vos, vrienden en vrijwel het gehele maritieme metier was aanwezig. Een enorm leuke opendag. De complimenten voor VKV en medewerkers: keurig materiaal en veel succes. Chapeau! 31 ton paaltrek De Walvis duwt en sleept zee- en binnenvaart. Het casco is gebouwd bij Gebr. De Jonge Kladovo en door Shipyard Trico geïnstalleerd in opdracht van Oriënt Duwvaart BV in Zwijndrecht, dochter van VKV Service BV Rotterdam. Dit 20 x 9,65 meter grote ‘schaap met vijf poten’ zit boordevol techniek en functie. Uitvoering van het rompmodel, dekhuis, stuurhut zijn uniek en maken door afwerking en detail van dit werkschip het paradepaard van VKV Service. Deze Walvis reikt met haar oogstrelende stuurhut tot 16 meter boven de waterspiegel, heeft een paaltrek van 31 ton en is Caterpillar powered. Tweemaal 1300 Er worden aan de lopende band nieuwe tankers gebouwd en afgebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. Op donderdag 17 oktober gingen de kurken er van de champagneflessen voor de Manito. Het 85 meter lange casco van deze Sunrisetanker gleed probleemloos het water in onder het toeziend oog van tientallen belangstellenden, waaronder werfeigenaar Daniel Gausch (links), eigenaars Tom Kieboom en Nina Verreycken (rechts) en vader Frits Kieboom (2e van links). Het is de bedoeling dat het schip kort na de jaarwisseling in de vaart komt. (tekst en foto Jan Johan ten Have) pk in combinatie met onafhankelijk Van der Velde stuurwerk duwen 4 x 2000 ton naar 15,7 kilometer snelheid. VKV is 24/7 paraat en afspraak staat! VKV onderscheidt zich met een totale service. Meer over uitvoering en realisatie van de Walvis meldde De Binnenvaartkrant in editie 21 van 8 oktober. Mts Manito te water bij Groningen Shipyard Mcs So Long op verrassingskoers Rick Westrik en zijn ‘stuurman’ Gerda. DOOR JOHAN DE WITTE Nadat de laatste container in het ruim zakt, vertrek je met mcs So Long uit Bonn om na een 14/14 - schema op vrijdagmorgen in Dordrecht te worden afgelost. Aan boord draait alles normaal, maar hoe dichter bij Dordt ‘hoe rotter het wordt’. Je collega belt dat hij wegens een kapotte auto pas aflost in Rotterdam. Vreemd, dat is niet zijn gewoonte! Via de Oude Maas is vanzelfsprekend, maar opdrachtgever Contargo Waterway Logistics bv heeft de lostermijnen achteruit geschoven, waardoor de eigenaar het schip voor een onnodige reparatieen-drinkwater-laden-smoes naar Alphatron dirigeert? Wanneer kapitein Rick Westrik – die zich reeds op weg naar huis waande – afmeert en zich afvraagt wat er nu eigenlijk staat te gebeuren, komt er watertaxi aanracen en stopt! “Gefeliciteerd met je 65e verjaardag”, roepen vanuit de boot zijn echtgenote Gerda en de passagiers in het complot! Tikkie aangeslagen Als deze door Rosita de Korte van Rhine Shuttle Service AG en voltallige crew georganiseerde verrassing tot hem doordringt boven op brug, zien we hem een beetje kleur van het bb-boordlicht aannemen. “Zo onverwacht, een tikkie aangeslagen was ik wel”, geeft hij later toe. “We hebben een mooi pak voor je meegenomen; dus omkleden en meekomen.” De So Long achtervolgt de taxi naar de Prins Hendrikkade, waarna de voltallige bemanning, familie en bezetting van Contargo Waterway Logistics bv aanleggen bij Bar Bistro The Mayflower op het Stieltjesplein voor een ‘walking buffet’ en vanzelfsprekend de toost op 65 jaar! “Ik ga nog een poosje door”, zei Rick onmiddellijk na het ‘happy birthday to you’ in de warme Mayflower ambiance. “Als je begonnen bent bij je vader, samen met Gerda op een eigen schip, daarna vele jaren bij de roeiers in Vlissingen (mooie tijd), op diverse duwboten en nu al weer zeventien jaar in de containers, betekent het dat varen mij in het bloed zit.” “Deze So Long is 135 meter lang goed in orde, de bemanning is oké, ik ben ontzettend graag thuis maar ga voor de rust naar boord.” We vragen nog naar zijn gevoelens bij deze verrassingskoers van de So Long. “Dat ze dat voor je over hebben maakt me emotioneel.” Tussen de amuse en het voorgerecht laat desgevraagd Contargo Waterway Logistics weten “aan zoiets ludieks graag mee te werken. Af en toe moet je het gaspedaal in de business even loslaten.” We gaan er als Binnenvaartkrant vandoor en groeten Rosita de Korte die samen met haar ‘jongens’ zo nu en dan graag het accent legt op dingen die er toe doen!

Binnenvaartkrant