Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 22 oktober 2013

De Binnenvaartkrant 27 22 oktober 2013 EUROPORT 2013 connecting the maritime world 5-8 november Ahoy Rotterdam Art Parker: van eenmanszaak tot multinational Parker Hannifin Stand 7403 DOOR HANS HEILIGERS Nadat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn vaderland had gediend brak in 1918 het moment aan waarop de 33-jarige Amerikaanse ingenieur Art Parker met 6.000 dollar spaargeld eindelijk kon beginnen aan de realisatie van alle plannen waarover hij de laatste jaren veel had nagedacht. Nog voor de roaring twenties waren aangebroken verbeterde de personenautoindustrie ieder jaar hun voorgaande productierecords. Ook de markt voor trucks en bussen was booming. Innovaties bepaalden de concurrentievoorsprong van de fabrikanten. Naast zijn technische inspiraties beschikte Art Parker eveneens over stevige zakelijke ambities. Die combinatie werd uiterst succesvol toen zijn gepatenteerd pneumatisch remsysteem breed werd toegepast in voertuigen voor vracht- en personenvervoer. Naast pneumatiek ontwierp Parker Appliance Company eveneens compacte hydraulische systemen die voorgoed afrekenden met ingewikkelde zware besturingsapparaten. Die lichte en betrouwbare hydraulische systemen van Parker zijn voorgoed aan de luchtvaart verbonden, zowel voor burgerluchtvaart als de United States Airforce en NASA. Mijlpalen werden geslagen bij de Apollo-landing op de maan en de Space Shuttle-projecten. Alleen daarvoor al leverde Parker meer dan 1.200 onderdelen. In de loop van de tijd heeft Parker veel acquisities gedaan, waarvan de eerste plaatsvond in 1957. Deze acquisitie leverde Parker de toevoeging Hannifin op. De Parker Thruster Scanner. Iedere dollar die Parker van zijn spaargeld investeerde is op dit moment goed voor tien arbeidsplaatsen. Van eenmanszaak groeide Parker uit tot een multinational met 60.000 werknemers in 350 vestigingen in 49 landen en met een jaarlijkse omzet van 13 miljard dollar is Parker uitgegroeid tot wereldleider in aandrijvings- en besturingstechnologieën. Ze leveren hun producten binnen negen technologieën: hydrauliek, pneumatiek, slangen & koppelingen, afdichtingen, procesbeheersing, filtratie, klimaatbeheersing, elektromechanica, lucht- en ruimtevaart. Ook in onze branche vinden we veel Parker-toepassingen aan boord. Condition monitoring Als we een kijkje willen nemen in één van de vijf Nederlandse Parker vestigingsplaatsen worden we uitgenodigd in Oldenzaal waar we spreken met marketing manager Edgar Visscher. We maken ook kennis met Lourens Derksen, die als productspecialist condition monitoring ondermeer alle maritieme zaken onder dat specialisme koestert, van scheepvaart tot offshore. Het ontwerp- en verkoopkantoor is gelegen naast enkele indrukwekkende bedrijfshallen. De locatie vormt een Value Added Servicepoint waar met eigen producten alle mogelijke wensen van afnemers worden samengesteld om met het etiket ‘custom built’ te worden verscheept. Als we langs magazijnen en testruimten naar de productiehal lopen zien we daar juist enkele complete hydraulische powerpacks gereedstaan die besteld zijn voor de aandrijving van thrusters. Tijdens het gesprek met Visscher en Derksen passeren veel actuele zaken. We horen dat er vanuit Parkers onafhankelijke positie steeds meer vraag is naar condition monitoringsystemen voor hydraulische olie, smeerolie, gassen, lucht, water en vloeistoffen. Parker verstevigde haar positie binnen deze productgroep door de over- name van Kittiwake uit Littlehampton (VK). Dit bedrijf is gezichtsbepalend voor analyses van smeerolie en brandstoffen, uitstoot, trillingen en akoestische emissies en vormt daarmee een strategische combinatie met Parkers filtratiesystemen. Een bedrijfszekere aandrijving en besturing van een schip is bepalend voor de continuïteit en rentabiliteit van de eigenaar en het aanzien dat hij daarmee bij opdrachtgevers heeft opgebouwd. De traditie om aan boord eerst bij een storing een signaal te laten afgaan heeft inmiddels plaatsgemaakt voor preventief motormanagement waarbij een mogelijke storing overal kun je met dit koffertje een snelle analyse maken In een vroegtijdig stadium de toekomstige catastrofe ontdekken. reeds in het allervroegste stadium wordt ontdekt. Parker beschikt door de overname van Kittiwake over een geweldig assortiment producten voor condition monitoring aan boord. Dat kan al met een simpel aluminium koffertje (foto boven) dat gevuld is met doeltreffend testmateriaal waarmee je binnen enkele minuten kan zien hoe het is gesteld met essentiële zaken zoals watergehalte in de olie, Total Base Number, Total Acid Number en de viscositeit. Parker Thruster Scanner Een absoluut paradepaard binnen de condition monitoring is de Parker Thruster Scanner, die ook standaard gemonteerd kan worden in de powerpacks die we zojuist zagen. De thruster scanner is een controller die doorlopend van meerdere sensoren input krijgt. De analyses van de verwerkte informatie is continu af te lezen, zowel aan boord, op het kantoor aan wal als ook op de smartphone. De analyses zijn indrukwekkend en uitputtend. Via deze constante beschikbaarheid van de waarden van viscositeit en geleidbaarheid van de olie komt een begin van vervuiling van de hydraulische- of smeerolie door water of (non-)ferro deeltjes onmiddellijk in beeld. In het schema hieronder is te zien dat de thruster scanner een toekomstige catastrofe reeds via een vroegtijdige indicatie signaleert. Los van onverhoopte bijzondere indicaties kan de overige informatie van de doorlopende monitoring vooral worden gebruikt voor het bepalen van het juiste tijdstip voor vervanging van filters of het gericht plannen van onderhoudswerkzaamheden. Alle reden om tijdens Europort eens bij Parker binnen te stappen. U vindt ze bij stand 7403.

Binnenvaartkrant