Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2

De Binnenvaartkrant 2 22 oktober 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL GEVRAAGD PER DIRECT schipper bij voorkeur gehuwd, i.b.v. Rijn-en radarpatent. REDERIJ Buitendijk B.V. Tel. 078- 6812866 / na 19.00 uur: 078-6814982 TELESCOPISCHE SPUDPALEN Reeds vele geplaatst ! Plaatsing overal in NL/B en Duitsland Boterman Techniek BV Tel. 06 54287373 Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398, gewicht 464 TON, ex certificaat beperkte kustvaart. € 124.000,- = recupwaarde KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 49.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 119.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl Großes Patent („Rheinpatent“) Lehrgang Termine individuell € 950,- Radarpatentlehrgang 2.-4.12.2013 € 800,- ADN-Wiederholungskurs 9.-11.12.2013 € 450,- Stabilitätsberechnung Tankschifffahrt 28.11.2013 € 290,- ATLAS Schiffahrt GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 www.atlas-schiffahrt.de TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 M.P.S. DA VINCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s KAPITEIN STUURMAN MACHINIST MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. (evt. Nederlands contract mogelijk) Een goede vrije tijd regeling Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiersschepen te varen met een variërend vaarprogramma en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 3 22 oktober 2013 Politie ontmantelt criminele organisatie rond tankvaart Ladingdieven maakten 6,8 miljoen euro buit De politie heeft een grootschalige diefstal en verduistering van brandstoffen in de binnenvaart ontdekt. Dinsdag 15 oktober zijn op diverse locaties in Nederland aanhoudingen en doorzoekingen verricht. De politie deed in alle vroegte op 22 adressen invallen. In Dordrecht zijn de 54-jarige en 27-jarige hoofdverdachten aangehouden. Zij worden gezien als de spil in de criminele organisatie. Daarnaast is een 48-jarige man uit Nieuw-Lekkerland op zijn schip in de buurt van Amsterdam aangehouden. Ook zijn de administraties en computers van de verdachten in beslag genomen. Uit politie-informatie bleek dat een criminele organisatie zich mogelijk bezighield met de illegale handel De grote Parksluis in Rotterdam was maandagmiddag 14 oktober uren gestremd doordat het ms Zare in problemen kwam doordat het slagzij maakte. Door het vele regenwater lag het met containers geladen schip al scheef toen het de sluis invoer. Daar begonnen de met huisvuil gevulde containers te schuiven, waardoor de situatie hachelijk werd. Hulpdiensten waren snel ter plaatse. Ze slaagden erin de Zare te stabiliseren. Het regenwater werd uit het schip gepompt. Het schip kon de sluis verlaten waarna de containers met een in benzine en diesel. Met de diefstal en verduistering van de brandstoffen zouden de betrokkenen miljoenen euro’s verdienen en witwassen. Het Team Milieu van de politie in Rotterdam startte een jaar geleden samen met de Douane Rotterdam- Rijnmond een onderzoek, dat onder leiding stond van het Openbaar Ministerie. Valse facturen De aangehouden personen worden ervan verdacht dat zij ervoor zorgden dat schippers die benzine of diesel vervoerden, een deel van die scheepslading illegaal op een andere locatie konden lossen voordat zij bij de klant aankwamen. De mannen worden ervan verdacht de gestolen lading vervolgens aan transportbedrijven en andere grootverbruikers van brandstoffen voor Hachelijke situatie door regenwater en schuivende containers kraan gelost zijn. Een stuk of tien schepen lagen uren te wachten voor ze konden schutten. (foto GinoPress) Hester Duursema aan de slag als BLN-directeur Binnenvaart Logistiek Nederland heeft Hester Duursema (1982) benoemd tot algemeen directeur. Ze is inmiddels begonnen. BLN is de nieuwe ‘ketenbrede brancheorganisatie voor de binnenvaart’. Hester Duursema was als consultant bij Rebelgroup Executives nauw betrokken bij het transitieproces dat uitmondde in de oprichting van BLN. Ze heeft affiniteit met water en draagt de sector een warm hart toe. De binnenvaartsector moet en kan beter op de kaart, vindt ze. “Het zijn weliswaar moeilijke tijden, maar juist nu moet de sector zich verenigen en dat zie ik als mijn belangrijkste taak.” Verbinding Duursema heeft een multidisciplinaire achtergrond en heeft in diverse landen gewerkt. Ze is betrokken geweest bij veranderingstrajecten en heeft onderzoek gedaan naar leiderschap; over strategisch leiderschap ging ook haar proefschrift. Haar visie op leiderschap is er één van verbinding. “We kunnen ons blind staren op waar we van elkaar verschillen, maar daarmee doen we onszelf tekort.” “Door het gezamenlijke belang na te streven kunnen we over onderlinge verschillen heen stappen, zonder daarmee tekort te doen aan het belang van diversiteit en de realiteit van mogelijke tegenstrijdige belangen.” “Er ligt een grote uitdaging voor BLN; onze ambitie ligt hoog. Maar ik ben ervan overtuigd dat we een ijzersterke brancheorganisatie kunnen opbouwen, juist omdat we vanuit ons gezamenlijke doel blijven opereren. Dat geeft energie en schept vertrouwen. Niet alleen binnen de BLN-organisatie, maar binnen de hele sector.” een lagere marktprijs te hebben verkocht. De afnemers ontvingen daarvoor een valse factuur van vermoedelijk speciaal daarvoor opgerichte bedrijven. Bij de diefstal werd misbruik gemaakt van de zogeheten 0,3 procent-verliesnorm die voor gasolie gehanteerd wordt. Tijdens het vervoer van zeer grote hoeveelheden minerale oliën kan er verlies ontstaan door verdamping, meetonnauwkeurigheden, temperatuurschommelingen, inkrimping en uitzetting van het product. ASV start petitie tegen overgangsbepalingen CCR De ASV start een petitie om de overgangsbepalingen van de CCR een halt toe te roepen. Tijdens de najaarsvergadering op zaterdag 12 oktober kreeg het bestuur van de Nederlandse schippersorganisatie groen licht van de leden voor die actie. De vereniging strijdt al jaren tegen de strengere technische eisen voor bestaande schepen. Inmiddels hebben al heel wat andere binnenvaartorganisaties in binnen- en buitenland zich bij dat verzet aangesloten, net als nationale overheden, maar de Centrale Rijnvaart Commissie houdt vast aan de nieuwe ROSRbepalingen. Er kwam wel een versoepelde overgangsregeling voor enkele onderdelen en een hardheidsclausule waarop scheepseigenaren een beroep kunnen doen als de kosten voor aanpassingen te hoog uitpakken. “Inmiddels is het tot werkelijk iedereen doorgedrongen hoe absurd de CCR-eisen zijn, en niet alleen voor kleine schepen, niet alleen voor oude schepen. Maar werkelijk ingegrepen wordt er niet”, aldus ASV-voorzitter Sunniva Fluitsma. “Het is kennelijk nog niet tot in de kantoren van het Palais du Rhin doorgedrongen.” In het Palais du Rhin in Straatsburg is de CCR gevestigd. Doordat het product er daadwerkelijk niet meer is, is over die 0,3 procent ook geen accijns verschuldigd. Deze regeling geldt echter niet als sprake is van onregelmatigheden tijdens het vervoer, zoals een ongeval of diefstal. Buitenland Met de illegale handel hebben de verdachten naar schatting 6,8 miljoen euro buit gemaakt. Tijdens de actie op 15 oktober heeft de politie elf auto’s, twee tankauto’s, drie vrachtwagens, een caravan en Onvermurwbaar De petitie is isnds vorige week online (op www.petities.nl, ook te berieken via de website van de ASV). De bedoeling is dat zo veel mogelijk schippers die ondertekenen. Niet alleen Nederlandse, maar ook de collega’s uit andere landen. “STOP de overgangsbepalingen van de Centrale Rijnvaartcommissie CCR”, zo luidt de oproep. “Binnenschippers moeten aan technische eisen voldoende waarvan nut en noodzaak niet aangetoond zijn. Dit leidt tot onnodige investeringen en zelfs sloop van prima schepen. Via de pers, de politiek en bij de Europese Commissie is duidelijk gemaakt dat dit zo niet kan, maar de CCR blijft onvermurwbaar.” Daarom verzoeken de schippers via de petitie de CRR én de Europese Commissie: - “bij de bepalingen die ingaan na 2014 terug te keren naar beleid waarbij technische eisen aan de binnenschepen alleen van toepassing zijn bij nieuw-, ver- en ombouw van een binnenvaartschip” - “een investeringsplafond in te stellen binnen de hardheidsclausule voor overgangsbepalingen waarvan de termijn al verlopen is” - alleen eisen in te voeren waarvan onomstotelijk nut, noodzaak en haalbaarheid aangetoond zijn” 200 jaar Op 3 en 4 december houdt de CCR een congres in Straatsburg. Daar wil de ASV de petitie aanbieden aan secretaris-generaal Hans van der Werf. In 2015 bestaat de Rijnvaartcommissie 200 jaar. Woedend is de ASV op de CCR “die ons de nek omdraait en vrolijk een feestje gaat vieren omdat ze 200 jaar bestaan”, zei Fluitsma. “We hopen dat de petitie effect heeft en dat we het feest in 2015 kunnen meevieren.” “Stel snelheidsbeperking in op de Westerschelde” 25.000 liter dieselolie in beslag genomen. Op de doorzochte adressen is verder duizenden euro’s aan contanten aangetroffen en Bureau Ontnemingen van het Openbaar Ministerie heeft op tientallen bankrekeningen en onroerende goederen beslag gelegd. Het onderzoek is hiermee nog niet afgerond. Het netwerk van de verdachten zal verder in kaart worden gebracht. Dat onderzoek richt zich ook op het buitenland. De Douane berekent hoeveel accijns is ontdoken. Voor zeeschepen op de Westerschelde moet een snelheidsbeperking of een golfslagbeperking komen. Dat vindt de ASV. Vicevoorzitter Ron Breedveld bracht de gevaarlijke situaties door de hoge golven die de zeevaart veroorzaakt aan de orde tijdens de najaarsvergadering op 12 oktober. Hij had van de zomer zelf zo’n incident beleefd toen de duwbak van zijn koppelverband bijna losbrak. Tot zijn ergernis kon hij met de melding over het voorval nergens terecht. “De verkeerspost deed er niks mee; ik moest maar aangifte doen bij de politie. Maar dat kan alelen als je schade hebt. Toen ik de loods er via de marifoon op aansprak, zei hij domweg dat ik geen last van hem kon hebben gehad.” Willem Boutkan van de Onderzoeksraad voor Veiligheid was aanwezig bij de vergadering in Rotterdam. Hij riep de schippers op vooral elke keer melding te doen van (bijna-)incidenten. “Bij de verkeerspost, bij de politie en bij ons. Wij gaan achter elke melding aan en als we er voldoende hebben, kunnen we intern voorstellen om een onderzoek in te stellen.” Het ASV-bestuur kondigde aan te kijken naar mogelijkheden om zelf ook een meldpunt in te stellen. Het melden bij de Onderzoeksraad kan per e-mail: info@onderzoeksraad.nl. ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant