D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Vaarwegprojecten blijven overeind in Miljoenennota 3 9 KBV: dringend behoefte aan Europese consensus www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 25.000 | Verspreidingspunten: 700 Editie 20 - 24 september 2013 15 Aufruf zu den Sozialwahlen in Luxemburg Binnenvaart breed vertegenwoordigd op OSD CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Ook al was het iets rustiger dan voorgaande jaren, de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen waren als vanouds geslaagd en gezellig. De binnenvaart was afgelopen weekend breed vertegenwoordigd en de deelnemers lieten dan ook goed DLC kan aan de slag met 4-puntenplan Al meer dan 200 scheepseigenaren hebben aangegeven dat ze willen dat het Droge Lading Comité (DLC) doorgaat met het uitwerken van het 4-puntenplan dat zaterdag 14 september in Evenementenhal Gorinchem werd gepresenteerd om uit de crisis te komen. Onderdelen van het plan zijn de oprichting van meerdere binnenvaartpools van grote schepen en het uit de markt nemen van circa 300.000 ton laadvermogen. DLC-voorzitter Arie Kraaijeveld had na afloop van de bijeenkomst aangegeven dat hij honderd aanmeldingen het minimum vond om met het plan aan de slag te gaan. Met het dubele aantal staat het sein daarvoor duidelijk op groen. Ondertussen wordt scheepseigenaren gevraagd zich te blijven aanmelden. Dat kan via de website van BLN. Tegenover de 200 steunbetuigingen staan een stuk of vijf reacties van mensen die geen heil zien in De accijnsverhoging op LNG gaat wel door, maar ondernemers kunnen de extra kosten terugvorderen. Dat staat in de belastingplannen die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde. In het Belastingplan 2014 was aangekondigd dat de accijns op LPG op 1 januari, bovenop de inflatiecorrectie van 1,7 procent, met nog eens 7 eurocent wordt verhoogd. de inspanningen van het DLC. De overcapaciteit in scheepsruimte zit vrijwel geheel in de grote schepen. Daarom zoekt het DLC ook in dat segment naar de oplossing en waren primair eigenaren van drogeladingschepen van 110 meter en groter voor het congres uitgenodigd. Ruim 300 mensen waren naar Gorinchem gekomen. Ongeveer de helft van hen was eigenaar van een groot schip of koppelverband. De andere helft bestond uit bestuurders, makelaars, bevrachters, vertegenwoordigers van banken en andere betrokkenen. Positieve sfeer Er heerste een positieve sfeer. Iedereen was het erover eens is dat er heel snel iets moet gebeuren om een koude sanering te voorkomen. Eveneens helder was dat men beseft dat de scheepseigenaren zelf met de oplossing moeten komen – van Den Haag, Brussel, de banken of uit andere hoek is geen redding te verwachten. Compensatie voor hogere accijns LNG zien waartoe de branche allemaal in staat is. In de volgende editie meer over de beurs. (foto Johan de Witte) Maar, zo kwam ook naar voren: als de bedrijfstak zelf met een goed plan komt, is de kans groot dat zowel de overheid als de banken daar achter gaan staan. Zowel de aanwezige vertegenwoordigers van de belangrijkste banken (Rabobank, ABN AMRO en ING) als politici (PvdA-Tweede Kamerlid Albert de Vries en CU-Europarlementariër Peter van Dalen) gaven dat aan. “De schouders eronder”, verwoordde Leo Nouwen bij de start van het congres. De voorzitter was met de Eensgezinde Grote Rijnvloot aanstichter tot de oprichting van het DLC. Het comité heeft een marktanalyse laten maken door de Universiteit Antwerpen. Wetenschapper Edwin van Hassel presenteerde in Gorinchem de uitkomsten. Dat waren zaken die iedereen al wel wist: dat de overcapaciteit in de grote schepen zit, die de laatste vijf jaar in de vaart zijn gekomen; dat het ladingvolume in die periode LNG is voor de accijnswetgeving gelijkgesteld met LPG en zonder ingrijpen zou de accijnsverhoging dus ook van toepassing zijn op LNG. Zo’n verhoging is nadelig voor de overgang naar het vloeibare aardgas als schonere brandstof voor schepen en vrachtwagens. Die vergt al extra investeringen van ondernemers en om de drempel niet nog verder te verhogen heeft staatssecretaris Frans Weekers van Financiën op de valreep compensatie voorgesteld. Die komt er in de vorm van een teruggaafregeling. Het ministerie van Financiën moet de regeling nog uitwerken, maar het lijkt erop dat vervoerders per 1.000 kilo LNG 125 euro accijns kunnen terugvragen bij de Belastingdienst. Dat is dus meer dan de feitelijke verhoging per 1 januari. De compensatie geldt voor de periode 2014-2018. juist is afgenomen; dat de waterstanden de diepgang beïnvloeden en daardoor ook de (over)capaciteit; dat de branche versnipperd is en dat individuele binnenvaartondernemers geen inzicht hebben in en geen invloed hebben op de markt. Het was echter verhelderend dat die feiten op een rijtje waren gezet. Lees verder op pagina 3 >> CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl 24/7 SERVICE Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Service en reparatie als vaste koers! Op zoek naar een baan in de binnenvaart? info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl