Views
1 year ago

2013-22

  • Text
  • Oktober
  • Marine
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Europort
  • Jaar
  • Onze

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN 3 ASV begint petitie tegen overgangsbepalingen CCR EUROPORT 2013 connecting the maritime world SPECIAL vanaf pagina 9 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 25.000 | Verspreidingspunten: 700 Editie 22 - 22 oktober 2013 File op Wesel-Dattelnkanaal na storing TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Na de storing en stremming van de kleine sluis van Friedrichsfeld begin deze maand ontstonden grote vertragingen en opstoppingen op het Wesel-Dattelnkanaal. In het weekend van 12 en 13 oktober draaiden de sluizen op het Duitse kanaal ’s nachts door. Daarmee was de overlast voor de binnenvaart nog niet verholpen, zo blijkt uit het relaas en de foto van C.M. Klink van motorschip Madi. Het schip draaide dinsdag 15 oktober het Wesel-Dattelnkanaal op. “Bij de sluis van Datteln vroegen we naar de stand van zaken. De sluiswachter gaf onomwonden te kennen dat alle problemen opgelost waren en we linea recta naar de Rijn konden afvaren.” “De sluis van Flaesheim gaf andere info: we konden doorvaren tot Hunxe en daar werden we stilgelegd in verband met de grote drukte. We hebben de sluis van Dorsten nog gepasseerd en zijn aan de wal gegaan.” Op woensdagochtend kregen ze te horen dat de Madi – als laatste – nog bij Hunxe geschut zou worden en daarna vast moest maken. “Hier lagen achttien schepen te wachten op toestemming om verder te gaan. Iedereen verwachtte dat er een afroep zou plaatsvinden. Er kwam echter een mededeling dat ieder om 16.00 uur los moest gooien om plaats te maken voor de volgende lichting.” De achttien schepen (waarvan drie met kegel) vulden met hun totale scheepslengte van 1680 meter en vrij varend een file van 9 kilometer meteen het totale het kanaalpand. De opdracht allemaal tegelijk te gaan varen leverde logischerwijs flinke chaos op. Klink: “Een vraag aan het ’bedienend’ sluispersoneel om enige coördinatie werd afgeblaft: ‘Als je schipper bent, regel je dit maar...’” E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Samenwerking belangrijker dan markttransparantie Ondernemers in de binnenvaart moeten de crisis aangrijpen voor een cultuuromslag in hun sector. Concreet betekent dit: meer samenwerken. Dat advies staat in een rapport dat onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgesteld. Minister Schultz liet het onderzoek (Markttransparantie en de rol van tussenpersonen in andere sectoren ter inspiratie voor de binnenvaart) uitvoeren op verzoek van de Tweede Kamer. Op 6 februari vroeg een meerderheid om uit te laten zoeken of de klachten vanuit de binnenvaart (van onder meer ASV en BBU) terecht waren dat de totstandkoming van vrachttarieven ondoorzichtig is. Ook Binnenvaartambassadeur Arie Verberk stelde drie jaar terug dat de sector behoefte heeft aan meer markttransparantie. Panteia vergeleek de markttransparantie in zeven andere branches (wegvervoer, luchtvracht, shortsea, spoorvervoer, aardappelsector, visserij en particuliere verzekeringsmarkt) met die in de binnenvaart. Op basis daarvan pleit het onderzoeksbureau voor schaalvergroting Schultz omarmt pleidooi voor cultuuromslag en samenwerking: “Vorming van producentenorganisaties en pools hebben in de visserij en aardappelsector geleid tot een betere marktordening. Dit is voor de binnenvaart een aantrekkelijke optie, maar vraagt een cultuuromslag bij bedrijven. Door het huidige economische zwaar weer is er mogelijk een momentum voor deze oplossingsrichting.” Lees verder op pagina 5 >> Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net

De Binnenvaartkrant