Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 2 30

De Binnenvaartkrant 2 30 juli 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij de aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 KICKER plaatsen? www.binnenvaartkrant.nl 010-4140060 www.huizinga-snijder.nl Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de

De Binnenvaartkrant 3 30 juli 2013 Stakingspauze sluispersoneel Deze week houden de WSVmedewerkers op sluizen en vaarwegen een ‘stakingspauze’. Die is bedoeld om de Duitse regering “gelegenheid te geven ons tegemoet te komen”, aldus Ver.di-bestuurslid Achim Meerkamp afgelopen zondag. “De onderbreking moet ook helpen de gevolgen van de staking binnen de grenzen te houden voor het bedrijfsleven.” Als minister Ramsauer niet wil onderhandelen, gaan de stakingen volgende week vrijwel zeker weer verder. Ver.di stelt dat de buitenwacht veel begrip heeft voor de positie van de werknemers in het arbeidsconflict. “De openlijke steun willen we niet op het spel zetten.” Zo groot lijkt die steun overigens niet te zijn. In elk geval niet bij de benadeelde binnenvaart, verladers en riviercruisevaart. De schade Bommetje loopt voor hen steeds verder op. Uit de poll op www.binnenvaartkrant. nl blijken de meningen nog verdeeld: 51 inzenders steunen de acties; 43 niet. Belangenbehartigers roeren zich steeds meer. In Berlijn heeft de Grain Club Ver.di en het Duitse verkeersministerie opgeroepen om opnieuw rond de tafel te gaan zitten en de onderhandelingen te starten. De alliantie van bonden uit de levensmiddelen- en voedingsmiddelenbranche wijst erop dat het oogstseizoen in Duitsland net is begonnen. De komende tijd zal meer dan 50 miljoen ton granen en andere landbouwproducten worden geoogst. Een groot deel daarvan moet via de binnenvaart naar de afnemers worden vervoerd. “In de oogsttijd mag het transport van granen, voedings- en voederproducten via de vaarwegen niet belemmerd worden”, waarschuwt de Grain Club, die verder aangeeft dat de staking van de sluiswachters tot hoge extra kosten leidt in de landbouw- en voedingsmiddelensector. “Door de stilstand op de vaarwegen moeten agrarische bedrijven hun lading op goederentreinen of vrachtwagens zetten. Dit geldt niet alleen voor de in Duitsland geoogste producten, maar ook voor geïmporteerde agrarische producten, plantenolie en voedermiddelen. Deze extra belasting van het wegennet zo middenin de zomer kan men vakantiegangers en bedrijven uit onze sector niet aandoen.” Schade Ook vanuit de binnenvaart wordt aangedrongen op een einde van de acties. Koninklijke Schuttevaer heeft mister Ramsauer een brief gestuurd met het verzoek “al zijn invloed aan te wenden” om er voor te zorgen dat de staking snel stopt zodat de binnenvaart weer haar werk kan doen. De brief was ondertekend door voorzitter Annemarie Jorritsma van het hoofdbestuur en voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling. Vooraf hebben ze overlegd met het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ze wijzen in de brief op de problematische situatie die de staking voor de binnenvaart veroorzaakt. “De economische schade voor het goederenvervoer en het toerisme op het water kan door deze stakingen onevenredig groot worden. (…) Naast de economische schade op korte termijn dreigt ook een langdurige imagoschade voor onze vervoersvorm.” Ook de Europese Binnenvaart Unie roept de betrokken Duitse ministers op zo snel mogelijk alles in het werk te stellen om de vrije en ongehinderde scheepvaart op de Duitse vaarwegen weer mogelijk te maken en zo de aanvoer naar de Europese industrie te garanderen. Volgens de EBU wordt de catastrofe voor de binnenvaart na de stremmingen door het hoge water vorige maand nog verder verergerd. “De binnenvaartbranche is niet in staat verdere verliezen op te vangen.” Geen waarde Vorige week werd er in grote delen van Duitsland weer volop gestaakt. Het was alweer de derde actieweek. Vooral Noordrijn-Westfalen is steeds aan de beurt. Van dinsdag 23 juli tot vrijdag 26 juli waren alle sluizen op het Dortmund-Ems- Kanaal, het Weser-Datteln-Kanaal, het Rhein-Herne-Kanaal en het Datteln-Hamm-Kanaal dicht. Ook de scheepvaart op de Weser, het Mittellandkanaal, de Ems en het Binnenvaart, riviercruisevaart en verladers steeds verder in het nauw Küstekanaal werd stilgelegd. Op de Moesel, Main, Main-Donaukanaal en Donau was het eveneens raak, maar met wisselende acties. Het personeel wil een nieuwe CAO, met daarin de zekerheid dat er geen gedwongen ontslagen vallen en geen medewerkers tegen hun zin overgeplaatst worden. Als gevolg van de reorganisatie van de Wasserund Schifffahrtsverwaltung vreest Ver.di dat 3.000 van de 12.000 banen verdwijnen. Zowel Verkeersminister Peter Ramsauer als staatssecretaris Michael Odenwald hebben verklaard dat er geen mensen ontslagen worden, maar aan die toezeggingen hecht de vakbond geen enkele waarde. Sterk staaltje stuurmanskunst Zomer op z’n best: zwemmen in het ruim. Een van de voordelen van een beunschip. Het enige wat je hoeft toe te voegen is…water. En al heet het schip Nooit Volmaakt... zo’n privézwembad komt toch dicht bij perfectie in de buurt. Het was hier aan boord goed toeven in de Dordtse Bomhaven. Bommetje... (foto Clarissa Griffioen) Jos van Splunder overleden (foto Marco van Reeuwijk) Vorige week is Jos van Splunder op 58-jarige leeftijd overleden. De RWS-medewerker, clusterhoofd bij het Scheepvaart VerkeersCentrum, was al langere tijd ziek. Hij leed aan een spierziekte. Van Splunder stond aan de wieg van het elektronisch melden in de scheepvaart. Hij heeft veel betekend voor de ontwikkeling van BICS en RIS – én dat de binnenvaart daarvan kon profiteren. Afgelopen december werd hij voor zijn werk en inzet geëerd met de toekenning van de Binnenvaart Telematica Award 2012. Toen liet zijn gezondheid al niet toe dat hij de prijs persoonlijk in ontvangst nam. Maar tot het allerlaatste moment was hij betrokken bij nieuwe plannen en ontwikkelingen. Binnenvaartvertegenwoordigers en zijn RWS-collega’s deden nooit vergeefs een beroep op zijn kennis en inzicht. Ze gaan Jos van Splunder node missen. Als autoriteit op zijn vakgebied maar in de eerste plaats als mens. Met passen en meten en een sterk staaltje stuurmanskunst werd dinsdag 23 juli een transformatorstation door De Hef en de Erasmusbrug geloodst. Het bijna 4.000 ton wegende en 40 x 40 meter grote gevaarte ging over de Nieuwe Maas van de bouwlocatie in Krimpen aan den IJssel naar de Noordzee. Daar gaat het dienst doen op het in aanbouw zijnde windmolenpark DanTysk, 70 kilometer ten westen van het eiland Sylt. Eind 2014 komt het windmolenpark in bedrijf. Het transformatorstation is gebouwd door de joint venture Strukton Hollandia. (foto Marius van den Ouden) ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant