Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 16 30 juli 2013 Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Vranken van harte met ms Goblin. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij wensen Scheepvaartbedrijf Vranken en hun bemanning een behouden vaart met het ms Goblin. Bunkerstation Heijmen B.V. Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN Telefoon +31 481 438310 . Fax +31 481 438315 E-mail info@bunkerstationheijmen.nl Website www.bunkerstationheijmen.nl Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 www.scheepsinterieurbouw.nl

De Binnenvaartkrant 17 30 juli 2013 Goblin passeert niet onopgemerkt DOOR JOHAN DE WITTE Het 135 x 11,45 meter grote drogeladingschip van Scheepvaartbedrijf Vranken BV bouwde Schiffwerft Boost in Trier. Koedood Dieselservice realiseerde in samenwerking met Oechies Elektrotechniek en opdrachtgevers een unieke hybride voortstuwing. Onder belangstelling van familie en genodigden uit de maritieme branche, leveranciers, directie van Mitsubishi uit Japan en Rob Schellekens (general manager Europa) doopte op dinsdag 2 juli Morena Pols- Vranken de Goblin. Aalmoezenier Bernard van Welzenes boeide alle groten en kleintjes opnieuw met zijn innemende inzegeningsceremonie. De reputatie van de werf spreekt voor zich in 135 meter kwaliteit. De lasvolgorde in combinatie met oude vakkennis en afwerking resulteren in onderscheidende scheepsbouw. Met kolen geladen zijn de stuiken onherkenbaar, denneboom en bestek zo strak als op de tekening! Streven naar perfectie verschuilt zich hier onderhuids. Morena en Danny Pols bewezen met een interieur van Johan de Leeuw dat ze wat moois in huis gehaald hebben. Frencken Wooninrichting in Maasbracht heeft samen met Morena het interieur kleur gegeven. Frencken heeft een exclusief assortiment dat (foto’s Johan de Witte) bij iedere wens past om schip, jacht of huis compleet in te richten. “We kennen scheepvaart en hebben reeds meerdere schepen van de familie Vranken mogen voorzien van onder andere gordijnen, vloeren evenals design”, volgens de firma Frencken. In balans Radio Zeeland leverde een eyecatcher als lessenaar met een persoonlijke touch. DBS Scheepsservice uit Sliedrecht ‘streek’ letterlijk de aluminium vloeren erin met ongewone nauwkeurigheid. Oechies Elektrotechniek installeerde functie evenals het powermanagement in samenwerking met Baumüller voor het hybride voortstuwingssysteem. Koedood leverde drie motoren type S12A2 MPTA Mitsubishi en realiseerde in overleg met de opdrachtgevers fraai installatievakwerk, zowel onder als boven de fundatie. Een paar details: zo kan er drinkwater naar het voorschip en retour worden gepompt voor een optimale trim ten behoeve van snelheid. Vanzelfsprekend is er een drinkwatermaker aan boord. Ms Goblin is van binnen en buiten in balans en verdient een 10 volgens president Ichihashi en vice general manager Mikogami van Mitsubishi die zich overtuigden van Hollandse hybride innovatie. Techniek We spreken met Arie Koedood die met zijn team een zuinig milieuvriendelijk hybride voortstuwingssysteem ontwikkelde dat voldoet aan de Euro4/CCR-4 emissienorm, (ingaande 2016). Dat wil zeggen: met katalysator, maar een niet gecertificeerde motor en zonder roetfilters! Voordelig hierbij is dat zo’n motor zuinig is in gebruik en de katalysator van een nabehandelingssysteem éénderde van de prijs vertegenwoordigt en de filters tweederde. Koedood bood het Pols en Vranken aan en die voelden er wel wat voor. De finetuning ging van start met Oechies en de opdrachtgevers rond de tafel. “Wanneer iedereen meedenkt is dat een plus”, volgens Arie Koedood. Het systeem is dieseldirect, diesel-elektrisch of een combinatie hiervan. De Wärtsilä-schroeven worden aangedreven door tweemaal S12A2 MPTA Mitsubishi die in lijn staan met Masson-keerkoppelingen. Hierachter staan 280 kW frequent gestuurde elektromotoren op een holle as waardoor de schroefas loopt. Deze motoren zijn door Baumüller te Nürnberg in samenwerking met Oechies Elektrotechniek speciaal ontwikkeld met een maximum van 380 toeren en houden hun koppel ook bij laag toerental. Een derde S12A2 MPTA Mitsubishi levert via een aggregaat van de Ruiter Dieseltechniek energie voor dieselelektrisch varen, waarbij beide hoofdmotoren stilstaan en koppelingen in vrijloop. Lees verder op pagina 19 >> •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Distributeur van Mitsubishi dieselmotoren Wij wensen Scheepvaartbedrijf Vranken een behouden vaart met de ms Goblin Met trots hebben wij mogen leveren voor de Goblin: Complete afbouw en levering van de hoofdmotoren 2 x MITSUBISHI S12A2- MPTA 863 Pk@1940 rpm, Mitsubishi generatorset 650Kwe@1800 rpm, 2 x Baumuller Torque elektromotor type DST2-400 - 285 Kw

Binnenvaartkrant