Views
3 years ago

2013-20

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 24 september 2013 Wij feliciteren Nederlands Loodswezen B.V. van harte met Pilot Station Vessel Pollux. RISK SOLUTIONS Alewijnse Noord B.V. v a a r t ! b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 11 24 september 2013 Pilot station vessel Pollux: Barkmeijer laat zich opnieuw gelden DOOR HANS HEILIGERS Stel: een commerciële onderneming met een goede naam wil vanuit een strategisch plan de dienstverlening verbeteren om daarmee haar continuiteit en rentabiliteit voor de lange termijn veilig stellen. Het plan voor de investeringen die daar mee zijn gemoeid heeft een gezamenlijk budget van € 100.000.000,-. Als je voor het eerst met dat plan in je koffertje naar een bankier stapt zul je toch op overtuigende wijze je visie met voldoende cijfers moeten onderbouwen. Je zal ook nog eens moeten aantonen dat je al heel lang een onafgebroken vertrouwen van de markt geniet en dat het voor de toekomst niet anders zal zijn. Met de kwaliteit van haar dienstverlening en het vertrouwen in de Nederlandse Loodsencorporatie zit het wel goed. Vorig jaar loodsten de 470 registerloodsen van Amsterdam-IJmond, Rotterdam-Rijnmond en de Scheldemonden bijna 100.000 schepen. Een onderzoek naar de klanttevredenheid scoorde gemiddeld een vier op de schaal van vijf. En de respons van de kapiteins kwam zelfs uit op een 4,6. Reeds in 2006 werd door het Loodswezen een gefundeerde, toekomstgerichte commerciële langetermijnvisie neergelegd met stevige nieuwbouwplannen voor de vervanging van drie loodsvaartuigen. Voor de fysieke uitvoering van alle plannen kwam een helder groen licht van financiers ABN AMRO en BNG Bank, die daarmee het vertrouwen in de alweer (bijna) 25 jarige verzelfstandigde loodsen organisatie onderstreepten. Een onderdeel van de machinekamer. (foto Hans Heiligers) Vandaag wordt in Vlissingen het pilot station vessel (psv) Pollux gedoopt die de in 1977 bij Vuyk Scheepswerven gebouwde kotter Mirfak mag vervangen. De Mirfak had diesel-elektrische aandrijving voor een maximum snelheid van 13 knopen. Het psv Pollux heeft deze wijze van voorstuwing voortgezet: zuinigheid en emissienormen stonden bovenaan op het verlanglijstje. De twee voor de veiligheid gescheiden machinekamers herbergen gezamenlijk vier Caterpillar C32 Acert van 994 bkW bij 1800 toeren, twee Caterpillars C18 Acert van 601 bkW van het zelfde toerental en daarnaast is er nog een Caterpillar C9 genset van 192 ekW. Deze indrukwekkende bundeling van krachten geeft het schip een maximumsnelheid van 16,5 knopen. Gedurende de eerste minuut blijft de snelheidsmeter steken bij 15 knopen: een geweldige acceleratie. Grenzend aan de machinekamers is een ruimte waarin alle prestaties en tankmetingen worden gecontroleerd. Niet alleen in het stuurhuis maar ook beneden kun je veel zaken aflezen, waaronder het computergestuurde anti-slingersysteem dat er voor zorgt dat het schip zo stil mogelijk ligt als de jollen worden ingezet of binnengehaald. 30 miljoen euro We maken een rondgang door de accommodaties voor de bemanning en de loodsen en onthouden dat ze geen onnodige luxe hebben maar dat de verblijven wel comfortabel zijn ingericht. Daarna dalen we af naar de machinekamers. Als we die betreden weten we direct dat we moeite krijgen met ons artikel. Niet in woorden te vangen; alleen de benaming overweldigend is op zijn plaats en de vermelding van een bouwbudget van 30 miljoen euro dat voor dit onderdeel van de vlootvernieuwing is uitgetrokken. “Gerekend over een verwachte gebruiksperiode van dertig jaar valt dat miljoen per jaar wel mee”, denken we eerlijkheidshalve. De nieuwe loodskotter heeft een afmeting van 81,20 x 13,30 x 4,80 meter. Bij het voorschip lopen veel van die meters scherp en smal toe tot meerdere glorie van de zeegang, de veiligheid van de bemanning en de continuïteit van de dienstverlening. “Bedenk wel dat wij vaak onder moeilijke en ruige omstandigheden op zeer korte afstand van de grootste zeeschepen moeten manoeuvreren”, zegt Siewe. Stabiliteit, vermogen, acceleratie en een kleine draaicirkel zijn daarbij een absolute voorwaarde. Naast alle (Pon)power is het schip uitgerust met twee boegschroeven en Schilling ‘flaproeren’ zodat snel wenden stevig is verankerd. Genomineerd Na de doopplechtigheid door Ann Desmedt, echtgenote van de Vlaamse minister-president Kris Peeters, complimenteren wij Jos de Groot. Hij is algemeen directeur van Barkmeijer Shipyards. In 2008 is de werf een traject ingegaan voor het ontwerp en de bouw van deze kotter. Maandenlang hebben hun schaalmodellen proefgevaren in het laboratorium van MARIN in Wageningen. Toen daarmee bewezen was dat de eigenschappen in de praktijk 1:1 correspondeerden met de bouwtekeningen, werden aanvullend nog processtudies uitgevoerd naar de configuratie van roeren, (boeg)schroeven en generatoren die het meest efficiënt zouden zijn. Daarmee was het ontwerp succesvol afgerond en kwamen er in het najaar van 2010 de benodigde handtekeningen onder het contract waarmee de bouw kon aanvangen. De klik die de medewerkers van deze werf en hun leveranciers en onderaannemers bij het bijzondere schip hebben, resulteerde in de hoogste graad van afwerking waarmee Barkmeijer zich opnieuw laat gelden. Uw verslaggever is meteen fan van het schip geworden. Terwijl wij in Vlissingen met een glas in ons hand staan, werken ze in Friesland met onverminderd enthousiasme al weer verder aan de volgende kotter die najaar 2014 wordt opgeleverd. Ondertussen is het psv Pollux al genomineerd voor de ‘Schip van het Jaar-prijs’. Doopmeter Ann Desmedt, echtgenote van de Vlaamse minister-president Kris Peeters. (foto Hans Heiligers) Het psv Pollux verleent zijn service binnen het Loodswezen regio Scheldemonden dat in alle havens langs de Westerschelde en Oosterschelde opereert. Manager operations Jan Willem Siewe legt ons in het stuurhuis uit dat er voor het ontwerp van het schip binnen zijn organisatie vanaf dag één geweldig is samengewerkt met Van Kesteren Maritime Consult in Delft en Barkmeijer Shipyards in het Friese Stroobos. Ook de bemanning kreeg zo veel mogelijk inspraak en zij brachten daarvoor meer dan eens een bezoek aan de werf. Albert Veldkamp, oprichter van het Scheldeloodsenkoor. (foto Hans Heiligers)

Binnenvaartkrant