Views
3 years ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 22 oktober 2013 marinetec | Holland LAAT HET NAJAAR UW ZICHT OP DE RIVIER NIET ONTNEMEN... DOMECAMERA v.a. € 495,- Scherp afgetekende echo’s Moeiteloos in kleine stuurhutten te monteren • Leverbaar met 6ft, 7ft of 9ft antenne • Internationaal servicenetwerk Altijd zeer scherp geprijsd! ZOOMCAMERA € 695,- BOLCAMERA € 295,- ...VERTROUW OP DE MTH RIVIERRADAR U KUNT OOK BIJ ONS TERECHT VOOR O.A. : (COMBI) PILOOT SCHIJNWERPERS FOLIEPANELEN ACCU’S/OMVORMERS DRAADLOZE ANKERLIER- EN AUTOKRAANBEDIENINGEN. MARINETEC HOLLAND NAVIGATIE APPARATUUR & ELEKTRISCHE INSTALLATIES Lelystraat 93G 3364 AH Sliedrecht +31 (0)184 - 41 35 90 info@marinetec-holland.nl www.marinetec-holland.nl Prijzen excl. BTW. U vindt efm niet op Europort, maar wij staan als echte onderlinge 24/7 naast onze klanten. efm staat voor: GRATIS CASCOKEURING GEEN winstoogmerk SNELLE schade afwikkeling efm onderlinge schepenverzekering u.a. tel. 0522 24 36 00 www.efm.nl info@efm.nl

De Binnenvaartkrant 19 22 oktober 2013 EUROPORT 2013 connecting the maritime world 5-8 november Ahoy Rotterdam efm onderlinge schepenverzekering verlaagt premie Deelgenoten van efm onderlinge schepenverzekering u.a. in Meppel ervaren voordeel van het onderling verzekeren. Doordat de maatschappijresultaten van het lopende boekjaar zeer gunstig zijn, krijgen zij niet alleen 5 procent voorschotpremie terug, maar wordt de premie in de beroepsvaart tevens structureel verlaagd met 5 tot 7,5 procent. Het positieve resultaat wordt enerzijds veroorzaakt doordat het aantal gemelde schadegevallen is afgenomen. Anderzijds draagt de samenwerking met Vereniging Oranje bij aan dit positieve resultaat. Directeur Tom Boerema: “De gezamenlijke inkoop van producten en het delen van de administratieve lasten zorgen voor aanzienlijke kostenbesparingen. Aangezien efm als onderlinge verzekeraar geen winst beoogt, geven we een groot deel van dit verwachte positieve resultaat terug aan onze deelgenoten. Alleen bij een echte onderlinge profiteren deelgenoten en verzekerden van een goed resultaat.” Boerema legt uit wat er precies gaat gebeuren: “Het bestuur van efm heeft, vooruitlopend op het afsluiten van het boekjaar, besloten 5 procent van de in rekening gebrachte voorschotpremie terug te geven aan de deelgenoten. Dit is de vijfde premierestitutie op rij. Gezien de goede resultaten van de afgelopen jaren en de gezonde financiële positie van efm, is besloten de premie structureel te verlagen.” Positief nieuws “De verlaging bedraagt in de tankvaart 7,5 procent en in de overige beroepsvaart 5 procent. Wij zijn blij dat efm positief nieuws kan brengen in een tijd waarin iedereen het heeft over lastenverzwaringen.’ Boerema verwacht overigens dat de fusie met Vereniging Oranje nog verdere financiële voordelen gaat opleveren. “Door de fusie zal de kostenstructuur van de nieuwe maatschappij verbeteren. Als echte onderlinge zullen we dit voordeel vanzelfsprekend ten goede laten komen aan de eigenaren van de maatschappij, onze deelgenoten.” Ook de pleziervaart profiteert van de goede resultaten van de onderlinge scheepsverzekeraar. Boerema: “Het bestuur heeft besloten voor komend boekjaar de BTW verhoging van 19 naar 21 procent niet door te rekenen. Daarnaast wordt ook de inflatiecorrectie niet toegepast.” “Voor deze groep betekent dit dat de premie voor het vijfde jaar op rij niet verhoogd wordt. Daar bovenop ontvangen de deelgenoten in de pleziervaart natuurlijk ook nog de 5 procent premierestitutie.” Hoe heet díe nou? DOOR CEES DE KEIJZER “NO SMOKING” staat er op de opbouw, dat is duidelijk. Zo niet de scheepsnaam want die is onleesbaar en laat zich raden. Van veraf zou je, door de kenmerkende roestbruine opbouw, zeggen dat het een Torm-tanker is maar bij nader inzien toch ook weer niet. De schoorsteen is namelijk wit met een grote E en dat klopt niet want die van Torm zijn zwart met een rood-witrode band met een T. Die staat hier overigens nog wel in de vlag van de boegversiering. Er was kennelijk geen zwarte verf meer om die over te schilderen. Zo te zien was er nog wel wat witte verf voor een naamsverandering maar is dat minder goed gelukt. Na wat uitzoekerij bleek dat het hier de Torm Margit betrof die al geruime tijd geleden is omgedoopt. De benaming Torm is overigens ontleend aan Ditlev Torm die in 1889 deze Deense rederij heeft opgericht. Als eerbetoon begint het merendeel van de scheepsnamen van hun vloot met die naam, gevolgd door een vrouwennaam, keurig in lijn met het feit dat schepen vrouwelijk zijn. Nadere beschouwing leert dat van de T een R is gemaakt en daar een L is voorgezet. De O is niet afdoende zwart gemaakt en nog zichtbaar. De rest van de naam lijkt wel Sanskriet en zo krijg je dan de vraag: Hoe heet díe nou? LR Aldebaran, dat is duidelijk! Naamsbepalend voor een schip is de naam die achterop de kont staat, ongeacht wat er voorop de boeg staat. Dat blijkt LR Aldeberan te zijn, waarbij LR de afkorting is voor ‘Long Range’. De vervolgnaam is die van de helderste ster van het sterrenbeeld Stier, niet zo vrouwelijk dus. Daaronder staat als thuis- of beter gezegd haven van registratie Majuro, de hoofdstad van de Marshall Eilanden. Eigenaar is evenwel Empire Navigation in Athene. Duidelijk Griekse belangen dus, maar ondanks of misschien wel dankzij de goedkope vlag en het povere geverf een rederij van twaalf tankers met ruim 1,1 miljoen ton draagvermogen. (foto Arjan Elmendorp/ www.worldshipsocietyrotterdam.nl) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Dat is een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart. De Rotterdam Branch is met 280 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten. Hoe? Zie www.worldshipsocietyrotterdam.nl World Ship Society Rotterdam Branch Spektakel bij Scheepswerf Kooiman Imperial kopieert Rijnduwvaart op de Parána DOOR JOHAN DE WITTE Imperial Shipping stuurt twaalf duwbakken en twee duwboten naar Paraguay voor transport op de rivier Parana over een afstand van 2.500 kilometer. De barges zijn door Kooiman gehellingd en voorzien van een gedeeltelijke nieuwe laadvloer et cetera en voorbereid voor transport. Door middel van twee slim scheepsgemodelleerde olietanks stuurboord en bakboord aan de bestaande duwboten te bouwen is de bunkercapaciteit vergroot van 120 naar 300 ton. In verband met een hierdoor grotere waterverplaatsing, vergde het inventief rekenwerk om de schroeven bij praktisch lege tanks onder water te houden. De boten hebben meer bemanningscomfort gekregen, de airco capaciteit is sterk vergroot evenals de koelcapaciteit voor de motoren. Apparatuur, mast en navigatie verlichting is aangepast et cetera. De eenheden varen leeg op en komen over een afstand van 2.500 kilometer met erts te daal. Bokken van Bonn & Mees plaatsten de duwbakken twee breed en drie hoog op elkaar. De eenheden zullen eind deze maand naar de Waalhaven worden gesleept en door Dockwise aan dek gezet voor de overtocht. Ter plaatse zijn er geen bokken en word de afzinkbaarheid van Dockwise geïmiteerd om de duwbakken laag per laag te doen afzinken en door pompen op eigen kiel te brengen. Hiervoor heeft Kooiman reeds voorzieningen aangebracht. Voor als u er nog niet geweest bent: Eenmaal dwars van Montevideo ziet u aan het eind van de Rio de la Plata, Buenos Aires liggen. Nog wat meer naar stuurboord en u vaart de monding van de rivier Parana binnen die 4.880 kilometer verderop ontspringt. De rivier is ingedamd door de Itaipu stuwdam, de op één na grootste krachtcentrale ter wereld. Er is geen betonning, wel zijn er zandbanken die na een flinke regenbui weleens aan de wandel gaan. Onderweg ontbreekt het aan bunkerstations en kruideniers, ofschoon volgens informatie een visvergunning niet verplicht is. Asuncion is een grote stad ongeveer in het midden van het traject, waar Japanners een grote scheepswerf realiseren en als eerste twaalf duwbakken bouwen voor dit Imperialtransport. Overeenkomstig de plannen zal deze werf een honderdtal duwbakken per jaar bouwen.

Binnenvaartkrant