Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 8 30

De Binnenvaartkrant 8 30 juli 2013 TU Delft-spektakel bij Trico Shipyard DOOR JOHAN DE WITTE Met het thema ‘Vermogen op volle toeren’ verhuisde TU Delft haar campus ter viering van het 33e lustrum naar Trico Shipyard BV. 2.000 studenten onderweg naar en in het laadruim van het containerschip Temptation, begeleid door een professionele organisatie en ZOMER, is uniek! Al vroeg voert president Daan Budde van de lustrumfeestcommissie donderdag 18 juli in Rotterdam overleg met de uitvoerende Delftse festivalcommissie, directie Trico Shipyard, politie, EHBO en 26 man veiligheid te land en water. De studenten worden aangevoerd per bus en taxi. Er is catering, muziek (diverse diskjockeys), toiletten et cetera georganiseerd. Hoewel de Delftse feestcommissie stroom mee kreeg namen de overheidsvergunningen een half jaartje inspanningen. “Uniek moet het evenement wel zijn”, volgens Budde (zelf student techniek). We zochten dan ook een onderscheidende locatie en informeerden bij Bureau Voorlichting Binnenvaart. Die zeiden: ‘Shipyard Trico heeft faciliteit en de Rotterdamse gaat-niet-bestaat-niet-mentaliteit. Dat hebben we gemerkt. De Trico Shipyard-directie meldde meteen: ‘Het kan; dus we doen het.’” “Een formidabele samenwerking. Het zijn scheepsbouwers maar kunnen ook aan iets anders bouwen. Toplocatie!” (foto Johan de Witte) Aanvankelijk wilde Shipyard Trico het evenement in een casco laten plaatsvinden, waarin het nieuwe bunkerstation van Slurink is gebouwd. Echter dit werd er een paar weken te laat uitgetakeld, waardoor er vergelijkbare ruimte is ingehuurd. Het 135 x 17,20 meter grote mcs Temptation lag toevallig voor reparatie bij de werf. De compagnons – eigenaren Leininga, Teekman en Lamein – voelden wel wat voor ‘ligwerk’ met lading die er vanzelf in- en uitloopt en waar geen hijskraan aan te pas komt. Wanneer de eerste studenten om 14.00 uur verschijnen gaat ‘het doek open’. Shipyard Trico ondergaat een metamorfose van theater met spektakel. Bus na bus vult zich het terrein. Via steigertrappen stroomt het ruim vol. Muziek, biertje, catering, ontmoeten op een strakke dansvloer, feest! Om een stukje entertainment van de zesbenige ‘Ampelmann’ waar te nemen, die zijn beweeglijkheid vanaf een langszij liggend schip zal showen, mogen we als pers op de brug van de Temptation. Kapitein Leininga duwt de stuurhut 10 meter hoger waarbij over de volle breedte met toeschouwers bezette brug een panorama biedt op 2.000 mensen en Rotterdamse haven natuurlijk. De havendienst spuit voor dit evenement nog even de wolken nat en de Temptation-beladingsmeter vertelt dat er tegen de 130 ton mensen aan boord zijn. Inclusief catering, bier materiaal en muziek enzovoort is er totaal 314 ton inzinking. Zaterdag stonden er weer containers in het ruim voor Antwerpen. Inmiddels weet de TU Delft, die er reeds in 1848 aan werkte, hoe je water kon overwinnen en gebruiken, wat een binnenschip is. De studenten waren aan boord van de binnenvaart, zagen dynamiek en techniek in combinatie van een ‘technisch’ feest! Lustrumjaar in het teken van water Het onderzoek van de TU Delft bestrijkt vele vakgebieden; van nanotechnologie tot grote infrastructuur, van energieonderzoek en medische technologie tot mobiliteitsvraagstukken. Met het onderwerp ‘Water’ heeft de TU Delft altijd al een speciale band gehad. Wereldwijd heeft de TU Delft dan ook een naam van formaat opgebouwd, zowel in onderzoek en onderwijs als in samenwerking. Water is in de geschiedenis van Nederland een belangrijke en bepalende factor voor de ontwikkeling van landsaard, cultuur en technologie. Overzeese handel, binnenvaart, dijken, polders, watermolens, de brandspuit en waterzuivering zijn hiervan slechts enkele voorbeelden. Ook de Winddrinker, een molen die met hulp van omgekeerde osmose in zeer droge gebieden schoon drinkwater maakt, is made in Delft! Doel van de lustrumactiviteiten is om aan de buitenwereld te laten zien dat de TU Delft het grootste en meest brede palet van onderwijs en onderzoek op het gebied van water heeft, zowel deltatechnologie, watertechnologie als maritieme techniek. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij feliciteren Stichting Waternet van harte met Hybride patrouillevaartuig Waterspreeuw.

De Binnenvaartkrant 9 30 juli 2013 Waterspreeuw uit nest van Damen Hardinxveld DOOR JOHAN DE WITTE Het Damen Patrol Vessel 1304 Hybrid liep bij Shipyard Damen Hardinxveld-Giessendam van de helling. Het hybride vaartuig is schoon, stil en heeft een ontwerp en model waarbij het elke Amsterdamse grachtenbrug zijn spiegel toont. Opdrachtgever Stichting Waternet vond wethouder Carolien Gehrels van Amsterdam gaarne bereid om op 17 juni de patrouilleboot met de naam Waterspreeuw te dopen. Het is een bijzonder vaartuig met het Shipyard Damen-label: “U vraagt en wij bouwen alles wat niet standaard is.” Stichting Waternet gebruikt deze Waterspreeuw voor inspectie en patrouille, alsmede handhaving van diverse wetten en regels in de Amsterdamse grachten en wateren. “Als voorwaarde van Waternet is het schip multi-inzetbaar en voldoet het aan de gestelde emissienorm. Wij zijn Waternet dan ook dankbaar dat onze werf na een intensieve Europese aanbesteding deze uitdagende bouwopdracht mocht uitvoeren”, aldus Damen Shipyard Hardinxveld-directeur Jos van Woerkum. Groene multi-tasker Bij het ontwerp van de Waterspreeuw is rekening gehouden met het karakter van Amsterdamse wateren en bruggen. Met 1,80 meter kruiphoogte heeft elke grachtenbrug het nakijken. De zogeheten low wash vessel-rompvorm veroorzaakt zeer weinig golfslag. Bij manoeuvres in drukbevaren grachten wordt hiermee overlast voor de woonboten tot een minimum beperkt. Een roerpropeller en 11 kW boegschroef maken het schip zeer wendbaar in de smalle grachten. De Waterspreeuw is met een eigen, 3 - Hydraulische componenten - Systeem engineering - Aggregatenbouw - Besturingstechniek - Hybride vaarsystemen meter lange, spudpaal niet van kadevoorzieningen afhankelijk om af te meren. Met de Waterspreeuw leverde Damen een ware groene multi-tasker af. En omdat de Waterspreeuw – alle scheepsnamen van Waternet beginnen met ‘Water’ – reeds een aantal weken in de vaart is, bellen we nautisch toezichthouder Mike Moerman met de vraag of theorie en praktijk kloppen. Vanaf de Westerkeersluis, de thuishaven van de Waternetvloot, meldt hij: “De boot is praktisch ingericht, heeft veel ruimte en vaart in de stad emissievrij. In varen, slepen en manoeuvreren onderscheidt zich onze nieuwste.” In de Amsterdamse grachten kan de Waterspreeuw goed uit de voeten. (foto Waternet) Voortstuwing De voortstuwing van de Waterspreeuw bestaat onder andere uit een 130kW elektrisch aangedreven roerpropeller van Hydrosta. ES- Technology leverde dertien lithium-polymeerbatterijen voor het aandrijvingsysteem, dat over minimaal zes uur elektrisch vermogen beschikt bij een gemiddelde vaarsnelheid van 10 kilometer per uur. Het schip heeft daarnaast een Steyr/AMKdieselgeneratorset, die voldoet aan de Europese CCR3-uitlaatgassenemissienorm. Hiermee voldoet de motor ruimschoots aan de door de klant gestelde CCR2-norm. De motor slaat automatisch aan wanneer de batterijcapaciteit onder het minimale niveau raakt. Met beide aandrijvingsystemen wordt een topsnelheid van 16 kilometer per uur gehaald; varend op batterijen kan dit een uur worden volgehouden. De motor voorziet in extra capaciteit wanneer dit nodig is. Uitgangspunt voor gebruik is het varen op stroom. Het vaartuig zal worden opgeleverd met een Inspectie Leefomgeving en Transport zone 3-certificaat. Uitstoot In overeenstemming met het Actieplan Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam neemt Waternet met deze WN 10 het voortouw bij het verminderen van uitstoot door vaartuigen in de gemeente Amsterdam. De keuze voor een hybride, multifunctioneel vaartuig is hierbij volgens Mike Moerman “vanzelfsprekend”. Stichting Waternet is 1 januari 2006 opgericht door de gemeente Amsterdam en het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht. De gemeente Amsterdam heeft de Dienst Waterbeheer en Riolering en het Waterleidingbedrijf Amsterdam in Waternet laten fuseren. De stichting levert onder andere aan één miljoen mensen drinkwater, beheert kunstwerken en dijken, houdt grachten schoon en regelt scheepvaart! Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft zijn uitvoeringsorganisatie in Waternet ondergebracht. Voor het bereiken van haar duurzaamheiddoeleinden werkt Waternet nauw samen met andere partijen. Wij wensen de Waterspreeuw een behouden vaart GEFELICITEERD! De Kalkovens 4 8064 PS Zwartsluis Nederland T +31 (0)38 3866464 E info@hydrosta.nl W www. hydrosta.nl Postbus 60 3370 AB Hardinxveld-Giessendam telefoon 0184 61 30 88 fax 0184 61 77 93 sec.dsha@damen.com www.damenshipyardshardinxveld.nl Wie leverden aan Hybride patrouillevaartuig Waterspreeuw Damen Shipyards Hardinxveld B.V. Levering casco en bouw compleet schip Van Noorloos Cascobouw B.V. Bouw casco Kramer Marine Engineering B.V.(KME) Detail engineering Bosdijk Expertise- en Taxatiebureau BV Certificering casco Floattech B.V. 13 Lithium Polymeer batterijen voor voortstuwing en boordnet Hydrosta B.V. Roerpropeller- PM-prop, wat staat voor een stuurbare electrische voorstuwingsunit, voorzien van PM (Permanent Magneet)en electromotor. Boegschroef(Productnaam Sider) eveneens met Permanent Magneet en electromotor, Steyr diesel-generatorset. Axces B.V. Uitlaatgassendemper voorstuwing Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie accommodatie en uitlaatgassensysteem Materiaal Metingen Europe B.V. Anodes Econosto Nederland B.V. Afsluiters WindeX Engineering B.V. Airco Chiller systeem met fancoil units, ventilatie systeem, machinekamer ventilatie, CV ketel, RVS klaproosters en RVS Druppelvangers Reikon B.V. Pompen Leeuwestein Scheepsinstallaties BV Telescoop spudpaal installatie uitsteeklengte 3 meter. JVL Scheepselectronica Marifoons Holland Nautic Apeldoorn B.V. Nautisch apparatuur Hora B.V. Ramen Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Schilderwerk Handelsonderneming Beerens B.V Alu schuifdeur + schuifluik Exalto B.V. Industrie en Handelsonderneming Schroeven en schroefassen van Haaften Metaal techniek RVS diversen Reijnders Graveertechniek B.V. tekstplaatjes Drumarkon B.V. Beplakt multiplex Savas Seating B.V. Savas stoelen

Binnenvaartkrant