Views
4 years ago

2013-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Kuldipsingh
  • Rotterdam
  • Verladers

De Binnenvaartkrant 2 2

De Binnenvaartkrant 2 2 juli 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Te koop gevraagd Diverse schepen voor de sloop of ander soort materiaal geschikt voor de sloop. Bel voor info. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING SCHILDERWERKZAAMHEDEN op schepen. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 3 Kontrollboote “ ex BP 51 – VOGTLAND” “ ex BP 52 – RHÖN” “ ex BP 53 – SPREEWALD” ca. 12,56 x 3,96 x 1,50 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 www.huizinga-snijder.nl Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl

De Binnenvaartkrant 3 2 juli 2013 Bundelen ladingpakketten kan binnenvaart 300.000 TEU opleveren Lean and Green Barge stimuleert regionale samenwerking tussen verladers om de vaarwegen beter te benutten en daardoor de toenemende containerstromen efficiënter te organiseren. Initiatiefnemers en verladers kwamen maandag 24 juni bijeen in Rotterdam tijdens de conferentie ‘De Vaart Erin’. Met bundeling van containerstromen via de binnenvaart werken verladers aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. Tegelijkertijd optimaliseren ze hun logistieke proces. De eerste 25 bijeenkomsten in tien regio’s leidden tot deelname van vijftig verladers. Potentieel kunnen die ruim 300.000 TEU naar de binnenvaart overhevelen. Lef Opvallend is dat voedingsfabrikanten vooroplopen. Bavaria, Heinz en Mars realiseerden in december 2012 de eerste ‘Lean and Green Lane’ van de nieuwe containerterminal in Cuijk naar Rotterdam. Al snel volgden andere verladers waaronder FrieslandCampina, Aviko, D.E. Master Blenders 1753 en United Biscuits. Frank Scholten, transportmanager van Aviko: “Door met de binnenvaart te werken kunnen we onze logistieke processen beter optimaliseren. Het is ook een stukje lef hebben om het gewoon te gaan doen.” Tiny de Mol, inkoper zeetransport bij FrieslandCampina, adviseert kleinere verladers om ook aan te sluiten. “Als je er eenmaal aan gewend bent, is het een piece of cake!” Weinig verladers zijn groot genoeg om in hun eentje een heel binnenvaartschip te kunnen vullen én op een frequente afvaart te kunnen rekenen. Het doel van Lean and Green Barge is door regionale samenwerking containerstromen te bundelen en op concurrerende wijze te laten vervoeren met inzet van binnenschepen. Lean and Green Barge organiseert regionale bijeenkomsten voor verladers, logistiek dienstverleners en terminals in Nederland en België. Tijdens deze bijeenkomsten delen verladers informatie over hun goederenstromen en maken ze gezamenlijke plannen voor vaarroutes die uiteindelijk met hoge frequentie en zo efficiënt mogelijk (‘vol heen en vol terug’) varende schepen. ‘Lanes’ Om vervoer over water zo aantrekkelijk mogelijk te maken, creëert Lean and Green Barge ‘lanes’: lijndiensten tussen terminals waarvan meerdere verladers tegelijk gebruik maken. Op dit moment zijn er vijf van die gebundelde vaarschema’s: Cuijk-Rotterdam, Veghel-Rotterdam, Willebroek-Zaandam, Emmerich-Rotterdam en Leeuwarden- Rotterdam. Tijdens de conferentie op 24 juni – die plaatsvond in het ruim van het ms Oriana, waarin deze maand juli de opera Rheingold wordt uitgevoerd – maakten verladers kennis met een aantal nieuwe diensten die hen ondersteunen bij het slim combineren van binnenvaart, weg, spoor en luchtvracht. Wando Boevé van het Strategisch Platform Logistiek lanceerde de website www.synchromodaliteit.nl. Dit is een platform voor iedereen die geïnteresseerd is in synchromodaal transport. Uitkomst CEF geeft Seine-Schelde-project weer hoop >> Vervolg van de voorpagina Alle grote vaarwegen zijn opgenomen in de negen erkende multimodale corridors (waaronder de Rijn, de Donau, Amsterdam-Marseille, Amsterdam-Berlijn). Dat is belangrijk want 85 procent van het Europees budget voor infrastructuur gaat naar dergelijke corridors. Dat vergroot de kans dat nationale regeringen binnenvaartprojecten indienen om voor cofinanciering in aanmerking te komen. “Het wordt nu wel belangrijk dat de lidstaten ook daadwerkelijk projecten indienen”, weet De Schepper. “Eind 2014 komt de eerste oproep. We verwachten dat Frankrijk het Seine-Schelde-project zal aanmelden en ook van België en Nederland kunnen we wel inschrijvingen verwachten. Die hebben een heel lijstje.” Over Duitsland maakt de INE-directeur zich wel zorgen: “We weten niet hoe het daar zal lopen. Ze zijn nog druk met de hervorming van de WSV en onduidelijk is nog hoe de nieuwe priorisering van vaarwegen uitvalt.” Voor het Seine-Schelde-project is de begroting goed nieuws. Een hogere cofinanciering is onmisbaar om de stop gezette activiteiten voor deze verbinding uit het slop te krijgen. Als het oordeel van de Franse commissie die momenteel onderzoek doet naar de financiële haalbaarheid van het nieuwe kanaal positief uitvalt, zal Frankrijk vrijwel zeker een beroep doen op de Europese Commissie. Zonder het hoge totaalbedrag van CEF en de gunstige subsidievoorwaarden waren de kansen voor het project redelijk uitzichtloos. Robert Tieman naar Deltalinqs Op 1 juli is Robert Tieman als beleidsadviseur Milieu begonnen bij Deltalinqs, de ondernemersvereniging van industriële, logistieke en havenbedrijven in Rotterdam. Tieman was directeur van het CBRB. Daar diende hij eind mei onverwacht zijn ontslag in nadat de organisatie afhaakte in het transitieproces om te komen tot Binnenvaart Logistiek Nederland. Voordat hij directeur werd bij het CBRB was Tieman secretaris Veiligheid & Milieu bij de binnenvaartorganisatie. Bij Deltalinqs volgt hij Evert Wijdeveld op. De eerste drie maanden loopt Tieman mee met de vertrekkende beleidsadviseur Milieu. Flatgebouw begint aan wereldreis Voorman Scheepsbouw Nederland overleden Oud-voorzitter ir. M.J. van der Wal van Scheepsbouw Nederland is overleden. Hij is 74 jaar geworden. Fred van der Wal was van 2006 tot 2007 voorzitter van de VNSI. Hij loodste de vereniging naar een nieuwe toekomst als Scheepsbouw Nederland. Van 2008 tot 2010 was hij zelf de eerste voorzitter van die koepelorganisatie. Van der Wal speelde een beslissende rol in de oprichting van Scheepsbouw Nederland in 2008 als gezamenlijke organisatie van de vereniging voor de Nederlandse scheepswerven, VNSI, en de vereniging voor de maritieme toeleveringsindustrie, Vereniging Holland Marine Equipment. Fred van der Wal was na zijn studie scheepsbouwkunde aan de TU Delft (1967) werkzaam bij diverse Nederlandse scheepswerven. Hij begon zijn loopbaan bij Boele’s Scheepswerven & Machinefabriek in Bolnes (1967-1987), waarvan hij de laatste twee jaar directeur was. Daarna werd hij algemeen directeur bij Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl (1987-1991). Gedurende het laatste deel van zijn loopbaan was hij algemeen directeur van Verolme Botlek, tegenwoordig Keppel Verolme (1992- 2003). Na zijn pensionering was hij voorzitter van de Raad van Toezicht van MARIN in Wageningen (2004- 2012) en bekleedde hij diverse maatschappelijke functies. Hij werd daarvoor geëerd als Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Zaterdag 22 juni passeerde een bijzonder transport de Stadsbrug tussen Zwijndrecht en Dordrecht. Het ging om het door Hertel Offshore gebouwde Valemon Living Quarter. De trip van Gorinchem naar Schiedam was nog maar het eerste, korte stuk van de wereldreis die het negen verdiepingen tellende verblijf met helidek voor de boeg heeft. Het gaat namelijk naar Zuid-Korea. Opdrachtgever is Samsung Heavy Industries. Het ‘flatgebouw’ is gebouwd bij Mercon Steel Structures in Gorinchem dat verantwoordelijk was voor de staalconstructie. Bij Mammoet in Schiedam is het gevaarte van de rivierponton overgeladen op een zwareladingschip voor de route naar Zuid-Korea. Daar installeert Samsung Heavy Industries het gevaarte op het daar in aanbouw zijnde Valemon-platform van Statoil. Over een jaar gaat de wereldreis verder: dan wordt het complete platform in zijn geheel naar Noorwegen verscheept en geïnstalleerd voor de kust van Noorwegen. Het Valemon Living Quarter biedt dan plaats aan ruim veertig medewerkers. Het is onder meer voorzien van geavanceerde ziekenboeg en een fitnessruimte. (foto Marius van den Ouden) ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant