Views
3 years ago

2013-20

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 24

De Binnenvaartkrant 2 24 september 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. • Radars en nautische apparatuur • Satellietcommunicatie • AIS Dealer: • Stuurwerken Joan Kint, Haven 138, BE 2030 Antwerpen Tel. +32-3-5464083, Fax. +32-3-5464081 E-mail: electro@serviceelectro.be, www.serviceelectro.be Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de www.huizinga-snijder.nl Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. TE KOOP gerevi. Cat. 3408 DI-TA compleet met keerkoppeling. Vr. pr € 19.500,- Tel. 06 41420607 gerechtsdeurwaarderskantoor MARCEL BRIERS & ROGER DUJARDIN Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl KIPDORP 42 - 2000 ANTWERPEN D. 1. T. 03/213.58.20 - - F. 03/231.60.52 E. office@briers-dujardin.be & r.dujardin@briers-dujardin.be www.briers-dujardin.be Door het ambt van gerechtsdeurwaarder Roger DUJARDIN OPENBARE VERKOPING van het binnenschip (motortankschip) “KAYAK III” op DONDERDAG 17 OKTOBER 2013 om 11.00 uur In het ‘SCHIPPERSWELZIJN’, Straatsburgdok Noordkaai 2, 2030 ANTWERPEN - Netto tonnenmaat : 352,562 T. - Lengte o.a. : 44,30 m. – Breedte o.a. : 5,82 m - Bouwjaar & -werf : 1907 – Smit te Foxhol (Nederland) - Motor : 1 dieselmotor DAF – 195PK/CV/PS/HP Toewijzing in één enkele zitdag, eventueel onder de opschortende voorwaarde van afwezigheid van hoger bod. Het schip is na afspraak te bezichtigen op zijn huidige ligplaats in het Asiadok, Haven 29E, Kempenstraat 9 te 2030 Antwerpen, mits toegangsbewijs te verkrijgen op het bovenvermelde Gerechtsdeurwaarderskantoor BRIERS & DUJARDIN te Antwerpen (België). Alle inlichtingen zijn te verkrijgen op de website van het voormelde gerechtsdeurwaarderskantoor: www.briers-dujardin.be. vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl

De Binnenvaartkrant 3 24 september 2013 NAIADES II: oogsten kan niet zonder zaaien Wisselend zijn de reacties op NAIADES II, het binnenvaartactieprogramma van de Europese Commissie. Transportcommissaris Siim Kallas presenteerde het langverwacht stuk dinsdag 10 september in Straatsburg. De branche oordeelt in grote lijnen positief over de insteek van het programma, maar zij maakt zich tegelijkertijd zorgen of er wel voldoende geld voor wordt vrijgemaakt. Vaarwegprojecten blijven overeind in Miljoenennota Alle vaarwegprojecten zijn in de begroting voor 2014 behouden. Ze lijken de extra bezuinigingen van het kabinet-Rutte te overleven. Dat werd duidelijk bij de presentatie van de Miljoenennota op Prinsjesdag. Een aantal van de projecten wordt gerechtsdeurwaarderskantoor MARCEL BRIERS & ROGER DUJARDIN KIPDORP 42 - 2000 ANTWERPEN D. 1. T. 03/213.58.20 - - F. 03/231.60.52 E. office@briers-dujardin.be & r.dujardin@briers-dujardin.be www.briers-dujardin.be Door het ambt van gerechtsdeurwaarder Roger DUJARDIN OPENBARE VERKOPING Ingevolge pandverzilvering met TOEWIJZING in één enkele zitdag van het binnenschip (motortankschip) “JOY” op DONDERDAG 17 OKTOBER 2013 om 11.00 uur In het ‘SCHIPPERSWELZIJN’, Straatsburgdok Noordkaai 2, 2030 ANTWERPEN - Maximaal laadvermogen : 3.239,807 m/ton - Lengte : 109,93 m. – Breedte : 11,40 m – Max. diepgang : 03,69 m. Kruiphoogte : 06,28 m. - Bouwjaar & -werf : 11/1986 – Van Eyck & Zonen b.v. - Motor : A.B.C. – 6 DZC 1000 166 K – 1.800 pk : 1000 rpm - Meetbrief nr. 5592 RN, geldig tot 12/2021 Toewijzing in één enkele zitdag. Het schip is na afspraak te bezichtigen op zijn huidige ligplaats in het Straatsburgdok Noordkaai t.h.v. nr. 21 te 2030 Antwerpen, mits toegangsbewijs te verkrijgen op het bovenvermelde Gerechtsdeurwaarderskantoor BRIERS & DUJARDIN te Antwerpen (België). Alle inlichtingen zijn te verkrijgen op de website van het voormelde gerechtsdeurwaarderskantoor: www.briers-dujardin.be. De Europese Binnenvaart Unie is ingenomen met het binnenvaartactieprogramma. “Het laat een hoog ambitie niveau van de Commissie zien, Echter nog zonder duidelijke financiële steun.” De EBU roept Kallas op “deze keer voldoende financiële steun voor zijn ambitieus actieplan ter beschikking te stellen om de tekortkoming onder het huidige NAIA- DES-programma te voorkomen”. Inland Navigation Europe prijst de Europese Commissie voor de ambitie om een kwalitatief vaarwegennetwerk te realiseren dat in het totale infrastructuurnetwerk is geïntegreerd. INE-directeur Karin de Schepper stelt dat continuïteit van Europees binnenvaartbeleid belangrijk is. Ook zij wijst op de onzekerheid over de financiën: “Daarmee zijn we terug bij de kern van het probleem van het eerste NAIADES-actieplan. Terwijl de Commissie zelf heeft erkend dat een gebrek aan geld een effectieve invoering hinderde. We zouden beter moeten weten; het is eenvoudig onmogelijk om te oogsten als je niet zaait.” De Nederlandse Europarlementariërs die zich voor de binnenvaart inzetten, zitten op dezelfde lijn. Peter van Dalen van de Christen- Unie: “We moeten in Europa nog veel meer gebruik maken van de binnenvaart. Ik ben daarom erg blij met dit nieuwe actieprogramma, hoewel we erg lang hebben moeten wachten op het voorstel.” Volgens Van Dalen hangt het succes van het nieuwe actieprogramma af van de financiële ondersteuning door de wel, zoals al werd verwacht, later uitgevoerd dan eerst de bedoeling was. Maar daarmee valt te leven, reageert de branche. Het Centraal Overleg Vaarwegen (Koninklijke Schuttevaer, de EVO en de Vereniging van Waterbouwers) maakt zich wel zorgen over “onvoldoende ruimte voor investeringen in nieuwe projecten en de vervangingsinvesteringen op termijn”. “De onderhoudsbudgetten blijven, zoals beloofd, in stand, maar versoberingen kunnen tot kwaliteitsverlies leiden”, staat in de reactie van het COV te lezen. “Versoberingen zoals deze nu door Rijkswaterstaat worden uitgewerkt werken veel negatiever uit op de binnenvaart dan in de toelichting op de begroting wordt verondersteld.” Dat kan nadelig zijn voor “de betrouwbaarheid van het Europese Unie. “Het voorstel van de Commissie is daar nu nog te vaag over.” aldus de vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement. vaarwegennetwerk (te groot risico op wachttijden en vertragingen bij sluizen), alsmede de veiligheid en de sociale netwerkfunctie van infrastructuur (verwijderen remmingwerken en loopbruggen bij steigers).” Hierover wil het COV binnenkort met minister Schultz om de tafel. Sluis Eefde Bij de vervangingsinvesteringen vallen gaten in de meerjarenbegroting, terwijl minister Schultz van Haegen in de toelichting juist zelf opmerkt RIS uitbreiden Zijn CDA-collega Corien Wortmann ziet meer kansen ontstaan voor de binnenvaart dankzij het actieprogramma. Dat NAIADES II de komende jaren inzet op multimodaal vervoer juicht ze van harte toe. Toch is ook zij kritisch op het voorstel: “Het is nog te onduidelijk hoe de Europese Commissie de plannen voor de binnenvaart wil financieren. Verder mis ik plannen om het goed werkende River Information Services uit te breiden. Heel jammer.” Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl “Samen sterker in binnenvaartpool” >> Vervolg van de voorpagina Van Hassel legde vervolgens een “contour” voor van een plan om de crisissituatie aan te pakken. “Een voorzet”, noemde hij het zelf. De kern bestaat uit vier punten: 1) voorkom dat nieuwe, nog niet afgebouwde casco’s alsnog op de markt komen 2) zorg voor een afvoerregeling (sloop, opleggen of anderszins) voor 300.000 ton laadvermogen van schepen groter dan 110 meter 3) bouw of schaf de Borgstellingsregeling MKB-krediet af Edwin van Hassel liet met zijn analyse de noodzaak zien van ingrijpen door de binnenvaartondernemers zelf. de problematiek van vervanging toeneemt. “Niet positief is voorts dat aan RWS in 2014 geen prijscompensatie wordt verstrekt. Een verborgen bezuiniging”, concludeert het COV. Positief noemt het COV de aankondiging van de aanbesteding van de tweede sluis in Eefde in 2014 en de voorgenomen start van de bouw in 2016. Waardering heeft de organisatie ook voor het besluit om zeventien ligplaatsen te realiseren in een nieuwe overnachtingshaven op de Boven-IJssel. 4) ga samenwerken in binnenvaartpools Van Hassel pleitte voor meerdere pools. Specialisatie naar ladingsoort en/of vaargebied ligt dan voor de hand. Het voorkomt ook dat pools te groot worden (groter dan 500.000 ton) wat tot ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt zou leiden. Vrijheid Samenwerken in een pool betekent dat binnenvaartondernemers een deel van hun zelfstandigheid en vrijheid zullen moeten opgeven en overdragen aan het management van de pool. “Maar u bepaalt zelf dat management”, verzachtte Van Hassel. Scheepsmakelaar Frank Galle verwoordde het anders: “Draag een deel van uw bevoegdheden over aan het collectief en ga bij meerderheid van stemmen beslissen en niet meer alleen.” PvdA’ er Albert de Vries ziet die vorm van samenwerking wel zitten: zo nemen de binnenvaartondernemers hun toekomst in eigen hand. “Wacht niet af tot andere partijen over uw bedrijf beslissen.”

Binnenvaartkrant