Views
3 years ago

2013-16

  • Text
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Antwerpen
  • Schepen
  • Meter

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 30 juli 2013 SLOWAKISCHE FIRMA KARES NZ S.R.O. Bietet Personal an der Position, Decksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän mit Donau Patent. KvK-nummer: 56364482, E-mail: firmakares1@gmail.com Tel: +421 911 099 033, +421 908 799 516 WWW.PLOUVIER.BE Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Méér dan verf! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 KAPITEIN GEZOCHT op dubbelwandige tanker. Men dient in het bezit te zijn van ADN, radardiploma, Rijnpatent. Vooral ARA-vaart. Vrijetijdsregeling te bespreken. +32(0)477479870 KAPITEIN GESUCHT auf Tankschiff 86 x 9,60 PLOUVIER TRANSPORT NV IS OP ZOEK NAAR : DUBBELWANDIGE SCHEPEN VAN 1500 TOT 4000 T WEGENS UITBREIDING VAN HET TRANSPORTPAKKET. C-Schein, Rheinpatent bis WIJ KUNNEN U WERK AANBIEDEN IN HET ARA VERKEER OF Basel. 20 bis 30 Tage monatlich OP DE RIJN IN ZOWEL BLANKE ALS ZWARTE PRODUCTEN. auf Rechnungsbasis. Mittagsessen, Reisen frei. Keine eheleute. T: +491729527932, VOOR MEER INFO KAN U TERECHT OP 0032-3.202.04.50 OF DISPATCH@PLOUVIER.BE E: Wieslaw.Marcinkowski@ gmx.net PONET & DE VLEESCHAUWER AFLOSSER RIJN & BINNENVAART biedt zich aan 0031(0)622515555 TE KOOP sleepboot 10 mtr, DAF 615, laag model, gerestaureerd, vr. pr.€ 25.000,- Inruil mogelijk. Tel. 06-55848263 Advocaten - Avocats Van Putlei 9, 2018 Antwerpen - Tel (03) 248.48.40 - Fax (03) 216.36.71 ponet@ponet-law.be EVENREDIGE VERDELING VAN DE VERKOOPPRIJS MTS « ALFA » (ex OASE) Door Beschikking van de Heer Beslagrechter bij de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen dd. 9 juli 2013 werd. Mr. Frans PONET, advocaat bij de balie van Antwerpen er aldaar kantoor houdende aan de Van Putlei 9 als vereffenaar aangesteld voor de evenredige verdeling van de verkoopprijs van het schip « MTS ALFA » (OASE). Bij toepasing van art. 1660 Ger.W. worden de schuldeisers die op bedoelde verkoopprijs rechten hebben te laten gelden, verzocht aangifte te doen van hun vordering overeenkomstig art. 1661 Ger. W. ter griffie van de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen, Gerechtsgebouw, Bolivarplaats 20, bus 1, 2000 Antwerpen. Deze aangifte dient te geschieden op straffe van verval binnen de drie maanden vanaf huidige plublicatie, neer te leggen per griffie of over te maken per aangetekend schrijven, met keuze van woonst, en indien daartoe grond bestaat, met aanduiding van het voorrecht of van de hypotheek waarop zij menen aanspraak te kunnen maken en van de rechtsvorderingen die zij hebben ingesteld. Alle bewijsstukken dienen bijgevoegd te worden. Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! 24 UUR SERVICE Industrieweg 42 Middelharnis Postbus 279 3240 AG Middelharnis T 0187 482 381 F 0187 482 878 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl www.huizinga-snijder.nl ADN-Basiskurs 12.-17.10.13 - ADN-Aufbaukurs Chemie - 23.-26.11.13 Radarpatentlehrga800,- 2.-4.9.13 + 4.-6.11.13 Großes Patent 6-Tage-Lehrgang 950,- ATLAS Schiffahrt & Verlag GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 atlas-schiffahrt@t-online.de www.atlas-schiffahrt.de • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ JOHN DEERE - RADIO HOLLAND

De Binnenvaartkrant 11 30 juli 2013 Armand Daelemans, voorzitter Netwerk De Scheepvaart: “Behoefte aan meer eenheid” Vijf jaar na de oprichting wil de vzw Netwerk De Scheepvaart haar rol als ‘kenniscentrum’ verder uitbouwen. Volgens voorzitter Armand Daelemans is er veel werk aan de winkel. Het Netwerk De Scheepvaart heeft zich ontwikkeld rond NV De Scheepvaart zoals ook NV Waterwegen en Zeekanaal een eigen vereniging Waterwegen en Zeekanaal heeft. Het initiatief werd vijf jaar geleden genomen door een groep ondernemers die gebruik maken van de binnenvaart. Het Netwerk leeft van ledenbijdragen en ontvangt geen subsidies. Het aantal leden en sympathisanten is uitgegroeid tot 200. Het zijn gebruikers van de kanalen die door de nv De Scheepvaart worden beheerd. Van binnenvaartondernemingen tot verladers, overheden en watersportrecreanten. Ook bedrijven die nu nog niets met binnenvaart doen, maar dat wel overwegen, zijn welkom. Met Armand Daelemans heeft het Netwerk een ervaren zakenman als voorzitter. Hij was jarenlang CEO van de cementgroep Readymix, heeft een adviesbureau en is bestuurder van Groep S. Vorig jaar begon Daelemans aan zijn tweede termijn als voorzitter van het Netwerk. Kennis uitwisselen Het Netwerk staat tussen de vaarweggebruiker en NV De Scheepvaart in, maar werkt wel nauw samen met de vaarwegbeheerder. “De NV stelt ons de nodige accommodatie ter beschikking en betrekt ons bij al haar activiteiten”, aldus Daelemans. ‘Wij behartigen niet alleen de belangen van de gebruikers van de binnenvaart, maar zien Armand Daelemans werd vorig jaar herverkozen tot voorzitter van Netwerk De Scheepvaart. (foto Sarah De Preter) onszelf ook als een platform voor het uitwisselen van kennis en ervaring. In ons ledenbestand zitten veel overheden, en ook de Voka’s en Unizo’s van deze wereld zijn lid bij ons. Als er bepaalde thema’s besproken moeten worden, kunnen wij snel de juiste partijen bij elkaar brengen.” Dankzij het Netwerk zijn veel kanaalgemeenten gaan inzien dat de vaarweg voor hun huisdeur veel meer is dan “iets ambetants”, waarvan de openstaande bruggen voor verkeersoverlast zorgen. “Gemeentebesturen hebben veel gronden langs het water, maar ze beseffen niet altijd welke mogelijkheden dit biedt voor tewerkstelling en economische ontwikkeling. Denk aan goederenoverslag, wonen aan het water of groene energieopwekking.” Het Netwerk heeft er ook aan bijgedragen dat de afgelopen jaren heel wat tonnen naar de waterweg zijn verschoven. Metaalbedrijf Nyrstar was een van de bedrijven die overstapten op binnenvaartvervoer. Om mensen op ideeën te brengen, worden regelmatig excursies georganiseerd. Zo werpen de leden van het Netwerk af en toe een blik in elkaars keuken. “Op die manier promoten we de binnenvaart en doen we iets leuks voor onze leden.” Over de grens Het Netwerk onderhoudt contacten met logistieke spelers in aangrenzende regio’s. Zo zijn de afgelopen jaren de banden met de Waalse binnenhavens aangehaald. “Alleen kun je niets doen”, weet Daelemans. “Ik vind dat je altijd met de buren moet praten. Na het vertrek van mevrouw Simonet als directeur van de Luikse haven was het contact wat verwaterd. Daarom hebben we de haven vorig jaar bezocht en om zijn visie gevraagd. We onderhouden ook contacten met andere Belgische binnen- en zeehavens.” Ook met de “buren” in het buitenland zou Daelemans graag meer samenwerken. “I have a dream… Maar vergeet niet dat dit allemaal vrijwilligerswerk is. Onze bestuursleden zijn geen dikbetaalde mensen en hebben ook mandaten elders. Met onze Netwerkactiviteiten zouden twee mensen fulltime bezig kunnen zijn.” In het najaar wil het Netwerk een bezoek brengen aan het Ruhrgebied. “Kijk hoeveel containers vandaag nog per vrachtwagen vanuit de Ruhr naar Antwerpen komen. Daar moeten we iets aan doen. Maar je moet buiten komen als je trafieken wil aantrekken. Achter je bureau gebeurt er niets.” Schaalvergroting Tijdens de schippersstaking eerder dit jaar trad het Netwerk op vraag van minister Crevits op als moderator tussen schippers en verladers. “Van een aantal leden kregen wij het verwijt dat we niet naar voren getreden zijn. Wij hebben echter de weg van de stille diplomatie gekozen.” Voor de toekomst van de binnenvaart is het belangrijk, zo stelt Daelemans, dat de verdeeldheid in de sector wordt weggenomen en er meer eenheid ontstaat. “Als je ziet hoeveel schepen leeg op het Albertkanaal varen.” “Het wegvervoer heeft dit probleem ook gehad, maar daar heeft een schaalvergroting plaatsgevonden. Je ziet vandaag nog maar zelden vervoerders met één vrachtwagen. Ze zijn er wel, maar ze bieden toegevoegde waarde in de vorm van flexibiliteit. Het van a naar b brengen van grote volumes wordt uitgevoerd door grote logistieke bedrijven.” “Deze herstructurering is ook in de binnenvaart nodig. Is het nog van deze tijd dat op ieder schip een huis staat? Als schepen 24 uur per dag zouden varen, mét retourvracht, waarover zouden we dan spreken?” Maar krachtenbundeling in de sector is moeilijk, weet ook Daelemans: “Veel schippers willen alleen maar varen. Ze zijn boos op hun bevrachter, maar het administratieve werk dat die doet, willen ze niet zelf uitvoeren.” “Als je goed georganiseerd bent, kan je echter één iemand aanwijzen die voor de hele groep de administratie verzorgt. In de binnenvaart redeneert men nog te zeer vanuit de beurstijd: dat is mijn klant en daar blijf je af.” Raad van advies Om de binnenvaart sterker te maken, wil het Netwerk zijn functie als kenniscentrum verder uitbouwen. “Met de kennis van onze leden, de experts van NV De Scheepvaart, Voka en Unizo kunnen wij een studie initiëren om in kaart te brengen waar de vrachten en retourvrachten liggen. Dit onderzoek kan zelf gesubsidieerd worden vanuit de departementen Mobiliteit en Innovatie.” Op termijn, zo vindt Daelemans, zouden de marketing- en commercieactiviteiten van het Netwerk weer teruggelegd moeten worden bij NV De Scheepvaart. “Wij zouden ons daardoor sterker kunnen opstellen als een raad van advies richting de raad van bestuur. Wij kunnen helpen geschikte kandidaten te zoeken voor de watergebonden terreinen die de NV beheert. Ervoor te zorgen dat die kandidaten de NV zélf benaderen. We willen meedenken over zaken als energiewinning langs het water.” Er is veel werk te doen, besluit Daelemans. Subsidie voor LNG-bunkerstation Ministerraad keurt anti-dumpingbesluit goed De federale ministerraad staat achter het ontwerp Koninklijk Besluit (KB) waarmee staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet prijsdumping in de binnenvaart wil tegengaan. Niet-grensoverschrijdend verkeer op Belgische vaarwegen zou hierdoor in de toekomst aan minimumprijzen onderhevig zijn. Het ontwerp KB gaat nu voor advies naar de Raad van State. Het anti dumping-KB is een onderdeel van het protocolakkoord dat binnenvaartorganisaties, de bevoegde gewestministers en de federale staatssecretaris voor mobiliteit na de schippersstaking in april ondertekenden. Wathelet onderhandelt momenteel ook over het sociaal statuut. Verder is in het protocolakkoord afgesproken om 1,18 miljoen euro van het Belgisch sloopfonds vrij te maken voor de binnenvaartsector. Het federale en Vlaamse parlement hebben al ingestemd, maar het Waalse en Brussels Hoofdstedelijke Gewest nog niet. Er is ook een studie in de maak die de concurrentiepositie van de Belgische vloot in kaart moet brengen. ADVERTENTIE Vorige week bunkerde de Greenstream voor het eerst in Antwerpen. Nu nog vanuit een tankwagen. (foto GHA) De haven van Antwerpen krijgt Europese subsidie voor het bouwen van een LNG-bunkerstation voor binnenschepen. Het station zou eind 2015 operationeel moeten zijn. Het is nog niet bekend hoe de subsidie precies wordt toegewezen en ingezet. Antwerpen is zich al enige tijd aan het voorbereiden op het aanbieden van LNG als brandstof. Classificatiemaatschappij Det Norske Veritas ontwikkelt in opdracht van het Havenbedrijf procedures om LNG op een veilige manier te bunkeren. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant