Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 30 juli 2013 Wij feliciteren Booij Tankscheepvaart B.V van harte met mts Maaspoort. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Rabobank Merwestroom Maaskade Bevrachters BV Wij feliciteren Booij Tankscheepvaart B.V. en wenst mts Maaspoort een behouden vaart Rabobank Merwestroom feliciteert Booij Tankscheepvaart B.V. met Mts Maaspoort en wenst schip en bemanning een behouden vaart. Rabobank Merwestroom Postbus 33 3370 AA Hardinxveld-Giessendam Telefoon: (0184) 67 31 11 Gespecialiseerd in het transport van ongevaarlijke vloeibare produkten met binnenvaartschepen in Europa: o.a. Plantaardige olie en vetten - melasse - vinasse - ligno - urea waterglas - pekelwater - calcium chloride - slurry - vloeibaar veevoeder Samen sterker. Dat is het idee van coöperatief bankieren. Nederland: Maasboulevard 24-26 3331 ML Zwijndrecht Tel.: +31-78-68 20 900 Fax: +31-78-68 20 078 Website: www.maaskade.com België: Voorhavenlaan 14 b B-9000 Gent Tel.: +32-9-330 31 56 Fax: +32-9-330 31 58 Website: www.maaskade.com

De Binnenvaartkrant 21 30 juli 2013 Mts Maaspoort na verbouwing geschikt voor vervoer van zuurhoudende veevoeders DOOR JAN HOEK De familie Booij uit Hardinxveld vervoerde met haar schip Lingepoort tarwezetmeel en een tarwegistconcentraat voor het bedrijf Bonda, dat onderdeel is van Agrifirm. De hoge zuurgraad van de producten bleek in de loop der jaren zeer slecht voor het staal. Het schip werd verkocht en de Lloydkade van Maaskade uit Zwijndrecht werd aangekocht. Met Concordia Shipbuilding werd afgesproken het schip van 110 x 10,50 meter te voorzien van een nieuw dubbelwandig middenschip met vijf duplex tanks (totaal 1900 kuub) en voorzien van nieuw RVS leidingwerk, kranen en pompen (capaciteit 1 x 350 kuub/uur, 1 x 200 kuub/uur). Concordia gunde de ombouw/verbouw aan scheepswerf Jooren, die de RVS-tanks liet bouwen bij Peter (foto’s Jan Hoek) Tinnemans in Maasbracht. Na de ombouw heeft het schip een lengte van 86 meter en werd het door de familie Booij omgedoopt tot mts Maaspoort. TECHNISCH INSTALLATIEBUREAU OECHIES BV Wij wensen Booij Tankscheepvaart B.V. een behouden vaart met het mts Maaspoort Eigenaar Joop Booij was op één maand na twaalfenhalf jaar zetschipper bij Van der Sluijs Tankvaart. Hij voer op de in 1963 gebouwde Lingestroom (ex-Esso 72) van 90 x 11 meter. In 2002 werd Booij eigenaar van het schip, dat hij omdoopte tot Lingepoort. “In Hardinxveld bevindt zich het afwateringskanaal van de Linge. De schepen van Van der Sluijs eindigen met stroom en daarom hebben we gekozen voor de naam Lingepoort”, is de uitleg van Joop Booij. Zoon Wilco (29) kwam na de LTSopleiding ook aan boord. Het jaar 2007 was voor de binnenvaart een glorietijd, alleen niet voor de familie Booij. “Op zondag varen wij uit principe niet. De raffinaderijen verwachten echter dat je constant vaargereed bent. Waar anderen overstag gingen, bleven wij zondags naar de kerk gaan. Dat betekende wel dat we bij de raffinaderijen steeds onderop de stapel bleven liggen.” Hoge zuurgraad “We besloten het schip te verkopen en kregen toen een telefoontje van de directie van Bonda dat op zoek was naar een geschikt schip voor het transport van veevoeders. Ze kwamen aan boord kijken en stelden dat het schip geschikt was. Alleen moesten er een dubbele vloer en een rondpompsysteem in.” “Na tal van gesprekken besloten we dat te doen. Die klus was binnen zes weken geklaard door De Gerlien van Tiem in Druten. Daarna vervoerden we, nog steeds als eigenaar van de Lingepoort, van Sas van Gent en Bergen op Zoom naar Den Bosch tarwezetmeel van 40 à 45º en tarwegistconcentraat van circa 70º.” “Na zo’n vijf jaar waren de schotten en spanten echter te veel aangetast door de hoge zuurgraad in de producten; goed voor de houdbaarheid van de veevoeders, maar slecht voor het staal.” De Lingepoort is verkocht aan RDM (Recycling Drijvend Materieel) uit Kampen, een dochteronderneming van Hoeben Metalen. Bedrijfsleider Ralf Kerkstra zegt daarover: “Grofweg gezegd kopen we alles in wat drijft voor de sloop en dat we vervolgens sorteren en/of recyclen. Als we vinden dat het zonde is om iets te slopen, dan gaan we op zoek naar een bestemming. Dat gold ook voor de Lingepoort, die we hebben doorverkocht aan een Amsterdams trainingcentrum dat er een opleidingsschip van gaat maken.” Lees verder op pagina 23 >> Wij leverden en installeerden o.a. de navolgende apparatuur: De complete electrische installatie van het middenschip, incl. aansturen van laad-en lospompen. Aanpassingen tankmeet systeem en Alphatron camera systeem. Poe Poe !!! Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 www.oechies.nl Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Booij Tankscheepvaart B.V. koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen het mts Maaspoort en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl Wie leverden aan het mts Maaspoort Concordia Shipbuilding B.V. Turn-key project Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Bouw van middensectie en plaatsing van RVS ladingtanks. Rabobank Hardinxveld-Giessendam Financiering Tinnemans BV RVS duplex ladingstanks, (5 tanks van 380m3 en 2 x 27m3) Maaskade Bevrachters B.V. Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Germanischer Lloyd Netherlands B.V. Classificatie, casco ladinggedeelte. PSI Pijpleidingen BV RVS leidingwerk aan dek Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages EPS European Pump Services B.V. Bornemann ladingpomp unit, type W7 en 1 Bornemann ladingpomp unit, type HC232. Deze Bornemann ladingpompen worden toegepast voor het verpompen van vloeibaar tarwezetmeel. De W7 pomp heeft een capaciteit van 200m3/uur, de HC232 levert ca. 350m3/uur. Beide pompen zijn uitgevoerd in RVS, deze materiaalkeuze is afgestemd op de toepassing van het pompsysteem op vloeistoffen met een hoge pH waarde. De aandrijving is verzorgd door drukvaste elektromotoren. GJV Diesel Service Levering John Deere- en Yanmar generatorset. Revisie Daf en Caterpillar type 3512 en controle keerkoppeling. Oechies Elektrotechniek Electrische installatie en overvulbeveiliging Maasmarine Tankwasmachines Sygo B.V. Scheepsladingmeter

Binnenvaartkrant