Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 30 juli 2013 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten VLOOTSCHOUW WWW.VLOOTSCHOUW.NL SCHEPENREGISTER VANAF 1999 Uitgebreide zoekmogelijkheden 1450,- 45 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking BOUWEN OP WATER n ONDERHOUD / REPARATIE n NIEUWBOUW Het zal je maar gebeuren! En als het ù gebeurt, moet u kunnen rekenen op professionals die er voor zorgen dat u snel en vakkundig wordt geholpen. Zodat uw schip zo snel mogelijk weer in de vaart komt. Professionals die zorgdragen voor een correcte financiële afwikkeling van de schade. Elk schip is uniek en vraagt om maatwerk. SON levert maatwerk voor de binnen- en pleziervaart en is 24 uur per dag bereikbaar. Maak kennis met een pure scheepsverzekeraar, praat eens met ons over een verzekering op maat. n MECHANISCH / ELEKTRISCH Keizersveer 3c Raamsdonksveer 0162-513650 info@asto-bv.nl www.son.nl Advies op maat bij u aan boord? Bel: 050 - 525 55 00

De Binnenvaartkrant 23 30 juli 2013 BVB-sponsordag was succes Zaterdag 20 juli vond de BVB-sponsorbijeenkomst plaats aan boord van het ms Oriana, dat in de Rijnhaven te Rotterdam lag. Elke twee jaar organiseert het BVB een speciaal event om sponsors te bedanken voor de steun en het vertrouwen. Dit jaar dus aan boord van BVB-sponsor ms Oriana. Dit schip is tijdelijk ingericht als theaterzaal, waar de opera ‘Das Rheingold’ en de symfonische show ‘Wagner Experience’ werden opgevoerd. Het BVB is achter de schermen actief betrokken geweest bij dit unieke spektakel en vond het vandaar leuk ook de sponsordag aan boord te houden. Zo’n vijftig sponsors kwamen naar de bijeenkomst. De dag begon met een inhoudelijk programma, waarbij onder andere het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart en de activiteiten van het BVB aan bod kwamen. Daarnaast nam verlader John Veerman van Van Keulen Hout- en Bouwmaterialen het woord om zijn ervaringen met hun overstap naar het water te delen. Tijdens een paneldiscussie werd het duurzame imago van de binnenvaart kritisch onder de loep genomen. Conclusie was dat we op de goede weg zijn, maar dat er nog veel te winnen is op het gebied van duurzaamheid. Het programma werd afgesloten met een percussieworkshop, om een muzikale link met de avond te maken. Na een hapje en drankje op de kade mocht het gezelschap ’s avonds genieten van de Wagner Experience. Middels beeldmateriaal en muziek van een live orkest werd de invloed van Wagner in hedendaagse muziek en film duidelijk gemaakt. De reacties achteraf waren zeer positief. Een dergelijk event aan boord van een binnenvaartschip is een uniek concept. Naar schatting bezochten in totaal zo’n 8.000 à 9.000 mensen het ms Oriana om dit muziekspektakel bij te wonen. Een betere promotie voor de bedrijfstak kun je haast niet wensen. Transport wereldbol Enige tijd geleden plaatste het BVB een oproep op de Facebook-pagina van the Blue Road voor het vervoer van een grote wereldbol gemaakt van plastic flesjes. Deze enorme wereldbol met een diameter van 5 meter en een totaal gewicht van 1.100 kilo moet van Nijmegen naar Dordrecht vervoerd worden. Velen hebben de oproep gezien en een aantal heeft ook positief gereageerd. Uiteindelijk zal Contargo Waterway Logistics dit transport verzorgen, waarbij de heer van der Hoef van het ms Nova de wereldbol aan boord zal nemen. Vandaag (31 juli) wordt de bol geladen. Eind augustus moet de wereldbol van Dordrecht naar de Rijnhaven gebracht worden. De organisatie zoekt nog een ondernemer die dat transport op zich zou willen nemen. Past het binnen uw vaarschema of heeft u tegen die tijd toevallig een reis die daarbij aansluit? Neem dan even contact op met de Stichting Klean: www.kleanworldwide. nl, (020) 337 33 13. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl VOORTOUW Nieuws van het BVB Opluchting bij Nederlof om uitbaggeren Donge >> Vervolg van pagina 21 Joop Booij vervolgt zijn verhaal: “Bonda koopt de producten van Cargill en maakt er droge en vochtrijke veevoeders van. Doordat wij voor het nieuwe schip een goede vervoerszekerheid nodig hadden, is het contact met Maaskade tot stand gekomen. Het resultaat bleek na veel gesprekken op een win-winsituatie voor alle partijen uit te draaien. Wij kochten de ex-Lloydkade van Maaskade en lieten die via Concordia verbouwen, waardoor Bonda ook in de toekomst vervoerszekerheid heeft en wij kunnen via Maaskade ook andere klanten vervoerszekerheid bieden.” Scheepswerf Nederlof. (archieffoto Jan Hoek) DOOR JAN HOEK De toekomst van scheepswerf Nederlof in Geertruidenberg en daardoor de werkgelegenheid van veertig medewerkers stond serieus op het spel. Door de verzanding van de Donge lopen sinds begin vorig jaar steeds meer schepen vast die onderweg zijn naar de werf. Voor het laatst werd er in 1982 gebaggerd tot de voorgeschreven diepte van 4 meter. Directeur Tiny Nieuwenhuijsen dringt al acht jaar bij de gemeente aan op uitbaggeren. Bij een peiling blijkt dat de huidige diepte van de rivier nog amper 1,60 meter is. Gemeente Geertruidenberg nam in 2004 het beheer van de Donge over van Rijkswaterstaat. Nieuwenhuijsen raadde dat af, omdat niemand wist te vertellen hoe het vervuilde slib verwerkt moest worden en wat daarvan de financiële consequenties zouden zijn. Weliswaar was er 400.000 euro beschikbaar voor het uitdiepen van de rivier, maar duidelijk was dat het bedrag niet toereikend zou zijn om ook het vervuilde slib af te voeren en te laten verwerken. Hoewel de toenmalige wethouder in 2008 al had aangegeven dat de toestand ‘zorgwekkend’ was, gebeurde er verder niets. Eerder dit jaar was Nieuwenhuijsen de situatie zat en wilde hij met zijn bedrijf naar de rechter stappen. Belangrijkste reden was dat de vervolgschade van het niet meer bereikbaar zijn voor schepen en een eventuele sluiting dan op de gemeente verhaald zou kunnen worden. Naast reparatie en onderhoud – onder andere van de schepen van de Van der Sluijs-vloot die voor Interstream Barging varen – heeft de werf een innovatief (prefab)systeem ontwikkeld voor het dubbelwandig maken van enkelwandige tankers. De rechtzaak heeft wethouder Lida Verschuren van de gemeente Geertruidenberg weten te voorkomen. De gemeenteraad is inmiddels unaniem akkoord gegaan met haar 900.000 euro kostende plan de “We wilden aanvankelijk RVS 316- tanks, maar niemand kon de zekerheid geven dat die tanks binnen tien jaar geen last zouden krijgen van de hoge zuurgraad. Daarom is gekozen voor de duplex tanks, roestvaststaal met een hoge corrosievastheid. Via Concordia zijn we bij scheepswerf Jooren terecht gekomen.” “Zwart staal kan in mijn ogen niet samen met RVS op één werf gebouwd worden, of je moet meerdere loodsen hebben; met een mes waarmee je net kip hebt gesneden mag je toch ook direct geen vlees snijden. Kruisbesmetting noemen wij dat. Na overleg zijn de RVS tanks daarom bij Tinnemans in Donge uit te baggeren. Daarbij gaat het over de gehele Donge, zowel de vaargeul als alles er omheen, rond Geertruidenberg. Dankzij de voortvarende besluitvorming van de raad, kan al in september/oktober gestart worden met het werk. Overigens heeft Nieuwenhuijsen het rivierdeel voor de scheepshelling van de scheepswerf al op eigen kosten uit laten baggeren. Kosten: 200.000 euro. Directie en personeel van de ruim een eeuw oude scheepswerf kunnen met een gerust hart op vakantie. Dankzij een – om in de scheepvaartbranche te blijven – ‘voortvarende’ gemeente Geertruidenberg. “We kunnen dertig jaar vooruit” Maasbracht in zes secties gebouwd, aan elkaar gezet en later in twee secties per duwbak vervoerd naar Werkendam.” “Er was weliswaar enige vertraging in de afbouw, maar we beschikken nu over een schitterend schip. Een van de weinige tankers die geschikt is voor het vervoer van de producten met een hoge zuurgraad, waarmee we de komende dertig jaar vooruit kunnen. We varen veelal op de Maas en het geeft onze band met Maaskade aan, zodat we ons schip de naam Maaspoort hebben gegeven. We zien de toekomst met dit schip met veel vertrouwen tegemoet.” Namens de directie van Scheepswerf Jooren en haar medewerkers wensen wij Booij Tankscheepvaart B.V. veel succes en Wij verzorgden de complete bouw een behouden vaart met het mts Maaspoort. en afbouw. Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Maaspoort Wij leverden: Bornemann ladingpomp unit, type W7 en 1 Bornemann ladingpomp unit, type HC232. Deze Bornemann ladingpompen worden toegepast voor het verpompen van vloeibaar tarwezetmeel. De W7 pomp heeft een capaciteit van 200m3/uur, de HC232 levert ca. 350m3/uur. Beide pompen zijn uitgevoerd in RVS, deze materiaalkeuze is afgestemd op de toepassing van het pompsysteem op vloeistoffen met een hoge pH waarde. De aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren. Omdat EPS alleen gebruik maakt van A-klasse materialen is een langdurige en probleemloze werking met hoge mate van bedrijfszekerheid voor de geleverde pompsystemen gegarandeerd. www.shipyardjooren.nl Voor extra info: info@epsbv.com

Binnenvaartkrant